aanschaf eerste moto (naked bike)

supmylo

Rookie
12 sep 2011
6
1
Hallo,

ik start weldra met mijn praktische lessen met als doelstelling het behalen van mijn rijbewijs.
Ik ben echter van plan om 6u les te volgen en dan 1 maand tot 12 maanden met een L te rijden alvorens mijn examen af te leggen, dus heb ik een moto nodig.
Nu start echter ook de zoektocht naar een eerste moto en dit is zeker geen makkelijke zoektocht. Ik ben er wel al uit dat het een naked zal worden.
Ik heb mijn oog nu laten vallen op enkele modellen die ik wel de moeite vind, nl.:

- kawasaki Z 750
- honda CB 600 of 900( de verkoper zei me dat deze motor(900) zeker geschikt is om mee te starten, maar is dit wel zo? Ik vind dit persoonlijk nogal zwaar om mee te starten)
- ducati monster 600 of 900 ( ik verneem her en der dat de 600 redelijk snel kan vervelen wegens te weinig kruit in zijn kont)
- triumph street triple
- yamaha FZ-6n

Wat zijn de plus- en minpunten van deze fietsen? welke zouden jullie me kunnen aanraden en welke afraden en om welke reden? Zo kan ik mijn keuze misschien al ietwat beperkter maken.

Ik moet wel zeggen dat de triumph me van dag één direct aansprak maar ik ben bang om te starten met deze fiets. Ik ken mezelf en weet dat ik al snel kriebels zal krijgen in mijn rechter pols en de triumph is toch best een vlotte fiets.

hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen door wat plus of minpunten betreffende de voorgestelde fietsen te geven.
Het zou me alvast een heel eind verder kunnen helpen.

mvg,
supmylo
 
Ducati's zijn nou niet de makkelijkste machines om mee te beginnen. De hondas vind ik saai, ik zou zeggen de street triple.
 
Gebruik die 1 tot 12 maanden om je te oriënteren en koop voor de tussentijd een GS500 ofzo. Je eerste fiets zal de laatste niet te zijn. :)
 
de shiver en de cagiva raptor vind ik ook best mooi, de sv en gs vind ik persoonlijk minder.
Deze week nog een monster tegengekomen op straat en wat maakt die motor een prachtig geluid.
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de monster, maar ik blijf me nog even oriënteren en inlezen.
Is de monster een handige motor om de maneuvers mee te doen? en hoe zit het met het onderhoud van deze fiets. Ik lees her en der dat ducati duurder zou zijn, is dit zo en scheelt het veel met bv.honda.
 
Ducati's zijn nou niet de makkelijkste machines om mee te beginnen. De hondas vind ik saai, ik zou zeggen de street triple.
LOL
een street triple als startmotor met 6u les....
wil je de jongen dood hebben?????

neem gewoon een ER5 of 6, of een CB
met 6u les kan je nog niet rijden dus doe rustig aan!!!

tip: een met ABS
 
Imagic heeft een punt, maar ik denk wel dat hij na een jaar op een ER5 of CB500 toch wel iets anders wilt, en dan komt ie alsnog uit bij de street triple enz.

Ik rijd nu een ER6N, die is prima aan te raden, maar ik vind een Streep Triple of GSR750 (+abs) ook erg gaaf...

Hangt een beetje af wat voor motorkarakter hij wilt, hoogtoerige 4cilinder = GSR600/750, Z750, FZ6 etc, of een twin met meer kracht onderin = ER6N, SV650/Gladius, Raptor, Shiver750 etc...
De street triple zou het best van twee werelden moeten zijn met een 3cil, maar denk dat die ook zijn spierballen pas bovenin toeren laat zien, misschien iets meer lineair er naar toe dan 4cils...

Maar gewoon kwestie van proefrijden... uiteindelijk
 
Laatst bewerkt:
het zal hoogstwaarschijnlijk een honda CB of een kawa z750 worden. De triumph vind ik toch iets te "vurig" om mee te starten en veel ducati's vind ik toch nog best prijzig tweedehands. Nu nog even wat sparen en dan kan ik mijn eerste motor aanschaffen en het leerproces starten.
 
LOL
een street triple als startmotor met 6u les....
wil je de jongen dood hebben?????

neem gewoon een ER5 of 6, of een CB
met 6u les kan je nog niet rijden dus doe rustig aan!!!

tip: een met ABS

ajo stel je niet zo aan jo. Laat die jongen eerst zelf kijken wat ie aankan en durft.
We hoeven niet allemaal met een trapfiets te beginnen he :+
 
Simpel: met je eerste fiets maak je nooit een verkeerde keuze! Je leert ervan, en je zal weten wat je wel graag wilt.
 
het zal hoogstwaarschijnlijk een honda CB of een kawa z750 worden. De triumph vind ik toch iets te "vurig" om mee te starten en veel ducati's vind ik toch nog best prijzig tweedehands. Nu nog even wat sparen en dan kan ik mijn eerste motor aanschaffen en het leerproces starten.

Zit er zelf aan te denken om mijn CB 600 F Hornet ABS(2007) weg te doen. Klik hier om wat foto's te zien. Hij staat momenteel in België bij mijn vriendin.
 
Laatst bewerkt:
Da's een knappe moto die je daar hebt staan bmoolenaar.
Ik heb nu echter beslist om maar in het voorjaar een moto te kopen. Dit doordat het nu winter wordt en ik net zelfstandig ga wonen, dus even sparen en vanaf februari kijk ik dan om een moto aan te schaffen.
Alvast bedankt voor de reacties
 
Hallo,

ik start weldra met mijn praktische lessen .........

Hi,

Als je je kop er bij kunt houden koop dan dat wat je mooi vind.
Ben je in 1 x klaar.
Je kunt makkelijk met een zware fiets beginnen, bijv BMW K1200R = naked en met 170 PK behoorlijk heftig :9~ , het punt is alleen dat je nog moet leren rijden. Op welke fiets je dat doet maakt niet zo veel verschil zolang je maar de verleiding kunt weerstaan het gas grof open te draaien en overmoedig wordt. Beheerst blijven is de sleutel.
Ik heb hetzelfde gedaan en nooit spijt gehad, al rij ik op een Z1000 uit 1977 met ongeveer 75 PK minder dan die BMW.


8-)
full



Op iedere fiets kun je een short cut maken naar het ziekenhuis.

Als je van jezelf weet dat je je niet kunt beheersen kun je idd beter rustig aan doen en over een jaar of 2, 3 naar iets zwaarders kijken.

suc6
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan