Aanschaf eerste motor - jullie mening

ToMo

Rookie
15 dec 2021
6
9
Hallo allemaal,

Binnenkort hoop ik mijn rijbewijs A te halen en ben al een tijdje op zoek naar wat m’n eerste motor wordt. Heb inmiddels veel gelezen op forums (Nederlandse en Amerikaanse) maar blijf maar verschillende meningen lezen (ook hier op het forum) over wat nu een goede eerste motor zou kunnen zijn. Dan niet zozeer over welk merk nu het beste is, maar waar je rekening mee moet houden (gewicht, cc, eigen lengte, etc) bij de aankoop van je eerste motor. Ik zou graag jullie mening willen over wat een geschikte motor zou kunnen zijn voor mij.

Wat achtergrond informatie:
Mijn lengte: 192cm (lange armen en benen).
Gewicht: 95 kilo (sportief).
Leeftijd: 40 jaar.
Sportieve rijstijl: Nee, ik hoef niet meer 220 km per uur te gaan (met een auto dan), dat was leuk (niet verstandig) maar die tijd is geweest.
Gebruik motor: Voornamelijk dag/weekenden (alleen) op pad met de motor in Nederland, genieten van de omgeving en de rit zelf.
Voorkeur: Ik vind cruisers wel echt heel mooi, en sommige tour-modellen ook.
Budget: Maximaal 10.000

De short-list tot nu toe (in alfabetische volgorde):
- Harley Davidson (HD) Fat Boy
- HD Road Glide
- HD Road King
- Kawasaki Vulcan 900
- Suzuki Boulevard C50
- Indian Scout Sixty

Met deze achtergrondinformatie, is het nuttig om een keer testritten mee te gaan maken met de motoren die op de short-list staan? Of zijn deze motoren nu juist niet geschikt voor me?

Groeten,
Tom
 
Welkom op MF.

Ik adviseer je om er eens eentje voor een weekendje te huren.
Dan weet je hoe lang je het uit kan houden op zo`n motor en of het je past.
Misschien ben je het na een dag al beu of juist niet.:]
 
:? - Suzuki Boulevard C50.
Ik dacht een scooter :+ maar ik ben niet thuis in de cruisers.

Een dergelijke motor huren is inderdaad wel een goed idee.
Het zijn natuurlijk niet de meest praktische motorfietsen.
Wel voer voor de specifieke liefhebber. :Y

https://motoshare.eu
 
Je gaat hier waarschijnlijk zoveel motoren voorbij zien komen dat je lijst 2 kantjes wordt. Als je een motor mooi vind, ga er vooral op rijden/huren. Ik ben zelf ook 1.92 en vind misschien een bepaalde motor fijn wat jij niet vindt. Lekker uitproberen dus. Vind ik altijd het leukste, overal oprijden totdat je wat tegen komt wat je kan slagen.
 
Ik heb je verhaal even gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat er maar 1 motor is die geschikt is voor hetgeen wat jij wilt en dat is een rode Suzuki Hayabusa met verlengde achter brug.

Mijn collega heeft nog geen rijbewijs, maar de Hayabusa staat al in de achtertuin, en hij heeft zelf vorige week de verlengde achterbrug in elkaar gezet en afgelast....

50525835-c6e6-43db-adb0-071602d0f435.jpg
 
Rooie Busa moet altijd een keer genoemd worden.
Die motoren zijn allemaal prima, maar of jij het wat vindt, dat kun je alleen zelf uitproberen.
Ik ben net zo klein als jou en krijg op 1 van mijn motoren na een uur of 4 trappen zere knieën omdat het zadel te laag / de voetsteunen te hoog zitten.
Als je op de ene motor niet lekker kunt zitten dan kan een soortgelijke net anders passen en wel lekker zitten.
Of misschien blijkt dan dat je voor lekker toeren beter een heel andere motor kunt hebben.

Nu gaan andere MF-ers hun motoren promoten en tweedehandsjes aanbieden *D

Veel plezier met je zoektocht :]
 
Mijn tip; ga naar een goede, betrouwbare motorzaak en laat je goed informeren.
Dan proefritten maken en dan je keuze maken. Succes en veel plezier vooral!
 
Als eerste motor zou ik een goed sturende lichtgewicht naked bike aanbevelen. Geen geweldenaar dwz niet teveel KW.
wheelies kunnen later nog.
maar gezien je lange benen, toch beter iets anders. Anders ga je heel ‘opgevouwen’ Zitten.
Eventueel een lichte ALL road. Een zithoogte van 85 ~ 87 cm kan voor jou gemakkelijk.

Ik heb geen ervaring met de combinatie lange benen & cruiser
 
Aanvulling:
bij een budget van 10000 zou ik zeker voor een nieuwe motor kiezen.
dan rijd je de eerste jaren zonder grote kosten en zonder problemen.
bij inruil na bv 2 jaar moet je hooguit 25% inleveren, en heb je voor 2500€ 2 jaar gereden.
 
DL650,mooie middenklasser en ook langere mensen passen er op,gebruikte Harley of Indian zou
ik niet aanraden tenzij je heel goed zelf kan sleutelen,moet je laten sleutelen aan die apparaten reken dan maar op hoge kosten.
 
Hallo allemaal,

Binnenkort hoop ik mijn rijbewijs A te halen en […] heel verhaal […] De short-list tot nu toe (in alfabetische volgorde):[…] allemaal cruisers […]
Met deze achtergrondinformatie, is het nuttig om een keer testritten mee te gaan makenmet de motoren die op de short-list staan? Of zijn deze motoren nu juist niet geschikt voor me?
Ja, Tom, proefrijden is het enige verstandige wat je kunt doen in jouw situatie. Ik kan minstens 50 motoren opsommen die ik persoonlijk erg veel beter vind, maar gelet op jouw lijstje gaan die niet tot jouw verbeelding spreken.
 
Wat betreft de Japanse cruisers,zijn prima fietsen,maar of die wat voor je zijn kom je pas achter door proef te rijden,
en dan het liefst zolang mogelijk,ongemakken merk je vaak pas na een langere afstand,een kort proefritje zegt dan niet
zo veel.
 
Aanvulling:
bij een budget van 10000 zou ik zeker voor een nieuwe motor kiezen.
dan rijd je de eerste jaren zonder grote kosten en zonder problemen.
bij inruil na bv 2 jaar moet je hooguit 25% inleveren, en heb je voor 2500€ 2 jaar gereden.
Plus de verplichte beurten ivm garantie, all risk verzekering.

En of je 7500euro terugkrijgt is de vraag.
 
Voor 192cm is beter een adventure motor te pakken in mijn gedachte.

Maar je moet zelf proefrijden wat jij uiteindelijk het fijnste vind.

- KTM super duke 1290 Adventure
- Suzuki V strom 1000
- Yamaha Tracer 900
- Kawasaki Versys 1000
- Honda VFR1200
- BMW 1250GS
- BMW 1600


Voor mijn mening is een 1000 beter dan een 600 i.v.m. de hoge koppel in de lagere toerentallen rijdt veel fijner dan een jankblok.

https://motorrijders.nl/stories/pitstop/rij-review-kawasaki-versys-1000-se/
Voorbeeld:
1639621632459.png
 
Dank allemaal voor de adviezen, en aanbiedingen ;-) Mijn conclusie: Uiteindelijk veel gaan proefrijden en dan lange ritten maken om na te gaan hoe die motor voelt.

@Barbabart, logo vind ik niet belangrijk. Customization klinkt goed; als beginner wil ik me eerst orienteren op wat bij mij past.
 
Dank allemaal voor de adviezen, en aanbiedingen ;-) Mijn conclusie: Uiteindelijk veel gaan proefrijden en dan lange ritten maken om na te gaan hoe die motor voelt.

@Barbabart, logo vind ik niet belangrijk. Customization klinkt goed; als beginner wil ik me eerst orienteren op wat bij mij past.
Ga vooral op zoveel mogelijk motoren proefrijden,dan merk je vanzelf de verschillen,door allerlei milieueisen kan het ook nog zo zijn dat
het ene merk beter rijd dan een ander,te arme afstelling rijd niet erg prettig,dat merk je vooral bij lage toeren waarbij de motor
niet soepel rijd.Doe daarnaast ook nog wat onderzoek naar wat de onderhoudsintervallen zijn en de kosten van bv een grote beurt
voor de motor die je zou willen aanschaffen,zo voorkom je onaangename verrassingen als het eenmaal zover is.
En als je een 2ehands motor wil kopen let er op dat alles goed onderhouden is en dat de motor niet net aan een grote beurt toe is,
is dat wel zo neem dat dan mee in de onderhandeling over de prijs.
En koop een motor bij voorkeur bij een als goed zijnde bekend staande zaak,en dan het liefst een dealer van het merk wat
je wil aanschaffen,vraag het desnoods eerst hier op het forum of de zaak waar je de motor wil kopen een goede is.
Ook goed de garantie voorwaarden doorlezen wat er onder de garantie valt.
 
Laatst bewerkt:
Of zijn deze motoren nu juist niet geschikt voor me?

Daar kom je alleen achter door ermee te rijden. Zitpositie, rijgedrag, motorkarakter, massa; allemaal anders dan de MT-07 of Z650 waar je nu op lest.

Voor je shortlist: een mooie gulden middenweg tussen een Harley-achtige en een ‘normale’ fiets is een Kawasaki Vulcan S.
 
Daar kom je alleen achter door ermee te rijden. Zitpositie, rijgedrag, motorkarakter, massa; allemaal anders dan de MT-07 of Z650 waar je nu op lest.

Voor je shortlist: een mooie gulden middenweg tussen een Harley-achtige en een ‘normale’ fiets is een Kawasaki Vulcan S.
Dank; die vind ik ook mooi en lijkt me een prima motor. De Vulcan S heeft 650cc, en Kawasaki heeft ook de 900cc variant. Een andere vraag die aansluit bij het kiezen van een motor, is het aantal cc erg van belang bij het kiezen van een motor, in die zin, maakt het uit of ik voor de 650cc ga of de 900cc bij het kunnen hanteren van de motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan