aanpassen bladvering aanhangwagen

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ergens heeft het niks met de motor te maken omdat het om een autoaanhanger gaat!
Maar omdat ik hem aan het aanpassen ben voor achter de motor mag het denk ik weer wel!

De vraag is dus of ik de bladvering kan inkorten?

Ik heb een aanhanger gekocht met bladvering om deze om te bouwen.
Nou wil ik een aanhanger maken die circa 80/90 cm lang is.
Mijn bladvering is nu 125 cm lang, en deze wil ik dus korter hebben.
Is hier een mogelijkheid voor, mischien iemand die dit eerder gedaan heeft?

Ik hoor het graag!
 
misschien het gehele pakketje vervangen door een (ingekorte) torsie-as?

anders de langste veer van het pakketje halen, en kijken of je de brackets kunt inkorten zodat de resterende veren nog steeds goed worden "ingeklemd"

Of kijk eens bij een andere motor-trailer?
 
Laatst bewerkt:
misschien het gehele pakketje vervangen door een (ingekorte) torsie-as?

anders de langste veer van het pakketje halen, en kijken of je de brackets kunt inkorten zodat de resterende veren nog steeds goed worden "ingeklemd"

Of kijk eens bij een andere motor-trailer?
Hij bestaat maar uit 2 delen, 1 lange en 1 korte.
De lange zit vast op het aanhangertje!
 
en een ingekorte torsieas??? ik gaf nl. 2 opties!
Dat is een goede vraag van je, waar ik zelf ook wel een antwoord op zou willen!
Zover ik heb begrepen kan je een torsieas niet inkorten omdat je dan het verende gedeelte niet meer aan elkaar zou kunnen krijgen.
Dit heb ik van horen zeggen en weet dus ook niet hoe dit zit!
Kan je een torsieas zomaar inkorten, en nog belangrijker kan j het dan ook weer aan elkaar vast krijgen?
 
Ergens heeft het niks met de motor te maken omdat het om een autoaanhanger gaat!
Maar omdat ik hem aan het aanpassen ben voor achter de motor mag het denk ik weer wel!

De vraag is dus of ik de bladvering kan inkorten?

Ik heb een aanhanger gekocht met bladvering om deze om te bouwen.
Nou wil ik een aanhanger maken die circa 80/90 cm lang is.
Mijn bladvering is nu 125 cm lang, en deze wil ik dus korter hebben.
Is hier een mogelijkheid voor, mischien iemand die dit eerder gedaan heeft?

Ik hoor het graag!

Foto.

Hangt af hoeveel belasting je in het wagentje wil.
Een aanhanger gaat al gauw naar de 450-600 kg.
Het bladverenpakket is berekend voor die belasting en bestaat uit enkele bladen die los in een pakket geklemd zitten.
Je zou kunnen proberen om enkele bladen weg te halen , maar dan moet je wel iets verzinnen om de verbinding wielen-bak te behouden.
 
Foto.

Hangt af hoeveel belasting je in het wagentje wil.
Een aanhanger gaat al gauw naar de 450-600 kg.
Het bladverenpakket is berekend voor die belasting en bestaat uit enkele bladen die los in een pakket geklemd zitten.
Je zou kunnen proberen om enkele bladen weg te halen , maar dan moet je wel iets verzinnen om de verbinding wielen-bak te behouden.
wagentje zal vooral gebruikt worden voor het vervoeren van mijn parachute met toebehoren(maximaal 30 kilo) en het vervoeren van mijn duikspullen(maximaal 50 kilo)
dus laat ik er in een gekke bui eens 100 kilo in stoppen!
maar dat is dan wel maximaal!
zou dat betekenen dat ik met 1 zo'n blad ook voldoende zou hebben(zitten er nu 3 op)?
zomaar bladen weghalen heeft weinig nut omdat de langste van de bladen de verbindingen heeft aan het wagentje!
dus het moet echt een kortere worden!
mischien dat deze ingekort zou kunnen worden maar dan moeten ook de verbindingen van het wagentje losgeslepen worden en worden verplaatst!
daarnaast moet dit blad dan ingekort worden en weer worden vastgelast!
alles bij elkaar lijkt me een beste aanslag op het vering systeem!
 
Als je bladveren gebruikt moet je een schokdemper monteren.
Anders stuitert de kar boven je motor uit!
En een torsie as (ik denk dat hier een rubber geveerde as bedoelt wordt),
Kan je wel inkorten.
De rubber strengen zijn ongeveer 40cm. lang.
Maak je de as meer smaller verlies je vanzelfsprekend laadvermogen.
Maar je houdt genoeg over voor een motorkar.
 
hierbij een paar foto's, hopelijk zien je er wat in!
full
 
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
Maar een optie is om het achterste scharnierpunt te laten vervallen,
en te laten schuiven in een u oid. wel opsluiten, anders til je de kar op en blijven de
wielen staan *D
heb je meteen het spul een beetje zelfremmend,
en je hebt meer vrijheid in je lengte.

succes
 
denk persoonlijk ook dat het niet veel beter word als ik het doe!
Mischien dat het het beste is om er een te maken van 125x80 cm en deze voorlopig erachter te hangen!
dan na verloop van tijd heb ik 2 keuzes.
Of het gaan rijden van een goldwing, of mischien dat er iemand hem wil ruilen ofzo tegen een kleinere!
Ik ga dit laten lassen en dan kan ik er mee verder!
 
ik zou de ogen eraf slijpen en lassen op de plaats die je wil.
Maar dan wordt hij wel een beetje stugger en dat is juist wat je niet wilt neem ik aan?

Als hij dan te stug is kun je de andere 2 er nog af halen.
 
ik zou de ogen eraf slijpen en lassen op de plaats die je wil.
Maar dan wordt hij wel een beetje stugger en dat is juist wat je niet wilt neem ik aan?

Als hij dan te stug is kun je de andere 2 er nog af halen.

Lijkt mij ook de beste optie en dan even inschatten met hoeveel bladen je moet werken.
:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan