Aanraders? Welke motor zou geschikt zijn?

Hangt ervan af hoe goed je zoek. Ik heb anderhalf jaar geleden een Sprint van '99 met maar 16K op de teller en werkelijk onberispelijke staat kunnen kopen voor een goede 3000 eurootjes.INclusief zowat alle mogelijke opties.
Geloof me, ik heb heel wat avonden op internet gespendeerd in mijn zoektocht naar mijn eerste motor. Ik hou van mooie motoren, en het zal mij aan mijn aars oxideren van welk merk ze zijn of uit welk land ze komen.

Dat ik ben uitgekomen bij een CBF is dan ook puur omdat ik er eentje kon scoren uit 2004 met 30k op de teller voor 3.000 euro. Alternatieven zoals de Triumph Sprint, Yamaha TDM en Suzuki V-strom waren ( iets ) ouder en hadden qua kilometers vaak het dubbele. ( nog even los van de factor "smaak" )

Mijn droom is nog steeds een Triumph Tiger 1050, gevolgd door de R1200GS. Maar die zijn een totaal andere klasse dan de CBF die ik nu heb, dus dat die qua prijs niet in de buurt komen vind ik ook niet meer dan logisch.

Dat mensen hier een merk willen wat geen "meelopers-merk" is vat ik niet, kopen die ook Aldi-cola omdat Pepsi of Coca-cola kopen betekend dat je een kuddeschaap bent ?
 
Dat mensen hier een merk willen wat geen "meelopers-merk" is vat ik niet, kopen die ook Aldi-cola omdat Pepsi of Coca-cola kopen betekendt dat je een kuddeschaap bent ?

Dat is natuurlijk een kulopmerking. Wanneer je Triumph gaat vergelijken met Aldi weet je toch wel niet waar je het over hebt. De kwaliteit van Triumph staat al lang buiten kijf. Of zoals gerenommeerde duitse tijdschriften het samenvatten : "japanse betrouwbaarheid, gecombineerd met Italiaanse flair"
 
Laatst bewerkt:
Wat is er eigenlijk tegen een Honda, Yamaha of BMW? :?

Ik geloof best dat Triumph prima motoren maakt (ik heb er geen ervaring mee) ... maar is dit topic een soort vragen om erkenning van de Triumph rijders aan het worden? ;)
 
Wat is er eigenlijk tegen een Honda, Yamaha of BMW? :?

Ik geloof best dat Triumph prima motoren maakt (ik heb er geen ervaring mee) ... maar is dit topic een soort vragen om erkenning van de Triumph rijders aan het worden? ;)

Triumph rijder hebben nu net geen erkenning nodig ;)
Neen hoor, ik heb niets tegen die merken, heb er zelf ook ooit nog mee gereden. Ik vind het alleen zo opvallend dat veel mensen een kudde, of ik noem het liever lemming, mentaliteit hebben en niet verder kijken dan hun neus, of beter gezegd dan de tuin van de buren lang is. Staat daar een BMW ( Honda, Mercedes, carport, Fender, Gibson, noem maar op) dan zij ook.

Bedoeling was gewoon om de topicopener te wijzen op (leukere) alternatieven. En BendevanMarx schopt nu eenmaal ook graag tegen heilige huisjes :)
Overigens mijn excuses aan alle BMWHonda etc rijders die zich gegriefd voelen.

En als "Wiedergutmachung" mijn Triumph staat broederlijk naast een MZ BK350, een Honda CB 750 KZ en binnenkort ook nog een Honda CB750 PaTTger caferacer
 
Is Triumph trouwens in België populairder dan in Nederland? Of juist niet?

Ik zie ze hier toch wel eens rondrijden, voornamelijk de Trophy. Overigens zou ik voor een MG gaan, als het om de minder gangbare merken gaat. Alleen jammer dat dat merk notoire problemen heeft met de kruiskoppeling.

Een cardan hoeft trouwens op den duur niet goedkoper te zijn dan een ketting. Bij zowel Suzuki, BMW als Moto-Guzzi zijn cardanproblemen bekend, in ieder geval bij bepaalde types. En Honda had in de jaren '70 ook problemen met de GoldWing cardan. En cardanproblemen kunnen makkelijk erg duur worden.
 
Ik ben Nederlander, maar woon in Belgistan. Ik ben dus geregeld in allebei, maar ik denk niet dat er een verschil is in populariteit. De Trophy zie je inderdaad wel vaker dan de Sprint, en dat vind ik juist het leuke aan de Sprint.
Overigens hebben Triumph auto's en motoren niets met elkaar gemeen behalve de naam, maar zo'n Triumph Spitfire of een MG A of B staan wel op het verlanglijstje.

Nog zo'n discussiepunt he, de kardan, ja of neen. Ik heb allebei gehad en de cardan was best fijn, maar de ketting stoort mij absoluut niet.
Wat mij overigens opvalt, vooral bij BMWrijders, is dat eventuele pannes en problemen nogal dikwijls met de mantel der liefde bedekt worden.
 
Triumph Tiger 900! Vallen net onder je prijs, dus je hebt nog wat over voor accesoires.

Ik ben zelf 2 meters lang en zit erg lekker op de motor. Motorritten van meer dan 12 uur op een dag zijn nog geen probleem voor me geweest. Lang op de snelweg rijden gaat prima, rijbewijs veilig want boven de 140 begint het toch wel enigszins onprettig te worden. Hij heeft ruim voldoende koppel (80 Nm), en een hele mooie vermogens opbouw. Het originele vermogen is ongeveer 95 PK, mijn over een ton oude heeft daar nog 73 van over. De blokken zijn redelijk onverwoestbaar! En heel soepel.

Het is nog een leuk modelletje ook, en als je off-road wil rijden dan is dat prima mogelijk :Y
 


Tja, misschien wanneer je regelmatig onderdelen nodig hebt. Bij Triumph is de onderdelenvoorziening ook goed, maar ik ken eigenlijk bitter weinig Triumprijders die onderdelen nodig hebben. Volg het Sprint forum maar eens.
Na 4 cardanfietsen ben ik overgestapt naar een ketting, niet alleen tot volle tevredenheid, maar ik heb ook ondervonden dat al die heise rond "ketting schoonmaken " gewoon overroepen is. Als je je fiets poetst, neem je de ketting toch gewoon even mee. Fluitje van een cent.

Bij mij zit er geregeld ook eens 10000 km tussen wasbeurten, en ik ken iemand die de zijne nooit kuist, de garage doet dat wanneer hij die na 2 jaar weer inruilt.

En het verschil tussen de merken? De ene collega raad triumph helemaal af wegens problemen en betrouwbaarheid. Een andere collega heeft zijn vorige BMW na een jaar weggedaan wegens problemen en dan gewoon weer een nieuwe BMW gekocht die probleemloos is. Vaak is het kwestie van geluk. Ze hebben allemaal goede en slechte exemplaren. Maar onder de motorijders zijn mensen veel trouwer aan het merk. Vandaar de meesten bij hen merk blijven, en als je dat gewoon ben voelt de rest raar aan. Waar ik werk is de helft van de moto's op de parking BMW, dan ook nog een deel honda's (Deauville) en dan nog enkele enkellingen met iets anders.
 
En het verschil tussen de merken? De ene collega raad triumph helemaal af wegens problemen en betrouwbaarheid. Een andere collega heeft zijn vorige BMW na een jaar weggedaan wegens problemen en dan gewoon weer een nieuwe BMW gekocht die probleemloos is. Vaak is het kwestie van geluk. Ze hebben allemaal goede en slechte exemplaren. Maar onder de motorijders zijn mensen veel trouwer aan het merk. Vandaar de meesten bij hen merk blijven, en als je dat gewoon ben voelt de rest raar aan. Waar ik werk is de helft van de moto's op de parking BMW, dan ook nog een deel honda's (Deauville) en dan nog enkele enkellingen met iets anders.

dat bestuurders vaak wel trouw aan het merk zijn klopt wel.
maar wat je nooit moet doen is afgaan op de ervaringen van 1 persoon.
die truimph rijder, misschien was zijn dealer wel de grootste prutser

zelfde geld voor alle andere motoren.

en hoe veel motoren er van een bepaald type zegt niet veel over betrouwbaarheid.
immers zijn er best veel yamaha's verkocht die de bekende cilinder wand problemen hadden.

je kunt wel kijken naar het aantal van een bepaald type welke veel KM hebben gereden.
 
Hoi allemaal,

Interessant topic! Ik ben ook op zoek naar een toer motor :)

Vraagje tussendoor over toer motoren in het algemeen, ik zie bijvoorbeeld de BMW K1100 op marktplaats staan met km standen van ver boven de 100.000. Hoeveel kan deze jongen hebben?
 
heb de mijne k 1100 lt met 210.000 ingeruild, olie verbruik was nie veul, in de 50.000 die ik er mee gereden heb heb ik er geen problemen mee gehad.

collega heeft er 340.000 mee gereden zonder revisie
 
Goldwing 1200 heb je gelijk een leuke toerbuffel binnen je budget
En als je een beetje rond kijk kun je deze ook nog belastingvrij krijgen
koffers een kuip en cardan en ja het gewicht voel je alleen als je stil staat
Gaan makkelijk 2 ton mee zonder al te veel problemen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 196 en transalp 700 zat perfect. Geen idee of je alleen wilt toeren enzo of elke dag op en neer. In het geval van het laatste zou ik de transalp laten staan. Verder mis ik de transalp wel voor het simpele cruisen :) heerlijk hanteerbare motor.

Gr.
 
Als je een motor wil die heel blijft zou ik van een oudere Triumph af blijven en bijvoorbeeld voor een Suzuki V-Strom gaan, of een Honda Varadero... voldoet ook aan je basis-eisen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan