Aanschaf eerste motor

MDP

Rookie
20 mei 2014
4
0
Zetten
Goedemorgen MF'ers,

Het is zover. Deze week heb ik eindelijk mijn rijbewijs mogen halen. En nu komt de volgende uitdaging, een geschikte motor vinden.

Al tijden ben ik het internet aan het afspeuren naar een mooie fiets en ik heb inmiddels een shortlist opgesteld. Toch ben ik benieuwd of jullie nog goeie tips voor mij hebben.

Ik weet het, de keuze valt of staat straks met het proefrijden, maar voordat ik dit ga doen wil ik wel zeker weten wat ik zoek.

Ik heb de afgelopen maand veel in de kou en regen moeten lessen, en ik kwam erachter dat ik dit toch niet heel relaxed vind. Het wordt straks dus voornamelijk mooie toerritten maken en wat woon-werkverkeer bij gunstig weer. Daarom is de keuze gevallen op een sport-tour motor. Comfort is het belangrijkste maar ik wil wel graag een sportieve uitstraling.

Ikzelf ben een man van 1.80m en 110kg. Geen kleine jongen dus, moet ik hier ook rekening mee houden qua motorinhoud, hoogte?

De shortlist zover:

Suzuki V strom DL650
Suzuki Bandit S
Kawasaki ER-6F
Kawasaki Z 750
Suzuki SV 650 S
Honda CBR600 F
Honda CBF1000
Honda VFR 800FI
Yamaha FZ 1

Het budget houd ik het liefst onder de €3000. Hebben jullie nog toevoegingen?

Alvast bedankt!
 
Ik weet het, de keuze valt of staat straks met het proefrijden, maar voordat ik dit ga doen wil ik wel zeker weten wat ik zoek.
Je weet dus pas wat je zoekt, als je e.e.a. hebt proefgereden.

Tot die tijd is het puur selecteren op uiterlijk, budget etc.? Of het werkelijk bevalt, ga je pas merken met rijden. Tot die tijd is daar niks over te zeggen.

Ikzelf ben een man van 1.80m en 110kg. Geen kleine jongen dus, moet ik hier ook rekening mee houden qua motorinhoud, hoogte?
Ook dat merk je pas met proefrijden, daar is geen richtlijn over te geven.
Je merkt zelf of de motor voor jouw gevoel voldoende power heeft om 110kg te accelereren of dat de motor te klein/hoog is.

Het enige wat we hier kunnen doen, is je shortlist een longer-list maken O-)



Ik zou kiezen wat je leuk en mooi vindt, daarop proefrijden en als dat niet tegenvalt, gewoon nemen. Je geeft nl. aan de motor vooral voor plezier te gaan gebruiken. Dan zou praktische bruikbaarheid lager op mijn lijst staan dan mooi.
 
De shortlist zover:

Suzuki V strom DL650
Suzuki Bandit S
Kawasaki ER-6F
Kawasaki Z 750
Suzuki SV 650 S
Honda CBR600 F
Honda CBF1000
Honda VFR 800FI
Yamaha FZ 1

Lijstje is nogal uiteenlopend... ik zie een allroad, een naked en sportieve gekuipte motoren.. 🤔 2 cyl, 4 cyl...

180cm is nu ook niet overdreven groot, denk wel dat je op elk type motor goed "kan" zitten.

Ik zou voor mezelf eerst uitmaken wat voor type motor ik nu eigenlijk het liefst zie, het lijstje kan dan al een stuk korter gemaakt worden.
Dan eventueel op zoek naar die modellen en een proefrit scoren...

Maar hey.. het is je eerste motor.. niet teveel zorgen maken. Gewoon kopen wat je graag ziet, er gaan er nog wel volgen achteraf.
 
  • Eens
Waarderingen: D.D
Om mijn reactie op een vorig vergelijkbaar topic samen te vatten: bepaal wat je wel/ niet wilt hebben/ mooi vind en koop dan gewoon de 1e motor die in dat plaatje past en na een proefrit nog steeds goed voelt. Je kunt niet falen, hoogstens wat sneller weten wat bij je volgende motor anders moet.

Linkje naar de lange reactie: Linkje
 
Het zal een kwestie worden van persoonlijke voorkeur en proefrijden. Ben zelf net iets langer dan jou en kwa lengte lijkt me dat de motoren in je lijstje geen probleem hoeven te zijn. Lichaamshouding verschilt wel per motorfiets maar wat je prettig vind kom je pas achter na een proefrit. Heb je nog niet veel verschillende motorfietsen gereden dan een wat langere proefrit omdat je ook zult moeten ervaren hoe bijvoorbeeld rug, polsen en schouders voelen na de rit. Tussen 2 en 4 cilinder zit best een groot verschil in ervaring. Vind een 2 cilinder persoonlijk mooier klinken en een 4 cilinder comfortabeler rijden door het minder schokken.
Gewoon op je gevoel afgaan welke je interessant lijkt om mee te gaan rijden.

Kom ik toch nog even op de ER6F. Het blok wordt o.a. ook in de Versys gebruikt en staat bekend om betrouwbaar. Ook zijn onderdelen goed te krijgen. Ik raadt sowieso aan om een proefrit met deze te maken. De 2 cilinder heeft zijn eigen karakter en die van de ER6F is erg uitgesproken.

Onderdelenvoorziening is een punt dat ik toch nog wil aanhalen. Er zijn genoeg modellen waarbij onderdelen iets lastiger zijn te krijgen of waarbij de levertijd langer is.
 
Een andere mogelijke vraag: wil je zelf onderhoud plegen, of gedeeltelijk of geheel uitbesteden? Afhankelijk van je antwoord zijn andere motoren misschien ook interessant.
 
Gezien ik ongeveer de zelfde bouw heb en lengte zou ik je een fiets aanraden waar je redelijk ruim op kan zitten en ook nog
1 waar je niet te sportief op zit,dus zoiets als een V strom,ER-6F ,of wat zwaarder de CB900,X11,FZ1 dat zijn oa prima fietsen,zelf vond ik de zwaardere beter passen bij m,n postuur en trekkracht is ook wel lekker met een eigen gewicht van boven de 100kg,ook is het
circusbeer op een brommertje effect minder opvallend. ;)
 
Dit lijstje gaat alle kanten op. Maak eerst een keuze. koop dat en ga eens rijden? Bevalt het dan zit je goed zo niet begin bij maak een keuze
 
Een andere mogelijke vraag: wil je zelf onderhoud plegen, of gedeeltelijk of geheel uitbesteden? Afhankelijk van je antwoord zijn andere motoren misschien ook interessant.

Deze snap ik dan weer niet..

Van al die motoren in dat lijstje... welke gaat daar verschil maken of je zelf, volledig, gedeeltelijk of door iemand anders het onderhoud van gaat laten doen?

🤷‍♂️
 
Wat voor motor had je les?

Had je toen zo iets van,
Ik wil meer rpm en lekker door trekken.
Of meer trekken onder de lage rpm.

Ik wil op me buik liggen, of juist meer recht op. Had je zin om door het zand te rijden?

Wil je lekker op vakantie en lange afstanden. Of meer zonnige dagen alleen over dijkjes.

Een motor kiezen op uiterlijk klinkt als een oplossing, maar ik zou vooral kijken wat lijkt je leuk om te doen. En daar kies je een motor bij.
 
Ik ben 5cm langer en momenteel 5 kilo lichter. Een Triumph Street Triple is denk ik de ideale motorfiets om mee te beginnen. Kan gewoon niet fout gaan als eerste fiets. Dat is de reden ook dat ik de mijne vol vertrouwen heb gekocht zonder motorrijbewijs.. wist blindelings van alle verhalen op het internet dat het wel goed zou komen.. wereldwijd zowat uitgeroepen tot motor van de eeuw, nooit op het ding gereden totdat ik me rijbewijs had gehaald, zit lekker, geen kramp in me benen of armen ondanks me lengte, genoeg koppel & power aanwezig, niet te groot of te klein, weegt niet extreem veel, makkelijk te bedienen en te verplaatsen in stad/straatjes/snelweg en ziet er bovendien goed uit.
 
Ik ben 5cm langer en momenteel 5 kilo lichter. Een Triumph Street Triple is denk ik de ideale motorfiets om mee te beginnen. Kan gewoon niet fout gaan als eerste fiets. Dat is de reden ook dat ik de mijne vol vertrouwen heb gekocht zonder motorrijbewijs.. wist blindelings van alle verhalen op het internet dat het wel goed zou komen.. wereldwijd zowat uitgeroepen tot motor van de eeuw, nooit op het ding gereden totdat ik me rijbewijs had gehaald, zit lekker, geen kramp in me benen of armen ondanks me lengte, genoeg koppel & power aanwezig, niet te groot of te klein, weegt niet extreem veel, makkelijk te bedienen en te verplaatsen in stad/straatjes/snelweg en ziet er bovendien goed uit.
Eerste valkuil van elke nieuwe motorrijder is dat je je eigen motor aan gaat raden bij dit soort topics :+
 
@RoyalClub
Als het Dé perfecte motor om mee te beginnen is waarom niet :+
Een miskoop in de motorwereld is zo gedaan.. dat gun ik niemand..
De ST 675 is gewoon een hele goede motor om mee te beginnen.. naked/tour je kan er van alles mee
 
@RoyalClub
Ik heb 0 ervaring met andere motoren dus ja ik kan moeilijk andere motoren adviseren_O-

Ik heb iniedergeval me verhaaltje gedaan, wat die jongen ermee doet moet ie uiteraard helemaal zelf weten. Ik voldeed aan al zijn "puntjes" dacht ik.. met een 500€ extra heeft ie er eentje in topstaat (moest dit nog ff kwijt) ;)
 
Mss niet onbelangrijk. Tot hoeveel kg wil je motor rijden?

Dan kun je je lijstje mss weer aanpassen.

En je hebt wel een V Strom 650, maar niet de 1000.
Wil je onder een bepaald vermogen blijven? Of gewicht?
 
Bedankt voor de vele reacties!

Het lijstje heb ik eigenlijk puur op uiterlijk opgesteld. Ik heb daar niet per se rekening gehouden met de grootte van het blok. Ik heb tijdens het lessen gereden op een 650. Op zich was dat prima, maar ik denk dat als ik straks een motor heb waar ik steeds vertrouwder mee raak, dat een 600 of 650 me gaat "vervelen" en ik toch liever meer vermogen had gehad.

Ik wil op me buik liggen, of juist meer recht op. Had je zin om door het zand te rijden?
Ik hoef niet door het zand😉 en op mijn buik liggen ook niet. Ik zoek wel een relaxte houding, met het lessen had ik het idee dat ik iets te ver naar voren hing waardoor ik soms tintelingen en/of een doof gevoel kreeg in mijn hand.
Wil je lekker op vakantie en lange afstanden. Of meer zonnige dagen alleen over dijkjes.
Beide, ik heb vrienden en familie die nu al plannen willen maken om een keer naar België en Duitsland te rijden.
En je hebt wel een V Strom 650, maar niet de 1000.
Wil je onder een bepaald vermogen blijven? Of gewicht?
Zoals ik al aangaf over de lesmotor, dit was een 650 en tijdens het lessen prima. Ik denk alleen dat als ik gewend ben aan de motor en het motorrijden dat ik behoefte krijg aan een zwaardere motor. Aan de andere kant denk ik dat een 1000 of meer als beginnend bestuurder teveel is? Kan onzin zijn, maar dat zegt mijn gevoel. Daarnaast wil ik niet regelmatig een nieuwe motor hoeven aanschaffen, idealiter is de eerste een schot in de roos waar ik een tijdje mee vooruit kan.

Iedereen bedankt voor de reacties tot dusver!
 
Er is geen goed of fout.

De kans is idd groot dat je op 'n moment meer wilt dan een 600. Ik heb er 3 jaar over gedaan voordat ik er 400 bij op hen geteld. Wat is voor jou 'een tijdje'?

Realiseer je wel dat het veel makkelijker is om goed te leren rijden op een motor die op zijn maximum nog enigzins in je comfort zone ligt, dan op een motor die op dit moment eigenlijk teveel voor je rijvaardigheid is. Vraag jezelf eens af of je tijdens de rijles echt maximaal op het gas gezeten hebt. Ik in elk geval niet. Ik denk dat ik tijdens mijn les op een mt07 misschien 30% van de motor continu hen gebruikt.

Zoals ik al eerder postte, maak een proefrit op een motor die bij jouw wensenlijst past en koop dat ding als het na die rit goed voelt. Motoren zijn relatief waardevast, je kunt geen grote fout maken of het nou een 600 of 1000 is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan