Aanschaf BMW K1200GT

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste mensen,

Ik overweeg om een BMW K1200GT aan te schaffen. Nu lees ik hier en daar dat deze motor enkele "gebreken" heeft, welke motor niet? Zijn er zaken war ik op moet letten bij het bekijken, proefrijden? Is een K1200GT überhaupt wel een goede keuze? Ik heb enkele K1200GT's gezien, modellen 2005 t/m 2008, die mij interessant leken ook qua lage km stand.

Graag uw advies en mening.
 
Zou er vooral op letten of alle modificaties zijn uitgevoerd en er een onderhoudsgeschiedenis bij zit,dan kan er niet veel mis gaan.
Ik heb bij BMW het idee dat ze hun klanten als proefkonijnen gebruiken en dan de nieuwere steeds verder verbeteren,dus een zo jong mogelijk(bouwjaar)
is het beste.
 
Zou er vooral op letten of alle modificaties zijn uitgevoerd en er een onderhoudsgeschiedenis bij zit,dan kan er niet veel mis gaan.
Ik heb bij BMW het idee dat ze hun klanten als proefkonijnen gebruiken en dan de nieuwere steeds verder verbeteren,dus een zo jong mogelijk(bouwjaar)
is het beste.
ja maar dat is het , en als je op fora's gaat kijken hebben ze allemaal GROTE problemen , de GSsen , is niet veel goed aan , maar toch moet iedereen er eentje hebben :Y
 
ja maar dat is het , en als je op fora's gaat kijken hebben ze allemaal GROTE problemen , de GSsen , is niet veel goed aan , maar toch moet iedereen er eentje hebben :Y
Vertel eens wat nieuws,zo gaat het met BMW al jaren,en niet alleen de GSen maar alle modellen,blijkbaar vinden mensen toch dat
ze een BMW willen,een maat van mij is er ook zo 1 hij rijd al vele jaren in BMW auto,s,koopt ze nieuw en heeft iedere keer wel weer wat aan die dingen
maar toch is hij er niet uit te slaan,een vorm van zelfkastijding noem ik het maar 🤪 8)7:+
 
BMW rijd zo lekker dat je een dingetje af en toe voor lief neemt .
Ja dat moet het wel zijn,ik heb op vele BMW,s gereden en het rijd inderdaad niet verkeerd,maar op 1 of andere
manier rijd het als een tank in plaats van een motor,dat geld vooral voor de oude R en K modellen,de latere rijden meer als een Japanse motor,
al zijn ook die niet zo fijnmechanisch te noemen als een Japanse motor.:)
 
Leuke discussie, echter bemerk ik 1 ding. Wat jullie ook ervan zeggen, denk dat het ook opgaat voor andere merken motoren. Iedere merk/model motor zal wel zijn eigen nukken en kuren hebben.

Waar het mij omgaat is waar ik op moet letten, behalve naast de eventuele terugroepacties en onderhuodsboekjes.
 
Je kan op niet veel letten bij aanschaf, dat is het probleem.
Als een K1200 rijdt, rijdt hij voortreffelijk.
Hij is alleen zo onbetrouwbaar als de pest.
Geen wonder dat er vaak weinig kilometers op staan.
De mijne , een K1200S uit 2006 stond meer bij de dealer dan in in mijn garage.
Mijn slechtste motor met stip.
Koop dan desnoods een K1300GT , die ik ook had en een stuk betrouwbaarder was.
Als je echter van plan bent, om er haarspeldbochten mee te gaan nemen, koop dan wat anders.... een R1200RT, bijvoorbeeld, als je per se een toerbuffel wil.
Die verhoudt zich tot een K1200/1300GT als een ballerina tot een dokwerker ...
 
Laatst bewerkt:
Als je de boxer kant op zou gaan zou ik een GS nemen,de beste BMW boxer die er te koop is,
niet voor niets al jaren de best verkopende BMW in Duitsland.
 
Je kan op niet veel letten bij aanschaf, dat is het probleem.
Als een K1200 rijdt, rijdt hij voortreffelijk.
Hij is alleen zo onbetrouwbaar als de pest.
Geen wonder dat er vaak weinig kilometers op staan.
De mijne , een K1200S uit 2006 stond meer bij de dealer dan in in mijn garage.
Mijn slechtste motor met stip.
Koop dan desnoods een K1300GT , die ik ook had en een stuk betrouwbaarder was.
Als je echter van plan bent, om er haarspeldbochten mee te gaan nemen, koop dan wat anders.... een R1200RT, bijvoorbeeld, als je per se een toerbuffel wil.
Die verhoudt zich tot een K1200/1300GT als een ballerina tot een dokwerker ...

Yep , ben ik mee eens , een k1300 is al veel betrouwbaarder , en yep ( 2) een r1200rt is ook heel goed ( heb ik ingeruild op een k1600 ) maar dan zou ik toch kijken dat ik een r1200rt LC heb ( zoals ik ) hahahah
 
Waar het mij omgaat is waar ik op moet letten, behalve naast de eventuele terugroepacties en onderhuodsboekjes.
waar je moet op letten is de koppeling , schakeld hij goed , maakt hij geen lawaai bij het vertrekken uit stop , versnellingbak , zijn alle lampjes uit op het dachbord ...
Die van mij maakte een lawaai bij het vertrekken uit stop , nieuwe koppeling , kost mij 2000€ omdat ik alles heb moeten laten vervangen , koppelingskorf , platen enz omdat er voor de 1200 niets meer te krijgen is , dus als je wat wilt is het onmiddeleijk een update naar 1300 koppeling , dus alles vervangen...
 
zolang je niet in de motor of in de aandrijflijn kunt kijken weet je niks en is het een blinde gok

laat een aankoop keuring doen dan weet je meer , of neem gewoon de gok .

soms heb je mazzel soms heb je pech.

en de mazzelaars hoor je nooit enkel de pechvogels ........
 
Volgens mij krijg je van BMW rijders en een monteur het advies om een andere motor te kopen dan de K1200. Dat lijkt me een eerlijk advies. En advies vroeg je toch?
 
Volgens mij krijg je van BMW rijders en een monteur het advies om een andere motor te kopen dan de K1200. Dat lijkt me een eerlijk advies. En advies vroeg je toch?
Weet nog een beter advies,koop geen BMW maar een betrouwbare Japanner})
ST1300,FJR1300,Goldwing.
 
Ik heb een jaar of 10 zonder enige problemen ST1100 en ST1300 gereden, waaronder een ritje Noordkaap. Fantastische motor maar techniek van minimaal 25 jaar oud. Omdat meneer Honda niet met een opvolger komt ben ik dit jaar overgestapt op een K1300GT uit 2010. Fantastische fiets maar nog geen jaar in het bezit dus kan over betrouwbaarheid niet veel vertellen. Afgelopen zomer een tocht van ruim 3 weken gemaakt, 5500km zonder problemen, tussen de 4 en de 37 graden, volgeladen en met 2 personen. Verbruik gemiddeld 1:18.
 
Ik heb 2x een K1300GT in bezit gehad en deze hebben mij nog nooit laten staan. Momenteel ruim een jaar een K1600GT en ook een fantastische motorfiets. Daar naast ook 2 jaar een GS LC en 2 jaar een R1200R LC.
Alls ik sommige berichten lees moet ik gewoon bang zijn om op een BMW te rijden.
De K1200GT ken ik verder niet maar ik zou zo weer een K1300GT aanschaffen.
Veel succes met de zoektocht.
 
Ik ervoer de K1300GT als een uitstekende Autobahn-toerbuffel met een verslavende acceleratie, mààr :

- met een enorm grote speling in de aandrijving, hetgeen voor flinke klappen zorgde bij tragere bochten, als je af en weer op het gas ging
- met een log gedrag in haarspeldbochten, zéker met mijn vrouw achterop : hetgeen op een GS met 2 vingers in de neus kan, wordt een zweterige klus op de K...
 
Ik ervoer de K1300GT als een uitstekende Autobahn-toerbuffel met een verslavende acceleratie, mààr :

- met een enorm grote speling in de aandrijving, hetgeen voor flinke klappen zorgde bij tragere bochten, als je af en weer op het gas ging
- met een log gedrag in haarspeldbochten, zéker met mijn vrouw achterop : hetgeen op een GS met 2 vingers in de neus kan, wordt een zweterige klus op de K...

dat wat jij hier schrijft heb ik met de k1600 ervaren , cardan zoveel speling bij on/off gaz.... zelf het deel van " log met de vrouw achterop " ik heb hem gekocht met 32000 km en verkocht met 38000 km , nu R1200RT LC met 32000 km
Met de k1200gt ( met zijspan ) heb ik het niet.....
 
zoals ik al zei je moet ook een beetje geluk hebben .................

ik heb laatst de cardan-as van mijn K100 uit 91 moeten vervangen maar voor 150 euro rij ik weer "wie ein könig"
 
Toch maar ff deze (door mij gestarte topic) omhoog trappen.

Ik heb deze K1200GT aangeschaft:
K1200GT forum afbeelding.png


Bouwjaar 2008
54*** km gelopen (net over de 54k)

Motor ziet er zeeer goed uit, zeer goed onderhouden, nergens pekelschade te zien, paar kleine butsen in de kuip (linkerkant onder) door steenslag waar mee te leven valt). Alleen de koffers vertonen de nodige gebruikersschade (laat ik een keer overspuiten). Verder rijdt de motor subliem en heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan