Aanschaf deze motor verstandig?

_charlie

MF veteraan
29 sep 2009
28.028
0
Sassenheim
Facebook
Beste motorrijders,

Ik heb een tijdje geleden al een motor gespot bij een motorzaak. Het is een honda CBR600F uit 1999. De motor staat voor 1950,- te koop. (als ik er over uit ben om hem toch aan te schaffen wil ik kijken of ik dr minder voor kan geven).

Nou gaat er natuurlijk bij de prijs al een belletje rinkelen. (dat kan ik me voorstellen)

Het is een motor die aan de rechterkant een klein beetje schuifschade heeft. En met een klein beetje bedoel ik plekken die niet door zijn. Verder is het een motor die al flink wat gereden heeft; 134781 KM om wel te verstaan.

Daar schrok ik nou nogal van. Nou ben ik vandaag langs John v.d. Bunt geweest, heb hem alle specs laten zien en gevraagd of het verstandig is zo een fiets aan te schaffen.
Hij heeft mij verteld dat het een grote gok zal zijn. Het kan zo zijn dat als ik hem opknap hij gewoon nog een tijd mee rijd. Het kan ook zijn dat de fiets na een half jaar al helemaal van ellende uit elkaar zou vallen.

Nu vroeg ik mij af of er MF'ers zijn die ervaring hebben met dit soort 'projecten'. En zo ja, wat kan ik allemaal tegen komen qua dingen die aan vervanging toe zijn?

Is het wel verstandig om zo een fiets al eerste fiets aan te schaffen?

(ik wil jullie kijk er op hebben, aangezien het nogal een heel eind rijden is voor een fiets die eigenlijk niet eens de moeite waard is om naar te kijken)
 
tsja, als hij altijd zijn beurtje heeft gehad en hij loopt als een zonnetje zal hij echt niet 123 uit elkaar vallen. het is immers een Honda.

Echter zou ik opzoek gaan naar een andere, helemaal eerste motor wil je dat gezeik niet.

goedkoop duurkoop verhaal ligt op de loer met dit soort dingne
 
Laatst bewerkt:
tsja, als hij altijd zijn beurtje heeft gehad en hij loopt als een zonnetje zal hij echt niet 123 uit elkaar vallen. het is immers een Honda.

Echter zou ik opzoek gaan naar een andere, helemaal eerste motor wil je dat gezeik niet.

Het punt waar ik een beetje op blijf hangen is dat ik een fiets wil, maar de eerste fiets zal niet langer blijven dan een jaar. Vandaar dat ik niet meteen 4500 (zoveel staat die bij vd. bunt met 40.000+ km.) wil uitgeven aan een fiets die niet lang blijft.
 
Voor die prijs zou ik hem met die KM-stand en schade niet kopen. Ik bedoel die heeft er toch al heel wat km's opzitten en dan zou ik voor 2000 euro een wat oudere fiets kopen met een toch iets lagere km-stand. Je kan ook met een proefritje niet zien wat er aan zit te komen. En ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je er garantie bij krijgt?
 
Het punt waar ik een beetje op blijf hangen is dat ik een fiets wil, maar de eerste fiets zal niet langer blijven dan een jaar. Vandaar dat ik niet meteen 4500 (zoveel staat die bij vd. bunt met 40.000+ km.) wil uitgeven aan een fiets die niet lang blijft.

Duurdere fietsen krijg je ook meer voor als je hem na een jaar inruilt. Je zal wel meer afschrijven dat klopt, maar na een jaar een fiets met 1,5 ton zien te slijten is ook niet makkelijk.
 
Ik zou de gok niet wagen :N, en uitkijken naar een andere motor. een motor met schuifschade..... je weet niet hoe die schade is ontstaan en of er misschien achteraf dan gebreken te voorschijn komen tgv die schuifschade. Ook de kilometerstand vind ik voor een 600 sportmotor best wel hoog, wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is, maar ik weet zeker dat er zat andere CBR's 600 te koop staan met minder kilometers en in een betere staat. ;) Zou je er toch perse voor willen gaan, dan zou ik iemand meenemen die er heel veel verstand van heeft , en de motor zowieso een keuring laten ondergaan.

Succes! :W
 
Ik zou het zeker niet doen.

1- enorm veel gereden en dus ook veel meer slijtage/kans op pech: 130.000+ is echt veel
2- flinke schade
3- praktisch onverkoopbaar na jouw aankoop

Dan kun je beter 1000 euro meer neerleggen voor een sootgelijke met 100.000km minder op de teller zonder schade die je na afloop makkelijker kan verkopen met een geringe afschrijving.

Kijk even bij de Noorder- of Zuiderburen. Duitsland of Belgie dus...
 
qua kilometerstand is het natuurlijk een flinke gok om er 1tje met 100k+ te kopen. mss een idee om als eis aan de koop te stellen dat hij de motor nog bij een dealer een beurt geeft, en dan conctact opneemt met die dealer voor de staat van de motor enz.

Als hij de motor altijd heel goed heeft onderhouden is dat beurtje niet zoveel geld,
als hij t echter niet wilt, dan zou het wel eens kunnen dat hij bang is dat die beurt heel veel geld gaat kosten
 
Nou ken ik de markt niet heel goed, maar wat doet een beetje cbr600 uit '99 eigenlijk?
 
Ik zou het zeker niet doen.

1- enorm veel gereden en dus ook veel meer slijtage/kans op pech: 130.000+ is echt veel
2- flinke schade
3- praktisch onverkoopbaar na jouw aankoop

Dan kun je beter 1000 euro meer neerleggen voor een sootgelijke met 100.000km minder op de teller zonder schade die je na afloop makkelijker kan verkopen met een geringe afschrijving.

Kijk even bij de Noorder- of Zuiderburen. Duitsland of Belgie dus...

:^ behalve dat Duitsland onze Oosterburen zijn ;)
 
zoek gewoon ff op het net en je krijgt wel een beeld denk ik. ;)
motoroccasion.nl, motortrader.nl, sites van motorzaken, marktplaats, en misschien ook wel via MF. ;)
 
Heb de reacties niet gelezen verder, maar ik zou het niet doen. Als je bijvoorbeeld 500 euro bijlegt, heb je een prima sv'tje uit '99/'00 met véél minder kilometers.

Zie bijvoorbeeld hier

Heb er zelf ook één als eerste motor gehad. Ze verdienen niet de schoonheidsprijs, maar het zijn goede betrouwbare en toch goedkope motoren. :Y
 
Met zo'n kilometerstand en schuifschade zou ik er persoonlijk niet eens over nadenken.

Als de motor maar een jaar blijft dan maakt het model niet zo heeel veel uit of wel? Augurkenteugels heeft een GSX 600 F. Die zijn veel goedkoper en zijn (ook) voor een beginners fijne motoren. Power zat, daar ben je binnen een jaar echt niet op uitgekeken.

Dit is het nieuwere model: http://link.marktplaats.nl/356413391

Voor 1998 was er een ander model: http://link.marktplaats.nl/357698837
 
Met zo'n kilometerstand en schuifschade zou ik er persoonlijk niet eens over nadenken.

Als de motor maar een jaar blijft dan maakt het model niet zo heeel veel uit of wel? Augurkenteugels heeft een GSX 600 F. Die zijn veel goedkoper en zijn (ook) voor een beginners fijne motoren. Power zat, daar ben je binnen een jaar echt niet op uitgekeken.

Dit is het nieuwere model: http://link.marktplaats.nl/356413391

Voor 1998 was er een ander model: http://link.marktplaats.nl/357698837

Het model maakt zeker wel wat uit, heb al op een cbr600F gereden en die rijden machtig prachtig, en aangezien ik daarna over wil stappen op een cbr600rr.
Soes vind ik zelf ook totaal niet lekker rijden.
 
Nou, ik zou het zelf ook niet doen, die raak je echt nooit meer kwijt over een jaar, dus dan gooi je eigenlijk 2000 euro weg..

Waarom niet in 1x een RR trouwens?
 
Het model maakt zeker wel wat uit, heb al op een cbr600F gereden en die rijden machtig prachtig, en aangezien ik daarna over wil stappen op een cbr600rr.
Soes vind ik zelf ook totaal niet lekker rijden.

Sorry, ik heb niks gezegd. :X

Waarom geef je nu niet wat meer uit (die 3000 euro die ze nu zo'n beetje kosten) en verkoop je hem volgend jaar weer voor circa 3000 euro? Die paar duizend kilometer die jij er in dat jaar extra op zet, zal niet zo veel aan de prijs veranderen lijkt me.
 
Sorry, ik heb niks gezegd. :X

Waarom geef je nu niet wat meer uit (die 3000 euro die ze nu zo'n beetje kosten) en verkoop je hem volgend jaar weer voor circa 3000 euro? Die paar duizend kilometer die jij er in dat jaar extra op zet, zal niet zo veel aan de prijs veranderen lijkt me.

Leg er nog wat bij en je hebt een rr versie, meteen klaar :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan