Aanschaf eerste motor. Hulp gevraagd!

Elverding

Rookie
3 apr 2020
11
2
Amersfoort

Beste forumleden :)

Ik ben nieuw op het forum en heb mezelf inmiddels eerst even netjes voorgesteld.

Ik kom gelijk met de deur in huis vallen.

Morgen heb ik een bezichtiging bij een motor die ik heb gevonden via Marktplaats (ik weet niet of ik hier de link mag plaatsen ivm privacy oid).
Nu zit ik met het volgende. Ik heb helaas geen kennis en is het op dit moment niet mogelijk iemand mee te nemen die wel de kennis heeft om mij advies te geven.

Dit is de info die ik heb
Kawasaki zr 7 uit 2001
Kmstand: 39400
Vorig jaar grote beurt gehad.
In 2018 onderstaande vervangen:
4 x bougie
1 x oliefilter
1 x olie
1 x luchtfilter
2 x keringen voorvork
1 x vorkolie
2 x kettingset
2 x remblokken

De motor gaat weg ivm aanschaf tweede auto en staat te koop voor €1500

Is dit een goeie koop, of krijg ik hier mijn handen vol aan?
De motor ziet er verder erg netjes uit op de foto’s.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes
 
Dit is de info die ik heb
Kawasaki zr 7 uit 2001
Kmstand: 39400
Vorig jaar grote beurt gehad.
In 2018 onderstaande vervangen:
4 x bougie
1 x oliefilter
1 x olie
1 x luchtfilter
2 x keringen voorvork
1 x vorkolie
2 x kettingset
2 x remblokken
De dingen die je hier op noemt zijn volgens mij onderdelen van een grote beurt. Wat is er in 2019 gebeurd?

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk nu weer voor onderhoud moet gaan.

Hoezo eigenlijk 2x kettingset? was 1tje niet genoeg?
 
Hij heeft in ieder geval de moeite genomen de km stand te vermelden in de advertentie.

Ja, vond ik ook vreemd.
Na een par vragen is foto 5 toegevoegd aan de advertentie. Die heb ik ook netjes in een bericht doorgestuurd gekregen.
Het wordt de tweede bezichtiging van een motor. Bij de eerste bij een Suzuki 50km verderop kwam een proefrit niet uit. Of ik de volgende dag even terug wilde komen😄.
 
Bedankt voor de reacties.
Verkoper heeft ook laten weten dat de koppelingskabel in november is vervangen.
Motor is ook wit gespoten omdat de andere kleur niet mooi was. Niet vanwege schade oid.

Houd er rekening mee dat als de motor in een niet originele kleur is je problemen krijgt als je ooit eens iets wil vervangen,
dan moet dat ook eerst weer gespoten worden,het is maar hoe belangrijk je dat vind.
 
Iemand heeft al 200 euro meer geboden....

Ga maar kijken en niet kopen, gewoon om ervaring op te doen.

Ik geef aan dat je als onervaren en aaanstaande motorrijder voorzichtig mag zijn ook als het maar ‘1000’ euro is.
 
Kilometrstand van tegen de 40000 en nergens wordt "kleppen gesteld" vermeld??? Dan heeft-ie een offerte daarvoor aangevraagd en is zich de teringgeschrokken, dus gauw er vanaf, degenie die m koopt kan daarmee beginnen...
 
Kilometrstand van tegen de 40000 en nergens wordt "kleppen gesteld" vermeld??? Dan heeft-ie een offerte daarvoor aangevraagd en is zich de teringgeschrokken, dus gauw er vanaf, degenie die m koopt kan daarmee beginnen...
Ja en deze motoren hebben klepstelplaatjes onder de klepstoter zitten,dus dan moeten de nokkenassen er uit,
extra werk en dus extra kosten.
 
Er is nog wel leuker spul te koop rond die prijs,cbr600,s of vfr750 als je ook van sportiever spul houd,
Deze lijkt zo te zien wel netjes,zou hem liever hebben dan zo,n zr7 wat toch een heel ouderwets ontwerp is.
 
Thanks iedereen voor de moeite.
Ik heb gelijk even navraag gedaan mbt de banden en het stellen van de kleppen. Benieuwd naar het antwoord.

Ik heb ook een Diversion zien staan bij mij in de buurt. Al hou ik meer van het naked uiterlijk. De prijs is netjes en ook een degelijke advertentie (denk ik).

 
Beetje een ouwe lullen motor. ;)
Wel een hele goede motor, zo'n diversion.

Al naar zoiets gekeken?

Yamaha FZS600 fazer 2001
€ 1.900,00
 
Ik heb de laatste paar jaar een en ander gekocht en daarmee eigenlijk ontdekt dat er altijd wel wat aan een tweedehands motor mankeert. Die zwarte 1000 van me niet, schone benzine nz 4 jaar stilstand en gaan... dat is 1 van de 15 motoren die in mijn omgeving aangekocht zijn
 
Beetje een ouwe lullen motor. ;)
Wel een hele goede motor, zo'n diversion.

Al naar zoiets gekeken?

Yamaha FZS600 fazer 2001
€ 1.900,00

Bedankt voor de tip! Beetje uit de buurt, dat wel. Ik vind het uiterlijk van de Fazer en Diversion niet echt heel mooi, maar ik heb niet echt veel te eisen voor die prijs denk ik.
 
Zo,n Diversion heeft last van trillingen bij een bepaald toerental die ik persoonlijk echt storend vind,dus mocht je zoiets willen ga dan een uitgebreide proefrit maken,een Fazer is een veel fijner rijdende motor,verder is het probleem dat nakeds populair zijn en je dus voor rond de 1500,- weinig goeds vind op de kneusjes na, rond de 2000,- en hoger heb je meer keuze ,zoals de Hornet 600.Persoonlijk zou ik nooit zo,n goedkope motor kopen als je zelf geen ervaren
sleutelaar ben,want de meeste mankeert wel ergens wat aan,zorg wel dat als je zelf geen verstand heb van motoren dat je iemand ziet te regelen
die dat wel heeft,of ga iedergeval met z,n 2en ,2 zien meer dan 1.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Beetje uit de buurt, dat wel. Ik vind het uiterlijk van de Fazer en Diversion niet echt heel mooi, maar ik heb niet echt veel te eisen voor die prijs denk ik.

Dit was een voorbeeld, er staan er genoeg op marktplaats.

Fazer is wel veel frisser qua uiterlijk dan een diversion.
He kan ook nog voor een thundercat gaan als iets sportiever wil, of een Honda CBR 600f.

Yamaha Thundercat YZF600R. 2e eigenaar. Zeer nette staat.
€ 1.850,00
 
Zo,n Diversion heeft last van trillingen bij een bepaald toerental die ik persoonlijk echt storend vind,dus mocht je zoiets willen ga dan een uitgebreide proefrit maken.
Alle motoren hebben "last" van trillingen bij meerdere toerentallen, ieder blok heeft een resonantiefrequentie met harmonischen. Daar houden fabrikanten rekening mee, bij een Yamaha 1000 blok is dat 8000 toeren, dus heb je trillingen bij 4000, 2000 en 16000 toeren, en laat de powerband nou precies tussen 8000 en 16000 zitten... ja,ja 16000 halen ze nooit, ik weet het
Bij de RD is dat 3000 toeren, dus de harmonischen zitten op 6000 en 12000 toeren, laat ook daar de powerband precies tussen zitten...

Bij de 600's moet ik nog es kijken waar die zit... Bij de 1000 was het makkelijk, die vliegt bijna uitelkaar bij 8000 rpm, en precies wat jij zegt @RG-gamma , bij dat toerental wil je 'm echt niet lang vasthouden
 
Om nog eens duidelijk te maken dat je goed moet opletten bij een aankoop nog een voorbeeldje,
kosten kunnen heel snel oplopen als je het moet laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan