Aanpassingen CB750 SOHC frame

CB750F1Dennis

Die hard MF'er
10 jun 2009
259
0
Hallo mede liefhebbers!

Op het moment ben ik mijn frame aan het aanpassen. Alle overbodige beugels, lipjes etc. heb ik eraf gehaald. Nu wil ik een aantal verstevigingen aanbrengen in het frame.

Ik ben van plan om onder het balhoofd, boven de carburateurs en onder de olietank en electronica een versteviging aan te brengen.

Nu heb ik al gezocht naar informatie maar kan alleen een aantal plaatjes vinden. Daarom de vraag, kan ik beter met buizenstaal of plaatstaal deze verstevigingen aanbrengen? Pro's Con's? Welke diameter buizenstaal, dikwandig en welke dikte bij plaatstaal kan ik het best gebruiken?

Alle tips en plaatjes zijn welkom! Ik zal binnenkort een aantal foto's maken hoever ik nu ben met het frame.

Hier een paar voorbeelden (geleend van het internet)
full

full

full
 
plaatstaal minimaal 1,5 mm dikte nemen anders heeft het geen zin buiswand dikte is ook al gauw 1.5 tot 2 mm dik hangt er allemaal vanaf wat je wilt verstevigen vraag het anders jerry-t in streetfighter topics hij bouwt frames continu
 
Hallo Dennis,

Ik ben ook begonnen met alle lipjes, beugeltjes en steuntjes eraf te slijpen.
Toen verstevigingen onder het balhoofd, boven de achterbrug en het achterframe te maken.
Ik heb een 2e frame uit elkaar geslepen en daar de buizen van gebruikt. Zo heb je hetzelfde staal en dezelfde dikte als origineel.

PS, ik heb ook de bovenste ophanging van de achterschokbrekers vervangen.
full
 
ik heb plaat materiaal genomen op volgens mij dezelfde plekken :)
full
 
Hoi CBF,
Hoe gaat het met jou projecten??

Plaat kan ook, heb ik gebruikt om onder het zadel een andere bevestiging voor de olie tank te maken.
full
 
Frame gewoon standaard laten , is op zich wel goed.
Rijd zelf met een opgeboord en getuned F2 blok , oa mee op Francorchamps gereden, geen enkel probleem met het frame.
Om de wegligging te verbeteren wel conische balhoofdlagers gebruiken en als het kan een type Dresda achtervork met conische lagers.
Verder is heel belangrijk dat je een voorvork hebt met goede demping en veren en uiteraard ook goede schokbrekers evt met instelbare demping.
full
 
Hey René,
Klopt, maar er zit een behoorlijk geometrisch verschil tussen een K2-K6 frame of een F2 frame. Met name de achtervork lengte doet veel aan de stabiliteit. Wielbasis 1480 ipv 1445 mm. Maar ook de naloop bij de F2 is groter. 119 ipv 95 mm

Groet, Rob
 
Hey René,
Klopt, maar er zit een behoorlijk geometrisch verschil tussen een K2-K6 frame of een F2 frame. Met name de achtervork lengte doet veel aan de stabiliteit. Wielbasis 1480 ipv 1445 mm. Maar ook de naloop bij de F2 is groter. 119 ipv 95 mm

Groet, Rob


Hey Rob ,

Klopt ook helemaal wat jij beweert , maar een andere wielbasis en geometrie wil niet zeggen dat het frame niet goed is.
Als voorbeeld voor een betere stabiliteit kijk ik nu even naar onze Cb500 racer , we hebben de wielbasis hiervan dit seizoen verlengd door een een 2 centimeter langere type dresda achtervork van een F2 te monteren waardoor de motor nu geheel stabiel is .
Tesamen met de andere kroonplaten, waardoor oa een andere balhoofdshoek en naloop zijn gecreeerd , goede vering en demping hebben we nu een scherp en stabiel sturende fiets.
We zijn net terug uit Spa-Francorchamps van de 2e wedstijd ONK classics , als 8e geeindigd.
Fiets stuurde daar bij 200+ als een scheermes.
Resultaat had beter kunnen zijn als Yrjo de start niet had verprutst.
Koppeling te snel laten opkomen waardoor motor enigszins doodviel in toeren.
Voor deze wedstrijd hebben we de fiets zelfs 1,5 centimeter hoger in de vering gezet omdat in Assen tijdens de 1e wedstrijd de uitlaatdemper en olieopvangbak aan de grond kwamen omdat ie nu zo goed stuurt.
meijden_vd_yrjo.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey René,

Ik bedoelde te zeggen dat het F2 frame, in basis, een betere uitgangspositie is. Maar met niet goed afgestelde veerelementen doet geen een frame het naar behoren.
Ben blij voor jullie dat het goed gaat met de 500.
Ik gebruik altijd de Honda frames, ook voor mijn test fiets.
Test-rig004.jpg


Groet, Rob
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, interessante info.

Ik heb eerder gehoord dat het balhoofd een zwakke plek is van dit frame. Wat voor een versteviging zou ik hier het best kunnen maken?

De schokbrekerophanging / gusset, is dit een zwak punt? Ik zie dat jullie er een enkele plaat terug in hebben gelast..

Na wat googlen kwam ik op de website van Tony Foale. Hij geeft een aantal tips op zijn site.
full

Ook geeft hij aan: Frame stiffening as discussed will in most cases significantly reduce the stress levels in frame members as well as stiffening the whole structure, but there are occasions where the stiffening of one part of the frame may lead to increased risk of failure in another unstiffened area. A flexible frame acts as a spring and can absorb and reduce the effects of some types of loading, if only parts of the frame are stiffened then we may pass more load through to the unstiffened areas which may deform locally more than before even though the whole frame deforms less. Well, now you have a rigid frame to work from, but that's all it is at the moment. Handling will probably have improved somewhat already but to get first class results you must start the fine tuning process. That is, selecting spring rates, matching tyres, changing geometry by moving the fork sliders in their yokes, etc. the list is endless. But that is all another story.

Oftewel als je e.e.a. gaat verstevigen, komen er elders weer zwakkere plekken, het verplaatst. Wat is jullie mening?
 
Waarom wil je eigenlijk verstevigingen aanbrengen , heb je geconstateerd dat er flex in het frame zit ?
Zoals ik al eerder schreef, zorg eerst dat je balhoofd en achtervorklagering oké is en de voor en achtervering en demping .
 
He René, de reden dat ik dit wil doen omdat ik nu bezig ben met het frame aanpassen en hem erna wil gaan poedercoaten (ik doe de aanpassingen dan ook liever nu)dan dat ik hem heb opgebouwd en er dan achter kom.. Nog een reden is omdat er indertijd meerdere een ander frame hebben gemaakt zoals Rickman, Seeley, Dresda, Egli etc. om er een beter sturende machine van te maken. De zaken die jij noemt heb ik inderdaad liggen, Dresda achterbrug in 2 lengtes, 38mm Marzocchi voorvork, stuurdemper en heb ik nog de keuze tussen Koni's of Marzocchi's achter.. Met als uitgangspunt er een tijdsoriginele racer van te maken. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en adviezen zijn, volgens jou zijn verdere verstevigingen dus niet nodig als ik het goed begrijp?
 
Ik en mijn zoon hebben met het originele frame op Francorchamps geraced en ik rijdt op de weg als het kan ook niet bepaald zachtjes.
Daarbij komt dat mijn blok is opgeboord en getuned , dus loopt heel behoorlijk , geschatte snelheid op Francorchamps , de tellernaald liep helemaal buiten de schaal , een dikke 220 kmu.
Volgas met deze snelheid de snelle bochten gereden en strak blijven sturen.
Dit op Bridgestone BT45 banden.
Vroeger zocht men heil in vervangende frames omdat men toen weinig tot geen keus had tav goed instelbare vering en demping en de banden uit die periode waren ook wel even anders dan bv een BT45.
Nu er keuze genoeg is in vering en demping en goede banden zou ik persoonlijk hier mijn aandacht op richten ipv willekeurig ergens het frame te gaan verstevigen.
Maar goed de keus is aan jou , ik spreek enkel uit eigen ervaring over mijn eigen fiets.

Dit 'mannetje ' hieronder die vroeger 24 uurs races (podium) heeft gereden heeft mijn CB vorig jaar in Oss "mishandeld" en ik heb hem niet horen klagen over de wegligging.
27classicdemooss2010fot.jpg

Kijk ook nog eens even hier :
klassieke Honda voorvork moderniseren
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zo gedaan.[afbeelding]

Hoi Rob, de versteviging die je bij het balhoofd hebt gemaakt is dit een 'gusset', dus dubbelwandig? Of is dit een stukje plaatstaal wat je hebt gesneden?

Ik vindt het er erg mooi uitzien, welk soort plaatstaal zou ik hiervoor moeten gebruiken? Zit er kwaliteitsverschil in plaatstaal? Je hulp hiermee zou erg op prijs gesteld worden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan