Aanschaf duurdere motor dan je huidige

Beter rijk leven dan rijk sterven...

Dus niet teveel nadenk en doen...uiteraard binnen je financiële grenzen.
 
@ TS, waarom moet het persee zo'n duur ding zijn als je nu op een 20 jaar oude A.T. rijdt?
Is er niet iets wat nog steeds een grote stap voorwaarts is qua motor, maar een minder grote stap voorwaarts is qua prijs?

Wat Zot zegt;
De enige stap is ktm adventure of de nieuwe afrika twin. Zo vreselijk goed is die 20 jaar oude afrika twin

Enige fiets die ipv een Adventure of CRF1000 in aanmerking zou kunnen komen is de Varadero. Maar die oogt mij te log en is 244kg zwaar tegenover 210kg wat de Adventure weegt. Reden dat ik niet voor de nieuwe Twin (>10K) ga is dat die mij nog te duur is. Ik zie Adventures staan rond de 8000 wat in mijn geval goed te doen en niet 'te duur' is.

O jawel hoor. Al heeft mijn auto op maand 39 150.000km, als die dan gestolen wordt, total loss komt door ongeval of natuurramp, of uitbrandt, krijg ik de volledige nieuwprijs geldend op moment van aankoop van de auto.

Eens ouder dan 39 maand wordt het nog enkel de dagwaarde van de auto op moment van diefstal, en dan speelt die km stand dus plots wel mee. Maar de verzekeringspremie gaat na maand 39 ook een goed stuk omlaag natuurlijk.

Welke verzekering(smaatschappij) heb jij? En is zo'n 'nieuwwaarde-regeling' wat ook RR in de eerste reactie noemt iets wat verzekeraars standaard aanbieden? Ik kreeg na diefstal van mijn eerdere Twin van Unigarant (via ANWB) alleen de dagwaarde terug. (1/4e van aankoopprijs ;( )
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels de 50 ruimschoots gepasseerd en begin langzaamaan wat meer slijt te vertonen dus het is niet onaanemelijk dat er een dag komt dat ik het motorrijden zal moeten opgeven of serieus verminderen en daarom geniet ik ervan zolang het kan en kijk niet teveel naar de kosten ervan.
Verhaal over 'slijt' en opgeven is beter om ver van je af te zetten.
Ik ben ruim 10 jaar ouder, en denk nog in het geheel niet aan dit soort onzin.
Voor mij komt beter over dat iemand van nog eens 10 jaar ouder dan ik, gewoon een Suus GSXR1000 heeft aangeschaft. Uit ervaring weet ik dat hij weinig PK's ongebruikt laat.
That's the Spirit!! :] :] :]

Als je ooit nog eens in een kist achter de heg komt te liggen is er nog genoeg tijd om het rustig aan te gaan doen! :z :z :z
 
Laatst bewerkt:
...
Welke verzekering(smaatschappij) heb jij? En is zo'n 'nieuwwaarde-regeling' wat ook RR in de eerste reactie noemt iets wat verzekeraars standaard aanbieden?
Ik ben verzekerd via Fintro (onderdeel van BNP Paribas Fortis), kantoor Vanrijckelen, in Tienen (B dus uiteraard). Die werken eigenlijk een beetje als makelaar, en zoeken er de beste uit, momenteel ben ik dus aangesloten bij AG insurance.

Het type verzekering heeft niet een specifieke naam, je duidt gewoon alle opties aan die je wil, hoe meer je aanduidt, hoe duurder het wordt natuurlijk.

Wat ik heb genomen wordt in de volksmond een "full full omnium" genoemd, en dat is zoals de uitdrukking het zegt, gewoon alles, incl nieuwwaarde tot op de 39ste maand.
En dat "alles" gaat ver, als ik bijvoorbeeld straks zie "oei, er is een bluts in mijn auto!", ga ik naar de politie, dien klacht in tegen onbekenden, geef dat verslag aan mijn verzekeraar, en kan mijn auto naar de garage voor herstelling, en ik rijdt intussen met een vervangwagen, en kost me werkelijk niet 1€/cent.

Vanzelfsprekend wordt een tweedehandsvoertuig zelden verzekerd op nieuwwaarde. Al gebeurt het soms wel, maar max tot de 24ste maand van het voertuig. De premie wordt echter wel beduidend hoger dan.

Tweedehands ouder dan 2 jaar kan je bij de meeste verzekeraars zelfs niet verzekeren voor de nieuwwaarde, ook wel logisch natuurlijk.

Daarom ook mijn keuze voor die full full omnium op mijn nieuwe auto, die kost mij te veel om dat er niet bij te nemen. Mijn leeftijd en vele jaren schadevrij rijden dragen wel bij tot de "betaalbaarheid" ervan. Stel, een jonge knaap of meid van 21 jaar, beginnend bestuurder, mogen in dezelfde formule voor deze zelfde auto gewoon minstens het dubbele betalen ...

Maar zoals iemand hier al aanhaalde, er schijnt een specifiek topic te zijn voor verzekeringen. Al is het in bepaalde mate toch on topic, want een goede verzekering (mits betaalbaar), kan wel je slaap bevorderen :t

Dus om nu eens rechtstreeks op je openingsvraag te beantwoorden en dus on topic te blijven, als ik in jou plaats was, ik zou gewoon eens informeren wat een verzekering kost incl diefstal, maar dan berekend op de dagwaarde. Blijft natuurlijk nog steeds kl*te als je mooie motor dan gestolen wordt, maar je gaat de zaak niet vervloeken vanwege een financiële kater.

Als je gaat informeren, stel ook vragen over hoeveel korting je krijgt bij gebruik van welk type slot(en) en/of alarm. Dat houdt proffesionele dieven niet tegen, maar geeft dikwijls wel korting op je verzekering omdat er toch wél verminderde kans op diefstal ontstaat.

Mijn GSX F'en heb ik nooit verzekerd tegen diefstal, maar ja, dat zijn motoren van bijna 20 jaar, niet zo een geliefd model, en steeds vrij laag in bedrag. Zo ga ik deze namiddag weer naar eentje kijken, voor 2200€, is van 2004, en 24.000km, met 1 jaar vol garantie. Kijk, voor zo eentje betaal ik geen diefstal verzekering. Maar er spelen meerdere factoren een rol, thuis staat ie binnen, op het werk staat die oftewel onder camera toezicht EN tussen tientallen andere en véél duurdere motoren, maar ook gewoon dikwijls bijna letterlijk naast mij ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bekijk de onderhouds intervallen maar eens van zo'n KTM....

die intervallen zijn prima....wat mij er een beetje van weerhouden heeft een ktm te kopen zijn de verschillende problemen die ik hier en daar hoor en lees.
het lijkt een beetje hit and mis te zijn, de 1 beleeft van alles en anderen hebben weinig of niks.
hoe dan ook zijn ze wel geweldig en mischien moet ik gewoon de gok eens nemen....
 
Verhaal over 'slijt' en opgeven is beter om ver van je af te zetten.
Ik ben ruim 10 jaar ouder, en denk nog in het geheel niet aan dit soort onzin.
Voor mij komt beter over dat iemand van nog eens 10 jaar ouder dan ik, gewoon een Suus GSXR1000 heeft aangeschaft. Uit ervaring weet ik dat hij weinig PK's ongebruikt laat.
That's the Spirit!! :] :] :]

Als je ooit nog eens in een kist achter de heg komt te liggen is er nog genoeg tijd om het rustig aan te gaan doen! :z :z :z

je hebt helemaal gelijk en ik push ook zo lang mogelijk door....
het is echter wel zo dat ik nu vaker mijn rug verneem als 10 jaar geleden.
30 jaar lichamelijk werk beginnen af en toe wat op te spelen en onderzoek heeft ook uitgewezen dat 1 en ander wat versleten is.
daar kun je met je verstand wel schijt aan hebben maar een aanval van acute spit verteld je dan wel hoe het echt zit.
zolang ik echter mijn strom nog overeind krijg weer en ook de zit op mijn cbr nog volhoud ram ik gewoon door.... _O- :]
 
die intervallen zijn prima....wat mij er een beetje van weerhouden heeft een ktm te kopen zijn de verschillende problemen die ik hier en daar hoor en lees.
het lijkt een beetje hit and mis te zijn, de 1 beleeft van alles en anderen hebben weinig of niks.

hoe dan ook zijn ze wel geweldig en mischien moet ik gewoon de gok eens nemen....
:^

Zat zelf eerst ook te kijken naar een KTM Adventure, maar gezien ik al op de rand van m'n budget zat en ik vaak las dat het soms hit & miss is bij sommige KTM's (slechte QC vanuit fabriek) heb ik besloten om eerst maar even door te sparen. Ook is onderhoud soms wat lastiger/omslachtiger dan bij andere fietsen, maar lees dat het rijden op een KTM dat weer goed maakt (dus dat moet wel fantastisch zijn lijkt me).
 
Enige fiets die ipv een Adventure of CRF1000 in aanmerking zou kunnen komen is de Varadero. Maar die oogt mij te log en is 244kg zwaar tegenover 210kg wat de Adventure weegt. Reden dat ik niet voor de nieuwe Twin (>10K) ga is dat die mij nog te duur is. Ik zie Adventures staan rond de 8000 wat in mijn geval goed te doen en niet 'te duur' is.


)

De varadero kun je niet vergelijken met een crf of ktm :N
dat ding is zo lomp zwaar dat ie het zelfs aflegt tov een strom 1000 op een zandpad en die zijn er al niet echt geschikt voor.
ik denk dat je jezelf moet afvragen wat je ermee van plan bent.
wil je echt offroad trails gaan rijden of is ie om te toeren?
ik kocht mijn suzuki primair om te kunnen toeren met 2 personen..
daar is ie top voor en dat ik er ook geregeld zandpaden meer afraffel is omdat dat prima gaat zolang het niet al te ruig wordt (gebrek aan grondspeling)
ik heb er zoveel lol aan blijkt nu dat ik mischien in de toekomst overstap naar iets wat die beide eigenschappen combineert en iets geschikter is voor onverhard terrein.
met 100+ over zandpaden driften is dolle pret met zo n zwaar kreng.
aan de andere kant, een ktm 1090 weegt ongeveer hetzelfde als mijn strom en die trek je ook niet eenvoudig over rotsblokken en door sloten...
Ik kan uit recente ervaring zeggen dat het niet meevalt 230 kilo overeind te tillen als ie op zijn kant ligt op een drekkig modderpaadje waar je weinig grip hebt...
dat geldt voor een strom 1000 maar ook voor een ktm 1090 of AT
 
die intervallen zijn prima....wat mij er een beetje van weerhouden heeft een ktm te kopen zijn de verschillende problemen die ik hier en daar hoor en lees.
het lijkt een beetje hit and mis te zijn, de 1 beleeft van alles en anderen hebben weinig of niks.
hoe dan ook zijn ze wel geweldig en mischien moet ik gewoon de gok eens nemen....

Wat voor soort problemen?
Elk merk heeft wel zijn dingen. BMW, Ducati, maar ook Honda, Suzuki en Kawasaki kan ik wel modellen met wat kwaaltjes of iets opnoemen.

Ik denk altijd zolang het niets schokkends is zoals krukaslagers, complete drijfstangen of cilinders dan zal het wel te fixen zijn voor fatsoenlijk geld. Ook modellen met versnellingsbak kwalen zou ik liever wel omheen lopen.

Mijn huidige motor is een GSXR750 uit 2008. Ik zou kunnen beginnen aan de waslijst met kwaaltjes welke deze motor heeft, maar dat doen we maar niet. Echter is veelal elektronisch (sensoren ofzo) en\of kleine reparaties. Dus geen blok problemen, frame of andere dure onderdelen.

Als je van te voren ook weet wat de kwalen zijn dan kan je er rekening mee houden. Als je een fiets gaat zoeken die niets heeft dan blijft er weinig over en moet het dan maar net jou smaak zijn.

Een Africa Twin misschien (geen idee, maar hoor er nooit iets slechts over). Maar dan moet je wel net een Africa Twin liefhebber zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik heb genomen wordt in de volksmond een "full full omnium" genoemd, en dat is zoals de uitdrukking het zegt, gewoon alles, incl nieuwwaarde tot op de 39ste maand.

Ik wil je niet al te ruw storen in je droom over je verzekering.. maar.

In mijn ervaring is het feit dat je verzekering een dekking heeft tot aan de nieuwwaarde van het voertuig geen garantie is dat je in geval van een claim daadwerkelijk dat bedrag vergoed krijgt, als je niet kunt aantonen dat je schade daadwerkelijk dat bedrag haalt. Bij een total-loss schade of diefstal komt die aap pas uit de mouw, omdat ze op dat moment de aankoopfactuur pas hoeven te hebben van je. Jij hebt helemaal geen factuur voor die dure officiële nieuwwaarde dus dat bedrag claimen wordt dan lastig.

Verdienen op een verzekeringsclaim kun je dus eigenlijk bij voorbaat VERGETEN. Daar zijn de kleine lettertjes van de polisvoorwaarden voor.
 
Ik wil je niet al te ruw storen in je droom over je verzekering.. maar.

In mijn ervaring is het feit dat je verzekering een dekking heeft tot aan de nieuwwaarde van het voertuig geen garantie is dat je in geval van een claim daadwerkelijk dat bedrag vergoed krijgt, als je niet kunt aantonen dat je schade daadwerkelijk dat bedrag haalt. Bij een total-loss schade of diefstal komt die aap pas uit de mouw, omdat ze op dat moment de aankoopfactuur pas hoeven te hebben van je. Jij hebt helemaal geen factuur voor die dure officiële nieuwwaarde dus dat bedrag claimen wordt dan lastig.

Verdienen op een verzekeringsclaim kun je dus eigenlijk bij voorbaat VERGETEN. Daar zijn de kleine lettertjes van de polisvoorwaarden voor.

Hoezo niet? Als hem nieuw koopt krijg je daar echt wel een bon van hoor. Als je hem niet nieuw gekocht hebt, waarom zou je dan de nieuw waarde vergoed krijgen?
 
Ik wil je niet al te ruw storen in je droom over je verzekering.. maar.

In mijn ervaring is het feit dat je verzekering een dekking heeft tot aan de nieuwwaarde van het voertuig geen garantie is dat je in geval van een claim daadwerkelijk dat bedrag vergoed krijgt, als je niet kunt aantonen dat je schade daadwerkelijk dat bedrag haalt. Bij een total-loss schade of diefstal komt die aap pas uit de mouw, omdat ze op dat moment de aankoopfactuur pas hoeven te hebben van je. Jij hebt helemaal geen factuur voor die dure officiële nieuwwaarde dus dat bedrag claimen wordt dan lastig.

Verdienen op een verzekeringsclaim kun je dus eigenlijk bij voorbaat VERGETEN. Daar zijn de kleine lettertjes van de polisvoorwaarden voor.
Het is geen droom, het is werkelijkheid.
Met het chassis nummer komt men bij Hyundai de prijs te weten hoeveel de nieuwprijs was op datum van aankoop van deze wagen.
Daar hebben ze je factuur niet eens voor nodig.
De officiële Hyundai prijs staat trouwens al mooi in het verzekeringscontract weergegeven, dus dat hoeven ze niet eens te onderzoeken.
Ergens is het ook wel logisch, als morgen mijn auto door meneer X total loss gereden wordt, heb ik het recht mij een exact dezelfde auto aan te kunnen schaffen.
"O, maar er zijn er nog 18 beschikbaar bij Cardoen hoor" ... "ja, klopt meneer de verzekeraar van de tegenpartij, maar er zit geen witte tussen, dus MOET ik nu bij Hyundai zelf kopen."
Je hebt het recht hetgeen wat je ontnomen is terug te kunnen verwerven, en dus die waarde ervoor te betalen, als jij daarvoor verzekerd bent.
Maar als slachtoffer ben je NIET verplicht om dat geld ook dáárvoor te gebruiken.

Zo ook met mijn motorongeval. De tegenpartij moet mij vergoeden voor alle geleden schade, motor (dagwaarde in dit geval), en motorkledij en rugzak.
Maar ik MOET dat geld daar niet voor gebruiken.
Stel dat ik plots bang ben en niet meer durf te motorrijden, dan krijg ik alsnog al die schadevergoedingen en gebruik ik ze ergens anders voor.

Maar ik ben anders al wél aan het uitkijken naar een amdere motor hoor! :]
 
Hoezo niet? Als hem nieuw koopt krijg je daar echt wel een bon van hoor. Als je hem niet nieuw gekocht hebt, waarom zou je dan de nieuw waarde vergoed krijgen?
Sodeknetters bedoeld natuurlijk dat op mijn factuur de Cardoen prijs staat, en dat ik dus bij total loss niet de Hyundai prijs krijg uitbetaald.
Idd, op mijn factuur staat de Cardoen prijs. Maar hij is verzekerd op de officiële Hyundai prijs, en bij total loss of diefstal krijg ik dan ook daadwerkelijk die prijs uitbetaald.

Daar betaal ik dan ook voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook even afwegen hoe je motor gaat gebruiken en of je nu, met die mooie Africa Twin, iets tekort komt. Als je gewoon meestal op het asfalt blijft en je met je Twin goed uit de voeten kunt moet het verschil hem zitten in het uiterlijk. Vind je de KTM zoveel( prijsverschil) mooier als de Twin, niet moeilijk doen en er voor gaan.
 
Verhaal over 'slijt' en opgeven is beter om ver van je af te zetten.
Ik ben ruim 10 jaar ouder, en denk nog in het geheel niet aan dit soort onzin.
Voor mij komt beter over dat iemand van nog eens 10 jaar ouder dan ik, gewoon een Suus GSXR1000 heeft aangeschaft. Uit ervaring weet ik dat hij weinig PK's ongebruikt laat.
That's the Spirit!! :] :] :]

Als je ooit nog eens in een kist achter de heg komt te liggen is er nog genoeg tijd om het rustig aan te gaan doen! :z :z :z

Dat kan ik alleen maar onderschrijven. En dan niet over het type motor, dat is voor iedereen verschillend, maar wel de gehele onderliggende gedachten.
 
Ach ik heb met al mijn KTM,s problemen gehad,tot een gescheurde cilinderkop aan toe,
maar het rijden met deze motoren maakt een hoop goed.
De gescheurde kop was de schuld van een tuner die de poorten te groot had gemaakt.
De meeste motoren die ik gehad heb en dat zijn er veel deden wat ze moesten doen meestal zonder problemen,goed onderhoud en de motor netjes warm rijden en niet afraggen dan is de kans op problemen vrij klein.En ja ik zou zo weer een KTM kopen.
 
Laatst bewerkt:
@DKP Dank voor je uitgebreide antwoord. In de discussies erna raak ik jullie kwijt :z Anyway, ik ga in wat offertes aanvragen hier en daar.

Ook even afwegen hoe je motor gaat gebruiken en of je nu, met die mooie Africa Twin, iets tekort komt. Als je gewoon meestal op het asfalt blijft en je met je Twin goed uit de voeten kunt moet het verschil hem zitten in het uiterlijk. Vind je de KTM zoveel( prijsverschil) mooier als de Twin, niet moeilijk doen en er voor gaan.
AT gekozen oa vanwege het formaat, het reiskarakter, het brute uiterlijk ervan en vw wonen in de stad. Ik wilde een fiets waarmee je id stad goed uit de voeten kunt en neigde naar een Transalp-achtig iets waar de politie toen op reed. Omdat die mij te klein was kwam ik uit bij de Twin. Liefde op het eerste gezicht was het :P Heb er sinds behalen rijbewijs in 2001 drie gehad (de laatste nu >10jr) en eigenlijk nooit iets anders gereden. Kom er op zich niks tekort mee maar wil weleens iets anders. Iets vergelijkbaars maar ook iets met meer ballen. Mijn boekhouder zegt dat het kan dus ja.. Zal oa gebruikt worden als reismotor. Ik zie het ook een beetje als een tussenstap naar een nieuwe Twin die me qua prijs, nu nog effe te ver gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ach ik heb met al mijn KTM,s problemen gehad,tot een gescheurde cilinderkop aan toe,
maar het rijden met deze motoren maakt een hoop goed.
De gescheurde kop was de schuld van een tuner die de poorten te groot had gemaakt.
De meeste motoren die ik gehad heb en dat zijn er veel deden wat ze moesten doen meestal zonder problemen,goed onderhoud en de motor netjes warm rijden en niet afraggen dan is de kans op problemen vrij klein.En ja ik zou zo weer een KTM kopen.

wat hierboven al gemeld is is inderdaad waar.
een motor koop je allereerst met je hart en dan je verstand...
Mijn enige recente ervaring met ktm is van 2 kennissen die er 1 hebben.
beide hebben het nodige beleeft waarbij de 690 de kroon wel spant.(fors olie gebruik vanaf nieuw en meermalen kapot gelopen op nokvolgers)
de andere heeft een 1190 adventure en die heeft enkel geregeld kleine irritaties
startmotor vervangen (garantie ivm te zwak oid) idiote warmte ontwikkeling onder de seat (je brand eraf)) benzine pomp problemen en problemen met de brandstof meter (vlotter)
dat laatste is nog steeds niet 100% (blijft af en toe spontaan hangen)

al met al geen rampen maar ook niet iets waar je nou blij van wordt als je een stevige prijs betaald hebt.
wel zaken die je kunt verwachten bij een kleinere fabrikant mijns inziens (kwaliteitscontrole/ontwikkeling mischien wat minder allemaal)
tel daarbij de dealerondersteuning die naar zijn mening niet bijzonder is (zou voor mij niet spelen want ik kom er alleen om te kopen en daarna nooit weer ) en de soms langere levertijden van onderdelen en dan heb je de redenen dat ik tot op heden nog geen ktm aangedurft heb.

de andere kant is dat je maar 1 keer leeft, dat je ook eens een gokje moet wagen en dat het fietsen zijn die je veel plezier opleveren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan