Aanschaf eerste motor - jullie mening

Ligt eraan.... ik heb zo'n 40 motoren gehad, langste ( en nog, en voor altijd ) in bezit is een CBR1100XX en voor m'n werk rij ik hele dagen zware motorfietsen met veel pk. Alles bij elkaar ga ik ruim over de 1.000.000 motor kilometers.

Toch kan ik me op de terugweg naar huis, na een dag werken op een 1200cc motor, prima vermaken en zelfs uit plezier een omweg nemen, rijdend op een oudere Honda CB450s. Naked, weinig pk, 2 cilinder.
Maar juist op zo'n motortje kun je als beginnend rijder leren waar jouw grenzen liggen en die oprekken, zonder dat je je er constant van bewust word gemaakt dat de motor veel meer aan kan dan jij kunt bieden. Rijden in de buurt van de grens is nou eenmaal het leukst, of die van de motor of die van jezelf ;)

Kies een motor waar je plezier mee hebt, niet 1 die iedereen zo mooi vind :)
Maar dat past toch helemaal niet in het beeld van klein beginnen en groot opbouwen???
 
Laatst bewerkt:
Een eerste motor kan inderdaad lastig zijn, mede omdat je de juiste aankoop wil doen en niet weet welke motor dat precies is. Mijn aanraden sluit daarom, niet geheel onverwacht, aan op wat er al aangeraden is; je zult toch echt op een aantal motoren moeten gaan zitten en, mocht dat kunnen, er een stuk mee gaan rijden.

Over het beginnen op een lichte motor en met de tijd opbouwen naar een zwaardere motor is een bewezen strategie. Twee vrouwelijke kennissen van klein postuur zijn bijvoorbeeld begonnen op een CBR 125, overgestapt op een Ninja 300 en rijden inmiddels met 800 cc onder hun kont. Maarja, zie jij jezelf op een 300 cc motor?

Als ik voor mezelf spreek, 188 cm en 105 kg, heeft het idee van een 300 cc motor mij nooit aangesproken. Niet omdat ik mezelf daar te goed voor vond, maar omdat ik een motor wilde die tijdens het opdoen van ervaring, ook een tijd mee kon gaan zonder perse in korte periode 'meer vermogen' te willen. Ik ben het er mee eens dat je op een lichtere motor je grenzen snel leert kennen, maar niet perse sneller dan op een zwaardere motor met meer vermogen. Er is wel degelijk verschil tussen een zware en lichte motor ... we merken het verschil in de leukere bochtenwerkjes, om maar iets te noemen ... maar op welke motor je ook rijdt, zo'n bocht moet je in beiden gevallen 'uit voelen'. En in beiden gevallen ga je de grenzen inschatten, opzoeken en eenmaal vertrouwd, verleggen totdat je een limit stelt aan je eigen niveau van comfort. Zo voort met andere facetten van het motorrijden.

Met jouw postuur zou ik een cruiser met motorinhoud van rond de 700 a 800 cc niet te veel vinden, maar net mooi. Je moet zelf even kijken hoe jij je voelt op zo'n motor. Het is wat dat betreft een lastige, zo'n eerste motor; het is echt een gevoels kwestie.
 
Motoren onder de pak-hem-beet 700-800 cc zijn ook ergonomisch veel kleiner. Wat natuurlijk compleet onzinnig is maar dat terzijde.
Alle 650cc's middenklasser van het moment zijn voor een beetje lange benen al snel erg krap.
 
Maar dat past toch helemaal niet in het beeld van klein beginnen en groot opbouwen???

Is dat beeld belangrijk ? En volgens wie allemaal dan wel ? Weinig rijden maar veel op FB posten is dan een criteria geloof ik ? |(

Past in het beeld dat je je niet gek moet laten maken en moet rijden waar jij plezier mee hebt, ook als dat minder dan 1000CC is en minder dan 15.000 euro kost.

Ook met motoren <500cc en minder dan 500 euro aanschaf kun je jaren plezier hebben.
 
Ik heb gekozen voor een naked, omdat ik niet op de snelweg kom. Als ik lang 120+ rijd, waai ik er bijna af met een beetje wind. :+
Als ik wel snelweg zou rijden, zou ik echt kiezen voor een kuip.
Een kuip is ook niet heilig,sommige veroorzaken veel turbulentie en dat is met name op de snelweg ook niet prettig.
 
Is dat beeld belangrijk ? En volgens wie allemaal dan wel ? Weinig rijden maar veel op FB posten is dan een criteria geloof ik ? |(

Past in het beeld dat je je niet gek moet laten maken en moet rijden waar jij plezier mee hebt, ook als dat minder dan 1000CC is en minder dan 15.000 euro kost.

Ook met motoren <500cc en minder dan 500 euro aanschaf kun je jaren plezier hebben.
Mijn 1985 FZ750 is idd geen 1000cc.
Maar als je er met bagage makkelijk 150 mee kan rijden, dan is er toch vermogen genoeg?
En de FZ kost al helemaal geen €15000. De €1500 haalt ie al niet. Sommigen zullen zeggen €150.
Ik kom er verder mee dan menigeen op een machine van >20k€
Toch heel veel plezier hiermee! Het ouwe beestje brengt me half Europa door. Paar mnd terug reed ik nog in de bergen van Sardinië.
Dus in mijn geval niet alleen posten maar ook rijden.......................🥴

En minder dan 500cc
Ik rijd ook nog wel eens toertochtjes met een oud brommertje. Ook dat brengt al veel plezier:t
 
Ik heb gekozen voor een naked, omdat ik niet op de snelweg kom. Als ik lang 120+ rijd, waai ik er bijna af met een beetje wind. :+
Als ik wel snelweg zou rijden, zou ik echt kiezen voor een kuip.

Moet zeggen, heb zon 13 jaar supersport gereden en zo'n 6 jaar naked. Qua 'wind tegen de helm' vind ik het eigenlijk maar bar weinig verschil.
Met een standaard ruitje op een supersport, komt de wind bij normale snelweg zitpositie eigenlijk altijd boven het kuipruitje uit, meestal ergens tegen je hoofd aan.
Wegduiken kan, maar niemand cruiset langer dan 10 minuten in de flat-out positie.

Ik vind het trouwens tot 170 heel prima te doen op een naked, ook voor langere stukken. Ben 1.83 lang.

Voor echte windbescherming zul je toch echt een flinke kuipruit moeten hebben, dat heeft niet elke motor met kuip
 
Los van dit alles,

Ik zou kiezen wat je leuk of mooi lijkt. Dat wil je immers.
Bevalt het niet, verkopen en iets zoeken wat de gebreken van de eerste oplost. Wel even de kans geven. Niemand stapt de eerste keer op een supersport en denkt, 'dit zit lekker'. Soms wil je gewoon iets leuk of mooi vinden, en dan zul je zien dat iets vervelends al snel niet meer vervelend is.

Rijden op iets praktisch, maar wat je niet leuk of mooi vind, gaat bij mij ten koste van het plezier.
Ik ben het liefst lekker aan het sturen, maar wel op iets wat ik geweldig vind, wat dat ook mag zijn.


Ga ik er wel even vanuit dat je een motor zoekt voor de fun, niet uit praktische woon-werk overweging.
 
Moet zeggen, heb zon 13 jaar supersport gereden en zo'n 6 jaar naked. Qua 'wind tegen de helm' vind ik het eigenlijk maar bar weinig verschil.
Met een standaard ruitje op een supersport, komt de wind bij normale snelweg zitpositie eigenlijk altijd boven het kuipruitje uit, meestal ergens tegen je hoofd aan.
Wegduiken kan, maar niemand cruiset langer dan 10 minuten in de flat-out positie.

Ik vind het trouwens tot 170 heel prima te doen op een naked, ook voor langere stukken. Ben 1.83 lang.

Voor echte windbescherming zul je toch echt een flinke kuipruit moeten hebben, dat heeft niet elke motor met kuip
En ook dat helpt niet,ik heb een heel grote kuipruit en nog werd ik gek van de turbulentie,ik heb daar zelf
nog een extra spoilerruitje op gezet om het dragelijk te maken.
20210823_151858.jpg
 
Ok, nou voel ik me best een aansteller...
Maar ik ga in het nieuwe seizoen weer met frisse moed de wind trotseren!
 
als je cruisers het mooiste vind dan moet je daar gewoon voor gaan.
ik zou toch gaan voor een +800cc aangezien de powerband bij de meesten wel goed meevalt.
bij cruisers denk ik vooral aan koppel en dat zal je wel snel onder controle hebben aangezien je geen jonkie van 22 bent.

als je niet onmiddelijk de droom motor kunt kopen zou ik gewoon een populaire cruiser kopen, een jaartje ermee rijden en ondertussen wat proefrijden op potentiele motoren die het wel kunnen worden. waarom een populaire cruiser voor een jaartje? wel, die ben je dan ook snel weer kwijt of een dealer wilt ie wel als inruil omdat hij weet dat hij em snel kwijt is.
 
De meeste motorrijders die ik ken zijn lekker eigenwijs, kopen een motor die ze zelf graag willen. Op internet zijn er dan genoeg reviews te vinden met goede argumenten voor dat model motor. Advies neem een motor waar je vertrouwd op voelt. Je komt in allerlei lastige situaties en moet nog veel leren de 1e tijd. Een 4-cilinder motor met een breed stuur waar je redelijk rechtop zit, van Japanse makelaardij zal je veel plezier geven. Ik heb al heel wat verschillende types motor mogen rijden ze hebben allemaal wel iets moois/leuks… Ga, als het straks weer mag, naar een grote motorzaak en ga eerst eens proefzitten op diverse modellen. Het maakt ook uit of je er veel alleen of met bijrijder mee rijdt, moet die er ook niet fijn op zitten? Ben je er vakantie mee van plan, denk dan na over bagage mogelijkheden. woon/werk of alleen plezier? Daarna als je een keuze hebt gemaakt een lange proefrit of huren. Zelf ben ik begonnen op een Honda Hornet 900 wat een fijn ding! De laatste motor die ik kocht, toen wist ik het al op de 1e rotonde!
 
En ook dat helpt niet,ik heb een heel grote kuipruit en nog werd ik gek van de turbulentie,ik heb daar zelf
nog een extra spoilerruitje op gezet om het dragelijk te maken.Bekijk bijlage 1705651
Soort helm scheelt ook, als ik een dopje op heb dan heb ik geen last maar doe ik een intergaal helm op dan heb ik ook veel turbulentie (zelfs als ik het vizier naar beneden doe merk ik al meer turbulentie).
 
Soort helm scheelt ook, als ik een dopje op heb dan heb ik geen last maar doe ik een intergaal helm op dan heb ik ook veel turbulentie (zelfs als ik het vizier naar beneden doe merk ik al meer turbulentie).

Denk niet dat hier de fluittoon of het lawaai wordt bedoeld ;)

Het gaat hier vooral over de hoeveelheid wind en waar die op je lichaam terecht komt. Het hoofdschudden zeg maar
 
Is dat beeld belangrijk ? En volgens wie allemaal dan wel ? Weinig rijden maar veel op FB posten is dan een criteria geloof ik ? |(

Past in het beeld dat je je niet gek moet laten maken en moet rijden waar jij plezier mee hebt, ook als dat minder dan 1000CC is en minder dan 15.000 euro kost.
Dat is ook precies de reden dat mijn eerste motor een R1150RT was. Die motor wilde ik gewoon hebben omdat dat voor mij het plaatje compleet maakte. Ondanks dat velen zeiden dat het te zwaar was voor een beginnersmotor. En dat ik het wel zou merken aan de onderhoudskosten. Boeien. Ik wilde het en ik heb er geen moment spijt van gehad. De enige reden dat ik na 10 maanden ben overgestapt naar een R1200RT is dat ik voor de 1150 hetzelfde kon krijgen als ik er voor betaald had en een goede deal heb kunnen maken voor de 1200. En daar heb ik ook geen moment spijt van gehad

moraal van het verhaal. Neem de adviezen hier ten harte, maar hou vooral rekening met wat je zelf wilt
 
Soort helm scheelt ook, als ik een dopje op heb dan heb ik geen last maar doe ik een intergaal helm op dan heb ik ook veel turbulentie (zelfs als ik het vizier naar beneden doe merk ik al meer turbulentie).
Ik heb een systeem helm,staat meestal open,klap ik die dicht scheelt dat inderdaad iets,maar niet veel.
 
Is dat beeld belangrijk ? En volgens wie allemaal dan wel ? Weinig rijden maar veel op FB posten is dan een criteria geloof ik ? |(

Past in het beeld dat je je niet gek moet laten maken en moet rijden waar jij plezier mee hebt, ook als dat minder dan 1000CC is en minder dan 15.000 euro kost.

Ook met motoren <500cc en minder dan 500 euro aanschaf kun je jaren plezier hebben.
Exact dat... Hoe bekrompen denk je dat ik ben over dat verplichtachtige verloop... Al wil je met een 1800 opstappen, perfect idee :t. Die is voor een 40-jaar-ervarene net zo zwaar als voor een Rookie
 
Je raakt snel uitgekeken op een 320cc. Daar rij ik nu op mis het vermogen op de snelweg met inhalen.

Ik zou zeggen nogmaals ga naar de motorzaak en proefrij.

Ik denk dat de Yamaha Tracer 900 of Kawasaki Versys 1000 past bij jouw gezien dat je 192cm bent.

Ik heb net even gezocht kw/kg van een Versys 1000 is ong hetzelfde als je lesmotor van tegenwoordig.


Vermogen/massa rijklaar
0.35 kW/kg

Tourmotor pak meer inhoud aangezien ze 100kg zwaarder zijn.
 
Prachtig toch...

Komt er iemand info vragen, heeft interesse in dikke cruisers en ineens gaat iedereen 'm op een hoogpoter zetten omdat de TS aan de grote kant is...
Eigenlijk had dit topic al dicht gemogen na het eerste antwoord. Uiteindelijk draait het toch allemaal daar rond.
Gewoon de fiets kopen die je mooi vindt. En als die niet bevalt, ruil je hem een jaar later toch weer in?


Enige wat ik zou durven opmerken, met 10K gaat het moeilijk worden om die HD of Indian modellen te scoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan