aanlopende achter rem

ondernul

Rookie
1 aug 2005
10
0
kapelle
Hallo mensen,

Ik heb nu een maand een yamaha diversion uit '94 in mijn bezit. Deze heeft nu nieuwe ketting en tandwielen gekregen want deze waren versleten. Allen nu kreeg ik hem terug en loopt mijn achterrem ineens aan. Dit was hiervoor niet.Ik heb geen verstand van motoren ben nog maar beginner. garage is dicht (allebei de garages in de buurt. Dus dacht ik dan maar even internet. misschien is het wel heel simpel te verhelpen.

Het wiel zit er netjes in dus dat kan het niet wezen. voor de rest kan ik geen oorzaken verzinnen.(beginner hey :P )

Ik hoop dat jullie iets weten..
alvast bedankt.
 
er staan streepjes op het metaal. je kan tellen. zitten allebei bij het 3e streepje. der net overheen. precies het zelfde. dus logischerwijs concludeer ik dat dat het goed is. Is het dan niet zo?
 
Misschien afstandbussen van het wiel verkeerd geplaatst?
Weet je zeker dat het je achterrem is en niet de ketting die te strak staat? Die kan ook gaan 'fluiten' (gieren) als ie als een snaar staat. Meestal rekken ze wel wat als ze net gemonteerd zijn maar controleer het ff. Anders trekt ie misschien ook nog het uitgaande lager van je versnellingsbak kapot.
Als het je rem is moet die loeiheet worden op den duur en wordt je schijf blauw/donker.
 
Laat het in ieder geval controleren en ga er niet mee rijden. Een aanlopende rem kan problemen veroorzaken, een te strakke ketting nog meer (uitgaande as versnellingsbak....) Dan kan een dagje rijden wel érg duur uitvallen.....

Als goedwillende amateur lijkt het me niet handig dat je er zelf aan gaat lopen klooien.

Overigens: die streepjes zijn zéker geen garantie dat je wiel in lijn staat.....
 
nee inderdaad. maar ik had al meer topics gelezen en daar werd soms vermeld dat het een ontluchtings ventieltje bevat enz. dus ik d8 misschien is het wel heel simpel.

Tis alleen zo jammer dat ik dan een week zeker geen motor kan rijden. en das natuurlijk wel jammer. maar goed dan laat ik hem wel staan. (ketting staat ook wel strak. kan net halve cm links rechts bewegen. is dat goed of staat hij dan te strak?

Nou toch bedankt allemaal! jullie gaan e nog vaker hiero zien.

Greetzzz.
8-)
 
Laat het in ieder geval controleren en ga er niet mee rijden. Een aanlopende rem kan problemen veroorzaken, een te strakke ketting nog meer (uitgaande as versnellingsbak....) Dan kan een dagje rijden wel érg duur uitvallen.....

Als goedwillende amateur lijkt het me niet handig dat je er zelf aan gaat lopen klooien.

Overigens: die streepjes zijn zéker geen garantie dat je wiel in lijn staat.....


:^


Streepjes op de achterbrug kloppen haast nooit.... (althans: ik heb nog nooit meegemaakt dat ze klopten; wellicht zijn er wel motoren waarbij dit wel het geval is, maar ik ken ze niet)
 
Goeie vraag.... Ik wil niet lullig doen, maar als je het moet vragen.....

Als je de moer van het achterwiel te strak aantrekt, krijgen je wiellagers op hun donder....
Je kunt het wel voorzichtig doen, probeer dan die moer ongeveer met dezelfde kracht weer aan te draaien. Het beste is natuurlijk met een momentsleutel en het juiste aanhaalmoment.
Eerst moet je weten wat de kettingspeling moet zijn, staat mogelijk in je instructieboekje. Die speling meet je ongeveer in het midden van de ketting, pak de ketting beet (onderste deel) en beweeg hem omhoog en omlaag, zonder druk te geven. De totale afstand waarover de ketting beweegt is je speling.
Meet de afstand van de achterkant van je achterbrug tot de as om het wiel te centreren. Ook niet helemaal de beste methode, maar beter als dat "streepjes tellen".

Als die speling inderdaad zo krap is, is die reparateur van je een koekebakker.......
 
ze hebben zeer waarschijnlijk je wiel er uit gehaald om dat tandwiel en ketting te vervangen, daarvoor moest ook je remklauw er ff af neem ik aan..

ik zou ff proberen om je remklauw te ontluchten, maar als je blokjes een klein beetje aanlopen is het geen probleem hoor, zolang je er geen last van hebt als je met de motor loopt zegmaar.

en als je het echt vervelend vind zou ik ff je garage bellen, dan krijg je meteen duidelijkheid.

suc6
 
Altijd teruggaan als het niet goed is. Een monteur die loopt te klooien moet je ermee confronteren anders blijven ze klooien. Overigens vind ik het wel vreemd dat zo'n standaard klus fout gaat. Ik zou minstens een busje kettingspray willen hebben voor de dag dat je niet hebt kunnen rijden en het gezeur (terug naar de garage) dat je hebt. Als het nu een heel lastig probleem was dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar een monteur die een ketting met 1cm speling aflevert...
 
Maar wat is nou eigenlijk de beste manier om je wiel te centreren. Ik ga wel altijd van de streepjes uit en meet het dan na met een duimstok. Tot nu toe klopt dat aardig
 
ik ga ook altijd van de streepjes uit, kheb van zot het truukje geleerd om langs de ketting te kijken. als je een knik in je ketting ziet waar hij loskomt van het tandwiel, heb je iets fout gedaan. :) nutting truukje *O* .
kan me voorstellen dat die ketting niet goed is gespannen. maar als zon kerel nog geen ketting kan spannen, wat heeft hij dan met je achterrem uitgevroten :?

in elk geval succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan