Aanrijding met voetganger

miccie

MF veteraan
24 dec 2006
15.501
9
Haarlem
Vanavond is het mij voor het eerst ook overkomen: een aanrijding.

Aan het eind van de middag reed ik zoals zo vaak op m'n motor naar m'n vriendin. Deed rustig aan, want had geen haast. Vooral ook gezien de weg vochtig was, er nog het een en andere aan verkeer en mensen was en het al donker was.

Rij ik door de winkelstraat van IJmuiden met een rustig tempo, zie ik in een fractie een persoon van links de weg overlopen op een afstand van - ik denk - een paar meter. Ik kan niks meer doen, al heb ik een soort automatische reactie om te remmen. En toen was er de klap dat ik de man raak.

Ik ga onderuit, zie de vonken nog van mijn stuurhendel afkomen die over het asfalt schuurt. Een meter of tig verder lig ik met motor en al dus op de grond.

Gelukkig kan ik opstaan, zonder ernstige dingen of wat ook. Terwijl ik uitkijk voor het overige verkeer kijk ik naar waar de man terecht is gekomen. Op een lege parkeerplek, waar vrij snel mensen opaf zijn gekomen.

Een getuige die met de auto achter mee reed heeft alles gezien.

Politie en ambulance waren vrij snel aanwezig gelukkig. Het slachtoffer heeft z'n been gebroken, wat er verder aan verwondingen is weet ik op het moment niet. Hij is wel met de ambulance weggereden.

De politie is met een aantal wagens gekomen, en motoragenten hebben de straat afgezet in verband een sporenonderzoek. Hierna is m'n motor met opgehaald voor technisch onderzoek zoals een agent zei.

Op het bureau heb ik een verklaring afgelegd zoals ik het heb gezien en meegemaakt.

Gelukkig heb ik alleen wat schaafwonden, en een kneuzing. Van m'n motor is in ieder geval een spiegel geheel afgebroken, zal vast wat kuipschade hebben. En verder weet ik nog niet wat de schade is.

De man blijkt volgens getuigen van achter een geparkeerd busje over te zijn gestoken zonder uit te kijken.

Foto's heb ik nog niet.

Hier een stukje in het Haarlems Dagblad.


Het verhaal komt misschienw at warrig over, maar moest het even kwijt.
 
Succes!

Wie krijgt overigens de schuld bij zo'n situatie?

Meestal ligt de schuld dan bij de berijder van het motorvoertuig, hoe krom het ook klinkt(iig, dat is wel zo als je een fietser aanrijd, soms is het zelfs een 50/50 zaak)
 
Laatst bewerkt:
de loper,zeker als je getuigen hebt en normaal reed.


succes met jezelf en het herstel van je bike
Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine...
In dit soort gevallen wordt de voetganger gezien als de zwakke verkeersdeelnemer. Uitzonderingen daargelaten is de motor/autorijder in dit soort gevallen aansprakelijk.
 
Meestal ligt de schuld dan bij de berijder van het motorvoertuig, hoe krom het ook klinkt(iig, dat is wel zo als je een fietser aanrijd, soms is het zelfs een 50/50 zaak)

Niet als jij kunt bewijzen als je er echt niets aan kunt doen. Zoals de TS verteld lijkt het me dat hij er ook niets aan kon doen. Met behulp van getuigen kan de TS in gelijk worden gesteld worden ook al zal dit lastig worden. Zeker verkeersrechtsbijstand inschakelen indien aanwezig!
 
Laatst bewerkt:
Da's niet zo mooi.

En inderdaad TS krijgt zonder meer de rekening van dit alles, zonder mitsen of maaren.
Voetganger = zwakke verkeersdeelnemer = nooit fout

Ben ik het daarmee eens? Nee, maar het is helaas wel zo
 
Da's niet zo mooi.

En inderdaad TS krijgt zonder meer de rekening van dit alles, zonder mitsen of maaren.
Voetganger = zwakke verkeersdeelnemer = nooit fout

Ben ik het daarmee eens? Nee, maar het is helaas wel zo

Is niet helemaal waar , denk ik.
Kennis van me rijdt , in de stad , 'n fietser (ook 'n zwakke deelnemer) voor z'n nootjes maar krijgt de schade aan z'n Blackbird volledig vergoedt.
Was zoiets als onverwachte manoeuvre of niet te verwachte reactie/daad v.d. fietser maar hij kreeg dus wel z'n geld.
 
Volgens mij ging het TS niet zo zeer om de schuldvraag. Wilde het gebeuren met ons delen. Klote voor je, vooral ook omdat die man zijn been gebroken heeft.

Ook al kan je er gevoelsmatig niets aan doen, het is je overkomen. Het heet ook niet voor niets een "ongeluk". Sterkte met het herstel en de mogelijke spierpijn,..
 
Balen man -O-

Kutte is dat voetgangers als heilig beschouwd worden in dit soort gevallen. Ookal treft jou geen enkele blaam, mag je blij zijn met een 50/50% regeling.

Tenminste, voor zover mijn kennis van zulke situaties. Mocht iemand het beter weten hoor ik het graag.
 
Echt balen man, ik snap dat je het ff kwijt wilt. Zou ik ook hebben. Laten we hopen dat de voetpadder niets anders mankeert dan een gebroken been. En dat de schade vergoed wordt door de schuldige, en volgens mij ben jij dat niet, maar ja.....
 
Volgens mij ging het TS niet zo zeer om de schuldvraag. Wilde het gebeuren met ons delen. Klote voor je, vooral ook omdat die man zijn been gebroken heeft.
.
Precies, zitten gelijk maar weer aan centjes te denken. Die jongen wil gewoon zijn ei even kwijt. Adviesje aan TS: stuur die man een bloemetje of ga even bij hem langs, kan nooit kwaad. Succes met de afwikkeling.
 
schrikken! gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen en hopen dat die voetganger ook snel geneest, er verder geen nadelige gevolgen van ondervindt en in het vervolg beter zal kijken.
 
Laatst bewerkt:
Beide dus min of meer nog "OK" , prima *O*
Ongeluk zit meestal in een klein hoekje.
Succes.
 
Het ging ook niet zozeer om de 'centjes', maar om de schuldvraag, en dat was inderdaad niet de vraag van TS maar direct daaronder.
En ik vergat dus inderdaad met mn suffe hoofd de TS sterkte te wensen... Gelukkig ben je er nog redelijk vanaf gekomen, en de voetganger ook. Een gebroken been is weliswaar heel vervelend maar geneest wel weer...

Trouwens maf: in het nieuwsbericht staat 'De voetganger is met verwondingen aan het hoofd naar een ziekenhuis gebracht.' Dan heeft-ie zn been wel op een rare plek gehad 8-)
 
Laatst bewerkt:
Zorg maar dat je zoveel mogelijk getuigen en verklaringen hebt. Zit er zelf boven op want de politie en de verzekering doen niet altijd wat je van ze mag verwachten.
 
Echt balen man, ik snap dat je het ff kwijt wilt. Zou ik ook hebben. Laten we hopen dat de voetpadder niets anders mankeert dan een gebroken been. En dat de schade vergoed wordt door de schuldige, en volgens mij ben jij dat niet, maar ja.....
:^

Ik hoop dat het geen slepend geval wordt. Succes ermee!
 
Als advies die man een bloemetje sturen? De blinde vink mag de TS wel een bloemetje sturen!!
Hoop dat de TS alles vergoed krijgt en de voetganger als schuldige wordt aangewezen ipv andersom. In elk geval leert ie ervan om voortaan uit te kijken voor hij oversteekt, aan de TS alleen de tip om een nog luidere uitlaat te kopen :)
 
Als advies die man een bloemetje sturen? De blinde vink mag de TS wel een bloemetje sturen!!
Hoop dat de TS alles vergoed krijgt en de voetganger als schuldige wordt aangewezen ipv andersom. In elk geval leert ie ervan om voortaan uit te kijken voor hij oversteekt, aan de TS alleen de tip om een nog luidere uitlaat te kopen :)

Niets aan toe te voegen! Beetje bloemen sturen naar een knakker die jou de shit in helpt :?
Zielig dat ie ze poot breekt, maar KIJK DAN OOK UIT JE DOPPEN!

Wel klote hoor... Ik zou niet graag in jouw schoenen willen staan. Succes met de verloop van al het gedoe. -O-
 
Laatst bewerkt:
Wat je moet doen is het proces verbaal opvragen van de politie.
Ook de getuigenverklaringen zijn van groot belang.
Verder moet jij je onschuld bewijzen! De bewijslast ligt dus bij jou en niet bij de voetganger.
Dat zal nog een hele toer worden als ik het zo lees.

Hoe hard reed je in die straat is van groot belang.

Wel wens ik je veel sterkte met dit wel droeve bericht. Ik ben blij dat het met jou wel goed gaat.
 
Niets aan toe te voegen! Beetje bloemen sturen naar een knakker die jou de shit in helpt :?
Zielig dat ie ze poot breekt, maar KIJK DAN OOK UIT JE DOPPEN!

Wel klote hoor... Ik zou niet graag in jouw schoenen willen staan. Succes met de verloop van al het gedoe. -O-
Jawel hoor, ik zou met een bloemetje langs gaan bij die man, ook al is het zijn eigen schuld. Ook al kan de TS er niets aan doen, ik kan me best voorstellen dat je je het toch aantrekt. Da's de emotionele kant van de zaak.

Zakelijke kant is dat ik ook hoop dat de TS zijn schade helemaal vergoed krijgt. En inderdaad, getuigen zijn hier heel belangrijk om te bevstigen dat de voetganger roekeloos is gweest.

Sterkte voor Miccie en de voetganger :Y
 
Laatst bewerkt:
Liep de voetganger door rood, of was het een gewoon zebrapad?

als hij door rood liep issie zowiezo fout, maar zo niet, hoor je te stoppen uiteraard, maar dan is het een kwestie van beiden schuld denk ik, als hij achter een auto vandaan kwam..... ik denk ook de 50/50 regeling...

succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan