Aanrijding met fietser

Matuzu

MF'er
28 sep 2009
73
12
Amsterdam
Ooit is mij verteld dat er twee soorten motorrijders zijn; zij die gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Na vanmiddag behoor ik helaas tot de eerste groep. ;(

Ik reed binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg, gewoon netjes 50 kmpu. Fietser besloot over te steken toen ik kwam aanrijden. Ik dus op een voorrangsweg, hij met haaientanden. Ik remde mezelf onderuit en gleed tegen hem aan. Daar lagen we dus, op het asvalt. Omstanders erbij, motor overeind. Die arme fietser (man van 86) was behoorlijk geschrokken. Ik eigenlijk ook wel. Deze meneer gaf direct toe dat hij mij niet had zien aankomen en dat hij mij voorrang had moeten verlenen. Schade is best aanzienlijk. Deuk in tank, spatbord stuk, zijkappen bekrast, uitlaat bekrast, karterdeksel vervormd, helm bekrast en nog wat kleinere krasjes. M'n crashprotector bij het blok heeft veel opgevangen! Nu hoorde ik zojuist dat fietsers beschermde deelnemers in het verkeer zijn en dat het daarom lastig kan zijn om deze schade vergoed te krijgen. Ik denk dat ik al snel 1500 euro schade heb. Net even bij meneer langs geweest, met een bloemetje voor de schrik, om het schadeformulier in te vullen.
Meneer vertelde mij dat hij enkele maanden geleden een soortgelijke aanrijding heeft veroorzaakt en dat zijn WA verzekering toen netjes heeft uitbetaald. Hij was toen ook op de fiets. Hij raadde mij aan om hem aansprakelijk te stellen voor mijn schade. Doe ik dat gewoon middels het schadeformulier of is daar een andere manier voor?

Ga nu weer verder met huilen om mijn schade en om het feit dat ik voorlopig niet kan rijden..

Geniet van het mooie weer en rij voorzichtig! Ongelukje is kennelijk zo gebeurd...
 
Schadeformulier idd invukllen, en zoek evt nog getuigen.
 
Zonde zulke dingen..

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om het geld.
Als ik het zo hoor zal meneer niet moeilijk doen. :)

Hoe je dit aan pakt weet ik niet.

Suc6 met de afhandeling, en hopen dat beide partijen er weer helemaal bovenop komen!
 
soortgelijks heb ik ook gehad ,maar dat is al een tijdje geleden,de man [ook in de 80] dacht dat ie tot aan de middenstreep mocht rijden met zijn fiets.
ik kwam daar aanrijden met rond de 140,en reed zo over zijn bagagedrager heen,motorfiets was een maand oud en alle schade vergoed gehad.
de man moest zich nog wel bij de rechter verantwoorden er was politie bij geweest en die had procesverbaal opgemaakt,en mij even naar het ziekenhuis gereden, elleboog was ietsiepietsie afgevlakt.
 
Fietsers zijn niet beschermd. De wetgever heeft besloten op basis van het feit dat motorvoertuigen een verplichting hebben tot een aansprakelijkheidsverzekering en voetgangers en fietsers niet, dat de schade dan maar door de verzekering van het motorvoertuig moet worden gedekt. Dat ging dus alleen over de poen en niet over bescherming. De consequentie is natuurlijk wel dat de schade meestal op de nek van de auto/motor rijder terecht komt.
Er lijkt wel iets van een trent te zijn dat bij evidente schuld bij de "zwakkere"verkeersdeelnemer, de schade weer iets gemakkelijker valt te verhalen op hem.
Waar het meestal omgaat is dat jij, als bestuurder, overmacht aan moet kunnen tonen of althans aannemmelijk maken.


Naast het schadeformulier, zou ik de meneer wel even een briefje sturen waarin je hem aansprakelijk stelt voor de schade.
Succes
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt hard, maar het is goed (voor de verzekering) dat je hem wel geraakt hebt, hoe sneu het ook is tegenwoordig.

Vaak is onderuit remmen als gevolg van de actie van een of andere natte tosti niet gedekt en de tegenpartij was zich dan in onschuld.
 
Enkele maanden geleden had hij al iets soortgelijks?
Toch blij dat hij een fiets rijdt en geen auto..dan zou hij nog best gevaarlijk kunnen worden...

Netjes van je met een bloemetje, hopelijk is alles op te lossen zonder gezeur.
 
Enkele maanden geleden had hij al iets soortgelijks?
Toch blij dat hij een fiets rijdt en geen auto..dan zou hij nog best gevaarlijk kunnen worden...

Netjes van je met een bloemetje, hopelijk is alles op te lossen zonder gezeur.
lees alleen iets over een defecte abs :X
 
je dient zijn WA verzekering te berichten en daarin hun client aansprakelijk te stellen.

Als ze gaan miepen dat het een fietser was dien je (of misschien wel meteen) even een brief/mail mee te sturen waarin de beste man zichzelf 100% aansprakelijk stelt.
 
soortgelijks heb ik ook gehad ,maar dat is al een tijdje geleden,de man [ook in de 80] dacht dat ie tot aan de middenstreep mocht rijden met zijn fiets.
ik kwam daar aanrijden met rond de 140,en reed zo over zijn bagagedrager heen,motorfiets was een maand oud en alle schade vergoed gehad.
de man moest zich nog wel bij de rechter verantwoorden er was politie bij geweest en die had procesverbaal opgemaakt,en mij even naar het ziekenhuis gereden, elleboog was ietsiepietsie afgevlakt.

fietsers mogen zo ie zo al niet op de snelweg :N
waar gaat dat heen met die oudere generatie
 
soortgelijks heb ik ook gehad ,maar dat is al een tijdje geleden,de man [ook in de 80] dacht dat ie tot aan de middenstreep mocht rijden met zijn fiets.
ik kwam daar aanrijden met rond de 140,en reed zo over zijn bagagedrager heen,motorfiets was een maand oud en alle schade vergoed gehad.
de man moest zich nog wel bij de rechter verantwoorden er was politie bij geweest en die had procesverbaal opgemaakt,en mij even naar het ziekenhuis gereden, elleboog was ietsiepietsie afgevlakt.
Wat vaak door elkaar gehaald wordt is het juridische en het civiele gedeelte bij een aanrijding.

Juridisch is bij verkeersovertredingen en het opmaken van een proces verbaal.

Civiel is het stukje verzekering of eventueel schadevergoeding voor het letsel oid.

Het gevoelsmatig vreemde is dat bij zwakke verkeersdeelnemers het zo maar kan zijn dat de fietser juridisch gestraft wordt en civiel buiten schot blijft.

Voor de TS.
Zoals al aangegeven voldoen de schadeformulieren voor het aansprakelijk stellen van de schade. Wanneer er getuigen zijn is het handig deze te benoemen op het formulier. Op de achterzijde van het formulier proberen een helder verhaal te maken van de situatie en waarom jij de ander aansprakelijk stelt.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
je dient zijn WA verzekering te berichten en daarin hun client aansprakelijk te stellen.

Als ze gaan miepen dat het een fietser was dien je (of misschien wel meteen) even een brief/mail mee te sturen waarin de beste man zichzelf 100% aansprakelijk stelt.
Dat doe je middels het schadeformulier die je naar je eigen maatschappij stuurt. Zij zullen alles in gang zetten.
 
Laatst bewerkt:
enkele maanden geleden een soortgelijke aanrijding heeft veroorzaakt ? |(
Het was toch niet in Valkenswaard? Want dan weet ik wie het is... :Y
Vorig jaar exact zo'n ongeval gehad en alle schade is vergoed! Je moet wel geduld hebben met de verzekering (eergisteren laatste betaling binnen).

Check ook even dit topic: Iemand ervaring met ongelukken en verzekeringen??
 
Laatst bewerkt:
In maart soort gelijk iets meegemaakt met fietser.
Zorg ervoor dat wederpartij (klinkt wat netter dan tegenpartij) aansprakelijkheid erkent op het schadeformulier.
Ik heb alle schade vergoed gekregen, maar dat duurder wel een behoorlijke tijd middels de rechtsbijstand.
 
Thanks voor de tips! Gelukkig heb ik 1 getuige! Ook een motorrijder, hij was zeer behulpzaam! Hulde! Defecte ABS is idd niet handig. Aan de andere kant: als m'n ABS het had gedaan was ik niet onderuit gegaan en had die arme man een hardere klap te verduren gehad lijkt me. Aantal maanden geleden had hij een zelfde soort ongeval met een auto. Deze schade is door zijn verzekeraar netjes vergoed.
Heb net al wel een voordeel ondervonden; Schat...pak jij nog een biertje voor me? M'n knie doet nog steeds zeer! :-)
 
Meneer vertelde mij, dat hij enkele maanden geleden een soortgelijke aanrijding heeft veroorzaakt en dat zijn WA verzekering toen netjes heeft uitbetaald. Hij was toen ook op de fiets.

Kan ie niet beter gaan lopen in de toekomst... :P
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tips! Gelukkig heb ik 1 getuige! Ook een motorrijder, hij was zeer behulpzaam! Hulde! Defecte ABS is idd niet handig. Aan de andere kant: als m'n ABS het had gedaan was ik niet onderuit gegaan en had die arme man een hardere klap te verduren gehad lijkt me. Aantal maanden geleden had hij een zelfde soort ongeval met een auto. Deze schade is door zijn verzekeraar netjes vergoed.
Heb net al wel een voordeel ondervonden; Schat...pak jij nog een biertje voor me? M'n knie doet nog steeds zeer! :-)

die knie is maandag ochtend opeens weer genezen _O-
 
Ooit is mij verteld dat er twee soorten motorrijders zijn; zij die gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Na vanmiddag behoor ik helaas tot de eerste groep. ;(

Ik reed binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg, gewoon netjes 50 kmpu. Fietser besloot over te steken toen ik kwam aanrijden. Ik dus op een voorrangsweg, hij met haaientanden. Ik remde mezelf onderuit en gleed tegen hem aan. Daar lagen we dus, op het asvalt. Omstanders erbij, motor overeind. Die arme fietser (man van 86) was behoorlijk geschrokken. Ik eigenlijk ook wel. Deze meneer gaf direct toe dat hij mij niet had zien aankomen en dat hij mij voorrang had moeten verlenen. Schade is best aanzienlijk. Deuk in tank, spatbord stuk, zijkappen bekrast, uitlaat bekrast, karterdeksel vervormd, helm bekrast en nog wat kleinere krasjes. M'n crashprotector bij het blok heeft veel opgevangen! Nu hoorde ik zojuist dat fietsers beschermde deelnemers in het verkeer zijn en dat het daarom lastig kan zijn om deze schade vergoed te krijgen. Ik denk dat ik al snel 1500 euro schade heb. Net even bij meneer langs geweest, met een bloemetje voor de schrik, om het schadeformulier in te vullen.
Meneer vertelde mij dat hij enkele maanden geleden een soortgelijke aanrijding heeft veroorzaakt en dat zijn WA verzekering toen netjes heeft uitbetaald. Hij was toen ook op de fiets. Hij raadde mij aan om hem aansprakelijk te stellen voor mijn schade. Doe ik dat gewoon middels het schadeformulier of is daar een andere manier voor?

Ga nu weer verder met huilen om mijn schade en om het feit dat ik voorlopig niet kan rijden..

Geniet van het mooie weer en rij voorzichtig! Ongelukje is kennelijk zo gebeurd...


ongeacht de het feit dat de tegenpartij schuld erkent ben jij juridisch 50% aansprakelijk voor alle schade. maw jij moet dus 50% van de schade betalen die de tegenpartij heeft. de tegenpartij moet jouw 50% van jouw geleden schade vergoeden. de andere 50% en 50% moet men zelf betalen. met dank aan een gerechtelijke uitspraak en de wetgever.
 
Liever 50% dan niks! Die krasjes op m'n uitlaat neem ik dan wel voor lief! Het was trouwens in Uithoorn niet in Valkenswaard. Ik kwam net uit een flauwe bocht. Beetje een rare situatie. Had daarom wel beter moeten opletten maar das achteraf geklets. Had ik maar dit, had ik maar dat.. Knie begint nu wel een beetje te zeuren. Maar ik ben vooral blij dat die man het er goed vanaf gebracht heeft. Had echt met 'm te doen.
 
ongeacht de het feit dat de tegenpartij schuld erkent ben jij juridisch 50% aansprakelijk voor alle schade. maw jij moet dus 50% van de schade betalen die de tegenpartij heeft. de tegenpartij moet jouw 50% van jouw geleden schade vergoeden. de andere 50% en 50% moet men zelf betalen. met dank aan een gerechtelijke uitspraak en de wetgever.

doe daar eens een linkje van, want daar geloof ik geen reet van.
iedere verkeersdeelnemer hoort zich aan de regels te houden, m.u.v. kinderen tot een bepaalde leeftijd[ik dacht 14 jaar] daarna zouden ze zich bewust moeten zijn van de gevaren die hun eventuele gedrag met zich mee zou kunnen brengen.

mischien heb je het wel over een totaal ander soort aanrijding/situatie.
 
ongeacht de het feit dat de tegenpartij schuld erkent ben jij juridisch 50% aansprakelijk voor alle schade. maw jij moet dus 50% van de schade betalen die de tegenpartij heeft. de tegenpartij moet jouw 50% van jouw geleden schade vergoeden. de andere 50% en 50% moet men zelf betalen. met dank aan een gerechtelijke uitspraak en de wetgever.
Wat is dat voor bullshit?


De bewijslast ligt inderdaad geheel bij jou, dankzij de beschermde positie van de fietser.
Maar onmogelijk is het niet, om je schade vergoed te krijgen, zeker met een getuige.
Het is ook goed mogelijk dat verzekeraar en jij tot een compromis komen. Komt het tot de rechter, dan is het heel goed mogelijk dat de rechter inderdaad een verdeling oplegt; partij a zoveel procent partij b zoveel. Maar dat hangt helemaal van die specifieke situatie af!
 
ongeacht de het feit dat de tegenpartij schuld erkent ben jij juridisch 50% aansprakelijk voor alle schade. maw jij moet dus 50% van de schade betalen die de tegenpartij heeft. de tegenpartij moet jouw 50% van jouw geleden schade vergoeden. de andere 50% en 50% moet men zelf betalen. met dank aan een gerechtelijke uitspraak en de wetgever.

Onzin. Als je het niet weet, zeg dan niks. Tis geen vrijdagtopic.
Ik heb vorig jaar een fietser aangereden die door rood fietste. Ik had groen, reed niet te hard en bleek 3 getuigen te hebben. Wist ik niks van, ik lag op de grond pijn te hebben maar deze 3 hadden zich bij de politie gemeld.
Ik heb 100% vergoed gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Ooit is mij verteld dat er twee soorten motorrijders zijn; zij die gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Na vanmiddag behoor ik helaas tot de eerste groep. ;(

Ik reed binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg, gewoon netjes 50 kmpu. Fietser besloot over te steken toen ik kwam aanrijden. Ik dus op een voorrangsweg, hij met haaientanden. Ik remde mezelf onderuit en gleed tegen hem aan. Daar lagen we dus, op het asvalt. Omstanders erbij, motor overeind. Die arme fietser (man van 86) was behoorlijk geschrokken. Ik eigenlijk ook wel. Deze meneer gaf direct toe dat hij mij niet had zien aankomen en dat hij mij voorrang had moeten verlenen. Schade is best aanzienlijk. Deuk in tank, spatbord stuk, zijkappen bekrast, uitlaat bekrast, karterdeksel vervormd, helm bekrast en nog wat kleinere krasjes. M'n crashprotector bij het blok heeft veel opgevangen! Nu hoorde ik zojuist dat fietsers beschermde deelnemers in het verkeer zijn en dat het daarom lastig kan zijn om deze schade vergoed te krijgen. Ik denk dat ik al snel 1500 euro schade heb. Net even bij meneer langs geweest, met een bloemetje voor de schrik, om het schadeformulier in te vullen.
Meneer vertelde mij dat hij enkele maanden geleden een soortgelijke aanrijding heeft veroorzaakt en dat zijn WA verzekering toen netjes heeft uitbetaald. Hij was toen ook op de fiets. Hij raadde mij aan om hem aansprakelijk te stellen voor mijn schade. Doe ik dat gewoon middels het schadeformulier of is daar een andere manier voor?

Ga nu weer verder met huilen om mijn schade en om het feit dat ik voorlopig niet kan rijden..

Geniet van het mooie weer en rij voorzichtig! Ongelukje is kennelijk zo gebeurd...

Hmm 1500 euro is best optimistisch als je ziet wat er allemaal beschadigd is :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan