Aanrijding gehad..

zynth

MF'er
27 feb 2007
34
0
Enschede
Helaas, ook ik moet er aan geloven :P
Ik kom aanrijden op een kruispunt en wil linksaf.
De weg voor mij (dus na het kruispunt, en alleen mijn wegstrook) is afgesloten,
want die ligt helemaal open.
Dus ik kijk lekker naar de overliggende strook om te zien of er iemand aankomt;
die was leeg dus ik kon lekker door :)
Dus ik rij de bocht om, word ik ineens aangereden van de rechterzijkant (van de weg die eerst leeg was :S)
Blijkt volgens een getuige dat die auto nogal hard is weggereden vanaf een parkeerplek vlak achter de kruising... Als goed opgeleide motorrijder check ik natuurlijk eerst het kruispunt, en als het veilig is dan kijk ik mijn bocht in naar het punt waar ik heenmoet.
Ik had hem dus eigenlijk ook nooit kunnen zien :(

Heb ik nog een poot om op te staan bij de verzekering, of vinden ze dat ik gewoon schuldig ben? Die weg had op zich voorrang, maar volgens de getuige reed hij nogal hard weg van de parkeerplaats; is dat aan mij verwijtbaar? Ik was immers al ongeveer aan mijn manoeuvre begonnen :S
full
 
Laatst bewerkt:
damn balen man B|

heeft die getuige ook tegen de politie ofzo verteld dat die auto erg hard is weggereden?
 
hmmm, moeilijk. Officieel gaat rechtdoor op dezelfde weg voor natuurlijk.
Laat zoiezo de getuigen alles op papier zetten, misschien dat het kan helpen.
 
Rechtdoor gaat voor, maar wegrijden is bijzondere manoevre, moet men voorrang verlenen. Misschien 50/50 van maken? Zelf veel schade? Geen gewonden?
 
Rechtdoor gaat voor, maar wegrijden is bijzondere manoevre, moet men voorrang verlenen. Misschien 50/50 van maken? Zelf veel schade? Geen gewonden?
Klopt, alleen is het wegrijden op het moment van het oversteken van de kruizing niet meer van toepassing naar mijn mening
 
Helaas zal de rechter zeggen dat je beter had moeten uitkijken.
Heeft mij 1000 Fl gekost en een jaar voorwaardelijk mijn rijbewijs kwijt.
btw een precies dezelfde situatie, tegenpartij reed zelfs 90 waar men 50 mocht, maar rechter vond het niet uitkijken van mijn kant zwaarder wegen dan snelheid?! Ik zei nog tegen de rechter hoelang ik dan wel niet heen en weer moest kijken.
Ik had btw 3 getuigen dat hij veels tesnel reed en uit een bocht kwam, waaronder een testrapport van de technische recherche.
het volgende zal mij niet in dank worden afgenomen :X maar, ik reed btw in een koekblik en slachtoffer was een motormuis, hij heeft nog 6 mnd in een rolstoel gezeten maar kan inmiddels gelukkig weer op de fiets *O* .
 
Laatst bewerkt:
Rechtdoor gaat voor, maar wegrijden is bijzondere manoevre, moet men voorrang verlenen. Misschien 50/50 van maken? Zelf veel schade? Geen gewonden?


wat ik van mijn theorie nog weet (slechts enkele maanden geleden ;) ) is dat het idd een bijzondere manouvre is.
op het moment dat de auto weg rijdt moet hij denk ik toch minimaal 2 verrichten doen:

1) is achter en voor vrij, kan ik zonder iemand te hinderen de weg op rijden
2) heb ik een signaal (richtingaanwijzer) aangezet bij het wegrijden zonder iemand te laten schrikken. je mag pas een richtingaanwijzer aandoen als je niemand laat schrikken.
als 10 meter achter je iemand aan komt rijden en jij doe je richting uit terwijl hij denkt dat je stil staat dan kan hij schrikken en zo naar links uitwijken.

als jij je kruispunt hebt gechecked en jij ziet een geparkeerde auto dan verwacht je niet dat hij wegrijdt en als die auto al weg rijdt dan moet hij richting aangeven en al het andere verkeer voor laten gaan.

wat essentieel dus is is dat je alle getuigen hebt anders kun je het shaken of de bestuurder van de auto moet zo goudeerlijk zijn om de fout toe te geven.
 
Klopt, alleen is het wegrijden op het moment van het oversteken van de kruizing niet meer van toepassing naar mijn mening


volgensmij moet je alles voor laten gaan als zijnde die auto.
als je een auto op een paar meter van een kruizing geparkeerd ziet staan kun je toch niet verwachten dat hij opeens snel wegrijdt.

dat zou betekenen dat elke geparkeerde auto een verkeersdeelnemer is :X

(sta je lang bij een gelijkwaardig kruispunt als rechts ergens een auto staat geparkeerd :+ )
 
Heb het idee dat je er aardig goed vanaf bent gekomen?

Succes in ieder geval met de afwikkeling...
 
Laatst bewerkt:
volgensmij moet je alles voor laten gaan als zijnde die auto.
als je een auto op een paar meter van een kruizing geparkeerd ziet staan kun je toch niet verwachten dat hij opeens snel wegrijdt.

dat zou betekenen dat elke geparkeerde auto een verkeersdeelnemer is :X

(sta je lang bij een gelijkwaardig kruispunt als rechts ergens een auto staat geparkeerd :+ )
Volgens mij is hij op het moment dat hij de kruizing op rijdt geen uitparkeerend verkeer meer dus is dat niet meer van toepassing. mAW, de TS had voorrang moeten verlenen.
Dat de automobilist als een malloot optrekt is dus niet vantoepassing denk ik.
Ook zegt de TS dat i op het moment dat i de kruizing over stak niet bezig was het rechtdoorgaande verkeer te controleren omdat hij de bocht aan het doorkijken was.
Had hij dit wel gedaan had hij de auto vast aan zien komen.
Ik wil verder niet oordelen over de situatie, ik was er niet bij natuurlijk en kan op deze manier nooit beoordelen hoe het daar ter plekken was.
Ik probeer alleen aan te geven hoe het verkeerstechnisch volgens mij geregeld is.

Naar mijn mening had de koekblikker gewoon even moeten wachten of normaal op moeten trekken
 
Ja lastig...
Als je al met je manouvre bezig was, dan moet de auto je natuurlijk voorrang verlenen, wanneer hij de weg op wil rijden.

Maar toon dat maar eens aan. Ik denk dat de getuige in deze een belangrijke rol gaat spelen.

Suc6!!
 
Zoals ik het plaatje kan beoordelen, zou de auto dus een plantsoen hebben meegenomen om de rijbaan op te rijden, wat me onwaarschijnlijk lijkt.

Zoals je vermeld komt hij dus uit een parkeer gelegenheid, hij moet een een voorrangsweg op en daarbij zelf ook voorrang verlenen.

Ben geen expert maar denk dat je gewoon domme pech hebt en de automobilist over het hoofd hebt gezien.
 
Klopt, alleen is het wegrijden op het moment van het oversteken van de kruizing niet meer van toepassing naar mijn mening

:^

Zoals ik het plaatje kan beoordelen, zou de auto dus een plantsoen hebben meegenomen om de rijbaan op te rijden, wat me onwaarschijnlijk lijkt.

Zoals je vermeld komt hij dus uit een parkeer gelegenheid, hij moet een voorrangsweg op en daarbij zelf ook voorrang verlenen.

Ben geen expert maar denk dat je gewoon domme pech hebt en de automobilist over het hoofd hebt gezien.

:^

de bijzondere manoeuvre voor die auto is voorbij voordat hij bij de kruising is, helaas heb je hem over het hoofd gezien.

Hoeveel tijd heb je nodig om 1 rijstrook over te steken vergeleken met vanuit stilstand wegrijden vanaf een parkeervak en op die kruising aan te komen....??

Sorry, ik denk niet dat je je schade op de autobestuurder kunt verhalen.
 
Mja, klopt. Ik denk zelf ook dat ik wel schuldig bevonden zal worden hoor. Ik wacht even af wat de schade voor hem is, als het laag is betaal ik het zelf (voordeliger ivm eigen risico).
Anders halen we gewoon de verzekering erbij, doe ik bij mijn verzekering mijn verhaal, en vechten ze het maar uit :)
 
Lijkt mij dat je gewoon fout bent, parkeerplaats is nog best een eindje van de kruising
en dat ie hard optrekt, ja OK, maar er zijn maar weinig auto's die net als motoren binnen 4 sec. aan de 100 km/h zitten.

Dus ik geloof niet dat die automobilist iets te verwijten valt :(

Maar altijd kloten! Gelukkig ben je erzelf zo te lezen redelijk vanaf gekomen! *O*
 
Dat is mooi kl**te zeg, maar misschien scheelt het nog in de schuldvraag dat hij jou aanreed en niet andersom.
In iedergeval succes met de afhandeling v/d schade
 
Terug
Bovenaan Onderaan