Aanschaf duurdere motor dan je huidige

@ TS, waarom moet het persee zo'n duur ding zijn als je nu op een 20 jaar oude A.T. rijdt?

Is er niet iets wat nog steeds een grote stap voorwaarts is qua motor, maar een minder grote stap voorwaarts is qua prijs?

Ik denk dat als je op een fiets stap van een duizenden of 5 tot 8 je ook een grote glimlach zult hebben, en toch lekker kunt slapen.
Een motor moet ontspanning zijn, maar op deze manier geeft hij meer spanning als ontspanning.

Ik zou er nog maar eens (om in de termen te blijven) een nachtje over slapen.
 
Als je zo'n vraag stelt dan is die KTM voor jou te duur. Een motor hoort in ieder geval met play money gekocht te worden.
 
@ TS, waarom moet het persee zo'n duur ding zijn als je nu op een 20 jaar oude A.T. rijdt?

Is er niet iets wat nog steeds een grote stap voorwaarts is qua motor, maar een minder grote stap voorwaarts is qua prijs?

De enige stap is ktm adventure of de nieuwe afrika twin. Zo vreselijk goed is die 20 jaar oude afrika twin
 
Mijn ervaring is dat je toch niet exact hetzelfde terug krijgt zonder bij te leggen.
O jawel hoor. Al heeft mijn auto op maand 39 150.000km, als die dan gestolen wordt, total loss komt door ongeval of natuurramp, of uitbrandt, krijg ik de volledige nieuwprijs geldend op moment van aankoop van de auto.

Eens ouder dan 39 maand wordt het nog enkel de dagwaarde van de auto op moment van diefstal, en dan speelt die km stand dus plots wel mee. Maar de verzekeringspremie gaat na maand 39 ook een goed stuk omlaag natuurlijk.

Kan net zo met een motor. Alleen zou ik er dan niets op verdienen, want Cardoen verkoopt geen motoren.
Maar erop verdienen is ook niet het punt, de verzekering dient voornamelijk om het verlies te dekken.

Bestaat Cardoen ook in NL? Ik dacht het niet?
Cardoen is een groothandelaar, die zijn auto's nieuw aanschaft in het buitenland, veelal in Hongarije (daar komt mijne vandaan), en omstreken, en ook zuid Europa. Zij kopen die in met grote aantallen, kiezen daarbij de meest interessante versies die goed in de markt liggen. Die komen dan in hun toonzalen terecht, en kosten 20% tot 35% goedkoper dan een identieke auto bij een merkdealer. Enige verschil is, bij een merkdealer kan je je auto samenstellen helemaal zoals jij dat wil, tot in het kleinste detail. Bij Cardoen wandel je binnen, bekijkt de auto's, en koopt wat je aanstaat. Extra opties (behalve een trekhaak) kan je er niet bij nemen. Ook de kleur kan je niet kiezen, die zijn zoals ze er staan. Cardoen is dus eerder gericht op de niet veeleisende klant. Luxewagens kom je er dan ook zelden tegen, tenzij een jonge tweedehands overgenomen van iemand die daar een nieuwe gekocht heeft. Ik ben zowat tussenin, maar ben bewust naar Cardoen geweest om mezelf te beperken. Zo heeft mijn auto bijna alles wat ik wil, en hij was er in het wit! Behalve de fully LED headlights, die had ik gráág gewild, maar ik ken mezelf, "o, en dit mag er ook nog wel op ... en dat ook ... en ...", en voor je het weet zit je snel over je budget.
Maar de wet staat hier toe de auto wél te verzekeren berekend op officiële prijs die bij het merk zelf geld.
Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen, onze nieuwprijzen en taksen zijn wel (nog) gevoelig goedkoper dan in NL (de brandstofprijzen zijn echter niet veel goedkoper meer, en in korte tijd gaan die meer kosten dan in NL), de verzekeringen zijn echter duurder dan in NL. Maar de service is er wel naar, want zeg nu zelf, na 39 maaden is die auto écht niet meer zijn nieuwprijs waard, maar bij diefstal of dergelijke krijg je die wel van de verzekering.
Neemt niet weg dat je zonder diefstaldekking helemaal niets meer hebt.
Dát is gewoon een feit.
 
Goed verzekeren. De premie is de kopzorgen niet waard. Of je hem plat legt of dat iemand hem ongevraagd meeneemt. Voor een bepaald bedrag in de maand koop je die zorgen af.
Dat weet ik zo net nog niet. Je betaald een vette premie en al hij gestolen wordt krijg je de dagwaarde weer. Al met al een boel euro’s. Je kunt beter een goede stalling zoeken lijkt mij.
 
Mijn ervaring is dat je toch niet exact hetzelfde terug krijgt zonder bij te leggen.

Neemt niet weg dat je zonder diefstaldekking helemaal niets meer hebt.
Dit dus. Ik heb dit jaar een nieuwe gekocht en ging dus 24 bouwjaren vooruit in leeftijd. Staat binnen, met een ART4 slot + muuranker, alarm en all risk verzekering. Maar als mijn motor gestolen wordt en ik krijg cataloguswaarde + accesoires (5000, dat was max) dan kan ik geen nieuwe kopen. Enkele achterbrug, spuitwerk, ander uitlaat systeem en het nodige carbon gaan daar overheen.

Maar ik slaap er niet slechter door dan toen ik mijn vorige motor nog had.
 
O jawel hoor. Al heeft mijn auto op maand 39 150.000km, als die dan gestolen wordt, total loss komt door ongeval of natuurramp, of uitbrandt, krijg ik de volledige nieuwprijs geldend op moment van aankoop van de auto.

Eens ouder dan 39 maand wordt het nog enkel de dagwaarde van de auto op moment van diefstal, en dan speelt die km stand dus plots wel mee. Maar de verzekeringspremie gaat na maand 39 ook een goed stuk omlaag natuurlijk.

Kan net zo met een motor. Alleen zou ik er dan niets op verdienen, want Cardoen verkoopt geen motoren.
Maar erop verdienen is ook niet het punt, de verzekering dient voornamelijk om het verlies te dekken.

Bestaat Cardoen ook in NL? Ik dacht het niet?
Cardoen is een groothandelaar, die zijn auto's nieuw aanschaft in het buitenland, veelal in Hongarije (daar komt mijne vandaan), en omstreken, en ook zuid Europa. Zij kopen die in met grote aantallen, kiezen daarbij de meest interessante versies die goed in de markt liggen. Die komen dan in hun toonzalen terecht, en kosten 20% tot 35% goedkoper dan een identieke auto bij een merkdealer. Enige verschil is, bij een merkdealer kan je je auto samenstellen helemaal zoals jij dat wil, tot in het kleinste detail. Bij Cardoen wandel je binnen, bekijkt de auto's, en koopt wat je aanstaat. Extra opties (behalve een trekhaak) kan je er niet bij nemen. Ook de kleur kan je niet kiezen, die zijn zoals ze er staan. Cardoen is dus eerder gericht op de niet veeleisende klant. Luxewagens kom je er dan ook zelden tegen, tenzij een jonge tweedehands overgenomen van iemand die daar een nieuwe gekocht heeft. Ik ben zowat tussenin, maar ben bewust naar Cardoen geweest om mezelf te beperken. Zo heeft mijn auto bijna alles wat ik wil, en hij was er in het wit! Behalve de fully LED headlights, die had ik gráág gewild, maar ik ken mezelf, "o, en dit mag er ook nog wel op ... en dat ook ... en ...", en voor je het weet zit je snel over je budget.
Maar de wet staat hier toe de auto wél te verzekeren berekend op officiële prijs die bij het merk zelf geld.
Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen, onze nieuwprijzen en taksen zijn wel (nog) gevoelig goedkoper dan in NL (de brandstofprijzen zijn echter niet veel goedkoper meer, en in korte tijd gaan die meer kosten dan in NL), de verzekeringen zijn echter duurder dan in NL. Maar de service is er wel naar, want zeg nu zelf, na 39 maaden is die auto écht niet meer zijn nieuwprijs waard, maar bij diefstal of dergelijke krijg je die wel van de verzekering.Dát is gewoon een feit.

Zo werkt dat niet voor iedereen. Mooi dat het voor jou zo werkt. Ik kreeg de dagwaarde terug en niet de nieuwprijs. Logisch ook, mijn motor was 10 jaar oud toen ik deze kocht dus die was niet te verzekeren tegen de nieuwprijs.

Mijn huidige auto is nog geen 5 jaar oud en is wel all risk verzekerd. Kost een hoop geld elke maand. Nu heeft het dak wat laksschade en daar ben ik voor verzekerd. Dat kost mij over 5 jaren meer dan 3500 euro terwijl de schade zelf met 550 euro is gerepareerd.

Allemaal leuk en mooi dat all risk verzekeren, maar het is zeker niet altijd alleen maar hosanna.

Doe jij een beroep op jouw verzekering en heb jij pech dan kost het jouw alsnog een hoop geld. Is niet altijd zo dat je all risk verzekerd bent en je zowaar de volgende week een gloednieuwe ophaalt zonder enige vorm van gedoe of onkosten. Afhankelijk van de situatie kan dat best, maar het is geen zekerheid.

Wil ik een beroep doen op de all risk verzekering van mijn auto moet of dat ding helemaal in elkaar liggen of hij moet gestolen worden.
En dan nog is het maar de vraag of ik blij wordt van het nieuwe bedrag dat ik dan moet betalen aan de verzekering elke maand.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit duurdere motoren gereden dan pak hem beet 3000 euro....
A. ik ben een bijna bejaarde huisvader waarbij de motor(en) een hobby is/zijn
B. Ik heb net zoveel plezier als ieder ander ( ben nog steeds een kind als ik opstap)
C. WA verzekeringen kosten me dus maar 30 euro per jaar
D. waarschijnlijk door de goedkopere range nog nooit iets gejat
E. Maak me nergens zorgen over
F. mocht er een gejat worden, dan heb ik er altijd nog 2 staan waar ik verder mee kan

don't worry, be happy
 
ik heb altijd brikken gereden in de prijsklasse 1000 tot 1500 euro, nu heb ik een moderne motor gekocht twv 5000, sowieso even slikken, maar een goed slot en een beetje verstandig neerzetten doet hopelijk veel. Verzekerd en wel, meer kun je niet doen, behalve ervan genieten!
 
Laatst bewerkt:
Als iedereen met een dure motor slecht zou slapen, zou half Nederland met een slaapgebrek lopen :X
Dat zou wel het gedrag in het verkeer verklaren overigens... Het barst van de BMWtjes van 14K tot dik 22K (als ik me niet vergis).
Relax gewoon. Had iemand al iets over verzekeren geroepen?
 
Zo werkt dat niet voor iedereen.
Dat is waar. Is hier ook zo, het hangt allemaal af van welke formule die je neemt. De beste formule kost je ook het meest. Logisch natuurlijk. Ik zou toch denken dat het in NL ook wel zo werkt?
Doe jij een beroep op jouw verzekering en heb jij pech dan kost het jouw alsnog een hoop geld. Is niet altijd zo dat je all risk verzekerd bent en je zowaar de volgende week een gloednieuwe ophaalt zonder enige vorm van gedoe of onkosten. Afhankelijk van de situatie kan dat best, maar het is geen zekerheid.
Als mijn auto gestolen wordt, of uitbrandt of zo, kost het mij helemaal niets, niet 1€/cent.
Het zal me wel een hoop admistratief werk en heen en weer geloop kosten, dat dan weer wel.
Maar dit is dan ook de full full omnium zoals wij dat in de volksmond noemen.
Ja, dat kost wel wat. Tot het moment dat mijn auto 40 maand wordt, betaal ik 1240€ verzekering, daarna halveert het bijna, en wordt het de dagwaarde in een gelijkaardige situatie.
Zelfs een vervangwagen is in die prijs begrepen.
Zoals ik al zei, verzekering in B is best duur, maar de service is er ook wel naar,

Als ik hem zou verzekeren dat ik alleen de nieuwwaarde krijg wanneer ik niet in fout ben, dus enkel diefstal of ongeval door anderen, dus ook géén naaptuurramp, was de verzekering minder dan 1000€. Ik vond het verschil te klein om niet alles erbij te nemen.

Had ik full full omnium genomen op de cardoen prijs, was het 1170€, belachelijk klein verschil om hem niet op de officiële prijs te verzekeren.

Mijn verzekerspremie zal ook niet stijgen bij diefstal enzovoort, zelfs niet als ik zelf in fout ben wanneer ik mijn auto zelf total loss rijd. Ik rijd namelijk al zo veel jaren schadevrij dat ik in -2 sta, ik heb dus een "joker", ik kan dus 1 keer in fout een ongeval krijgen zonder premiestijging.

Ja, dat systeem "nodigd uit" tot fraude, gek genoeg komt dat zelden voor.

Daarom dus ook mijn keuze, een nieuwe motorfiets, ik zou het wel willen, maar dan wil ik eerst berekenen of ik die ook full full omnium kan verzekeren (lees: de premie kan betalen).
Of toch op zijn minst zo, dat bij diefstal de volledige nieuwprijs wordt betaald gedurende op zijn minst de eerste 24 maanden.

Maar dat is een berekening dat iedereen voor zich moet maken om te bepalen of hij/zij dat wel wil betalen. Maar bij een nieuwe of jonge tweedehandse (maar zeker bij een nieuwe) is volledige diefstal verzekering voor mij persoonlijk gewoon een must.

Zolang ik dat budget niet heb, blijf ik met oudere modellen rijden :]

Edit: voor mijn motor betaal ik 256€ omdat die verzekering aan mijn auto gekoppeld is. Had ik enkel een motor, was dat 750€ geweest. Bij een full full omnium op een nieuwe mag je dat hier ongeveer gaan verdubbelen.
Ik denk dat je mijn keuze dan wel verstaat ;)
En ondanks je je motor hier 100% kan terug trekken van de belastingen (als je kan bewijzen enkel woon werk te rijden, maar wie rijd ook eens niet voor zijn plezier), moet je het wel eerst zelf betalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb mijn oog laten vallen op een Ktm Adventure. Ding is twee keer zo prijzig als mijn huidige Africa Twin en vraag me oa af of ik dan nog wel rustig slaap. Zijn er meer mensen die de overtap hebben gemaakt naar een veel duurdere motor dan je vorige? Welke voorzorgmaatregelen heb je genomen om het apparaat veilig buiten te stallen en hoe gaat het met je slaappatroon? Verzekerings- en slotentips ook welkom.

Hou je huidige Twin voor ritjes waarbij je weet dat je 'm onbeheerd achterlaat en gebruik de nieuwe KTM voor ritten waarvan je weet dat je 'm in het oog houdt.

Huur of koop een stalling voor de KTM staat ie ook droog en veel beter beschermd en beter voor je nachtrust :]
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet...zit je ‘snachts te piekeren dat je 20 jaar een dikke premie voor nop betaald en er niets gebeurd...... :?
Maar die premie blijft immers toch geen 20 jaar lang de volle pot bedragen.

Althans, toch niet bij mij.

Na 39 maanden wordt die veel lager, tot bijna de helft maar liefst, dus die hoge premie wordt enkel betaald zolang het voertuig dat waard is ;)

Die premie kon trouwens nog iets lager, maar dan is de nieuwaarde slechts gerekend tot 24 maanden. En dat is op zich ook al niet slecht, verre van zelfs. Maar in mijn geval was het verschil daarvoor te klein. Per jaar welteverstaan. Door de formule die ik genomen heb betaal ik dus iets meer premie per jaar, maar uiteraard ook 15 maand extra, maar daar koos ik dan ook voor, omdat ik dat waar vond.
 
@ts, stop toch met nadenken man..
als jij een ktm adventure of wat dan ook graag wil kopen en kunt betalen gewoon doen....
je leeft maar 1 keer en volgende week kun je wel met een hart aanval oid in het ziekenhuis liggen.
gewoon een allrisk verzekering afsluiten en klaar...
als je wisselgeld genoeg hebt kun je ook een kale WA doen maar dan moet je mijns inziens bij diefstal of totalloss voldoende cash hebben om er zo weer 1 af te tikken..
Echter, als je dat kunt kan je ook wel een paar tientjes meer betalen voor de verzekering denk ik dan...

Overigens vallen die premies best nog mee vind ik althans hier in het noorden.
Ik betaal net geen 700 per jaar voor de strom en blade samen en dat is allebij allrisk met 3 jaar nieuw waarde regeling wel dan beide met 80% no claim...
nieuwwaarde regeling krijg je bij unive automatisch als je eerste eigenaar bent..
Ik vind dat best redelijk en slaap er prima bij :Z

overigens een top idee zo n ktm :t ik zie mezelf de strompel ook nog welleens een trap geven voor die 1090. wel de meer offraod variant dan....
 
Iedereen staat hier anders in. Ik zou zelf nooit een gloednieuwe motor kopen en mijn motoren+auto zijn wa- en pechhulp-verzekerd. Maar ik ben heel blij dat genoeg anderen wél nieuwe motoren kopen, want dan heb ik over tien jaar weer veel moois uit te zoeken uit het tweedehandsaanbod.

Wat ik wel apart vind, is dat mensen een (relatief) dure motor kopen, maar vervolgens gaan besparen op banden of het vertikken een VRO, circuittraining of iets dergelijks te volgen.
 
Iedereen staat hier anders in. Ik zou zelf nooit een gloednieuwe motor kopen en mijn motoren+auto zijn wa- en pechhulp-verzekerd. Maar ik ben heel blij dat genoeg anderen wél nieuwe motoren kopen, want dan heb ik over tien jaar weer veel moois uit te zoeken uit het tweedehandsaanbod.

Wat ik wel apart vind, is dat mensen een (relatief) dure motor kopen, maar vervolgens gaan besparen op banden of het vertikken een VRO, circuittraining of iets dergelijks te volgen.
Dat is gewoon handel en heeft niets met de praktijk te maken.
 
Iedereen staat hier anders in.

zo is het maar net...
ik heb helemaal geen probleem met de afschrijving die je betaald met een nieuwe motorfiets.
Niet al mijn vorige motoren waren nieuw maar toch wel een aantal.
Ik heb die wel allemaal ofwel overjarig ofwel met fikse korting gekocht.
Het zal je verbazen hoeveel er nog vanaf kan als je samen met de verkoper aan tafel zit en aangeeft te willen doorpakken voor een bepaalde prijs....
Daarbij is het zo dat sommmige modellen zoveel worden aangeboden overjarig of jong gebruikt dat je wel gek moet zijn om de volle mep te betalen....
Mijn strom1000 is zo n ding...Ik kocht mijne nieuw overjarig (2016) voor een prijs waar 2015 modellen gebruikt voor aangeboden worden...

Al met al is het aan de koper wat ie doet....
Ik ben inmiddels de 50 ruimschoots gepasseerd en begin langzaamaan wat meer slijt te vertonen dus het is niet onaanemelijk dat er een dag komt dat ik het motorrijden zal moeten opgeven of serieus verminderen en daarom geniet ik ervan zolang het kan en kijk niet teveel naar de kosten ervan.
Zolang ik de hobby uit de kontzak kan betalen zonder dat belangrijkere zaken daaronder lijden vind ik het prima...
Lenen wat sommigen doen zie ik niet zitten maar ook daar zullen sommigen vrede mee hebben en dat moeten ze zelf weten dan....

dusssss, inderdaad een ieder moet het lekker zoor zichzelf uitmaken...
 
Bekijk de onderhouds intervallen maar eens van zo'n KTM....

Mijn Adventure heeft een interval van 15000 km .....
Zie het probleem niet.

On topic;
Je moet de motor kopen waar je blij van wordt.
En die je kan betalen.
Je leeft maar 1 meer, en nog kort ook. ;)
 
Ik ben het helemaal met de twee bovenstaande reacties eens. Geld uitgeven aan je hobby/passie is het mooist bestede geld mits je er niet door in de problemen komt en/of snel weer een buffer op kan bouwen.
Nieuwe KTM heeft inderdaad lange onderhoudsintervallen, dat kan het probleem niet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan