Aankoopbedrag van een motor verantwoorden

En heb je jezelf wel eens afgevraagd HOE LANG je ervan wilt genieten. Als je een weloverwogen keuze gemaakt hebt en je vind hem echt de mooiste, geen probleem, gewoon doen. Maar niet na 2 maanden weer een mooiere tegenkomen en met spijt rond rijden. Heb altijd, sinds 1976, op gebruikte motoren gereden, die zeker niet de schoonheidsprijs kregen maar ook geen drol kosten. Puur woon-werk verkeer, dus veel mat zwart en plastic. Werken ging de laatste jaren op de fiets en eerder pakte ik nooit voor mijn plezier de motor in het weekend, zat er de hele week al op. Dus toen een motor voor mijn plezier gekocht en dat was een bedrag vergelijkbaar met jouw budget. En daar rijd ik nu nog op, inmiddels 12 jaar. Vind hem nog steeds erg mooi en heeft al heel veel plezier opgeleverd. Dus onder de streep voor minder als €1000 per jaar. Kan je zien als de genoemde "verantwoording".
Mijn overbuurman in +/- 5 jaar 6 motoren gekocht, is thuis toch een andere "verantwoording".
Motto, keuzes goed overwegen en een besluit nemen. Zuinig op zijn en lang van genieten.
OqI2tclAf6SaGNhHZbN5MYcnfN_fqKzNn-RLuM811dwa12SeyZ3lN8AI1bkcSw4KgPFz-OyhYTPhc5jbJzlkGV6Es8ATC-eR8R4MavvrkS5LJiimsj_YClSEowR0DFwW9yx961w6-ZsPIXaJw5WS2DHgdT83A4psmEY7Gek9vQlZRtBXscyNW6Ve-4HgZ5KPtfPziIesTgJsa2x-E9wm_iw2cMRFQv0WrG6a-s78UfUcZW4H-QFDC6fXMd3yVEFu8PZTZUOHIexMrw-Fjv6JF2DQZ1VkIs7NBBQeP82pvFD9aHjxYvTL1fB2iZi89GE0kWWktJWNkM0uFByrpl5FtChonZsDK27yBo0D128nL5Ii2aAfoB37Se_RChdRWPJMUxQWYiyOnIANdAC2VNOVsXajGRs2Z_04Lffj76p-sOP5NfPSTwf6SNZILQ5JNa_orVNn-AsL-zcZ4DK6s5MPbm8MoW3v49K4KaB2piNSwKJp-Iqsx4dTHLEe8rxoXfkuV-WEQWnI1UAlLfxiZR_3f8cQYwQpoU0B0Hiu1_a2Tk2nNSe_WU7h0dwwjEIy6lRD_SVFsfyzqRpjb8E-gjuZ8GFT1uy196LfY3OJ6MmIZssjznC8eCjU5jQ-m0SWhasXH8NNuLks7sKFFV3kgUb8t8L_4y7-xYeXJNcvNE0q7Pe9yi_DNOwSgLc=w1249-h758-no
 
Hey allen! Enorm bedankt voor jullie bijdrage.. had niet verwacht dat dit topic zoveel respons zou ontvangen! Uiteraard is het enorm tijdrovend om op alle reacties persoonlijk te reageren, dus zal ik op enkele posts reageren!



Dank voor je reactie Ivoderksen.

Ik ben er al over uit dat ik niét voor een supersport zal gaan. In eerste instantie was ik verliefd geworden op de ZX-6R, maar ik ben van plan om de motor dagelijks te gebruiken (zowel korte als lange afstanden) en ik zit dan liever op een naked-bike. Hierna ben ik vrij snel zeker geworden dat áls ik een relatief jonge (of nieuwe) motor ga aanschaffen, dit dan de MT09 zal gaan worden. Het is exact waar ik naar op zoek ben.

Op het moment ben ik op zoek naar een motorpak en ik heb er al een op het oog (plusminus €1000). Inmiddels heb ik de motorlaarzen en motorhelm al gekocht (cumulatief €650).

Zoals je al wel merkt.. ben ik wel bereid om geld uit te geven als het goed voelt. Ik las ook een aantal reacties waarbij werd gepraat over het mogelijk financieren van een motor. Uiteraard ben ik hier enorm op tegen, indien je de motor kunt gebruiken om er inkomsten mee te genereren en méér overhoudt dan dat je betaald aan rente over de lening.. dan zou het mogelijk een - niet zo slecht idee - zijn.

Het liefst doe ik geen uitspraken welke meer privé liggen, om de privacy te waarborgen natuurlijk. Maar, ikzelf heb als het ware een potje voorzien voor de aanschaf van een motor (plusminus €10.000). Ik benadruk graag dat ik geen cent zal gaan lenen of dergelijke om mijn hobby te financieren (in principe kan ik het dan eigenlijk wel verantwoorden om de motor aan te schaffen.. maar ik hoor graag de bevindingen/meningen van motorrijders die mogelijk in dezelfde situatie hebben gezeten). Dit bedrag heb ik dus gereserveerd voor het aanschaffen van een motor (los van de benodigde accessoires, motorpak en helm, etc).

All-risk zal het helaas ±€80-90:) gaan kosten om de MT09 te verzekeren. Op het moment ben ik al aan het kijken naar mogelijke oplossingen om deze premie omlaag te drukken (en die heb ik waarschijnlijk gevonden).

Ook lees ik reacties over dat men ook een mooie auto zou kunnen aanschaffen voor een dergelijk bedrag. Ik zelf heb al een auto in bezit; maar een tegenargument zou kunnen zijn dat het niet de vrijheid geeft welke een motor geeft. Ook zitten er (normaliter) véél meer vaste- en variabele kosten verbonden aan een auto. Vaak is de grootste kostenpost de afschrijving op de waarde van je auto. Mij is opgevallen dat motoren relatief weinig afschrijven (vanwege meerdere variabelen natuurlijk).
Een auto is lang niet zo leuk als een motor ook de hele dure niet:N
 
En heb je jezelf wel eens afgevraagd HOE LANG je ervan wilt genieten. Als je een weloverwogen keuze gemaakt hebt en je vind hem echt de mooiste, geen probleem, gewoon doen. Maar niet na 2 maanden weer een mooiere tegenkomen en met spijt rond rijden. Heb altijd, sinds 1976, op gebruikte motoren gereden, die zeker niet de schoonheidsprijs kregen maar ook geen drol kosten. Puur woon-werk verkeer, dus veel mat zwart en plastic. Werken ging de laatste jaren op de fiets en eerder pakte ik nooit voor mijn plezier de motor in het weekend, zat er de hele week al op. Dus toen een motor voor mijn plezier gekocht en dat was een bedrag vergelijkbaar met jouw budget. En daar rijd ik nu nog op, inmiddels 12 jaar. Vind hem nog steeds erg mooi en heeft al heel veel plezier opgeleverd. Dus onder de streep voor minder als €1000 per jaar. Kan je zien als de genoemde "verantwoording".
Mijn overbuurman in +/- 5 jaar 6 motoren gekocht, is thuis toch een andere "verantwoording".
Motto, keuzes goed overwegen en een besluit nemen. Zuinig op zijn en lang van genieten.
OqI2tclAf6SaGNhHZbN5MYcnfN_fqKzNn-RLuM811dwa12SeyZ3lN8AI1bkcSw4KgPFz-OyhYTPhc5jbJzlkGV6Es8ATC-eR8R4MavvrkS5LJiimsj_YClSEowR0DFwW9yx961w6-ZsPIXaJw5WS2DHgdT83A4psmEY7Gek9vQlZRtBXscyNW6Ve-4HgZ5KPtfPziIesTgJsa2x-E9wm_iw2cMRFQv0WrG6a-s78UfUcZW4H-QFDC6fXMd3yVEFu8PZTZUOHIexMrw-Fjv6JF2DQZ1VkIs7NBBQeP82pvFD9aHjxYvTL1fB2iZi89GE0kWWktJWNkM0uFByrpl5FtChonZsDK27yBo0D128nL5Ii2aAfoB37Se_RChdRWPJMUxQWYiyOnIANdAC2VNOVsXajGRs2Z_04Lffj76p-sOP5NfPSTwf6SNZILQ5JNa_orVNn-AsL-zcZ4DK6s5MPbm8MoW3v49K4KaB2piNSwKJp-Iqsx4dTHLEe8rxoXfkuV-WEQWnI1UAlLfxiZR_3f8cQYwQpoU0B0Hiu1_a2Tk2nNSe_WU7h0dwwjEIy6lRD_SVFsfyzqRpjb8E-gjuZ8GFT1uy196LfY3OJ6MmIZssjznC8eCjU5jQ-m0SWhasXH8NNuLks7sKFFV3kgUb8t8L_4y7-xYeXJNcvNE0q7Pe9yi_DNOwSgLc=w1249-h758-no
Ook dat is een persoonlijke keuze,ik heb veel motoren gehad en heb van de meeste geen spijt gehad ,maar er zijn altijd betere en leukere
motoren en als je het kan betalen waarom niet.Ik heb nu een Goldwing ,prima motor en voldoet aan wat ik er mee wil maar
zit stiekem alweer aan wat anders te denken,waarom? nou gewoon omdat het kan :Y
 
Niet te verantwoorden.
voor dat geld koop je en prachtige recente auto.
meer ruimte, veiliger en vaak nog goedkoper in gebruik dan een motor


Succes met je beslissing
Wat doe jij op MOTOR-forum met zulke uitspraken?


Ontopic:
Iemand moet ooit nieuwe motoren kopen anders zal er niet zo heel lang een tweedehandsmarkt bestaan.
Ik heb mijn MT09 2017 nieuw gekocht (ook omdat ik het kan afschrijven in mijn woon werk verkeer).
Maar het prijsverschil tussen een nieuwe en bijna nieuwe motor (bij deze specifieke motor) vond ik te klein om 2dehands te gaan.
En 2 Jaar fabrieksgarantie is wel iets waard, ik heb al 3 nieuwe handvatverwarmingen gekregen, voor de rest gelukkig niets.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik voor woonwerk verkeer misschien liever een andere motor had (met meer wind/elementen bescherming/comfort).
(Hou er rekening mee dat je over één jaar misschien de vering wil upgraden, ik raad aan om oftewel direct de SP te kopen of op zn minst de achterschokdemper te wisselen voor een beter model)
 
Nieuwe motoren laat ik graag aan anderen over, dan neem ik de risico van meer onderhoud.
 
Dag allen! Allereerst.. ben het niet gewend om zelf topics te starten en hierin een vraag te stellen aan een community (dan weten jullie dat:)).

Goed.. mijn vraag.. ik ben enorm onder de indruk van de Yamaha MT09 vanaf >2017-heden. Volgende maand zal ik (waarschijnlijk) afrijden en ik ben van plan om vóór eind januari '20 mijn eerste motor te bezitten. Echter, de MT09 kan ik tweede hands vrijwel nergens onder de €9200 vinden. Relatief heeft de MT09 dus vrij weinig afgeschreven (nieuwprijs gemiddeld tussen de €10.500/11.500?). Hoe verantwoord (tegenover jezelf) je de aankoop van een tweedehands motor?

Het bedrag heb ik te besteden, maar hoe langer ik er bij stil sta, hoe meer ik mij realiseer dat ~€10.000 toch een vrij fors bedrag is natuurlijk.

Hoor graag jullie meningen hierover!

Koop als eerste motor een oud barrel, dat is minder pijnlijk als er wat mee gebeurd, en die kans is groter als beginner..
 
Hey allen! Enorm bedankt voor jullie bijdrage.. had niet verwacht dat dit topic zoveel respons zou ontvangen! Uiteraard is het enorm tijdrovend om op alle reacties persoonlijk te reageren, dus zal ik op enkele posts reageren!



Dank voor je reactie Ivoderksen.

Ik ben er al over uit dat ik niét voor een supersport zal gaan. In eerste instantie was ik verliefd geworden op de ZX-6R, maar ik ben van plan om de motor dagelijks te gebruiken (zowel korte als lange afstanden) en ik zit dan liever op een naked-bike. Hierna ben ik vrij snel zeker geworden dat áls ik een relatief jonge (of nieuwe) motor ga aanschaffen, dit dan de MT09 zal gaan worden. Het is exact waar ik naar op zoek ben.

Op het moment ben ik op zoek naar een motorpak en ik heb er al een op het oog (plusminus €1000). Inmiddels heb ik de motorlaarzen en motorhelm al gekocht (cumulatief €650).

Zoals je al wel merkt.. ben ik wel bereid om geld uit te geven als het goed voelt. Ik las ook een aantal reacties waarbij werd gepraat over het mogelijk financieren van een motor. Uiteraard ben ik hier enorm op tegen, indien je de motor kunt gebruiken om er inkomsten mee te genereren en méér overhoudt dan dat je betaald aan rente over de lening.. dan zou het mogelijk een - niet zo slecht idee - zijn.

Het liefst doe ik geen uitspraken welke meer privé liggen, om de privacy te waarborgen natuurlijk. Maar, ikzelf heb als het ware een potje voorzien voor de aanschaf van een motor (plusminus €10.000). Ik benadruk graag dat ik geen cent zal gaan lenen of dergelijke om mijn hobby te financieren (in principe kan ik het dan eigenlijk wel verantwoorden om de motor aan te schaffen.. maar ik hoor graag de bevindingen/meningen van motorrijders die mogelijk in dezelfde situatie hebben gezeten). Dit bedrag heb ik dus gereserveerd voor het aanschaffen van een motor (los van de benodigde accessoires, motorpak en helm, etc).

All-risk zal het helaas ±€80-90:) gaan kosten om de MT09 te verzekeren. Op het moment ben ik al aan het kijken naar mogelijke oplossingen om deze premie omlaag te drukken (en die heb ik waarschijnlijk gevonden).

Ook lees ik reacties over dat men ook een mooie auto zou kunnen aanschaffen voor een dergelijk bedrag. Ik zelf heb al een auto in bezit; maar een tegenargument zou kunnen zijn dat het niet de vrijheid geeft welke een motor geeft. Ook zitten er (normaliter) véél meer vaste- en variabele kosten verbonden aan een auto. Vaak is de grootste kostenpost de afschrijving op de waarde van je auto. Mij is opgevallen dat motoren relatief weinig afschrijven (vanwege meerdere variabelen natuurlijk).
Als je de motor dagelijks wilt gebruiken, dan is een motor met kuip aan te raden. Door de kuip zit je er veel comfortabeler wanneer het koud is en helemaal wanneer het regent. Gelukkig voor jou is er de Tracer 900. Wat hierboven ook al werd gezegd: kies de versie met betere vering. Dat rijdt beter een ook tweedehands zijn die betere versies gewilder, handig wanneer je hem ooit weer wil verkopen.
 
het is al eens gezegd maar een oudje om te beginnen en kijken wat je nu werkelijk wilt ..................

wie weet bevalt ie wel en hou je hem .
 
Je kunt prima op je gevoel af gaan en een boel geld uitgeven aan je eerste motor, maar is die in de praktijk ook de juiste...
Ik ben begonnen op een GSX600f in mijn droomuitvoering.
Al snel merkte ik dat dit toch iets minder werkelijkheid was dan droom....
Ook een kennis van mij heeft een prachtige motor gekocht als eerste (1200 corsaro), maar vind hem in de praktijk toch niet zijn droom waar maken.
Dus met andere woorden...weet wel goed waar je je geld aan uitgeeft als eerste motor.
Maak goede proefritten of desnoods huur er eentje voor een week en kijk hoe hij tijdens alle soorten ritten bevalt.
 
Verantwoorden... tsja, ik heb van het weekend weer 2k uitgegeven. Met m'n oude motor erbij als inruil kostte de nieuwe motor best een aardige duit.

Hoe ik het aan mezelf verantwoord is dat ik er gewoon veel uithaal. In de afgelopen 7 maanden heb ik er ongeveer 10.000 kilometers opzitten, zowel woon-werk als plezier-ritten. Voor woon-werk scheelt het me op een goeie (lees: file-rijke) dag wel eens meer als een half uur op zowel de heen- als de terugrit. En m'n nieuwe motor is ook nog eens een stuk zuiniger, dus dag-tot-dag kost het me ook nog eens minder centjes als wanneer ik de Aygo pak. Onderaan de streep zal het er niet tegenop wegen, maar als ik aan het einde van de maand een tankbeurtje minder in de Aygo hoef te pleuren ben ik blij. Dan denk ik toch "Hè, dat scheelt toch weer €45".

Autorijden vind ik sowieso al vreselijk; ik heb pas sinds m'n 23e m'n rijbewijs. Ik heb het nooit leuk gevonden en zal dat nooit gaan doen. Al zet je me in de mooiste, dikste auto; ik vind er geen hol aan. Maar op de motor zijn zelfs de ritjes naar m'n werk iets waar ik naar uitkijk.

Puur hedonisme, en alles wat in de praktijk handiger is, is mooi meegenomen.
 
Als je em kort rijdt, een nieuwe kunt kopen en geld overhoudt als buffer voor belangrijke zaken, dan is het verantwoord :).

Kort samengevat, het is verstandig als je bewust bent van de kosten voor aanschaf, onderhoud, gebruik en eventuele schade voor je motor en kleding en je door deze aanschaf niet in het nauw komt.




Een foute keuze die ik ooit eens heb zien voltrekken:

Ik heb jaren terug eens een 3-daagse circuittraining gedaan in Frankrijk. Daar was een jongen met een zelfbouw fiets waar nergens op was bespaard. Ducati 1098 blok, Ohlins vering, carbon kuipwerk, apart chassis, kroonplaten en achterbrug, lichtgewicht velgen, noem maar op. Dit heeft minstens €10.000 gekost om te bouwen. De circuittraining zelf kostte €900, daar kwam eigen transport, eigen banden en verblijf nog bij.

Halverwege dag 1 liep het blok van hem kapot. Einde 3-daagse circuittraining, ware het niet dat je een BMW S1000RR kon huren voor €500 (inclusief banden, brandstof enz). Nu bleek dat die €500 voor de huur er niet meer aan zat. Met geleend geld kon er uiteindelijk toch een motor worden gehuurd.

Wanneer je €500 niet kunt opvangen na het uitgeven van dergelijke bedragen, heb je echt een foute keuze gemaakt. Circuitrijden is duur en risicovol. Naast crashes kan er technisch een hoop kapot. Dit moet je niet met je laatste geld doen.
 
Laatst bewerkt:
De enige rechtvaardiging die je nodig hebt bij het kopen van een motor is de volgende vraag.

Wil je em?

Ja? Kopen die hap.

Dan moet ik maar 7 dagen per week werken. Ik heb het er voor over.
 
De enige rechtvaardiging die je nodig hebt bij het kopen van een motor is de volgende vraag.

Wil je em?

Ja? Kopen die hap.

Dan moet ik maar 7 dagen per week werken. Ik heb het er voor over.
Inderdaad je leeft maar 1 keer en als je het kan betalen gewoon doen wat je zelf wil,ik heb er 100 gehad en als ik die
niet had gekocht had ik nu een flinke duit overgehouden ,maar aan alleen geld heb je niks en heb er veel plezier van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan