Aankoopbedrag van een motor verantwoorden

Mijn 'droommotor' is een MV Brutale 1000RR. (Kost wat, maar dan heb je ook wat!)
Ja, ik kan 'm zelfs nog nieuw kopen. (en dan is er ook nog ruimte voor aanvullende zaken en een HEEL DURE verzekering)
Toch zegt mijn verstand dat ik dat NIET moet gaan doen. Dat kost nl BAKKEN met geld. (helaas groeit 't bij mij nog niet aan de muur)
Zoals in een bovenstaande reactie beschreven heb je op een motor van €30.000 echt niet 10x zoveel plezier als op een fiets van €3000...................
Òf 60x zoveel plezier als ik nu heb met mijn FZ750 (waarde €500?)

Ik was met mijn oude FZ op veel bergpassen die op je lijstje moeten staan.
Bovenop stond ik daar tussen veel mooi motor-spul. Dat ik met een oudje was dat deed mij geen moer.
Ik had er net zo veel lol van als die 'dure jongens'.

Wat ik ook prettig vind, dat is dat je met zo'n oude lekker zorgeloos kan zijn. Alles wordt gestolen maar dat oude hok dat laten ze staan.
Ik parkeerde mijn FZ tussen een stel redelijk nieuwe Ducati's in Palermo. Welke zouden ze het eerst meenemen denk je.........................?
 
Het ligt er ook aan wat je er mee wilt doen. Wil je de mooiste motor van de straat hebben? Boulevard rijden? Kort ritje naar de dichtstbijzijnde dealer? (lekker belangrijk) Of wil je motorrijden? Touren door heel Nederland, en ver daarbuiten, het avontuur tegemoet! (Daar is een naked niet heel geschikt voor)
 
De MT09 vind ik prachtig! Het bedrag heb ik wel 'te besteden', echter ben ik ook benieuwd naar hoe jullie je budget hadden opgesteld alvorens het aanschaffen van de motor.

Op de manier zoals ik net zei, proefrit, vind ik hem mooi, kan ik hem betalen (niet alleen aanschaf maar ook maandelijkse kosten en vanwege woonwerk ook brandstof)? Dan gewoon kopen.
 
Als je denkt dat 10000,- veel geld is reken het dan eens om naar de ouderwetse gulden,dan ga je helemaal schrikken,
dat is ongeveer 22000,- ouderwetse guldentjes😮;)
 
Als je denkt dat 10000,- veel geld is reken het dan eens om naar de ouderwetse gulden,dan ga je helemaal schrikken,
dat is ongeveer 22000,- ouderwetse guldentjes😮;)

Dat omrekenen snap ik echt niet. Ik zou niet meer weten hoeveel salaris ik toen kreeg, terwijl ik ook veel minder ervaring had en dus in een lagere salarisschaal zat. Daarbij: Als je die €10000 omrekent naar Fl. 22371, reken dan ook €2500 salaris om naar Fl. 5509,28.
 
Als je denkt dat 10000,- veel geld is reken het dan eens om naar de ouderwetse gulden,dan ga je helemaal schrikken,
dat is ongeveer 22000,- ouderwetse guldentjes😮;)
Dat omrekenen snap ik echt niet. Ik zou niet meer weten hoeveel salaris ik toen kreeg, terwijl ik ook veel minder ervaring had en dus in een lagere salarisschaal zat. Daarbij: Als je die €10000 omrekent naar Fl. 22371, reken dan ook €2500 salaris om naar Fl. 5509,28.
Euro's of Guldens, dat maakt allemaal weinig uit.
Wat ik in het verleden in Guldens verdiende, verdiende ik later in Euro's. Dat lijkt heel mooi...................(?)
Helaas waren de prijzen ook in gelijke verhouding gestegen. Vraag is nu: Waar zit de winst?
Als kleine jongen kocht ik een half brood voor 40ct. Dat lukt je nu niet eens meer in (euro)cent!

Het grote nadeel van de Euro is dat we nu ook vastzitten aan het verkwisten van bijv Griekenland en Italië.
Toen we ooit de Euro gingen krijgen, waren veel mensen bang voor hun pensioen. De zgn deskundigen meldden dat er niks aan de hand zou zijn.
Kijk eens wat er nu gebeurt...................De waarde van de pensioenen zakt op dit moment helemaal in elkaar.
De 'gewone' mensen hebben dus toch gelijk gekregen!

Toen ik jong was dacht ik nog: 'Ver van mijn bed-show'.
Helaas moet ik nu de wrange vruchten eten van onze prachtige eenheids-munt.
Voor mensen die nu jonger zijn, ziet het er nog veel slechter uit. Die krijgen straks.....................eeeeh........................niks?
 
Ze geven mij pas gelijk als ze hem een keer hebben neergelegd. Iets wat ze uiteindelijk allemaal een keer doen in het eerste jaar. :Y

Dat is natuurlijk onzin, alsof iedereen zijn motor in het eerste jaar neerlegt.
Ik weet nog wel dat ik destijds ook voor de keuze stond om met verstand een motor te kopen, dus een oud hok met zo goed als geen afschrijving en niet erg als je hem een keer neerlegt, of met gevoel, dus de motor die ik mooi vond, fijn reed en ook kon betalen, maar wel zgan. Heb uiteindelijk voor de laatste optie gekozen en ruim 5 jaar met heel veel plezier op de motor rondgereden. Het enige wat in die tijd contact met moeder aarde heeft gehad waren de banden. Zo ken ik nog genoeg andere verhalen, dus dat iedereen in zijn eerste jaar onderuit zo gaan of de motor zou laten vallen is gelul. Ik begrijp het argument om te beginnen met een wat oudere motor zeker wel, maar aangezien het voor veel mensen ook een gevoelskwestie is, zou ik als ik het geld had gewoon lekker kiezen voor een motor die je mooi vind.
 
Sorry, ik ben wat traag met dingen, bij mij heeft dat een paar jaar geduurd...
Ik deed het van de week al bijna in de eerste week. Reed over de dijk naar het werk achter een andere motorrijder aan. Had alleen ff moeite met een bocht waar in een keer zo'n dikke ronde plak met 30 km op de weg was geschilderd, Was bang dat die glad zou zijn en ging dus rechtdoor in de bocht.
 
Dat omrekenen snap ik echt niet. Ik zou niet meer weten hoeveel salaris ik toen kreeg, terwijl ik ook veel minder ervaring had en dus in een lagere salarisschaal zat. Daarbij: Als je die €10000 omrekent naar Fl. 22371, reken dan ook €2500 salaris om naar Fl. 5509,28.
Even mierenneuken, ik was de wandelende conversie ratelende mafkees dankzij zo'n omrekenmachine.
Twee komma twee nul drie zeven één, 2,20371, dus wel 33X,X gulden minder!

Maar bizar veel geld voor een fiets. Neemt niet weg dat àls het kan... Maar een nieuwe motor schrijft sneller af dan een oude, het rijdt daarentegen soepeeel.
De tweedehandsmarkt is wel magertjes, dus het kan nog meevallen uiteindelijk. En natuurlijk krijg je er uiteindelijk ook weer wat voor terug. Maar een nieuwe schone moet je wel goed verwarmt opslaan in een garage met goede beveiliging en meenemen. All Risk lijkt me logisch, maar wel zeer prijzig, zeker als je jonger bent dan 25 met minder dan 5 jaar schadevrij en zeker nu de premies zijn erg gestegen geloof ik.
Bij een dealer kopen kan ik je sowieso aanraden ivm garantie en aanspreekpunt. En daar kijken wat je bij beide motoren van af kan lullen om de nieuwe prijzen te vergelijken.
Kleren en een helm kosten je ook een vermogen nieuw(€1000+), maar onderhoud zul je niet zo snel hebben.
Ik heb het niet liggen en er ook niet voor over, dus ik praat vanaf de onderkant en mijn mening is er maar 1.

Bij de keuze €9200 versus €10500, zou ik wel gaan voor nieuw, dan heb je het risico van de oude eigenaar er uit en ben jij de enige die heeft gezorgd voor de schade(al zou de dealer wel meer weten en garantie geven) en.. mag je alles kiezen aan de motor neem ik aan.
 
Laatst bewerkt:
Even mierenneuken, ik was de wandelende conversie ratelende mafkees dankzij zo'n omrekenmachine.
Twee komma twee nul drie zeven één, 2,20371, dus wel 33X,X gulden minder!

Maar bizar veel geld voor een fiets. Neemt niet weg dat àls het kan... Maar een nieuwe motor schrijft sneller af dan een oude, het rijdt daarentegen soepeeel.
De tweedehandsmarkt is wel magertjes, dus het kan nog meevallen uiteindelijk. En natuurlijk krijg je er uiteindelijk ook weer wat voor terug. Maar een nieuwe schone moet je wel goed verwarmt opslaan in een garage met goede beveiliging en meenemen. All Risk lijkt me logisch, maar wel zeer prijzig, zeker als je jonger bent dan 25 met minder dan 5 jaar schadevrij en zeker nu de premies zijn erg gestegen geloof ik.
Bij een dealer kopen kan ik je sowieso aanraden ivm garantie en aanspreekpunt. En daar kijken wat je bij beide motoren van af kan lullen om de nieuwe prijzen te vergelijken.
Kleren en een helm kosten je ook een vermogen nieuw, maar onderhoud zul je niet zo snel hebben.

€9200 versus €10500, zou ik wel gaan voor nieuw, dan heb je het risico van de oude eigenaar er uit en ben jij de enige die heeft gezorgd voor de schade(al zou de dealer wel meer weten en garantie geven) en.. mag je alles kiezen aan de motor neem ik aan.

Oja, daar moest nog een 0 tussen -O-
 
Hoeft niet bij iedereen. Maar startende motorrijders horen wel bij de risico-groep!

Motorrijders zijn per definitie een risicogroep
Hoeveel ervaring je ook hebt, net dat oliespoortje, wat vuil of gewoon even je evenwicht verliezen als je je voet neerzet. Kan iedereen gebeuren.
 
ik rij al 19 jaar motor en daarvan ook alweer 10 jaar op het circuit .... 2 maanden geleden voor het eerst onderuit gegaan, mijn eerste motor was ook meteen een nieuwe omdat ik geen zin had in geneuzel als er iets kapot zou gaan .... fabrieksgarantie is ook wel lekker.
 
Dag allen! Allereerst.. ben het niet gewend om zelf topics te starten en hierin een vraag te stellen aan een community (dan weten jullie dat:)).

Goed.. mijn vraag.. ik ben enorm onder de indruk van de Yamaha MT09 vanaf >2017-heden. Volgende maand zal ik (waarschijnlijk) afrijden en ik ben van plan om vóór eind januari '20 mijn eerste motor te bezitten. Echter, de MT09 kan ik tweede hands vrijwel nergens onder de €9200 vinden. Relatief heeft de MT09 dus vrij weinig afgeschreven (nieuwprijs gemiddeld tussen de €10.500/11.500?). Hoe verantwoord (tegenover jezelf) je de aankoop van een tweedehands motor?

Het bedrag heb ik te besteden, maar hoe langer ik er bij stil sta, hoe meer ik mij realiseer dat ~€10.000 toch een vrij fors bedrag is natuurlijk.

Hoor graag jullie meningen hierover!
Het is waard wat een gek ervoor geeft.

Waar jij 10k voor wilt betalen wil ik niet meer dan 3k voor betalen.

Lekker kopen waar je blij van wordt. Word je er niet blij van, dan wel vanwege de prijs, niet kopen.

Easy as that.

Het gelul dat je een goedkope motor moet kopen, omdat degene die dat roepen dit zelf hebben gedaan daar heb je toch niets aan?
Jij bent hen niet :)
 
Laatst bewerkt:
De motor neerleggen een examenonderdeel?
Bij mij werd gezegd bij het AVB examen als de motor plat zou gaan het examen voorbij was :]
Ik vermoed dat ie bedoelt de motor netjes het parkeervak in manoeuvreren. Daar kun je ongetraind de motor verliezen en dat ding laten vallen, wat all-risk schade zou zijn bij een dure fiets. Ik heb ook een motor ook aan de hand om laten vallen. Na 5x proberen aan te lopen hem uiteindelijk verslagen ergens proberen te parkeren, maar met aanlopende achterrem toch een stuk intensiever dan gedacht :p
 
Ik stam uit de tijd dat ik mijn examinator ben kwijtgeraakt en alsnog geslaagd ben.....’73 hè... _O-

Maar waarom moet het gelijk allemaal zo duur zijn, bouw het op in stapjes totdat je ervaring hebt opgebouwd en dan je ‘droom’ waarmaakt. Ondertussen kan je je keuze nog makkelijk veranderen. Neigt eerder naar een ‘ziekte’ in onze moderne tijd dat gelijk alles voor elkaar is met de bijbehorende leningen....en dan begint het gedonder bijv. zie de vele echtscheidingen.
 
Dus in de eerste 2 jaar een keer neergelegd en daarna 38 jaar niet meer.
Natuurlijk hoeft het niet iedereen te overkomen maar het gebeurd relatief veel.
Hoeft geen crash te zijn maar ook gewoon manoeuvreren en dan even niet kunnen houden en neerleggen komt veel voor in het eerste (twee) jaar.

Iemand hoeft er geen rekening mee te houden maar het is gewoon een feit en ook de reden dat verzekeraars geëist hebben dat dit een examenonderdeel is geworden bij het CBR.
De eerste x was een uit een parkeervak wegrijdende auto ,die mij tegen de achterkant tikte ,was een vreemde ervaring ,ik dacht wtf en daar rolde ik al over de weg vlak voor een tegemoetkomende auto stoppende ,toen ik weer een beetje bij kwam zag ik de dader bij zij auto staan huilen om de schade aan zijn auto -O-
 
Ik stam uit de tijd dat ik mijn examinator ben kwijtgeraakt en alsnog geslaagd ben.....’73 hè... _O-

Maar waarom moet het gelijk allemaal zo duur zijn, bouw het op in stapjes totdat je ervaring hebt opgebouwd en dan je ‘droom’ waarmaakt. Ondertussen kan je je keuze nog makkelijk veranderen. Neigt eerder naar een ‘ziekte’ in onze moderne tijd dat gelijk alles voor elkaar is met de bijbehorende leningen....en dan begint het gedonder bijv. zie de vele echtscheidingen.
Nothing says priority more than your vehicles :)

Verder ben ik het met je eens hoor. Amerikaanse praktijken, leven op leningen en abonnementen. Maar dat kan nog steeds met verstand. De maatschappij en cultuur verschuift, het is niet alleen de schuld van ons mensen. Een fiets huren is schijnbaar aantrekkelijk dan een fiets kopen en vaak laten repareren(risico afkopen). Daar kan een heel bedrijf van eten -> Swapfiets.
Maar waarom zou je pas vanaf je 65ste moeten kunnen genieten van alles waarvoor je hebt gespaard in het leven? Dat is de andere kant van de medaille, al zijn de gevolgen niet te overzien met de steeds minder wordende pensioenen.. etc.. etc.. maar andere discussie :p
 
Laatst bewerkt:
De eerste x was een uit een parkeervak wegrijdende auto ,die mij tegen de achterkant tikte ,was een vreemde ervaring ,ik dacht wtf en daar rolde ik al over de weg vlak voor een tegemoetkomende auto stoppende ,toen ik weer een beetje bij kwam zag ik de dader bij zij auto staan huilen om de schade aan zijn auto -O-
Dit is ook een ziekte van de maatschappij....
Ik snap dat je moet huilen om de schade aan je auto die je vast niet vergoed krijgt... maar je hebt iemand aangereden, wtf, prioriteiten. Ik bedoel fatsoen, ik bedoel ik weet het niet, individualisering, verloedering, ver...
 
Dit is ook een ziekte van de maatschappij....
Ik snap dat je moet huilen om de schade aan je auto die je vast niet vergoed krijgt... maar je hebt iemand aangereden, wtf, prioriteiten. Ik bedoel fatsoen, ik bedoel ik weet het niet, individualisering, verloedering, ver...
Tja en dat was ca.1981, en t was nog een agent in zijn vrije tijd ,nooit wat van de man gehoord,vond ik raar.schade en om huilen? Nooit! T is maar materiaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan