Aanschaf 2dehands ENDURO, Waar op letten ?

Prophex

MF'er
4 jun 2010
42
0
Gent, België
In de nabije toekomst ben ik van plan me een 2dehands Enduro fietsje te kopen "just for fun". Ik kom van een Kawasaki Z750, dus een enduro motor ligt vrij ver van mijn bed.

Waar let ik op als ik deze ga bezichtigen/proefrit mee maak ? Voolopig heb ik dit al:

  1. Motor moet koud zijn als ik toe kom.
  2. Doe een grondige visuele inspectie voor lekken, (motor, vering, remmen, koeling, ...) corrosie en barsten/herstellingen aan het kader. Kortom, ziet ie er goed uit of toch maar slecht onderhouden of gewoonweg smerig.
  3. Voorwiel: (indien mogelijk op een bok zetten) Check de 'rechtheid'. Er mag geen slag in het wiel zitten. Controleer de remmen, slijtage banden, rijmschijven, etc. En tik ook even op elke spaak om slechte eruit te halen (moet een mooi ping geluid maken)
  4. Voorvork: Eens goed samendrukken en letten op slechte geluiden en of er geen speling op zit.
  5. Achterwiel: Idem als voorwiel, maar controleer nu ook de swingarm: eens wat bewegen en opnieuw samendrukken. Ook dit moet vloeiend gaan en zonder speling.
  6. Achtertandwiel en ketting: Standaard controle zoals bij iedere moto: tanden nog in goede staat, ketting niet versleten, roest aanwezig ?, ...
  7. Elektrische componenten: Alles even uittesten en kijken of er geen herstellingen aan de bekabeling zijn gebeurt.
  8. Moto starten: Moet vloeiend gaan + letten op rook. (Er mag geen overvloedige zichtbare rook uit de pijp komen en zeker nergens anders uit. :') ) Verder ook eens goed luisteren naar de draaiende motor of dit opnieuw vloeiend verloopt. Deze mag niet sputteren.
  9. Ga even naar 1ste, 2de en neutrale versnelling. Moet opnieuw zonder veel problemen gaan. Een licht tikje is normaal, maar als hij er vandoor stuift zonder dat dit je bedoeling is, dan maak je je best zo snel mogelijk uit de voeten.
  10. Maak een testrit en check de standaard zaken: Ga eens door alle versnellingen, controleer of de moto recht rijdt en let op opvallende schokjes/abnormale bewegingen.
  11. Na de rit nog eens alles visueel controleren zoals in het begin. Eventuele lekken kunnen nu plots wel opduiken.

Zo, vergeet ik nog wat ?

Waar letten jullie (nog) op bij een 2dehands aanschaf ?
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe 2e hands of een gebruikte 2e hands? :$

Bij een wat ervaren enduro motor zal je wel wat littekens tegenkomen.

Welke prijsklasse ga je zoeken?
 
Voor 'just for fun' kun je ook kijken naar offroad motoren zoals de TT350, DR350, TT600 etc.
Mijn twee DR350 hebben beide onder de 1000 euro gekost en zijn beide technisch heel netjes. (nouja, toen ik ze kocht in ieder geval :X )
 
Laatst bewerkt:
De kleur is het belangrijkst van allemaal koop je de verkeerde kleur ben je de sjaak :+ Maar zonder dollen, zou een lichte tweetakt nemen cr250 of zo of een dr350 xr etc. Goedkoop in onderhoud en voor 1000 de meeste kans dat je iets koopt waar je niet te veel kosten aan hebt. En prima om mee te beginnen.
 
"t blijft lastig met een offroad / enduro exact te weten wat je koopt ook als je het driedubbele uitgeeft. Zelfs nieuw gaven ze voorheen volgens mij geen garantie.
 
CR250 van begin jaren 90. Oerdegelijk en simpel. Kun je alles zelf aan doen. Toch wel het betrouwbaarste wat je kunt kopen voor dat geld.
 
Ik zou altijd t bedrag voor revisie apart houden.... Zelfs een motor van een jaar oud kan compleet gaar zijn.....
Zelf koop ik liever een fietsje dat aan revisie toe is, weet ik zeker dat ik een frisse heb daarna.
 
Je moet opzoek naar een motor die in de handel geen zak waard is.
Kun je een 'goede' motor kopen voor relatief weinig geld
 
Terug
Bovenaan Onderaan