Aankoopbedrag van een motor verantwoorden

MT09 Chief

Rookie
17 okt 2019
21
8
Dag allen! Allereerst.. ben het niet gewend om zelf topics te starten en hierin een vraag te stellen aan een community (dan weten jullie dat:)).

Goed.. mijn vraag.. ik ben enorm onder de indruk van de Yamaha MT09 vanaf >2017-heden. Volgende maand zal ik (waarschijnlijk) afrijden en ik ben van plan om vóór eind januari '20 mijn eerste motor te bezitten. Echter, de MT09 kan ik tweede hands vrijwel nergens onder de €9200 vinden. Relatief heeft de MT09 dus vrij weinig afgeschreven (nieuwprijs gemiddeld tussen de €10.500/11.500?). Hoe verantwoord (tegenover jezelf) je de aankoop van een tweedehands motor?

Het bedrag heb ik te besteden, maar hoe langer ik er bij stil sta, hoe meer ik mij realiseer dat ~€10.000 toch een vrij fors bedrag is natuurlijk.

Hoor graag jullie meningen hierover!
 
Vind je hem mooi, rijdt hij fijn en kun je het betalen? Wat voor verantwoording heb je dan nog nodig?
De MT09 vind ik prachtig! Het bedrag heb ik wel 'te besteden', echter ben ik ook benieuwd naar hoe jullie je budget hadden opgesteld alvorens het aanschaffen van de motor.
 
De MT09 vind ik prachtig! Het bedrag heb ik wel 'te besteden', echter ben ik ook benieuwd naar hoe jullie je budget hadden opgesteld alvorens het aanschaffen van de motor.
Dan zou ik liever voor nieuw overjarig gaan,daar is de tijd nu ook goed voor ,denk ik.
en je hoeft jezelf toch niets te verantwoorden
 
Toch voor jezelf? Als je hem wilt, en je hebt de knaken, is het toch goed?
Hou er rekening dat pak, helm etc ook nog wel wat kost. Kun je hem binnen kwijt?
 
Als je een motor mooi vind, gewoon kopen.
Wel even goed kijken of je dan voor een nieuwe gaat of voor een 2e hands occasion met de spits eraf, soms zijn motoren met bijv. 3000km op de teller gewoon 2-3000 euro goedkoper.
 
een motorfiets is emotie ....rationeel of verantwoording vallen dan in het water

mijn afweging is , vind ik hem mooi , kan ik hem betalen , rijd ze lekker .... indien 3 x ja dan is de koop rond
 
Ik heb bewust een voor een goedkope eerste motor gekozen. Eerst maar goed leren rijden en sturen. Laat ik hem een keer vallen dan ben ik er ook ziek van maar minder dan met een nieuwe.
dit^

al zullen er genoeg voorbeelden zijn die direct een dikke nieuwere fiets kochten en wat ook goed ging :-)
 
Ik heb in 2013 een motor uit 2007 gekocht voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs.

Tienduizend euro is inderdaad veel geld, ik zou niet zoveel uitgeven aan een eerste motor.
Heb je twintigduizend euro liggen? ;) Wat geld reserve houden is ook altijd aan te raden.
 
De MT09 vind ik prachtig! Het bedrag heb ik wel 'te besteden', echter ben ik ook benieuwd naar hoe jullie je budget hadden opgesteld alvorens het aanschaffen van de motor.

ikzelf heb geen budget als het over motoren gaat...
als ik hem kan betalen en het geld voor nix zinnigers nodig ben dan koop ik zo n ding.
nieuw of gebruikt moet heb ik beide wel gedaan....zeker met jonge fietsen is een paar 1000 minder voor een gebruikte een overweging.
ikzelf koop dan liever een nieuwe maar kijk dan wel of ik iets overjarigs kan vinden..
 
Dan heb je de MT9 Tracer (gebruikt) voor minder..
Die zijn wel makkelijker te vinden, en je heb iets meer wind bescherming.

Het blok loopt heerlijk, en is effe wat groter dan de MT9 zelf.
Heb proef gereden op de Tracer, maar helaas niet mijn ding.
Wel het blok vondt ik super..

But that's just my 2cnts..
Uiteraard wat je zelf mooi vindt, en wat je er voor over hebt.
 
Echter, de MT09 kan ik tweede hands vrijwel nergens onder de €9200 vinden. Relatief heeft de MT09 dus vrij weinig afgeschreven (nieuwprijs gemiddeld tussen de €10.500/11.500?). Hoe verantwoord (tegenover jezelf) je de aankoop van een tweedehands motor?

Het bedrag heb ik te besteden, maar hoe langer ik er bij stil sta, hoe meer ik mij realiseer dat ~€10.000 toch een vrij fors bedrag is natuurlijk.

Hoor graag jullie meningen hierover!

Ik doe niet aan 2e hands als het verschil zo weinig is, dan heb ik liever nieuw met fabrieks/dealer garantie.

Sterker nog, als je een beetje bij dealers rond-shopt en offertes aanvraagt kan je vaak ook een €1000,- eraf praten.

Mijn '16 NC750X heb ik ook iets van €2000,- van de nieuwprijs af gekregen (December 2016, maar 2017 was er geen nieuwe uitvoering...)
(wat ik overigens allemaal weer in accesoires heb gestopt)
 
Hoe belangrijk is het voor je? Voor mij is motorrijden een te gekke hobby, maar niet het belangrijkste om mijn geld aan uit te geven. Daarnaast, hoeveel meer fun heb je op een motor van 20.000 euro.ten opzichte van een motor van 10.000 euro ten opzichte van een motor van 1000 euro. In mijn mening zit er weinig verschil in het fun gehalte.

Krijg je je geld niet op? Dan zou ik zeggen, koop wat je wil. Als eerste motor zou ik lekker iets budgets kopen, is even leuk en een stuk voordeliger en je vervloekt jezelf minder als je er een kras op maakt.
 
agh ,een nieuwe is tenminste goed verzekerd als je m er neerlegt, als je dan de all-risk premie nog kunt betalen tenminste.
ik had m n super gepoetste en gepimte ouwe hok achter in een duitse Opel geparkeerd, en tja gewoon wa verz ,
Gebeurt mij toch nooit wat 8)7Dus ik kon netjes m n eigen schade ophoesten en die was aanzienlijk
 
Dag allen! Allereerst.. ben het niet gewend om zelf topics te starten en hierin een vraag te stellen aan een community (dan weten jullie dat:)).

Goed.. mijn vraag.. ik ben enorm onder de indruk van de Yamaha MT09 vanaf >2017-heden. Volgende maand zal ik (waarschijnlijk) afrijden en ik ben van plan om vóór eind januari '20 mijn eerste motor te bezitten. Echter, de MT09 kan ik tweede hands vrijwel nergens onder de €9200 vinden. Relatief heeft de MT09 dus vrij weinig afgeschreven (nieuwprijs gemiddeld tussen de €10.500/11.500?). Hoe verantwoord (tegenover jezelf) je de aankoop van een tweedehands motor?

Het bedrag heb ik te besteden, maar hoe langer ik er bij stil sta, hoe meer ik mij realiseer dat ~€10.000 toch een vrij fors bedrag is natuurlijk.

Hoor graag jullie meningen hierover!

Ondanks dat ik het bedrag wel te besteden heb blijft ik toch bij wat beperktere bedragen. Ik merk namelijk dat er nauwelijks verschil in rijplezier zit tussen een motor van 10 jaar oud, en een nieuwe. maar dat je op een nieuwe toch een stuk meer afschrijft.

Daarnaast heb ik ook perioden dat ik gewoon erg weinig aan rijden toe kom, dan voelt het voor mij ook minder vervelend dat de motor lang stil staat.

Uiteindelijk kun je het alleen maar voor je zelf beslissen!
 
Afgelopen Augustus voor dezelfde keuze gestaan. Ik ging mijn eerste motor kopen. Proefrit gemaakt op een MT 07 en was verkocht. Glimlach van oor tot oor, geen verantwoording nodig dat fijne gevoel! Maakt het je gelukkig en kun je het betalen? Gewoon doen!

Je geld op de bank laten staan levert vandaag de dag ook niks meer op..
 
Goed dat je jezelf afvraagt mbt aanschaf....ff bezinning.

Maar heb je dat geld voor over en de AR verzekering gewoon doen, maar het lijkt me handig dat je klein begint en de rest komt vanzelf.

Ik ben uit de generatie ‘50 en dat ik geen geld had...en alles van onderen moest opbouwen. Dus ook begonnen met een oud barrel....en nu goed voor elkaar..... ;)

Trouwens ik vraag me af hoe het jeugd aan zoveel geld komt ipv eerst gebruiken om een huis te kopen en fun komt vanzelf later.... :?
 
Laatst bewerkt:
Ik kies meestal eerst een budget, en kijk daarna welke motor ik daar van kan kopen. Als ik op emotie of willen of verliefdheid af moet gaan, kan ik m'n salaris net zo goed meteen naar de lokale motordealers overmaken. :+

Toen ik zo'n 10 jaar geleden begon, was het budget heel lang €1000 tot €1500, heb daarmee een aantal Yamaha FZR en YZF motoren gehad. Voor de huidige was het budget zo'n €3000 tot €3500, voor een volgende hoop ik rond de €5000 te zitten. Niet dat ik niet meer héb, maar ik heb er niet meer voor over dan dat, en zoals anderen al zeggen: qua beleving maakt het relatief weinig uit.

Ga je voor een MT09, dan weet je nu de prijs die daarbij hoort, en als je dat teveel vindt kun je natuurlijk naar vergelijkbare motoren kijken. Ik weet niet of er werkelijk een wereld van verschil is tussen een MT09 van €10.000, of een MT07 van €6000, maar laten we eerlijk zijn: het gaat hoe dan ook je eerste motor zijn, toch? Als het mijn portemonnee was, koos ik voor een MT07 + kleding + circuitdagen of vakantie + evt extra uitrusting...
 
Als je in 1 keer je droommotor aanschaft, wat valt er dan nog te wensen en te dromen?

Begin met een oud hok, kijk wat je daar op termijn wel of niet aan bevalt, en ga met die ervaring elk jaar op zoek naar een stapje hoger en beter. Dat geeft op de langere termijn zoveel meer voldoening.
 
Je droommotor hoort bij het moment. Ik heb vroeger ook gespaard en krom gelegen voor voor een fietsje van 1500 gulden en toen was mijn droommotor een fiets van 5000 gulden. Vorig jaar heb ik een nieuwe gekocht die aanzienlijk duurder en absoluut en droom was, maar ik weet ook nu nog wel een paar leuke alternatieven te staan. *O*
Beginnen op een oud barrel levert (zeker in het begin) net zoveel plezier op, je kunt ervaring opdoen en de pijn van de eerste kras is wat minder en een fiets van 1500 euro levert volgend jaar echt niet veel minder op, zeker niet als je hem dan inruilt op een MT-09. Zeker als je een beetje goed uitkient wat de slappe tijd is in de handel kun je daar best je voordeel mee doen.
 
Ik zou zelf eerst eens beginnen met een iets oudere motor.
Het gebeurt meer dan eens dat juist een beginnende motorrijder wel eens langs de straat ligt. Kan je beter doen met een oud beessie.

Je zegt €9200 te besteden te hebben.
Vaak is het zo dat wanneer je een voertuig aanschaft dat je er dan niet helemaal mee klaar bent.
Je wil nog een extra bagage-drager, of net die leuke knippers, handvatVW of toch ook maar een GPS-setje.
Ook is er vaak nog wel iets te vervangen aan een 2e hands. Nieuw bandje, kettingset versleten of de remblokken zijn op.
O, ja de handschoenen van de rijles doen het ook niet fijn als het ietsje kouder wordt. Een andere motor-broek is mss ook wel gewenst?
Ik bedoel maar te zeggen, dat er altijd wel bijkomende wensen zijn.
Ik heb nog niet eens over de verzekering gesproken, maar die is vwb kosten voor een beginnende bestuurder vaak niet mals!
Zo'n duurdere fiets moet je extra goed verzekeren, dus een gewone WA is dan meestal niet voldoende.
Vaak eist de verzekering ook dat je de nodige goedgekeurde sloten (duur) bij de motor hebt. Zo niet: Dan geen uitbetaling!

Als je nu het volle bedrag besteed hebt aan je 'wens'-brommer, dan komen er dus vaak nog veel kosten bij.
Alles bij elkaar kan je wrs beter beginnen met een leuke fiets van een paar duizend euries.
Eerst een paar jaar 'oefenen' en in de tussentijd sparen voor de fiets die je wel graag zou willen hebben.
Ook kan je dan starten met een goedkopere WA-verzekering en daarmee no-claim-jaren opbouwen.
Bij een goedkope motor en WA dan vallen kosten voor verzekering nog wel mee.
Als je dan later een dure fiets koopt dan wordt de verlaagde premie met een hoog no-claim erg interessant.

Vaak is je wens-motor de motor van DIT moment. Over een half jaar kan je wel hele andere wensen hebben.
Mijn conclusie: begin met een oudje!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan