aanpassen zijspan naafbesturing

bert111

MF veteraan
21 feb 2002
6.150
435
Lendelede West -Vlaanderen
zoals de tittel al doet uitschijnen wil ik mijn zijspan naafbesturing lichtjes aanpassen ( van " licht bestuurbaar " naar " goed " op snelwegen .
Ik heb dus geen zin in een ritje naar Frankrijk ( 500 km ) en ook geen zin om een tel te doen , dus de specialisten op het forum , waar moet ik de naafbesturing aan passen ( dus achteruit ) om beter de kap te houden op snelwegen .....

PS ; dit is NIET mijn motor maar het systeem is identiek lol
 

Bijlagen

  • fourche choda.jpg
    fourche choda.jpg
    436,1 KB · Weergaven: 65
Als ik het goed zie is de as met 2 lippen, waar de onderste draagarm in scharniert, zelf ook verdraaibaar. Zo te zien verdraait die als je de 2 inbusbouten bovenop in- of uitdraait.
Als je de lippen waar de draagarm tussen hangt naar voren laat bewegen wordt de naloop groter en zal het geheel beter rechtuit lopen.
Naar achteren vermindert de naloop en dan zal hij wat lichter en kwieker sturen.

Tip van Flip
Markeer de afstelling zoals die nu is zodat je daar altijd naar terug kunt gaan.
En verder gewoon met kleine stapjes uitproberen
 
Als ik het goed zie is de as met 2 lippen, waar de onderste draagarm in scharniert, zelf ook verdraaibaar. Zo te zien verdraait die als je de 2 inbusbouten bovenop in- of uitdraait.
Als je de lippen waar de draagarm tussen hangt naar voren laat bewegen wordt de naloop groter en zal het geheel beter rechtuit lopen.
Naar achteren vermindert de naloop en dan zal hij wat lichter en kwieker sturen.

Tip van Flip
Markeer de afstelling zoals die nu is zodat je daar altijd naar terug kunt gaan.
En verder gewoon met kleine stapjes uitproberen
dat was mijn idee ook , maar ik dacht dus dat de lippen meer naar achter moesten ???
en hetzelfde systeem hoger op moet dan niets aan gebeuren ?
dank
 
De lijn door de onderste en bovenste fuseekogel kun je zien als de balhoofdhoek.
Vlakker is luier sturen, steiler is scherper sturen.
Aan de bovenste zie ik zo gauw niks wat verstelbaar is dus moet het met de onderste gebeuren.
Kleine stapjes maken want het resultaat is snel merkbaar.
 
zoals de tittel al doet uitschijnen wil ik mijn zijspan naafbesturing lichtjes aanpassen ( van " licht bestuurbaar " naar " goed " op snelwegen .
Ik heb dus geen zin in een ritje naar Frankrijk ( 500 km ) en ook geen zin om een tel te doen , dus de specialisten op het forum , waar moet ik de naafbesturing aan passen ( dus achteruit ) om beter de kap te houden op snelwegen .....

PS ; dit is NIET mijn motor maar het systeem is identiek lol
Je zou natuurlijk ook even Choda kunnen bellen. Zij zullen dat vast weten en je kunnen vertellen wat je moet doen.

Of bedoel je met "ik heb geen zin om een tel te doen", dat je ze niet wil bellen? (mijn vlaams is wat roestig)
 
De lijn door de onderste en bovenste fuseekogel kun je zien als de balhoofdhoek.
Vlakker is luier sturen, steiler is scherper sturen.
Aan de bovenste zie ik zo gauw niks wat verstelbaar is dus moet het met de onderste gebeuren.
Kleine stapjes maken want het resultaat is snel merkbaar.
ik ga er mij een van de dagen aanzetten ... :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan