Aanlopende rem ?? Honda Transalp

DJ.Verhulst

BMW R1200GS 2011
16 mrt 2004
43.886
3.207
Almelo
Twitter
Heb vandaag remblokken v.v omdat ze tot het bot versleten waren ,

Heb a € 25 setje lucas blokken gemonteerd ,, de slee gaat soepel heen en weer met de hand , kon makkelijk met waterpomptang de zuigers terug drukken, alleen laatste stukje was wat moeilijker ....

Boel weer in elkaar gezet ,, na een paar keer knijpen tot de zuigers en blokken goed aanleggen , prima allemaal

Maar nu valt het me op dat het voorwiel zwaarder loopt dan het achter wiel ....

Nu weet ik dat de rubberring die voor afdichting zorg ook voor het iets terug trekken zorgt na ontlasting rem...
zou die zich moeten zetten, Hoe lang duur dat in dagen of uren

Heb even het rem deksel los gehad , kwam sissend geluid uit , membraan schoon gemaakt.

Of moet ik de klauw maar loshalen en weg brengen ter revisie ??
 
Heb een enkele schijf ...

zit eraan te denken , moet toch binnenkort naar Beukers in Almelo voor een verse achterband laat die er maar eens wat van zeggen ....
Kan altijd nog deklauw loshalen ,, goed schoon maken nieuwe rubbere ring erin
 
Als de kwaliteit van Transalp klauwen vergelijkbaar is met die van de Africa Twin zou ik het toch even scherp in de gaten houden. In mijn ervaring corroderen de zuigers relatief snel en voor je het weet schrapen ze de afdichtingsringen door. Vooral in de winter staat je voorwiel 's ochtends vaak "vastgeplakt" van de rit van de dag daarvoor. Ik heb zelfs op een klauw dat de rand om de zuiger begint af te brokkelen, de buitenste stofring piept al stukje naar buiten. Dit is een 10 jaar oude motor met slechts 4 jaar oude remklauwen ("ouwuh klauwuh") die veel winterellende hebben gezien maar wel regelmatig zijn gereinigd :X
Ik zou de klauw (of klauwEN als je een later exemplaar met dubbel schijfrem hebt) er even afhalen, de zuigers iets naar buiten pompen en goed reinigen en letten op corrossie.
Hopelijk ziet het er verder nog goed uit en is de boel alleen een beetje vuil. Succes!

O ja: Na terugbouwen eerst de rem weer "oppompen" (gewoon paar keer hendel bedienen tot je weer drukpunt voelt) voor je gaat rijden :o
 
Er zijn nog meer bewegende delen in en op de remklauw die je in de gaten moet houden.
Behalve dat het remcilindertje iets terug komt als je je hendel loslaat en dat je blokken zich kunnen aanpassen (schuiven) bij slijtage, moet je remklauw zichzelf ook kunnen aanpassen aan de slijtage van je achterste remblok. De gehele remklauw moet met je nieuwe dikkere remblokkennu als het ware richting frame geduwd worden over z'n glijpen en bus. Heb je daar op gelet DJ of dat die dat nog doet? Als dat niet het geval is moet je die glijdingen weer gangbaar maken. Eerst schoonmaken en als alles nog heel en glad is invetten met siliconenvet (geen ander vet) en je zult een wereld van verschil merken.
Eerst zullen de blokken nog aanlopen (moet zich nog zetten), maar na een rit zul je merken dat alles weer in orde is en dat die beter remt dan dat je gewend bent.
 
Er zijn nog meer bewegende delen in en op de remklauw die je in de gaten moet houden.
Behalve dat het remcilindertje iets terug komt als je je hendel loslaat en dat je blokken zich kunnen aanpassen (schuiven) bij slijtage, moet je remklauw zichzelf ook kunnen aanpassen aan de slijtage van je achterste remblok. De gehele remklauw moet met je nieuwe dikkere remblokkennu als het ware richting frame geduwd worden over z'n glijpen en bus. Heb je daar op gelet DJ of dat die dat nog doet? Als dat niet het geval is moet je die glijdingen weer gangbaar maken. Eerst schoonmaken en als alles nog heel en glad is invetten met siliconenvet (geen ander vet) en je zult een wereld van verschil merken.
Eerst zullen de blokken nog aanlopen (moet zich nog zetten), maar na een rit zul je merken dat alles weer in orde is en dat die beter remt dan dat je gewend bent.

de slee waar de klauw in zit is prima met de hand te verschuiven ,, de glijpennen zijn alleen wat droog...
Ik ga wel voorzichtig een rondje rijden ....

ps is silliconen(spray) wel bestand tegen hoge temp .
is koperslik niet beter ??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan