Aankoopbedrag van een motor verantwoorden

Het is dan ook achterlijk om een auto of motor te financieren. Als je het geld niet op tafel kunt leggen, moet je het niet kopen. De enige uitzondering hierop die ik kan bedenken is een woning.
 
Maar waarom zou je pas vanaf je 65ste moeten kunnen genieten van alles waarvoor je hebt gespaard in het leven? Dat is de andere kant van de medaille, al zijn de gevolgen niet te overzien met de steeds minder wordende pensioenen.. etc.. etc.. maar andere discussie :p

Mijn opa van vaderskant heeft altijd hard gewerkt, veel gespaard, gaf bijna nergens geld aan uit en als hij met pensioen was zou hij plezier gaan maken. Binnen een jaar na zijn pensioen overleed hij. In mijn opvoeding heb ik dat wel meegekregen, een mengelmoes van zuinig leven, maar wel plezier maken. Van die opvoeding pluk ik nu nog steeds de vruchten.
 
Zoveel mensen zoveel meningen,een feit is dat je maar op 2 wielen rijd en je dus altijd het risico loopt een keer het asfalt te kussen,
ervaren of niet,ik heb over de 40 jaar motorrijden zowel op de openbare weg als het circuit een aantal malen het asfalt van dichtbij bekeken met zowel oude als nieuwe motoren,soms mijn eigen schuld en ook door andere weggebruikers die ff niet op zaten te letten of door een dieselspoor of andere
troep die op de weg lag.Ik kan de TS alleen maar adviseren doe wat je hart je ingeeft en zorg voor een goede verzekering .
En ;)
 
Zoveel mensen zoveel meningen,een feit is dat je maar op 2 wielen rijd en je dus altijd het risico loopt een keer het asfalt te kussen,
ervaren of niet,ik heb over de 40 jaar motorrijden zowel op de openbare weg als het circuit een aantal malen het asfalt van dichtbij bekeken met zowel oude als nieuwe motoren,soms mijn eigen schuld en ook door andere weggebruikers die ff niet op zaten te letten of door een dieselspoor of andere
troep die op de weg lag.Ik kan de TS alleen maar adviseren doe wat je hart je ingeeft en zorg voor een goede verzekering .
En ;)
De laatste zin:
Amen. :}
 
Ik heb 10 jaar gesproken van een GS. Ik heb hem nooit gekocht omdat ik hem te duur vind. Sinds dit jaar heb ik de nieuwe 1250, en ik was langer onderweg naar de dealer en weer naar huis, dan dat ik effectief tijd heb besteed aan het tekenen van de bestelbon. Ik heb zelfs niet test gereden.

Ik wou ook weer een tweedehandsje kopen toen mijn broer me zei: "enfin kerel, en u wééral miskopen. Het kan eraf, koopt u dat toch gewoon." En aldus geschiedde...
 
Mijn eerste motor gekocht zonder rijbewijs is een cbr 1000f een oudje om ervaring mee op te doen.
rijbewijs gehaald en er 11000 Km mee gereden.
nu op zoek naar iets leukers en dat valt nog niet mee.
gereden met een Jamaha 2 cylinder 1700 cc
Triumph speed triple Honda 650 een benelli
Maar nog steeds geen keuze kunnen maken. Misschien is jou keuze ook nog niet verfijnd genoeg.
Mijn advies is wat je zelf het beste vindt rijden dat kopen.
 
Mijn eerste motor gekocht zonder rijbewijs is een cbr 1000f een oudje om ervaring mee op te doen.
rijbewijs gehaald en er 11000 Km mee gereden.
nu op zoek naar iets leukers en dat valt nog niet mee.
gereden met een Jamaha 2 cylinder 1700 cc
Triumph speed triple Honda 650 een benelli
Maar nog steeds geen keuze kunnen maken. Misschien is jou keuze ook nog niet verfijnd genoeg.
Mijn advies is wat je zelf het beste vindt rijden dat kopen.
Ach er zijn maar weinig motorrijders die erg lang met een motor doen,ik heb er zo,n 100 in 40jaar
gehad,al ben ik dan misschien wel ietwat extreem 🥴 er zijn er genoeg die met enige regelmaat van motor wisselen.:Y
Dus wat je nu kiest ben je misschien heel snel weer zat.
 
Hoe je dat verantwoord ?

In mijn geval door gewoon naar mijn motor te kijken.....

Als ik dit zie interesseert het me eigenlijk weinig wat ie gekost heeft *O*

IMG_1545.JPG


Verder wel een hoog “vroeger was alles beter” en oud lullen vibe in dit topic :+
 
Motor van 10k levert zo 1000-2000€ per jaar op aan huurinkomsten als je verhuurt via motoshare.

Dus voila daar is je verantwoording.
 
Ik zou zelf wel een R6 vanaf 2006-2007 willen voor circuitgebruik, echter ik vindt de vraagprijzen veel te hoog.
5500 euro voor een motor van inmiddels 12-13 jaar oud die nieuw nog geen 12 mille kostte vind ik te gek.

Dat kan ik niet verantwoorden en daarom koop ik het ook niet.
 
Hoe je dat verantwoord ?

In mijn geval door gewoon naar mijn motor te kijken.....

Als ik dit zie interesseert het me eigenlijk weinig wat ie gekost heeft *O*

Bekijk bijlage 1436523

Verder wel een hoog “vroeger was alles beter” en oud lullen vibe in dit topic :+
Ik heb weinig met BMW en retro zooi.

Maar dit is wel een heftig apparaat om eens een rondje omheen te lopen. :t
 
Motor van 10k levert zo 1000-2000€ per jaar op aan huurinkomsten als je verhuurt via motoshare.

Dus voila daar is je verantwoording.
Als je dat gemiddeld 10 x per jaar doet a 100,- per keer, 7 jaar lang, dan heb je je aankoop bedrag terug, maar ik denk dat de kans dat je je motor onbeschadigd houdt die 7 jaar lang, erg klein is.
 
Laatst bewerkt:
Ach er zijn maar weinig motorrijders die erg lang met een motor doen,
er zijn er genoeg die met enige regelmaat van motor wisselen.:Y
Precies tegengesteld!

Mijn vorige motor had ik 30 jr.
Mijn huidige motor heb ik op dit moment 12 jr maar die gaat voorlopig nog wel effe mee.
Mijn andere motor heb ik nu een 1/2 jr, die komt pas net kijken.....................
 
Precies tegengesteld!

Mijn vorige motor had ik 30 jr.
Mijn huidige motor heb ik op dit moment 12 jr maar die gaat voorlopig nog wel effe mee.
Mijn andere motor heb ik nu een 1/2 jr, die komt pas net kijken.....................
30jaar is wel erg lang,het langst dat ik het heb volgehouden met een motor is 12 jaar,het kortst
2 weken. ;)
 
Sinds maart mijn rijbewijs en motor nr 5 en 6 in de garage staan O-)
Maar voor TS , gewoon kopen dat ding als je haar mooi vind.
Heb inmiddels mn 2e nieuwe en nog geen seconde spijt van en dan als arme fietsenmaker
 
Het kortst 2 wkn betekent dat je bij thuiskomst direct al concludeert dat je een miskoop hebt!
Nou daar zit een heel verhaal aan vast,nieuwe motor opgehaald en er kwam er een soort bonkend geluid uit het blok,
dus terug naar de dealer en het geluid laten horen,dealer wist niet wat het kon zijn maar zou contact met de importeur opnemen.
Na een paar dagen bericht van de importeur dat er waarschijnlijk niets aan de hand was,dus ik rij er nog een 100km mee en
vertrouwde het niet dus heb ik het apparaat weer ingeruild,koste me overigens nog 500,- gulden,maar ik dacht ik wil dat ding niet meer.
Een jaar later was ik bij mijn dealer en daar waren ze bezig zo,n zelfde motor uit elkaar te halen,ik sta daar bij te kijken en vroeg wat
mankeert er aan,bleek er een terugroep actie te zijn voor een bepaalde serie van dat model vanwege overmatige speling tussen de zuiger
en de pistonpen,dat was dus het geluid wat die van mij ook maakte,toen baalde ik wel dat ze dat niet eerder gemeld hadden. 8)7
 
Laatst bewerkt:
Zozo, 100 motoren....ik in 46 jaar 8 motoren.....waarvan nr 7/ 8 nu in mijn garage staan en de laatsten zullen zijn. Volgend jaar laat ik mijn pension ingaan maar de motoren nog lang niet..... :o Heel tevreden met de huidige motoren en technisch nog prima in orde; 15 en 3 jaar in bezit.

Ik ben meer van vooraf gedegen onderzoek en weten wat ik wil. Soms is dat lastig, ook leuk middels proefritten/ internet maar ik weet heel zeker wat ik niet wil....bijv. chopper komt hier nooit.
 
Hey allen! Enorm bedankt voor jullie bijdrage.. had niet verwacht dat dit topic zoveel respons zou ontvangen! Uiteraard is het enorm tijdrovend om op alle reacties persoonlijk te reageren, dus zal ik op enkele posts reageren!

Even mierenneuken, ik was de wandelende conversie ratelende mafkees dankzij zo'n omrekenmachine.
Twee komma twee nul drie zeven één, 2,20371, dus wel 33X,X gulden minder!

Maar bizar veel geld voor een fiets. Neemt niet weg dat àls het kan... Maar een nieuwe motor schrijft sneller af dan een oude, het rijdt daarentegen soepeeel.
De tweedehandsmarkt is wel magertjes, dus het kan nog meevallen uiteindelijk. En natuurlijk krijg je er uiteindelijk ook weer wat voor terug. Maar een nieuwe schone moet je wel goed verwarmt opslaan in een garage met goede beveiliging en meenemen. All Risk lijkt me logisch, maar wel zeer prijzig, zeker als je jonger bent dan 25 met minder dan 5 jaar schadevrij en zeker nu de premies zijn erg gestegen geloof ik.
Bij een dealer kopen kan ik je sowieso aanraden ivm garantie en aanspreekpunt. En daar kijken wat je bij beide motoren van af kan lullen om de nieuwe prijzen te vergelijken.
Kleren en een helm kosten je ook een vermogen nieuw(€1000+), maar onderhoud zul je niet zo snel hebben.
Ik heb het niet liggen en er ook niet voor over, dus ik praat vanaf de onderkant en mijn mening is er maar 1.

Bij de keuze €9200 versus €10500, zou ik wel gaan voor nieuw, dan heb je het risico van de oude eigenaar er uit en ben jij de enige die heeft gezorgd voor de schade(al zou de dealer wel meer weten en garantie geven) en.. mag je alles kiezen aan de motor neem ik aan.

Dank voor je reactie Ivoderksen.

Ik ben er al over uit dat ik niét voor een supersport zal gaan. In eerste instantie was ik verliefd geworden op de ZX-6R, maar ik ben van plan om de motor dagelijks te gebruiken (zowel korte als lange afstanden) en ik zit dan liever op een naked-bike. Hierna ben ik vrij snel zeker geworden dat áls ik een relatief jonge (of nieuwe) motor ga aanschaffen, dit dan de MT09 zal gaan worden. Het is exact waar ik naar op zoek ben.

Op het moment ben ik op zoek naar een motorpak en ik heb er al een op het oog (plusminus €1000). Inmiddels heb ik de motorlaarzen en motorhelm al gekocht (cumulatief €650).

Zoals je al wel merkt.. ben ik wel bereid om geld uit te geven als het goed voelt. Ik las ook een aantal reacties waarbij werd gepraat over het mogelijk financieren van een motor. Uiteraard ben ik hier enorm op tegen, indien je de motor kunt gebruiken om er inkomsten mee te genereren en méér overhoudt dan dat je betaald aan rente over de lening.. dan zou het mogelijk een - niet zo slecht idee - zijn.

Het liefst doe ik geen uitspraken welke meer privé liggen, om de privacy te waarborgen natuurlijk. Maar, ikzelf heb als het ware een potje voorzien voor de aanschaf van een motor (plusminus €10.000). Ik benadruk graag dat ik geen cent zal gaan lenen of dergelijke om mijn hobby te financieren (in principe kan ik het dan eigenlijk wel verantwoorden om de motor aan te schaffen.. maar ik hoor graag de bevindingen/meningen van motorrijders die mogelijk in dezelfde situatie hebben gezeten). Dit bedrag heb ik dus gereserveerd voor het aanschaffen van een motor (los van de benodigde accessoires, motorpak en helm, etc).

All-risk zal het helaas ±€80-90:) gaan kosten om de MT09 te verzekeren. Op het moment ben ik al aan het kijken naar mogelijke oplossingen om deze premie omlaag te drukken (en die heb ik waarschijnlijk gevonden).

Ook lees ik reacties over dat men ook een mooie auto zou kunnen aanschaffen voor een dergelijk bedrag. Ik zelf heb al een auto in bezit; maar een tegenargument zou kunnen zijn dat het niet de vrijheid geeft welke een motor geeft. Ook zitten er (normaliter) véél meer vaste- en variabele kosten verbonden aan een auto. Vaak is de grootste kostenpost de afschrijving op de waarde van je auto. Mij is opgevallen dat motoren relatief weinig afschrijven (vanwege meerdere variabelen natuurlijk).
 
Terug
Bovenaan Onderaan