[Aanschaf] Cr500 checken of de papieren kloppen?

JdM

MF veteraan
14 okt 2002
1.715
8
net onder Eindhoven
Ik sta op het punt om naar een cr500 Enduro te gaan kijken, maar nu vraag ik me af hoe het te controleren is of de motor wel echt uit het beloofde bouwjaar komt en of de papieren kloppen, is er iets wat bijvoorbeeld ALTIJD op een enduro kenteken staat?
Het gaat om een cr uit '98

iemand ideeen?
 
om het bouwjaar te controleren moet je effe in de velgen kijken
staat er bijv 697 in....dan wil dat zeggen dat i uit bouwjaar 98 komt...
dus altijd een jaar bij optellen, let er ook op dat het bouwjaar hetzelfde is in de voor en 8tervelg
 
om het bouwjaar te controleren moet je effe in de velgen kijken
staat er bijv 697 in....dan wil dat zeggen dat i uit bouwjaar 98 komt...
dus altijd een jaar bij optellen, let er ook op dat het bouwjaar hetzelfde is in de voor en 8tervelg

kijk, dat is goede praat :} ik zag net dat je zelf ook een cr hebt, nog problemen gehad die noemenswaardig zijn?
 
gewoon goed naar et framenr kijken of er niet in gekloot is (overtikken en dergelijke)
velgen kan je idd bouwjaar aan checken, maar kunnen ook overgezet zijn uit een ander model idd, maar dit zal je niet zo heel vaak tegenkomen bij de nieuwere modellen
maar een CR500 gaat idd een aardige tijd mee als je het vergelijkt met andere crossers, zuiger hoef je eigelijk pas 1x in het seizoen te vervangen dus dat scheelt
voor op de weg is het geweldig, maar voor in het zand zou ik iets lichters kopen :) , cker als je geen ervaring hebt met andere crossers
 
dat velgen verhaal is leuk, maar niet iedere crosser rijdt met de ori velgen rond....


ja daarom zeg ik ook al...kijk of ze uit hetzelfde jaartal komen...dat er voor en 8ter bijv.. 698 in staat....maarja als ze er andere velgen onder hebben gedaan..dan is het kwestie van framenummer ja denk ik
 
gewoon goed naar et framenr kijken of er niet in gekloot is (overtikken en dergelijke)
velgen kan je idd bouwjaar aan checken, maar kunnen ook overgezet zijn uit een ander model idd, maar dit zal je niet zo heel vaak tegenkomen bij de nieuwere modellen
maar een CR500 gaat idd een aardige tijd mee als je het vergelijkt met andere crossers, zuiger hoef je eigelijk pas 1x in het seizoen te vervangen dus dat scheelt
voor op de weg is het geweldig, maar voor in het zand zou ik iets lichters kopen :) , cker als je geen ervaring hebt met andere crossers


Ja inderdaad, het framenummer zal ik zeker goed nakijken, ik vraag me alleen af of aan het nummer te zien is wat het bouwjaar is (trouwens dat staat op het kenteken dus :Z , of misschien het bloknummer dan, nou ja ik kijk wel even.

Ik ga er inderdaad niet mee het zand in, ik ga er mee de weg op, wordt nog een SM uiteindelijk, eerst aanschaffen dan even sparen en dan SM wielen erin :P
 
Volgens KTM525 zou het nummer niet bestaan heb ik begrepen, maar als er op het kenteken gewoon CR500 staat, hoe hard kan ik dan mijn vingers branden (ervanuitgaand dat het framenummer gewoon netjes eruit ziet) , zou het ook invoer kunnen zijn?

het framenummer begint met HMPE , iemand hier bekend mee?
 
zou idd ff bij honda navragen en als het daar ook niet bestaat zou ik hem niet kopen
krijg je alleen maar gezeik mee als je wel aangehouden wordt, en dat zal vast wel een x als je met een 500cc 2takt over de weg gaat blazen
 
Volgens KTM525 zou het nummer niet bestaan heb ik begrepen, maar als er op het kenteken gewoon CR500 staat, hoe hard kan ik dan mijn vingers branden (ervanuitgaand dat het framenummer gewoon netjes eruit ziet) , zou het ook invoer kunnen zijn?

het framenummer begint met HMPE , iemand hier bekend mee?

Voor zover ik weet is de CR500 nooit officieel toegelaten op de nederlandse weg maar kon je ze wel via een bedrijf laten keuren. De typegoedkeuring lag dus bij dat bedrijf en die hanteerden weer hun eigen framenummers. Op mijn kenteken stond destijds ook geen Honda maar iets van HMP ofzo.

Ik kan me nog herinneren dat ik dat HMPE nummer in mijn frame heb geslagen (en nu ga ik me schamen) om het kloppend te krijgen. Dit soort praktijken gebeuren dus heel veel met CR's. Ik denk dat zeker een procent of 75 met een illegaal kenteken rondrijdt en dat is dan ook meteeen de reden waarom ik hem niet meer heb. Het risico is mij veel te groot.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet is de CR500 nooit officieel toegelaten op de nederlandse weg maar kon je ze wel via een bedrijf laten keuren. De typegoedkeuring lag dus bij dat bedrijf en die hanteerden weer hun eigen framenummers. Op mijn kenteken stond destijds ook geen Honda maar iets van HMP ofzo.

Ik kan me nog herinneren dat ik dat HMPE nummer in mijn frame heb geslagen (en nu ga ik me schamen) om het kloppend te krijgen. Dit soort praktijken gebeuren dus heel veel met CR's. Ik denk dat zeker een procent of 75 met een illegaal kenteken rondrijdt en dat is dan ook meteeen de reden waarom ik hem niet meer heb. Het risico is mij veel te groot.


Maar hoe Sherlock Holmes moet je dan zijn?

Als ik een motor koop waarvan de papieren (of althans de type-aanduiding) en het framenummer klopt, dan heb ik zoiets toch te goeder trouw gekocht? Vraag me af of ik strafbaar ben, misschien dat Baksteen er iets vanaf weet........
 
Maar hoe Sherlock Holmes moet je dan zijn?

Als ik een motor koop waarvan de papieren (of althans de type-aanduiding) en het framenummer klopt, dan heb ik zoiets toch te goeder trouw gekocht? Vraag me af of ik strafbaar ben, misschien dat Baksteen er iets vanaf weet........
Te goeder trouw heb je allen maar wat aan als je hem van een handelaar koopt. Een particulier kan altijd zeggen dat hij het niet wist omdat hij geen expert hoeft te zijn. Als er bewezen kan worden dat het niet klopt, ben je hem zowiezo kwijt. Als je hem van een handelaar koopt dan heb je in principe wel recht op je geld terug.
 
ik heb ook een Cr500 monobike van '96. bij mij staan er ook nummers in maar die zijn er doormij ingezet :9 (had nog papieren liggen van een oude honda 500)
kben niet echt legaal bezig O-) maarja de politie heeft het nog niet gemerkt al 1x gecontroleerd :X ,je kunt een honda dealer aanspreken die veel kent van de cr en dan op uiterlijke kenmerken bepalen of hij wel echt van '98 is. bv. dekseltje dat anders is op een '97 ...
verder is het een goede fiets die je er zo afsmijt :}
:] :]

kan je in nederland die fietsen laten keuren dat je een wettig nummer krijgt? wel handig. hier in belgie kan dit namelijk niet denk ik toch :9~
 
Laatst bewerkt:
Ben sinds gisteren eigenaar van een Honda CR 500.
Kan iemand me aan de hand van framenummer zeggen van welk bouwjaar hij is?
Framenummer:JH2PE02A9TM000346.
 
Jouw motor is van 1996.

De,, TM " midden in het framenr., voor de laatste cijfers, is de serie voor dat jaar.

In de wielen moet ook een produktiedatum staan. Ergens staat dan DOT en dan vaak 9-95.

Overigs is het geen als enduro geleverde machine, want die hebben namelijk een framenr. dat begint met een H.

Enne............................ foto??

En ik heb zelf laatst een CR500 gehad van 1994 met origineel kenteken.
Staat er gewoon CR500 enduro op de papieren en heb je een framenr. dat met een H begint. Ze zijn dus wel geleverd.

Vanaf JH2PE020*SM400001 is van 1995
Vanaf JH2PE020*TM500001 is de framenr. serie van 1996.
Vanaf JH2PE020*VM600001 is de serie voor 1997.

Misschien dat er eens een nummer is overgeslagen in jouw framenr., maar ,,TM" slaat wel gewoon op 1996.

Dus: Fotootje!

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan