Aanschaf adventure bike

Elke dikke fatsige 1000cc+ Adventure kan een crossbaan rond komen. Als je de kunde hebt zijn ze allemaal dus goed.
De V85TT staat nou niet echt bekend om z'n modder en vliegkunsten...
1666361023037-png.1815140


Dr was ook 1 CRF1100 DCT. Ook geen tot de crossmotorverbeelding sprekende motor... Die ging wel op Mitas E07 bandjes rond op Lansard.
Ooit wil ik dit ook op een GS1200/1250 doen. Ik hoop ook eigenlijk die van @Yke even afhandig te maken op Emmen O-)

Het feit dat die motoren rondkwamen zegt al genoeg. Je kan het overal mee doen als het moet )zelfs zonder dat je Pol Tarres, Chris Birch of Jeffrey Herlings heet). Net hoe moeilijk je t jezelf wilt maken.
 
Laatst bewerkt:
Als bijdrage van vorige post..

De Tracer 700, met hetzelfde fijne blok als de Tenere 700, is eigenlijk toch maar gewoon een straatfiets hoor.. waarmee een zandweg wel kan... maar je moet jezelf de vraag stellen of je het daarmee ook wil?

De Tiger 800 hebben we hier in huis gehad.. de XRX, die met het 19" voorwiel. Lekker blok, maar voor mij ook eerder weggericht, zelfs ten opzichte van een F700/750GS van BMW... Draaicirkel van die Tiger komt ook ongeveer overeen met die van een vrachtwagen. 😅 Zelfs mijn Supertenere draaide makkelijker..

Zelf heb ik niet veel met KTM, maar ik denk dat je met een 790/890/1050/1090 ADV een leuke allround motorfiets in huis haalt die perfect voldoet aan je gestelde eisen!
 
Voordat ik verder ga. Elke motor kan wat jij wil. Een goede naked kan prima Nederlandse zandwegen en gravelwegen pakken.
Wil je echter wat doelgerichter ga ik hieronder wat dieper.

Die naam van KTM komt omdat bontkraagjes de hoog-frequent onderhoud wedstrijd enduro's niet onderhouden en die aan puin lopen.
Ook waren 25 jaar geleden hun eerste straatfietsen en hun eerste injectie systemen niet geweldig. De rest is gewoon betrouwbaar.
Er zijn meer Transalpen waarvan het blok bij 50K eigenlijk gesplitst moet worden dan KTM 950/990 waarbij dat moet... Terwijl de ene de naam heeft van eeuwige degelijkheid en de andere van onbetrouwbaar, snap jij het nog...?

Voor af en toe een zandweggetje is een wat groter voorwiel dan 17' wel heel fijn. 19 of nog beter 21. Al rijdt een 21 wel anders op straat. 19 vind je op de snellere ''straat'' Adventure's en sturen gewoon scherper.

V-strom 1000 de zuinigste in z'n klasse... De KTM 790/890 gebruikt een stuk minder (1 op 24 is heel normaal) en rijdt hem in elk terrein het snot voor de ogen... Gewicht zegt niet perse alles, maar de V-strom 650 voelt een goede 40 a 50 kg zwaarder dan de KTM's terwijl hij eigenlijk lichter is dan de oudere, laat staan als je op de 1000 stapt.
KTM 790/890 zijn dan weer vrij hardcore machines, vooral de R. Een 1090 is echt een geinige zeer capabele machine. Ook wel weer lomp.

De 2 cilinders 500 - 800 cc vind ik zelf de fijnste reis Adventure motoren. 1 cilinders kunnen ook alles, maar comfort, het doortrekken enz is toch net anders. Ze hebben power zat, maar nog wel acceptabele gewichten enz. Alles in de 1000 ish categorie (op de KTM 950/990/1090 hardcore machines na) wordt gewoon onnozel log en gaat je meer in de weg zitten dan helpen. Ik denk dat 90% op onverharde wegen beter uit de voeten kan met een naked dan met bijvoorbeeld de V-strom/Versys 1000.
Wat me zo te binnen springt met jouw budget en toch de moderne betrouwbaarheid:
- KTM 790/890 Samen met de Tenere 700 wat meer hardcore All-roaders. Niet het comfort of het snelle stuurwerk van de compromisvollere fietsen. Wel heel goed off-road.
- Tenere 700. Zie bovenstaand.
- Honda CB500X. Wat kleinere motor, 35kW. Flink capabel voor simpele zandwegen. Grootste downside aan deze motor is de korte veerweg en lage grondspeling.
- BMW F650-800GS (de 650/700/750/800 zijn allemaal hetzelfde 800cc blok). Super soepel, mooie techniek. Rijdt net wat logger, maar relaxter dan de 790/890/T7.
- Triump heeft zelf de Tiger (3 cilinder). Ken ik zelf niet heel goed. Zou goed moeten concurreren met de F800GS
- Versys 300, relatief klein eendje in de beit, maar toch de moeite waard om eens te bekijken.
- KTM 1090/1190, wat aan de overpowered kant, maar als je van gasgeven op straat houdt erg dik.
- Yamaha Tracer 700. Zelf specifiek minder ervaring mee. Maar lekkere blokken die ik ken van andere motoren en in weze genoeg om het meeste te kunnen, wel flink straatgericht.
- Versys 650 en V-strom 650. Beide straatfietsen waarbij de Versys wat scherper stuurt door vollop op 17' te gaan voorop. Beide (maar vooral de V-strom) 40 kg zwaarder in het gevoel dan op papier zodra je van de weg af gaat. Wel degelijke techniek, goede reismotoren, matige off-roaders.

Een goede rijder kan met alle bovenstaande motoren vrijwel overal in elk land de TET rijden. Nederland sowieso gemakkelijk.
Heb jij met alle bovenstaande ervaring?
 
De een meer dan de ander.
- 890 niet, 790 wel redelijk wat mee uitgehaald (Crossbaan, Bilstain, wat snelweg, wat stuurwegen)
- Tenere 700 zo'n testdag mee gereden (TET achtig + straat) en op de crossbaan.
CB500X uitgebreide proefrit mee gehad, ook wat zandwegen enz op (met goedkeuring van de dealer). Daar de vering gebodemd en de bashplate gebarsten (stukje hard kunststof) op een rechte maar hobbelige grasweg. Verder was het echt oprecht geen gekke fiets.
- BMW F650-800GS heb ik wat zandwegen en wat straat mee gereden. Met de lage F650GS ook een stukje Bilstain.
- Triumph zoals gezegd niet.
- Versys 300 heb ik al reisgenoot (daar rijdt Madame op) over de hele Noord-Zuid hoogte van Europa gesleept tot in Marokko. Crossbaan, eigenlijk alles wel mee gedaan.
- 1190 niet. 1090 Iemand op leren zandrijden. Paar honderd met asvfalt, de rest op makkelijke zandwegen/gravelpaden. Voelde wel naar meer eerlijk gezegd.
- Tracer heb ik niet mee gereden. Maar hij doet me zo aan de TDM denken dat ze waarschijnlijk wel goed vergelijkbaar zijn op een gravel/ondiepe zandweg. Gewoon een voldoende daar. Niet meer, maar ook niet minder.
- Versys 650 de oude wel off-road, de nieuwe enkel op straat.
- Het voorlaatste model V-strom (meen ca bouwjaar 2012) wel wat onverhard. Vond dat wel zo'n onbenullig zwaar varken dat ik er echt van schrok.

Zoals je ziet met een heel aantal maar enkele km's, wel het meeste daarvan in het zand.

Edit:
Die V-strom 1000 dan weer niet. Maar als je die ziet rijden tov de 790/890 op vergelijkbare koppel en vermogens getallen met 40/50 kg verschil... Wel eens op gezeten en gekanteld, maar mij god wat een tanks.
Vond ik de GSA 1250 Trophy in Bilstain toch een handelbaarder aanvoelen.
 
- Tracer heb ik niet mee gereden. Maar hij doet me zo aan de TDM denken dat ze waarschijnlijk wel goed vergelijkbaar zijn op een gravel/ondiepe zandweg. Gewoon een voldoende daar. Niet meer, maar ook niet minder.

Ik heb geen ervaring met de TDM, maar een Tracer 700 is niet meer of minder dan een MT07 die wat hoger op z'n benen staat...

Lijkt mij nog minder een adventure bike dan bv een Versys of Vstrom.
 
Heel iets minder zand motor, maar al wel heel veel meer straat.
Als je toch al voor zo'n soft compromis zou gaan zou ik ook de Tracer al in de overweging meenemen.
Gewoon om het hele spectrum maar even belicht te hebben.
 
Heel iets minder zand motor, maar al wel heel veel meer straat.

17" voor en 17" achterwiel.. + een veerweg nagenoeg identiek aan de naked MT07?? Die sportieve naked van Yamaha he..

Ik weet het niet, maar als we een sport touring (zoals Yamaha het ding zelf noemt) al gaan zien als een potentieel mogelijke adventure bike... zijn we dan het spectrum niet heel breed aan het belichten?

Het leuke aan dit alles is dat iedereen hier wel een eigen zicht op heeft.. en ja.. met elke motor kan je een zandpad wel aan.. Sjaak Lucassen deed het ons voor met een R1... en zelfs meer dan een zandpad..
Maar...
Als iemand aan mij komt vragen welke adventure bike wel iets zou kunnen zijn, ook al wil hij/zij er niet veel meer mee doen dan een simpele gravelweg of zandweg.. dan denk ik echt niet aan een Tracer... of dat nu een 700 of 900 is.


Dan zijn hier toch al veel geschiktere modellen genoemd.
 
Het "probleem" is dat het zandpad meestal <1% van de kilometers uitmaakt. En die andere 99% is een adventure natuurlijk ook prima, maar een hoge poten sportieve toermotor doet het die 99% net even beter.

Kijk, als het doel is om stukken TET te gaan rijden, en oude onverharde passen in de Alpen, pak die Adventure! Maar voor het zeldzame zandpaadje in Nederland/Duitsland/Ardennen heb je geen Adventure nodig.
 
Heel iets minder zand motor, maar al wel heel veel meer straat.
Als je toch al voor zo'n soft compromis zou gaan zou ik ook de Tracer al in de overweging meenemen.
Gewoon om het hele spectrum maar even belicht te hebben.
Tracer heeft pure wegbanden, die doet het niet goed off road echt niet.
 
Kijk, als het doel is om stukken TET te gaan rijden, en oude onverharde passen in de Alpen, pak die Adventure! Maar voor het zeldzame zandpaadje in Nederland/Duitsland/Ardennen heb je geen Adventure nodig.


Nee.. je hebt geen adventure nodig, akkoord.. ik heb niet voor niets die foto van die Harley rijder gepost op de Finestre...

Maar komaan he gasten... de TS heeft het over een ADVENTURE bike in z'n beginpost.. ook al gaat hij maar van al zijn kilometers 1% over de zandpaden rijden... hij heeft het over een adventure bike. laat het ons daar dan ook gewoon bij houden?


Als iemand op zoek is naar een nieuwe cruiser.. dan gaan we toch ook geen racer aanraden.. omdat je daar ook mee kan cruisen?
 
Ik zeg ook niet dat dat m moet worden. Enkel dat dat een uiterste hoek van het segment is.
De Versys 650 wordt wel geschikt genoemd. Terwijl daar dezelfde voorband op zit en er in veerweg ook beide een straat setup zit.
Dat terwijl het 700 blok van Yamaha wel een stuk levendiger is. Zou je aan de straatkant van het compromis gaan zitten (Versys/Vstrom hoek) is deze ook het overwegen waard.

Wil je wat meer zand richting op had ik nog een hele lijst gepost...
 
Maar komaan he gasten... de TS heeft het over een ADVENTURE bike in z'n beginpost.. ook al gaat hij maar van al zijn kilometers 1% over de zandpaden rijden... hij heeft het over een adventure bike. laat het ons daar dan ook gewoon bij houden?

TS geeft ook aan waarvoor hij de motor wil gaan gebruiken.
Het staat een ieder te vrij te adviseren wat hij wil, hebben we jou niet als scheidsrechter voor nodig.
 
TS geeft ook aan waarvoor hij de motor wil gaan gebruiken.

Ja, maar hij wil een adventure bike, daar begint hij mee... en een Tenere 700 vind hij een mooie motor.. Dus we kunnen toch wel al inschatten dat sommige modellen niet binnen dit plaatje passen?

Het staat een ieder te vrij te adviseren wat hij wil, hebben we jou niet als scheidsrechter voor nodig.


Is helemaal mijn bedoeling niet om scheidsrechter te komen spelen. En het staat iedereen zeker vrij om te adviseren wat hij wil..

Maar als we elk type waarvan we denken dat ermee kan wat TS wil gaan doen gaan opsommen wordt het voor hem nog moeilijker kiezen.
Straks ziet hij tussen de bomen het bos niet meer.. en dat kan de bedoeling toch ook niet zijn?

Maar goed, het is me weer duidelijk gemaakt dat je best nooit zo'n vragen moet stellen op een forum... het wordt je alleen moeilijker gemaakt. 😅

Ik zal me dan ook terugtrekken uit de discussie.. veel succes met je keuze Sylvester.
 
Ik ken m verder niet, maar een Moto Morini X-cape 650 lijkt me ook 1 om proef te rijden. Nieuw koop je ze al vanaf €8599.
2e hands nog weinig tot niks, maar heb je wel een nieuwe motor voor relatief weinig geld.
 
Voordat ik verder ga. Elke motor kan wat jij wil. Een goede naked kan prima Nederlandse zandwegen en gravelwegen pakken.
Wil je echter wat doelgerichter ga ik hieronder wat dieper.

Die naam van KTM komt omdat bontkraagjes de hoog-frequent onderhoud wedstrijd enduro's niet onderhouden en die aan puin lopen.
Ook waren 25 jaar geleden hun eerste straatfietsen en hun eerste injectie systemen niet geweldig. De rest is gewoon betrouwbaar.
Er zijn meer Transalpen waarvan het blok bij 50K eigenlijk gesplitst moet worden dan KTM 950/990 waarbij dat moet... Terwijl de ene de naam heeft van eeuwige degelijkheid en de andere van onbetrouwbaar, snap jij het nog...?

Voor af en toe een zandweggetje is een wat groter voorwiel dan 17' wel heel fijn. 19 of nog beter 21. Al rijdt een 21 wel anders op straat. 19 vind je op de snellere ''straat'' Adventure's en sturen gewoon scherper.

V-strom 1000 de zuinigste in z'n klasse... De KTM 790/890 gebruikt een stuk minder (1 op 24 is heel normaal) en rijdt hem in elk terrein het snot voor de ogen... Gewicht zegt niet perse alles, maar de V-strom 650 voelt een goede 40 a 50 kg zwaarder dan de KTM's terwijl hij eigenlijk lichter is dan de oudere, laat staan als je op de 1000 stapt.
KTM 790/890 zijn dan weer vrij hardcore machines, vooral de R. Een 1090 is echt een geinige zeer capabele machine. Ook wel weer lomp.

De 2 cilinders 500 - 800 cc vind ik zelf de fijnste reis Adventure motoren. 1 cilinders kunnen ook alles, maar comfort, het doortrekken enz is toch net anders. Ze hebben power zat, maar nog wel acceptabele gewichten enz. Alles in de 1000 ish categorie (op de KTM 950/990/1090 hardcore machines na) wordt gewoon onnozel log en gaat je meer in de weg zitten dan helpen. Ik denk dat 90% op onverharde wegen beter uit de voeten kan met een naked dan met bijvoorbeeld de V-strom/Versys 1000.
Wat me zo te binnen springt met jouw budget en toch de moderne betrouwbaarheid:
- KTM 790/890 Samen met de Tenere 700 wat meer hardcore All-roaders. Niet het comfort of het snelle stuurwerk van de compromisvollere fietsen. Wel heel goed off-road.
- Tenere 700. Zie bovenstaand.
- Honda CB500X. Wat kleinere motor, 35kW. Flink capabel voor simpele zandwegen. Grootste downside aan deze motor is de korte veerweg en lage grondspeling.
- BMW F650-800GS (de 650/700/750/800 zijn allemaal hetzelfde 800cc blok). Super soepel, mooie techniek. Rijdt net wat logger, maar relaxter dan de 790/890/T7.
- Triump heeft zelf de Tiger (3 cilinder). Ken ik zelf niet heel goed. Zou goed moeten concurreren met de F800GS
- Versys 300, relatief klein eendje in de beit, maar toch de moeite waard om eens te bekijken.
- KTM 1090/1190, wat aan de overpowered kant, maar als je van gasgeven op straat houdt erg dik.
- Yamaha Tracer 700. Zelf specifiek minder ervaring mee. Maar lekkere blokken die ik ken van andere motoren en in weze genoeg om het meeste te kunnen, wel flink straatgericht.
- Versys 650 en V-strom 650. Beide straatfietsen waarbij de Versys wat scherper stuurt door vollop op 17' te gaan voorop. Beide (maar vooral de V-strom) 40 kg zwaarder in het gevoel dan op papier zodra je van de weg af gaat. Wel degelijke techniek, goede reismotoren, matige off-roaders.

Een goede rijder kan met alle bovenstaande motoren vrijwel overal in elk land de TET rijden. Nederland sowieso gemakkelijk.
Het liefste ga ik voor een tenere 700 maar die vind ik toch nog echt 3000 eur te duur.. is een goed alternatief de bmw 800 gs?
 
Ja, maar hij wil een adventure bike, daar begint hij mee... en een Tenere 700 vind hij een mooie motor.. Dus we kunnen toch wel al inschatten dat sommige modellen niet binnen dit plaatje passen?




Is helemaal mijn bedoeling niet om scheidsrechter te komen spelen. En het staat iedereen zeker vrij om te adviseren wat hij wil..

Maar als we elk type waarvan we denken dat ermee kan wat TS wil gaan doen gaan opsommen wordt het voor hem nog moeilijker kiezen.
Straks ziet hij tussen de bomen het bos niet meer.. en dat kan de bedoeling toch ook niet zijn?

Maar goed, het is me weer duidelijk gemaakt dat je best nooit zo'n vragen moet stellen op een forum... het wordt je alleen moeilijker gemaakt. 😅

Ik zal me dan ook terugtrekken uit de discussie.. veel succes met je keuze Sylvester.
Bedankt voor je berichtje! Ik zie inderdaad door de bomen het bos niet meer echt. Ik ben op zoek naar een vergelijkbare fiets als de tenere 700, en niet een sportieve tour motor op hoge poten zoals de multistrada. Dat de motor minder vermogen heeft dan m’n huidige vind ik niet erg, als het een lichtere motor is met minder pk. Is een bmw 800 gs bijvoorbeeld dan een goed alternatief? De ktm adventure 790/890 lijken mij ook wel wat, alleen daar betaal je tweedehands ook nog wel 7k voor. De Africa twin oud model vind ik ook echt gaaf, alleen zo overpriced :(
 
Als de Tenere 700 te duur blijkt zou ik eventueel ook op zoek gaan naar een goede F800GS. Eerder die dan dan de Tiger 800.
Die lag ons niet echt, blok op zich is zeker niet verkeerd, maar vooral op snellere wegen.

Eens je er mee gaat allroaden geef ik toch de voorkeur aan de F800GS van BMW... draaicirkel van zo'n Tiger is gigantisch.
De BMW F-GS reeks is wat mij betreft veel wendbaarder.

KTM geen ervaring mee, maar denk dat zo'n 990 ook zeker geen verkeerde keuze is.. en als je een 790/890/1050/1090ADV kan vinden binnen je budget zou ik die zeker ook overwegen.
 
Lekker blok, maar voor mij ook eerder weggericht
Eens. Ik had een 800XRX (de wegvariant). Heb er ook wel offroad mee gereden, maar het blok is onderin gewoon niet sterk genoeg tov het gewicht. Als je in zn 2 een beetje vermogen ter beschikking wil hebben (bijv beetje wheelspin maken) moet je veels te hoog in de toeren zitten (en dus oncomfortabel hard rijden).

Met de 1090R is dat anders :+ daar moet ik oppassen dat ik niet teveel zit te powersliden, just for fun _O-
 
990 is een beer.
Ding is zo goed als adventure bikes worden. Helemaal geen middenklasse maar een rasecht topmodel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan