aanrijding met fietser

Nielsx86

MF'er
12 mrt 2010
156
0
Hallo Mede-mf's

gister is het mij overkomen, ik had een stukje dijk gereden bij Nijmegen om vervolgens weer naar huis te gaan en hiervoor moet ik over drukke straten.

nu rij ik daar dus gewoon heel rustig ik denk met gangetje van 40km/h steekt er opeens een fietser over zonder te kijken! ik dus GVD vol in de remmen, en ja hoor voorwielblokkeerd :s ik word zo'n beetje gelanceerd van me motor en rol een stukje over het asfalt om vervolgens mijn motor voorbij te zien glijden...ik denk natuurlijk "FUCK nee alles behalve dat"

en toen merkte ik pas dat ik zelf ook wat had (gelukkig niks ernstigs) maar toch wat flinke schaafwonden en kan nu moeilijk lopen...(mss straks toch maar ff naar de huisarts.

IK werd van het wegdek afgesleept door wat omstanders die echt super hulp gaven btw! en de politie was ook snel ter plekken.

nu bleek ik had die jongen van 16 bij de achterband van zn fiets geraakt, en stond er gelijk op alle schade bij mij te verhalen!
Nou ik begon dus ook behoorlijk pissig te worden aan gezien:
-Achterkap vervangen moet worden
-voetrem helemaal verbogen is
-gelukkig valnoppen erop maar helemaal krom nu
-me stuur staat krom
-tank is beschadigd
-spieger is aan vervanging toe
-uitlaat is geschramd

dusja balen natuurlijk! Nu is mijn vraag eigk ik ben WA+ verzekerd dus dit kan ik niet laten vergoeden door mijn verzekering...denk ik (geen verstand van dit soort zaken :$) kan ik et op zijn (ouders) verzekering verhalen????

thnx grtz
 
ehm, ik heb zelf ook niet bijzonder veel verstand van verzekeringen, maar het was (neem ik aan) jouw motor met jijzelf als bestuurder. Dan lijkt mij dat je ouders hier niks mee te maken hebben en niks aan kunnen doen.

Zou je het niet kunnen verhalen op de fietser? Ik weet, ik weet, motorvoertuigen worden meestal in schuld gesteld, maar zulk onverantwoordelijk gedrag van de kant van de fietser moet toch ook enige invloed hebben?

Veel succes met de afhandeling in ieder geval.
 
Flink balen! Wel fijn dat je zelf niet (al te veel) hebt..

Denk dat het lastig wordt om de schade te verhalen want:
Fietsers en voetgangers

Een tweede uitzondering op de grondregel is de regel die van toepassing is op een aanrijding tussen 'ongelijkwaardige' verkeersdeelnemers. Motorvoertuigen aan de ene kant, en ongemotoriseerd verkeer aan de andere kant. Bijvoorbeeld tussen een auto en een fiets, of een snorfiets en een voetganger. Voetgangers, fietsers, eigenlijk alle ongemotoriseerde verkeersdeelnemers worden gezien als de zwakkeren in het verkeer, en worden door de juridische uitleg van een wetsartikel (art. 185 Wegenverkeerswet) extra beschermd. Als motorvoertuigen worden onder meer auto's, snor- en bromfietsen beschouwd, en soms ook trams. Een motorvoertuig levert extra risico voor deze zwakkeren op door hun snelheid en gewicht. De wetgever heeft daarom besloten in dergelijke gevallen alle aansprakelijkheid bij het motorvoertuig te leggen, tenzij ... Dat 'tenzij' is nogal ingewikkeld. Om te beginnen ligt hier alle bewijslast bij het motorvoertuig.
http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-en-dan/schuld-en-aansprakelijkheid,/wie-is-aansprakelijk.html

Heb je contact gegevens van de mensen die je geholpen hebben? Die kunnen misschien ook goed vertellen wat er is gebeurd, dan maak je misschien nog een kans??
 
Ik vermoed dat tenzij de fietser toegeeft dat hij geen richting aangaf je niets van de verzekering van de ouders van de jongen gaat krijgen. Zoals localjoost al stelt zijn fietsers tegenover motorvoertuigen beschermd.

Ook zullen ze zeggen dat het druk was en dat jij bedacht moet zijn op zulke geintjes.
 
Fuk zeg, das balen voor je. In principe worden fietsers altijd wel beschermd door de wet, maar volgens mij valt daar wel onderuit te komen. Even contact met je verzekering of een rechtswinkel oid?
Succes iig!
 
jah daar was ik al bang voor...

naja kheb een schadeformulier ingevuld samen met politie erbij, die overigens ook zeiden dat de fietser fout zat, maar dat ik aan die uitspraak geen waarden mocht hecchten :s...

naja lekker is dat iig
 
Als jij kan aantonen dat de fietser roekeloos rijgedrag vertoonde, dus zonder kijken zomaar de weg oversteken en ook nog geen richting aangeven, kun je je schade volgens mij gewoon op hem verhalen.
Zou je all-risk verzekerd zijn, doet jou verzekering dit, nu zul je het zelf moeten regelen allemaal...
 
Dit is een lastige situatie. Je moet alleen wel een aantal dingen uit elkaar houden.
Zoals hierboven gesteld heb je nu te maken met een ouder-kind relatie. Kind gooit porseleinen vaas om in winkel; kind is schuldig, ouder is aansprakelijk voor de schade.

In dit geval is de fietser schuldig en jij aansprakelijk. Dat betekent dat jouw verzekering de schade aan de fietser vergoed, maar het niet als schuldschade aan jou doorberekend. Oftewel; geen invloed op je bonus/malus.
Oké leuk, maar dan heb je nog je eigen schade. Tja, Wa+ dus die is voor jezelf... Als je dat niet redelijk vindt, zul je stappen moeten ondernemen om aan te tonen dat de fietser zeer onverantwoord bezig is geweest. Erg moeilijk... Als je die weg al wilt bewandelen, denk ik dat er niet meer inzit als 50/50.
Dat betekend dus dat alle schade op één hoop gaat en ieder de helft betaald. Dus schade fiets 200 euro, schade motor 2000 euro. Ieder dus 1100 euro.

Er is ook een verzekeringstopic. Daar kun je ook je vragen stellen en info hierover vinden.

Succes!
 
Met WA+ is dat toch gewoon verzekerd? Als die gast echter als een debiel zo de straat overschoot, zou ik met hulp van omstanders de schuld bij hem proberen te leggen!!
 
jah daar was ik al bang voor...

naja kheb een schadeformulier ingevuld samen met politie erbij, die overigens ook zeiden dat de fietser fout zat, maar dat ik aan die uitspraak geen waarden mocht hecchten :s...

naja lekker is dat iig
Standaard uitspraak van de politie. Die mogen alleen registreren en niet oordelen in deze. Ook al ligt er zo dik bovenop voor iedereen en is er geen discussie. Niks van aantrekken dus...
 
Misschien een gevalletje voor je rechtsbijstandverzekering? (Als je die hebt natuurlijk, hoewel dat altijd wel aan te raden is, die paar euro per maand kan je een hoop gezeik schelen)
 
ik heb rechtsbijstand...maargoed ik ga straks maar eerst ff met mn verzekering bellen kijken wat ik eruit kan krijgen en welke stappen ik kan ondernemen
 
Nee WA + => WA verzekering + diefstalverzekering (in het kort)
Allrisk is ook je eigen motor verzekeren.

Ik bedoelde meer dat de evt. schade aan de fietser wordt vergoed door zijn verzekering, maar bij nader inzien denk ik dat dat al bekend was haha :P

Overigens onbegrijpelijk dat fietsers en voetgangers nog steeds zo heilig zijn, als je ziet hoe roekeloos een aantal zijn zou je toch verwachten dat dit onderhand wel eens verandert!!
 
Je hebt niet toevallig getuigen die ook gezien hebben dat die fietser als een kip zonder kop overgestoken heeft? Dan kun je toch keihard aantonen dat die fietser fout was toch? En de politie heeft gezegd dat de fietser fout was maar daar mag je geen waarde haan hechten?! En wat staat er op je schade formulier dan? Toch wel iets in de trand van "fietser steekt zonder te kijken en zonder richting aangeven over"? Dat is namelijk hét officiële document van het ongeluk waar je wat mee kan.

En inderdaad, ik ben het helemaal met Mark-J eens, als je hier in Amsterdam kijkt wat voor een gekkigheid je allemaal tegenkomt met die gekke fietsers.. Ongelooflijk. Laatst ook nog, een oude dame gooit d'r fiets voor mijn motor langs over een paar dikke vette haaientanden, ik had dus voorrang. Ik in vol in de remmen en zeg heel netjes, maar met een kleine stemverheffing: "mevrouw, ik heb voorrang hoor"! Nou, daar komt me toch effe een bak herrie uit dat mens.. Waar ik me mee bemoei en waarom ik zo'n grote mond heb.. Ben maar gouw door gereden, had geen zin in een pak slaag.. :+
 
Een "zaak" zoals deze staat of valt volgens mij inderdaad bij de getuigen. Anders is het zijn woord tegen die van jou, en dan kijken ze simpelweg naar wie de ongelijkwaardige verkeersdeelnemer is.
 
Eigenlijk had je die getuigen/omstanders gisteren al hun verklaring op papier moeten laten zetten, het liefst ook nog met de politie erbij. Ik denk dat het nu een zware dobber wordt om het op de fietser te verhalen :(

Echter weet ik niet hoe roekeloos de fietser werkelijk bezig was, maar uit je verhaal maak ik op dat hij zo de weg op knalde uit het niets...
 
Heel simpel... Je gaat de schade direct op de fietser verhalen. Wanneer de fietser schuldig is (wat mij ook duidelijk lijkt) dan kan je de schade persoonlijk op de fietser verhalen. Politie heeft een klein rapport opgemaakt als het goed is. Vraag deze op bij het politiebureau, laat een schade rapport opmaken door een motordealer. Met deze rapporten laat je je rechtsbijstand de schade verhalen. Ik raad je wel aan om de rechtsbijstand dagelijks te bellen, anders kan het maanden tot jaren duren! Wanneer de fietser weigert te betalen kan je beslag laten leggen door een gerechtsdeurwaarder. Deze stappen moet de rechtsbijstand voor je nemen (deze draaien ook ook voor de kosten op voor de handelingen). Maar blijf achter je rechtsbijstand aanzitten, zijn veelal broekies van juristen die het geen reet scheelt!
 
Balen voor je!! Wel goed dat je nog zo snel kon reageren door flink te remmen, maar de schade is er niet minder om.

Dit is inderdaad hét moment om je rechtsbijstand in te gaan schakelen. De aansprakelijkheid van de fietser moet vastgesteld worden (was hij inderdaad roekeloos bezig?). Op basis van die aansprakelijkheid, die jij waarschijnlijk ook deels aangerekend krijgt omdat jij gemotoriseerd bent en hij niet, wordt er vastgesteld hoeveel schade je vergoed krijgt.

Succes en keep us posted!
 
En de volgende keer dus fietsers en voetgangers het zelfde behandelen als een duif of kat, niet remmen maar stuur stevig vast en er overheen!
 
En de volgende keer dus fietsers en voetgangers het zelfde behandelen als een duif of kat, niet remmen maar stuur stevig vast en er overheen!

Ja, iemand dood/kreupel rijden wordt je gelukkig van :')
Dan betaal ik liever mijn eigen schade...

Maar ben benieuwd naar de afloop. Probeer inderdaad zoveel mogelijk getuigen te zoeken. Desnoods advertentie in de lokale super oid. En laat de rechtsbijstand zoveel mogelijk voor je doen, daar zijn ze voor. Denk dat je in elk geval goede kans hebt dat je er met 50/50 vanaf komt.
 
ben benieuwd naar de afloop,
heb laatst ook een ongeval gehad met een fietser. ( ben wel van België)
ik reed op een voorrangsweg 50km/u, en een groep fietsers van 15-16 jaar komen uit een aardeweg gereden, ook zonder nog maar om te kijken. Ikzelf kon deze niet zien omdat er een haag naast de aardeweg liep. Vervolgens heb ik de laatste fietser niet kunnen ontwijken, en ben ik gevallen. De andere kant moest een auto ook uitwijken voor de groep fietsers die de baan zonder kijken over gingen, deze auto moest dan een hoge stoeprand oprijden en is vervolgens door een haag gereden en voor een huis tot stilstand gekomen.
Momenteel is er al bestek opgemaakt en dergelijke en deze opgestuurd naar de fietser voor deze schade te betalen.
Heb er nu al een tijdje niets van gehoord, het zal afwachten worden
fietsers mogen veel meer dan ons;)
 
artikeltje 5 voor de fietser.
En het gore lef om eerst over zijn schade te hebben in plaats van jou lichamelijke gesteldheid is onnoemlijk.

De keren dat ik een klapper maakte werd mij gevraagd hoe het met mij ging. De rest komt later wel.

Succes ermee, en sowieso naar de huisarts gaan.
 
nou ben naar huisarts geweest, gelukkig alleen kneuzingen en schaafwonden...kan niet lopen momenteel omdat me knie zo dik is maar de pijn is te overzien...dus dat valt gelukkig mee.

morgen wordt er al een schaderapport opgesteld door een expert (samen met mijn lokale dealer ;) je weet maar nooit)

en verzekeringsstukken opgestuurd (verzekerd bij ANWB) en begonnen wel gelijk over rechtsbijstand en dat ze alles eraan zouden doen iig iets terug te krijgen ^^ dat vindk wel goed nieuws...maja nu eerst maar ff morgen afwachten.
 
Irritant zoiets, dat dat klerelijertje nog een grote muil heeft ook.

In ieder geval heeft de politie rapport opgemaakt. Vraag dat eens op. Verder inderdaad je rechtsbijstand inschakelen. Je zou eens op zoek kunnen gaan naar jurisprudentie.

Er was een maand of 2 geleden geloof ik een topic van een motorrijder die een botsing had met een buitenlandse fietser. Misschien kun je die terugvinden en staat daar wat zinnigs in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan