Aanschaf eerste motor..HELP!!

Pex

MF'er
7 okt 2009
39
0
Hallo,

Ben op zoek naar mijn eerste motor..probleem, vind er veel te veel mooi.
Wie oh wie heeft er buiten proef gaan rijden goede raad. Ik wil een motor die betrouwbaar is en die nog even mee kan zonder teveel ellende. Woon werk verkeer en een tripje op z'n tijd.

Mijn keuze zal zijn:

Suzuki gsx f600
of
Honda Transalp
of
Honda CBR f600
of
Kawa ZZR

Allemaal rond het bouwjaar 1995/1996
Transalp is inderdaad wat afwijkend, maar is gewoon erg stoer.

Ik wacht de reactie graag af, ben benieuwd!!

gr pex *O*
 
Dan ben ik weer benieuwd wat je nu precies wil horen?
Iedereen zal een voorkeur hebben voor een bepaalde motor waar hij/zij zelf op rijdt of heeft gereden. Maar daar heb je weinig aan. Jij moet 'm immers mooi vinden en er op rijden......

Begin eerst eens waar je voorkeur naar uit gaat, welk type motor en wat je belangrijk vindt, bv. lage onderhoudskosten, laag verbruik, goede zit voor een duo etc. etc.
 
Dat zijn wel héél erg verschillende motoren.
Ik zou aanraden uitgebreide proefritten te maken op de motoren om te kijken wat je bevalt.
Verder is een ZZR een lekkere neutrale fiets om op te beginnen, de Transalp ideaal om af en toe een bospad mee te pakken, de CBR is natuurlijk lekker sportief. Gsxf van dat bouwjaar zou ik nooit kiezen, vind het een lelijke motor maar hangt tussen de CBR en de ZZR in.
 
Laatst bewerkt:
Proefrijden is mij duidelijk. En ja, misschien ben ik wel benieuwd naar andermans ervaringen. ..kun je altijd wat van leren dacht ik zo.

Ik wil in ieder geval niet te veel leunen op m'n polsen. Dus een echte racer zal niet gaan. Zal zo'n 15000km per jaar moeten rijden en waarvan zowel snelweg als bebouwde kom (50/50)

Wil gewoon relaxed kunnen rijden, niet duur in onderhoud en zuinig tja, verschilt dat dan nog een hoop per motor?

Groetjes
 
Oh ja, duo zit is niet belangrijk, zal neit vaak gebeuren.
 
Proefrijden is mij duidelijk. En ja, misschien ben ik wel benieuwd naar andermans ervaringen. ..kun je altijd wat van leren dacht ik zo.

Ik wil in ieder geval niet te veel leunen op m'n polsen. Dus een echte racer zal niet gaan. Zal zo'n 15000km per jaar moeten rijden en waarvan zowel snelweg als bebouwde kom (50/50)

Wil gewoon relaxed kunnen rijden, niet duur in onderhoud en zuinig tja, verschilt dat dan nog een hoop per motor?

Groetjes

Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Ze hebben allemaal 2 wielen, remmen en een stuur..... Je kunt op allemaal redelijk "relaxed" rijden, op geen van deze fietsen hang je op je polsen.

Een Transalp is een 2cylinder, dat rijdt toch wel anders dan de overige motoren. Hoger op de pootjes, wat ook verschil maakt. Je zit rechtop, wat op de snelweg toch wat minder prettig zit en hebt geen kuip.
De overige 3 motoren zijn min of meer gelijk aan elkaar. Ze zijn duidelijk wat sportiever dan de Transalp. De GSX-F heeft een luchtgekoeld blok, de andere twee zijn watergekoeld. De CBR is qua zit iets sportiever als de andere twee. Deze motoren zijn iets duurder in onderhoud, vanwege de kuip. Die moet er toch steeds weer op- en af.

Qua aanschaf is de CBR 2ehands verhoudingsgewijs wat duurder, omdat die nogal gewild is. Een iets goedkoper alternatief is de Yamaha Thundercat.

Heb je overigens al gedacht aan de halfnakeds, fietsen met een topkuipje? Toch bescherming, maar niet die enorme lap plastic, die ook nog duur is om te vervangen.
Dan denk ik bv. aan de Honda Hornet, Yamaha Fazer, Suzuki Bandit en SV650.
 
probeer dan ook eens een suzuki V-STROM.
niet duur, goed en zuinig. zit prettig ook voor eventuele duo.

zou er haast zelf ook 1 nemen. oeps heb ik ook gedaan.
 
Allerlei verschillende motoren en inderdaad een test-ritje zal een hoop duidelijk maken.
Ik heb zelf dik 6 jaar op een ZZR600 rond gereden en ik had daar alleen maar goeie ervaringen mee. Je kunt er lekker rustig mee toeren maar ook flink het gas opentrekken of een dag lang de Ardennen/Eifel in. In 6 jaar tijd dik 55.000 km gereden en buiten onderhoud alleen een scheur gehad in de uitlaatbochten: helaas een bekend probleem.

Mocht je voor een ZZR600 gaan, dan zijn dit de bekende probleempjes en mankementen die je in de gaten houden:

1. Achtervering kan vrij slap aanvoelen, eigenlijk het enige minpunt
2. Check de versnellingsbak, in sommige gevallen wil die wel eens uit de 2 schieten wegens een versleten schakelwals (weet je ook dat de vorige eigenaar een lompe hork was)
3. De uitlaatbochten zijn niet je van het, wat wel meer voorkomt bij Japanse motoren van die generatie. Als er een RVS pijp op zit is dat een voordeel, originele zijn moeilijk te krijgen, aftermarket is DUUR.
4. Als je wegrijdt: een ZZR is vrij giftig in de 1e versnelling dus dan even rustig aan met het gas. Het went trouwens snel. In alle andere versnellingen: boven de 8000 toeren wordt het echt leuk en gaat het raaaaaaap vooruit. :Y :P *D

Veel succes met de zoektocht!
 
Laatst bewerkt:
De Transalp...
De kans dat die afgeragd is, is een stuk kleiner dan bij de andere...
Komt bij, je zit lekker rechtop, hebt perfect overzicht daardoor, dus als beginnende rijder lijkt me dat een pré... ding is ook niet zo vermogend dat elk foutje afgestraft wordt, het is gewoon een prima reismotor. Als eerste motor in elk geval zeer geschikt... :Y
 
Hallo,

Ben op zoek naar mijn eerste motor..probleem, vind er veel te veel mooi.
Wie oh wie heeft er buiten proef gaan rijden goede raad. Ik wil een motor die betrouwbaar is en die nog even mee kan zonder teveel ellende. Woon werk verkeer en een tripje op z'n tijd.

Mijn keuze zal zijn:

Suzuki gsx f600
of
Honda Transalp
of
Honda CBR f600
of
Kawa ZZR

Allemaal rond het bouwjaar 1995/1996
Transalp is inderdaad wat afwijkend, maar is gewoon erg stoer.

Ik wacht de reactie graag af, ben benieuwd!!

gr pex *O*


Héél goed sparen of neem een lening.


Kun je ze allemaal kopen en dan hoef je niet te kiezen :Y
 
Hallo,

Ben op zoek naar mijn eerste motor..probleem, vind er veel te veel mooi.
Wie oh wie heeft er buiten proef gaan rijden goede raad. Ik wil een motor die betrouwbaar is en die nog even mee kan zonder teveel ellende. Woon werk verkeer en een tripje op z'n tijd.

Mijn keuze zal zijn:

Suzuki gsx f600
of
Honda Transalp
of
Honda CBR f600
of
Kawa ZZR

Allemaal rond het bouwjaar 1995/1996
Transalp is inderdaad wat afwijkend, maar is gewoon erg stoer.

Ik wacht de reactie graag af, ben benieuwd!!

gr pex *O*

Op basis van mijn ervaring met die 3 merken zeg ik, ga voor de CBR. Heb zelf 3 Honda's gehad (en ook een soes en een kawa), bevielen mij uiteindelijk qua betrouwbaarheid het allerbeste. Maar YMMV.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk nooit een supersport aanraden als eerste motor. De CBR zou ik dus al niet nemen.

De transalp lijkt mij, beetje afhankelijk van je grootte, een ideale opstapper waar je nog veel geniet gaat van hebben, zeker als je een beetje reis-minded bent.
 
Proefrijden is mij duidelijk. En ja, misschien ben ik wel benieuwd naar andermans ervaringen. ..kun je altijd wat van leren dacht ik zo.

Ik wil in ieder geval niet te veel leunen op m'n polsen. Dus een echte racer zal niet gaan. Zal zo'n 15000km per jaar moeten rijden en waarvan zowel snelweg als bebouwde kom (50/50)

Wil gewoon relaxed kunnen rijden, niet duur in onderhoud en zuinig tja, verschilt dat dan nog een hoop per motor?

Groetjes
Als dit je criteria zijn, dan zou je toch eens je blik moeten verbreden en zeker als je woon-werk wilt gaan doen een cardan motor in overweging nemen.
 
Ik zou persoonlijk nooit een supersport aanraden als eerste motor. De CBR zou ik dus al niet nemen.

De transalp lijkt mij, beetje afhankelijk van je grootte, een ideale opstapper waar je nog veel geniet gaat van hebben, zeker als je een beetje reis-minded bent.


CBR valt in dezelfde klasse als de GSX, tour/sport, 't is echt geen supersport. :N

Voor de rest is het wat je zelf al zegt, proefrijden. :N
 
ik zou voor de cbr 600f gaan, betrouwbaar, vergevingsgezint en redelijk waardevast. Ik ben zelf ook begonnen op een cbr 600f en na 3 jr en 50.000 overgestapt op een cbr 1000rr zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan