Aanrijding loslopend wild

MotoFoetsie

MF veteraan
9 okt 2004
3.630
0
Graag jullie aandacht voor het volgende;
ik woon in de Achterhoek, en heb de afgelopen drie jaar twee maal een aanrijding gehad met een overstekende reebok. Gelukkig bleef bij beide aanrijdingen de schade beperkt; lichamelijk letsel heb ik daarbij nauwelijks opgelopen. Mijn WA plus verzekering dekte in beide gevallen de schade, zonder no-claim kwijt te raken.
Realiseer me echter wel dat dit alles ook geheel anders had kunnen aflopen.
Ben benieuwd hoeveel mensen er gelijke ervaringen hebben, en of de overheid hier nog wat aan wil doen.
Als motorrijder is het dus oppassen geblazen; vooral in het najaar; aangezien de hormonen van Bambi dan gaan opspelen, en als Bambi het te pakken heeft heeft ie lak aan alle verkeersregels!!!
 
De overheid is op dit moment iets te druk met het oprollen van terroristen netwerken, dus ik denk dat de Bambi's ff moeten wachten.
 
Hertebout. :9

Maarreh, on-topic... Wat zou de overheid daar aan moeten doen? :?

Die beesten lopen daar nu eenmaal, dus soms lopen ze ook wel eens op de weg.


In Duitsland hangen ze reflectoren in een bosrand zodat ze niet zommar oversteken!!
 
Ik zou ze vakkundig hebben laten demonteren... En dan mee naar huis...

Lekker man!

Maar ff On Topic: Wel link.. In Noorwegen hebben ze langs sommige wegen kilometerslange hekken geplaatst, met om de zoveel kilometer een gat aan weerzijden: De oversteekplaats voor de dieren. Hele verzameling borden erbij. Niet dat ze dat hier gaan en moeten doen... Daar hebben ze nog wat meer Bambi's (ook in de grote en pijnlijke 'Eland' uitvoering).

Heb jij die beesten weggebracht dat je daar geld voor hebt gekregen :?
 
Heb jij die beesten weggebracht dat je daar geld voor hebt gekregen :?


Voor 35 Euro ga ik niet met zo'n kadaver aan 't slepen; heb er een van de weg gehaald, de andere is het weiland in gestrompeld waar ik hem niet meer kon vinden. De hermandad verzorgt dat allemaal; zij regelen dat met poelier of boswachter; het geld werd op m'n rekening gestort.
 
Voor 35 Euro ga ik niet met zo'n kadaver aan 't slepen; heb er een van de weg gehaald, de andere is het weiland in gestrompeld waar ik hem niet meer kon vinden. De hermandad verzorgt dat allemaal; zij regelen dat met poelier of boswachter; het geld werd op m'n rekening gestort.

Heb wel eens een konijn in mijn voorwiel gehad, was niet al te prettig met spaakwielen. Uiteindelijk een paar uur bezig geweest met het schoonmaken. gelukkig verder niet onderuit gegaan en geen schade.

What are we having for diner? Roadkill!! })
 
hmmm, brings back memories . ..

zo'n 2 maand geleden ook een ree geschampt, met valpartij tot gevolg . ...
linkie naar hele verhaal

ps schade geheel door verzekering van de MAG betaald

Heb je verhaal gechecked; zit je nu nadat dit gebeurd is niet anders op de motor wanneer je tijdens schemer door een bosrijk gebied rijdt?
Ik merk dat ik zelf extra alert ben, alhoewel je een aanrijding soms echt niet kunt vermijden. Heb zelfs dempers van m'n uitlaten verwijderd opdat ze me horen aankomen; maar dat is dus eigenlijk niet toegestaan.
 
hey, motofoetsie........was jij toevallig ook die motorrijder die een reebok had doodgereden in de buurt van Ruurlo?
Wij kwamen toen voorbijrijden met ons koekblok, toen de politie en de dierenambulance bezig waren. Er stond een motorrijder met de politie te praten, terwijl zijn motor lekte als een zeef.

Vonden het een wonder dat de motorrijder verder niets was overkomen.
(alleen vreselijk voor die ree om zo'n vreselijke dood te moeten sterven)

Mocht je het inderdaad zijn geweest, blij dat je er zelf goed vanaf gekomen bent.
Het moet toch een geweldige klap maken, zo'n ree.
Jammer voor de schade aan je fiets!
 
Heb wel eens een konijn in mijn voorwiel gehad, was niet al te prettig met spaakwielen. Uiteindelijk een paar uur bezig geweest met het schoonmaken.

What are we having for diner? Roadkill!! })


Deze rabbit is dus even door de blender gegaan....
 
en ik maar denken dat je altijd 'schuldig' aan het ongeval bent en kilo's euri moet gaan ophoesten...
de volgende keer toch maar niet meer uitwijken, cq remmen dan. })
 
Ik heb nog nooit een dier aangereden, niet op me brommer niet op de motor.
Jah volgens mij een x een kikker ofzow maar daar blijft ut ook bij :P
 
hey, motofoetsie........was jij toevallig ook die motorrijder die een reebok had doodgereden in de buurt van Ruurlo?


Een van de slachtoffers liep inderdaad in de bossen rond Ruurlo, doch ben ik niet degene die jij beschrijft, mijn aanrijding was op de weg Ruurlo - Hengelo.
Er schijnen in die buurt erg veel aanrijdingen voor te komen.
Jullie zijn dus gewaarschuwd!!!
 
Ik heb op de Amersfoortseweg (tussen Apeldoorn en Uddel) wel eens een overstekende ree voor de motor gehad; gelukkig niet geraakt. En in de bermen wil ik wel 'ns een wild zwijn zien. Voor mij is de Veluwe dus echt geen "scheur"gebied, zeker niet meer nu ze overal de hekken weghalen om het wild meer ruimte te geven. Ik ben en blijf alert.
 
Heb je verhaal gechecked; zit je nu nadat dit gebeurd is niet anders op de motor wanneer je tijdens schemer door een bosrijk gebied rijdt?
Ik merk dat ik zelf extra alert ben, alhoewel je een aanrijding soms echt niet kunt vermijden. Heb zelfs dempers van m'n uitlaten verwijderd opdat ze me horen aankomen; maar dat is dus eigenlijk niet toegestaan.
idd, met schemer en donker over rustige bosweggetjes is nu niet ineens mijn hobby geworden ;)

In mijn ogen deed ik ook niets verkeerd, reed zelfs langzamer dan de max. snelheid (80), zag de overstekende ree op tijd en remde flink af . . wat moet je dan? een kwartier stil blijven staan ????

De eerste keer dat ik weer (voorop in een groepje) over zo'n rustig veluwe-weggetje in de schemer reed, kneep ik hem wel flink en ging niet harder dan 50 (gelukkig was de max daar 60, dus hopelijk viel het niet zo erg op en daarnaast weten zij ook wat er gebeurd is en begrijpen ze het denk ik wel). maar na die eerste 10 km was ik dat gevoel al weer kwijt/vergeten en genoot ik weer.

Waarom zou je er te lang bij stil blijven staan? Die sjit kan je altijd overkomen, of het nu een ree in het bos, een bejaarde in een daf die jou niet zag bij de kruising of een plotseling overstekend kind is. Wat dat betreft nog blij dat het in mijn geval een ree was ...

Denk echter dat als je me dit gevraagd had in de eerste paar weken na de (lichte) crash had gevraagd, ik anders gereageerd had . . . (tijd heelt alle de meeste wonden ... )
 
die motorrijder die een reebok had doodgereden in de buurt van Ruurlo?
Wij kwamen toen voorbijrijden met ons koekblok,


Als jij bekend bent in die buurt; weet je misschien een beunende leerbewerker die m'n zadeltassen voor een schappelijk prijsje kan opknappen?
Leuk die foto met basset; tophonden; heb er twee gehad.
 
en ik maar denken dat je altijd 'schuldig' aan het ongeval bent en kilo's euri moet gaan ophoesten...
de volgende keer toch maar niet meer uitwijken, cq remmen dan. })
Nee hoor, bij de meeste verzekeringen is aanrijding met dieren gewoon gedekt vanaf WA+, zonder dat het ten koste gaat van je no-claim. In geval van een huisdier wordt meestal nog wel geprobeerd om de eigenaar aansprakelijk te stellen als die achterhaald kan worden, maar dat heeft verder geen invloed op jouw uitkering.
 
In mijn ogen deed ik ook niets verkeerd, reed zelfs langzamer dan de max. snelheid (80), zag de overstekende ree op tijd en remde flink af . . wat moet je dan? een kwartier stil blijven staan ????

Je kunt er inderdaad soms niets tegen doen. Beide keren reed ik zo'n 90 tot 100 KMh; zaak is dan stijf op je fiets te blijven zitten en geen plotselinge uitwijkmanouvres te maken. De kans dat je dan op je bek gaat is erg groot. Desnoods rijdt je dwars door het beest heen, zo heb je volgens nijn ervaringen de meeste kans de aanrijding met zo min mogelijk lichamelijk letsel te overleven.
Gelukkig had ik een stevige fiets met de nodige massa, hetgeen voor Bambi dan wel erg lullig was; moet ie maar iets voorzichtiger oversteken.
 
Bekend probleem bij ons in't oost'n :) alert zijn en rustiger rijden helpt misschien een beetje, maar 't blijft link...
In Canada (Newfoundland) is het nog wat extremer (zo'n Moose is meer een kruisings tussen een paard en een ezel... zo groot als een paard en zo stom...) Per jaar vragen ongeveer 500 mensen op het eiland een jachtvergunning aan om ze te mogen raken met zoiets kleins als een kogel, terwijl bijna 5000 mensen kans zien er een te raken met zoiets groots als een auto... er staan dan ook overal borden langs de weg...
In Noorwegen hebben ze trouwens ontdekt dat er in de zomer meer aanrijdingen met elanden waren als er in de winter met zout gestrooid werd... het zout schijnt in de bermen en sloten te spoelen en zomers komen de elanden daarop af... in bepaalde gebieden strooien ze nu zand...
 
Ik heb het ook een keer gehad in engeland, nou bijna gelukkig, was lekker aan
het scheuren tussen die fijne heggetjes links rechts tot dat er echt 10 meter
voor me ook zon bambi stond, gelukkig kon ik hem echt net ontwijken heb daarna
wel eerst ff een sigaretje gerookt had mijn hart in mijn keel zitten.

mijn aanrijding was op de weg Ruurlo - Hengelo.
Er schijnen in die buurt erg veel aanrijdingen voor te komen.
Jullie zijn dus gewaarschuwd!!!


Hmmm daar kom ik nog wel regelmatig, volgende keer ff oppassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan