Aanschaf CB550 wat advies

robbes

MF'er
31 mrt 2008
140
0
Zwolle
dames heren,

ten eerste: ff kort voorstellen: mijn naam is robbes, kom uit enschede en hoop binnenkort mijn rijbewijs voor de motor te halen. :)

Ten tweede: ik heb interesse in een Honda, een oldtimer / brik.

Vanaf 500 cc ofzo. Een HONDA CB 500 four vind ik echt bruutje gaaf. Ik wil er lekker mee kunnen toeren, woon werkverkeer, lekker wat vermogen maar niet te, niet te zwaar, goed stuurbaar (beginneling he!). Tevens wil ik er deze zomer zonder al te veel moeite ook nog een weekje mee op vakantie kunnen. Samen met mijn vriendin (heeft dan ook haar rijbewijs), tentje achterop en richting de alpen maar.

Mijn vragen:
- Is een honda dan een goede keus voor mijn beschreven gebruik?
- is een honda betrouwbaar? Ik ben niet super handig, al wil ik me er wel in verdiepen.
- wat moet ik denken van een dergelijke marktplaatsadvertentie? Rommel of op zich wel interessant?
http://link.marktplaats.nl/159383269

Tevens ben ik ook wel gecharmeerd van een BMW R80 beetje duurder, maar ook erg mooi... http://link.marktplaats.nl/154001216 komt deze R80 qua vermogen in de buurt van de honda?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

robbes
 
Hai Robbes,

Welkom op het forum.

In de titel heb je het over een 550. De tekst gaat over een 500.
Honda's zijn in de regel betrouwbare fietsen. Als je het forum doorsnuffelt merk je dat ze wel eens een probleempje hebben, maar dat dat meestal wel redelijk te verhelpen is.
Naar de Alpen. Tja alles kan, maar dan zou ik eerst in NL een tijdje op zo'n fiets gereden willen hebben om zo'n rit met een 35 jaar oud beestje te maken. Maar dat moet op zich kunnen.

Laat ik u toevallig binnenkort een 500 te koop hebben :-)



Als je interesse hebt/krijgt moet je me maar een mailtje sturen.

Jouw link naar de marktplaats Honda werkt overigens niet bij mij.

harold
p.s. pas wel op want dit forum kan rdelijk verslavend werken!
 
Laatst bewerkt:
Zowel een cb550 als een r80 zijn op zich geschikt voor dagelijks gebruik.

Verder is de betrouwbaarheid van een 30 jaar oude motor vooral afhankelijk van de staat van onderhoud, niet zozeer van het type.

Als je naar de Alpen wilt, zorg dan voor verbeterde remmen, de standaard stoppers van de cb stellen weinig voor.
 
een dubbele schijf helpt al meer dan 100 % en is makkelijk te monteren...

VErder ; aanschafprijs he...Die van Harold loopt als een zonnetje, is een mooi ding en er is genoeg voor te krijgen. Een R80 is ook erg betrouwbaar, maar met die leeftijd gaat er nou eenmaal wat stuk en geloof me, bij een Beemert is dat allemaal efkes wat duurder dan bij een hondaatje....

:X
 
Een Beemer rijdt heel anders dan een CB, maar allebei rijdt het goed. De Beemer heeft veel meer koppel bij lage toeren, de Honda houdt wat meer van de hoge toeren.
Het formaat van die twee fietsen verschilt ook nogal, evenals het gewicht. Een BMW rijdt erg anders, maar zoiets kan je alleen maar ervaren. Ik heb een CB400 gehad, en een R75/7. En met een R75/R80 kan je het de CB500/550 best lastig maken..

Ik geloof dat voor BMW ongeveer alles nog nieuw te koop is, alleen betaal je daar dan wel voor. (alhoewel echt nieuw Honda spul ook niet goedkoop is)

Bij de oude fietsjes is vooral het elektrische circuit belangrijk, dat moet betrouwbaar zijn, anders sta je straks met een uitgebrande kabelboom etc. Daar moet je wel ff op letten bij de Honda's, vaak zijn de zekeringskastjes onbetrouwbaar. Maar verder zijn het goede dingen, ik heb met de CB400 een hele poos dagelijks 100km gereden zonder grote problemen..
 
Laatst bewerkt:
Allen dank voor de reacties....

Naar de Alpen. Tja alles kan, maar dan zou ik eerst in NL een tijdje op zo'n fiets gereden willen hebben om zo'n rit met een 35 jaar oud beestje te maken. Maar dat moet op zich kunnen.

NAtuurlijk wil ik a. eerst flink wat rijervaring op doen en b. dat ding vooraf grondig testen. Dat betekent dus inderdaad vooraf flink wat km maken in nederland ja zodat ik niet al te ver naar huis hoef te lopen.... ;)

p.s. pas wel op want dit forum kan rdelijk verslavend werken!
haha dat begin ik te ervaren ja.. Het is redelijk relaxt om even door het archief te struinen en het e.e.a. tot je te nemen.

Verder is de betrouwbaarheid van een 30 jaar oude motor vooral afhankelijk van de staat van onderhoud, niet zozeer van het type.

Dank voor deze tips. Met de aanschaftips die hier worden en elders in dit forum zijn te lezen kom ik al een heel eind.

Groeten,

robbes
 
Ik zou voor de honda gaan!!!

ik rij nu 3 jaar op t circuit met een 550 en mn broer met een 500 dus ik kan je in ieder geval melden dat de motorblokken onverwoestbaar zijn :P *O* :]


gr mike
www.hondapolderracing.nl
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan