Aanschaf adventure bike

silvester96

MF'er
18 feb 2016
41
5
Beste medeforummers,

Op dit moment ben ik in bezit van een speed triple 1050 uit 2006. Vanwege veel problemen met warme start, het feit dat ik niet hele lange stukken achter elkaar kan rijden ben ik op zoek naar een adventure bike.

Ik ben nu een mooi weer rijder, maar wil met de adventure ook met wat kouder weer gaan rijden en wat off road gaan rijden (meer zandwegen, niet echt crossen in het bos) . Daarnaast wil ik weekend tripjes en wellicht een week naar het buitenland gaan maken.

Mijn budget is Max 8000 euro en ik zoek een motor met abs.

Qua nieuwe bike vind ik de nieuwe Yamaha tenere 700 erg mooi, alleen valt deze helaas buiten mijn budget. Hebben jullie nog tips?
 
Ik zoek na de Triumph wel een betrouwbare fiets, daar staat ktm niet echt om bekend..
Mn ktm 1290 heeft 103.000 kilometers.
Nog geen spanningsregelaar defect, kon ik niet van mn Honda zeggen.
Alleen 2 oliepeilsensoren, 1 binnen de garantietermijn en de andere op 88k kilometer. Voor de rest alleen onderhoud om de 10k kilometers.
 
Mss heb je hier iets aan;)


Wel vrij zwaar de grote adventure bikes. mocht je echt van de weg af gaan. Zou ik zelf proberen om onder de 240kg te blijven.

Ik heb zelf een V-Strom 1000 gehad, zuinigste in zijn klasse. 1 op 18. Gewicht 235kg . 4000rpm 100nm. Je kunt er prima mee op zandpaden! Wel even een band met grof profiel zo dat je meer grip hebt.
 

Bijlagen

  • E46D965D-4176-4D00-A46B-61D0CB92FE68.jpeg
    E46D965D-4176-4D00-A46B-61D0CB92FE68.jpeg
    363 KB · Weergaven: 30
  • 87D5218A-D9CF-4D69-A222-6B00A31A6BF3.jpeg
    87D5218A-D9CF-4D69-A222-6B00A31A6BF3.jpeg
    403,1 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Mss heb je hier iets aan;)


Wel vrij zwaar de grote adventure bikes. mocht je echt van de weg af gaan. Zou ik zelf proberen om onder de 240kg te blijven.

Ik heb zelf een V-Strom 1000 gehad, zuinigste in zijn klasse. 1 op 18. Gewicht 235kg . 4000rpm 100nm. Je kunt er prima mee op zandpaden! Wel even een band met grof profiel zo dat je meer grip hebt.
Grappige link, weinig nuttige info en zeer incompleet. (maar 4 motoren)

"Qua motorvermogen en koppel (143 nm) staat de BMW boxer dan ook bovenaan in de adventure motor klasse " |(

De yamaha tenere 700 zou ik niet direct aanraden als je van een 1050 triple komt.
Maar maak eens een testrit, dan zie je direct of het je tegenvalt.

Een KTM 1090 (R) daarintegen zou ik wel aanraden.
 
De yamaha tenere 700 zou ik niet direct aanraden als je van een 1050 triple komt.
Maar maak eens een testrit, dan zie je direct of het je tegenvalt.

Een KTM 1090 (R) daarintegen zou ik wel aanraden.

Het is allemaal zo persoonlijk.

Toch niks mis met een Tenere 700? Ik heb 'm ook nadat ik met twee Supertenere's samen zo'n 150 000km heb gereden. Ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen, maar in sommige gevallen verkies ik die minder sterke 700 zelfs boven de 1200...
De Tenere 660 heb ik ook gehad, maar die kan met amper 48pk wel eens tegensteken als je grotere wegen gaat opzoeken.
 
Het is allemaal zo persoonlijk.
Daar ga ik 100% akkoord mee.
Toch niks mis met een Tenere 700? Ik heb 'm ook nadat ik met twee Supertenere's samen zo'n 150 000km heb gereden. Ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen, maar in sommige gevallen verkies ik die minder sterke 700 zelfs boven de 1200...
De Tenere 660 heb ik ook gehad, maar die kan met amper 48pk wel eens tegensteken als je grotere wegen gaat opzoeken.
Het enigste dat er mis mee is is het vermogen als je van een speed triple 1050 komt.
Die heeft altijd vermogen en gaat er in bijna elke versnelling vlot vandoor.
M'n ervaring met de super tenere 1200 is teleurstellend.
Dan verkies is ook liever de 700.
Bij de 700 voelt het blok nog levendig, de 1200 is een traag/saai blok en weegt
 
Ik rij nog steeds op een 1290 en vind de T7 verre van saai. :+

Maar ik rij dan ook nog op een honda cb300r en verveel me niet op de meeste motoren.
(Daarom dat ik de disclaimer heb gemaakt ,op eens een proefrit te maken)
 
M'n ervaring met de super tenere 1200 is teleurstellend.

Ik heb er twee gehad, en vind het gemeend een geweldige allroad. Hij weegt wel wat maar alles zit zo goed uitgebalanceerd..
Offroadcapaciteiten van die dikke Tenere zijn niet te onderschatten.

En dat vermogen... 🤷‍♂️ ik rij nu ook met een 1250GS. Het zijn nog lang geen 160pk zoals de KTM 1290 maar eerlijk... ik snap niet wat je daaraan hebt met een allroadmotor?
 


Leuke motorfietsen, maar ik vrees dat dit niet is wat Sylvester zoekt?
 
Voor een zandpaadje heb je geen allroad nodig. Iets op hoge poten voldoet prima. zijn tevens ideale motoren voor wat kouder weer, weekend tripjes en buitenlandtripjes.
 
Voor een zandpaadje heb je geen allroad nodig. Iets op hoge poten voldoet prima.

Zelfs iets op hoge poten is niet nodig, ik kwam onderstaande tegen een paar jaar geleden op de Finestre... maar als TS specifiek naar een adventure bike vraagt denk ik niet meteen aan een sportieve hoogpoter... 🤷‍♂️


118670318_3750892224925229_4384243298002799000_n.jpg
 
Ik zoek na de Triumph wel een betrouwbare fiets, daar staat ktm niet echt om bekend..

Voordat ik verder ga. Elke motor kan wat jij wil. Een goede naked kan prima Nederlandse zandwegen en gravelwegen pakken.
Wil je echter wat doelgerichter ga ik hieronder wat dieper.

Die naam van KTM komt omdat bontkraagjes de hoog-frequent onderhoud wedstrijd enduro's niet onderhouden en die aan puin lopen.
Ook waren 25 jaar geleden hun eerste straatfietsen en hun eerste injectie systemen niet geweldig. De rest is gewoon betrouwbaar.
Er zijn meer Transalpen waarvan het blok bij 50K eigenlijk gesplitst moet worden dan KTM 950/990 waarbij dat moet... Terwijl de ene de naam heeft van eeuwige degelijkheid en de andere van onbetrouwbaar, snap jij het nog...?

Voor af en toe een zandweggetje is een wat groter voorwiel dan 17' wel heel fijn. 19 of nog beter 21. Al rijdt een 21 wel anders op straat. 19 vind je op de snellere ''straat'' Adventure's en sturen gewoon scherper.

V-strom 1000 de zuinigste in z'n klasse... De KTM 790/890 gebruikt een stuk minder (1 op 24 is heel normaal) en rijdt hem in elk terrein het snot voor de ogen... Gewicht zegt niet perse alles, maar de V-strom 650 voelt een goede 40 a 50 kg zwaarder dan de KTM's terwijl hij eigenlijk lichter is dan de oudere, laat staan als je op de 1000 stapt.
KTM 790/890 zijn dan weer vrij hardcore machines, vooral de R. Een 1090 is echt een geinige zeer capabele machine. Ook wel weer lomp.

De 2 cilinders 500 - 800 cc vind ik zelf de fijnste reis Adventure motoren. 1 cilinders kunnen ook alles, maar comfort, het doortrekken enz is toch net anders. Ze hebben power zat, maar nog wel acceptabele gewichten enz. Alles in de 1000 ish categorie (op de KTM 950/990/1090 hardcore machines na) wordt gewoon onnozel log en gaat je meer in de weg zitten dan helpen. Ik denk dat 90% op onverharde wegen beter uit de voeten kan met een naked dan met bijvoorbeeld de V-strom/Versys 1000.
Wat me zo te binnen springt met jouw budget en toch de moderne betrouwbaarheid:
- KTM 790/890 Samen met de Tenere 700 wat meer hardcore All-roaders. Niet het comfort of het snelle stuurwerk van de compromisvollere fietsen. Wel heel goed off-road.
- Tenere 700. Zie bovenstaand.
- Honda CB500X. Wat kleinere motor, 35kW. Flink capabel voor simpele zandwegen. Grootste downside aan deze motor is de korte veerweg en lage grondspeling.
- BMW F650-800GS (de 650/700/750/800 zijn allemaal hetzelfde 800cc blok). Super soepel, mooie techniek. Rijdt net wat logger, maar relaxter dan de 790/890/T7.
- Triump heeft zelf de Tiger (3 cilinder). Ken ik zelf niet heel goed. Zou goed moeten concurreren met de F800GS
- Versys 300, relatief klein eendje in de beit, maar toch de moeite waard om eens te bekijken.
- KTM 1090/1190, wat aan de overpowered kant, maar als je van gasgeven op straat houdt erg dik.
- Yamaha Tracer 700. Zelf specifiek minder ervaring mee. Maar lekkere blokken die ik ken van andere motoren en in weze genoeg om het meeste te kunnen, wel flink straatgericht.
- Versys 650 en V-strom 650. Beide straatfietsen waarbij de Versys wat scherper stuurt door vollop op 17' te gaan voorop. Beide (maar vooral de V-strom) 40 kg zwaarder in het gevoel dan op papier zodra je van de weg af gaat. Wel degelijke techniek, goede reismotoren, matige off-roaders.

Een goede rijder kan met alle bovenstaande motoren vrijwel overal in elk land de TET rijden. Nederland sowieso gemakkelijk.
 
Laatst bewerkt:
en de Triumph tiger 800 dan?
of wil je geen triumph meer?
vond de 1050 saai de 800 reed soepeler.
heb ook nog 4 weken op een 955 gereden lomp zwaar.
T700 vind je al bijna voor 8000.
in duitsland staat er eentje met wat krassen.
mij boeit het niet leg je hem neer op gravel.zijn die eerste krassen gewoon weggeschuurd
 
Terug
Bovenaan Onderaan