Aanschaf eerste motor - jullie mening

Dank allemaal voor de adviezen, en aanbiedingen ;-) Mijn conclusie: Uiteindelijk veel gaan proefrijden en dan lange ritten maken om na te gaan hoe die motor voelt.

@Barbabart, logo vind ik niet belangrijk. Customization klinkt goed; als beginner wil ik me eerst orienteren op wat bij mij past.
Een harley heeft een bepaalde charme, maar daarmee ook een bepaald prijskaartje.
Als je daar niet gevoelig voor bent, dan kun je dus een jongere motor kopen van een japans merk.

De vulcan is bijvoorbeeld een mooie suggestie. Kijk voor je eerste motor vooral naar niet al te zware bakbeesten. Sommige choppermodellen hebben een heel extreme geometrie en zithouding. Blijf daar ook weg.

Gezien jouw lengte zo een adventurebike ook goed in het plaatje passen. Beginnen met iets van 600-1000 cc? Vind je dat wat?
 
Hi, leuk dat we er weer één op 2 wielen bijkrijgen :-)

Ik heb maar één tip, ga rijden op verschillende modellen en types, ook al ben je helemaal weg van Cruisers dan wil dat nog niet zeggen dat je dit leuk vind om te rijden, Ik ben er ook helemaal weg van, maar voor dagdagelijks vind ik het geen ruk aan.

Bedenk je eveneens goed hoeveel tijd/geld en energie je wil steken in poetsen/onderhoud etc.

ps: Hard rijden is niet perse leuk.. maar optrekken wel O-) , Ik vermoed dat je de eerste tijd nog wel even aan het uitzoeken bent wat je nu echt leuk vind om te rijden versus wat je mooi vind om te rijden dus gooi niet direct je spaarvarken tegen de muur 8-)
 
Dank; die vind ik ook mooi en lijkt me een prima motor. De Vulcan S heeft 650cc, en Kawasaki heeft ook de 900cc variant. Een andere vraag die aansluit bij het kiezen van een motor, is het aantal cc erg van belang bij het kiezen van een motor, in die zin, maakt het uit of ik voor de 650cc ga of de 900cc bij het kunnen hanteren van de motor?
Het grootste probleem is vaak het gewicht.
Je zult merken dat je toch effe een en ander bij gaat leren, net zoals je eerste auto kilometers. Dat was voor mij ook de uitdaging, opnieuw leren rijden op een totaal ander voertuig dan ik gewend was. Daarbij is een zwaar bakbeest onhandig bij manouvreren en parkeren.

Het vermogen heeft heel erg te maken met zelfbeheersing.
Een lesmotor is een bewuste keuze van de rijschool:
Zo licht en wendbaar mogelijk voor de verrichtingen, en meer dan 35 kW is al voldoende vermogen.
Je zult gemerkt hebben bij het lessen dat een "langzame les motor" over t algemeen veel harder optrekt dan een snelle auto.

De suzuki gladius 650 waarop ik rijles had deed de 400m sprint in 12 seconden, dat komt ongeveer overeen met een gloednieuw BMW M3.
Een ervaren automobilist heeft geen M3 nodig, dus een onervaren motorrijder heeft die prestaties ook niet nodig.
 
Dank; die vind ik ook mooi en lijkt me een prima motor. De Vulcan S heeft 650cc, en Kawasaki heeft ook de 900cc variant. Een andere vraag die aansluit bij het kiezen van een motor, is het aantal cc erg van belang bij het kiezen van een motor, in die zin, maakt het uit of ik voor de 650cc ga of de 900cc bij het kunnen hanteren van de motor?
Ja dat maakt uit,een lichtere motor is makkelijker te hanteren,nou zijn zwaardere cruisers vooral op meer koppel gemaakt
en niet als pk monster,dus of je dat fijn vind is persoonlijk,gewoon op zowel een lichte als zwaardere gaan proefrijden.
En als je kikt op Harley motoren,dan zeker naar de sportster modellen kijken,deze zijn heel wat handelbaarder dan de zware HD,s,
bv de 838 is een heel goed rijdend model, word alleen wel gezien als vrouwen motor,maar ik vind dat niet terecht,
het is een goede beginners motor,maar of je er met je lengte lekker op zit zou je zelf moeten uitvinden.
 
Laatst bewerkt:
Een lichte en een zware hebben zo hun eigen voordelen.
Later merk je dat het ideale aantal motorfietsen variabele X+1 is.
Ik heb naast de 1.200cc boxer en 1.000cc superbike ook een 310cc motor op A2 kenteken.
En op de openbare weg gebruik ik de laatste het meeste.
Wel alles voorzien van andere schokdempers; Hyperpro vering.
Lekker sturen vind ik het leukste. :]
 
Een harley heeft een bepaalde charme, maar daarmee ook een bepaald prijskaartje.
Als je daar niet gevoelig voor bent, dan kun je dus een jongere motor kopen van een japans merk.

De vulcan is bijvoorbeeld een mooie suggestie. Kijk voor je eerste motor vooral naar niet al te zware bakbeesten. Sommige choppermodellen hebben een heel extreme geometrie en zithouding. Blijf daar ook weg.

Gezien jouw lengte zo een adventurebike ook goed in het plaatje passen. Beginnen met iets van 600-1000 cc? Vind je dat wat?
Heb inderdaad een adventurebike overwogen. Ik vind cruisers gewoon mooier dan adventurebikes.
 
Heb inderdaad een adventurebike overwogen. Ik vind cruisers gewoon mooier dan adventurebikes.
Tja ik vind bv een sportmotor weer mooier dan m,n huidige toermotor,maar ik vind het praktische belangrijker
dan er mooi uitzien,er op rijdend zie je toch weinig van het mooie,en ik kan het uren achter elkaar volhouden op m,n huidige motor
zit lekker uit de wind,en ik kan veel bagage meenemen als het moet,met een sportmotor kan je maar 1 ding en dat is hard rijden en
dat hou je niet lang vol.Wat cruisers betreft,ik heb zo,n beetje op alle modellen gereden,en ja de meeste zijn leuk om op te rijden,maar
ik krijg op sommige last van m,n rug en met name de grote cruisers zijn net tractoren om mee te rijden,dat is ff leuk maar persoonlijk ben ik
dat gauw zat,ook hebben sommige cruisers veel last van milieu eisen,en dan rijd het voor geen meter meer,en dan met name Euro 4 en 5 modellen.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik vind bv een sportmotor weer mooier dan m,n huidige toermotor,maar ik vind het praktische belangrijker
dan er mooi uitzien,er op rijdend zie je toch weinig van het mooie,en ik kan het uren achter elkaar volhouden op m,n huidige motor
zit lekker uit de wind,en ik kan veel bagage meenemen als het moet,met een sportmotor kan je maar 1 ding en dat is hard rijden en
dat hou je niet lang vol.Wat cruisers betreft,ik heb zo,n beetje op alle modellen gereden,en ja de meeste zijn leuk om op te rijden,maar
ik krijg op sommige last van m,n rug en met name de grote cruisers zijn net tractoren om mee te rijden,dat is ff leuk maar persoonlijk ben ik
dat gauw zat,ook hebben sommige cruisers veel last van milieu eisen,en dan rijd het voor geen meter meer,en dan met name Euro 4 en 5 modellen.
Helemaal mee eens, mijn ervaring tot nu toe ( 1.5 jaar A) ( zie handtekening voor types, enkel de racer van mijn maat en de Naked bike lesmotor staat er niet tussen), verder moet ik aangeven dat ik geen ervaring met de moderne motoren heb ( op de injectie lesmotor na), maar puur ter illustratie aan de OP om aan te geven dat wat je mooi vind nog niet hoeft te betekenen dat dat is wat je echt wil, mooi en rijervaring/verwachtingen liggen nogal uit elkaar bij een motor.

Naked Bike: leuk, moet je niet zo een under powered drol hebben als ik mee begon want dat is echt niet leuk maar teleurstellend, die mocht dus snel weg, wel veel last van wind en opspattend water etc.

Racer: WOEHOEEEEEEEeeee, super tof, sturen, powerband ( schrok me rot de 1e keer!), acceleratie, snelheidsbeleving en geluid en het uiterlijk zijn top in de meeste gevallen...maar na een half uur spelen was ik het wel zat, zithouding en het feit dat ik me er niet op kan gedragen want veel te leuk.

Cruiser: stoer, ziet er mooi uit, zit zeker niet verkeerd, geluid is verslavend..maar voor mij niet meer of minder als een dijkje op en af met mooi weer want vind het rijden verder niets aan, heel verassend want ik ben altijd helemaal weg geweest van cruisers/choppers en had verwacht dat het helemaal de bom zou zijn...toch niet mijn ding achteraf.

Sport-tour: Heerlijk, voldoende vermogen en valt best mee te smijten, heeeeerlijk relaxed touren zeker met two up, vrijwel geen last van de elementen en hou het er uren op vol zonder een centje pijn....nadeel is dat ze overwegend zwaar en lomp zijn, met rijden geen last als je eenmaal in beweging bent maar elke andere verrichting lopend/duwend is minder grappig, ging me uiteindelijk toch irriteren dus toch weg gedaan....maar nog steeds wel spijt van want v.w.b. comfort niet te verslaan.

"All road"...ja tussen haakjes want een Varadero in dit geval neigt eerder naar tour maar is een hoogpoter, ervaring, werkelijk geweldig, zit heerlijk, zithouding is top, v- twin geluid super en lekker koppel, snel genoeg en goed te gebruiken voor langere ritten met twee personen, bescherming tegen de elementen is prima, voor mij dus het type motor wat mij het meest aanspreekt en de beste ervaring geeft, volgende zal wederom een all road worden...iets wat ik voorheen nooit gedacht of verwacht zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ja, alleen een Varadero word topzwaar als je de tank helemaal vol gooit,dan is manouvreren er mee geen pretje.
 
Ik heb al heel wat motoren gehad in de 20 jaar dat ik rij.
Ik ben 2 meter en 100kg dus wel enigszins vergelijkbaar.
Heb 6 maand geleden een middag een roadglide (1850cc) gereden, superdik monster en prachtig om te zien. maar had na 30 minuten al vreselijke pijn in m'n onderrug.
Dit komt vooral omdat de voetborden wat ver naar voren staan en het een lage motor betreft. Dit schijnt ook tevens 1 van de ruimste harleys te zijn...dus niet voor mij helaas. De zithouding op cruisers is wat minder voor lange mensen lijkt het.
Terug naar jou: ik heb een aantal varadero's gehad wat een superfijne machine is en inmiddels wat vriendelijker voor je budget.
Daarna overgestapt naar een honda crosstourer 1200 wat ook prima zit maar gebruikt aardig wat benzine (1op14) maar bulkt dan ook weer van de power/koppel
Nu in bezit van een africa twin 1000 Manueel.
verbruik is bij normaal rijden 1 op 20 en beste zithouding die ik ooit heb gehad
Vermogen is wat minder maar nog altijd prima mee te rijden.
Op de website van cycle-ergo punt com kan je een motor kiezen en je lengte invullen om ongeveer te zien hoe je zithouding is.
Heeft mij tot de africa twin gebracht.
Succes met zoeken
 
Naked Bike: leuk, moet je niet zo een under powered drol hebben als ik mee begon want dat is echt niet leuk maar teleurstellend, die mocht dus snel weg, wel veel last van wind en opspattend water etc.
Ligt eraan.... ik heb zo'n 40 motoren gehad, langste ( en nog, en voor altijd ) in bezit is een CBR1100XX en voor m'n werk rij ik hele dagen zware motorfietsen met veel pk. Alles bij elkaar ga ik ruim over de 1.000.000 motor kilometers.

Toch kan ik me op de terugweg naar huis, na een dag werken op een 1200cc motor, prima vermaken en zelfs uit plezier een omweg nemen, rijdend op een oudere Honda CB450s. Naked, weinig pk, 2 cilinder.
Maar juist op zo'n motortje kun je als beginnend rijder leren waar jouw grenzen liggen en die oprekken, zonder dat je je er constant van bewust word gemaakt dat de motor veel meer aan kan dan jij kunt bieden. Rijden in de buurt van de grens is nou eenmaal het leukst, of die van de motor of die van jezelf ;)

Kies een motor waar je plezier mee hebt, niet 1 die iedereen zo mooi vind :)
 
Ligt eraan.... ik heb zo'n 40 motoren gehad, langste ( en nog, en voor altijd ) in bezit is een CBR1100XX en voor m'n werk rij ik hele dagen zware motorfietsen met veel pk. Alles bij elkaar ga ik ruim over de 1.000.000 motor kilometers.

Toch kan ik me op de terugweg naar huis, na een dag werken op een 1200cc motor, prima vermaken en zelfs uit plezier een omweg nemen, rijdend op een oudere Honda CB450s. Naked, weinig pk, 2 cilinder.
Maar juist op zo'n motortje kun je als beginnend rijder leren waar jouw grenzen liggen en die oprekken, zonder dat je je er constant van bewust word gemaakt dat de motor veel meer aan kan dan jij kunt bieden. Rijden in de buurt van de grens is nou eenmaal het leukst, of die van de motor of die van jezelf ;)

Kies een motor waar je plezier mee hebt, niet 1 die iedereen zo mooi vind :)
Ja leuk zo,n 450 vooral met de gedachte in je achterhoofd dat er thuis nog een 1100 staat;),
verder is plezier niet het enigste wat belangrijk is,plezier heb je op iedere motor,maar kijk vooral wat je wil doen met een motor,de 1
rijd motor voor de show,de ander voor het praktische en je heb mensen die sportief rijden leuk vinden,en daar kan je dan
een motor bij zoeken die je het meest aanspreekt,er is keuze genoeg,en bevalt het uiteindelijk toch niet dan kan je altijd nog
wat anders proberen.
 
Ik heb gekozen voor een naked, omdat ik niet op de snelweg kom. Als ik lang 120+ rijd, waai ik er bijna af met een beetje wind. :+
Als ik wel snelweg zou rijden, zou ik echt kiezen voor een kuip.
 
Ik heb gekozen voor een naked, omdat ik niet op de snelweg kom. Als ik lang 120+ rijd, waai ik er bijna af met een beetje wind. :+
Als ik wel snelweg zou rijden, zou ik echt kiezen voor een kuip.
Ook dat is persoonlijk, ik geniet van de wind.
Wel oordoppen in, altijd, op welke motor ook. :)
 
Maar heb jij dan nooit het gevoel om je heel stevig, een beetje "verkrampt" zelfs, vast te houden met zulke wind en snelheden? Of ga je dan anders op de motor zitten?
 
Maar heb jij dan nooit het gevoel om je heel stevig, een beetje "verkrampt" zelfs, vast te houden met zulke wind en snelheden? Of ga je dan anders op de motor zitten?
Beetje voorover buigen, en dan is ‘t wel te doen, maar het is leuker om wat binnendoor te sturen ipv de snelweg af te knallen (zelf een Z1000 gehad) :Y.
 
Maar heb jij dan nooit het gevoel om je heel stevig, een beetje "verkrampt" zelfs, vast te houden met zulke wind en snelheden? Of ga je dan anders op de motor zitten?
Nee, juist niet doen, de motor gaat toch wel rechtdoor (gyroscopische krachten wielen).
De eerste jaren wel gehad dat verkrampte, vrachtwagen met storm inhalen etc, totdat ik besloot voortaan met forcefield te rijden.
De wind wegdenken..
Nothing is going to touch me.
Het werkt niet tegen auto's. :+
 
Beetje voorover buigen, en dan is ‘t wel te doen, maar het is leuker om wat binnendoor te sturen ipv de snelweg af te knallen (zelf een Z1000 gehad) :Y.
Hoe harder ik ga hoe meer ik voorover tegen de wind in leun op mijn naked. Maar na een paar uur 150+ krijg ik wel een dikke nek.
Maar hard rijden op de openbare weg vind ik helemaal niet leuk. Ik vind het veel leuker om een klein motortje door de versnellingen te jagen tot 120 km/h dan 180 km/h te rijden op mijn Fireblade in zijn tweede versnelling.
 
Snel rijden is mss niet heel leuk, maar soms wel handig.
Ik was in een paar uurtjes met de FZ van Polen in NL. De Autobahn in Noord Dld is leeg, dus veel ruimte voor extra gas.
Een dikke nek is mogelijk, helaas had je dan maar achter het ruitje moeten gaan zitten.
De BB gaat nog een stapje sneller, dus nog dieper uit de wind blijven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan