Aanschaf eerste motor

De behoefte aan een zwaarde motor...

Enigste wat je behaald is dat je nog sneller kan accelereren. Bijkomstigheid is, als je te snel gaat kunnen mede weg gebruikers minder goed op jouw anticiperen.

De kans op de gashendel te snel bewegen is bij een laag vermogen motor kleiner dan bij een groot vermogen motor. De meer trekracht, de meer de rijder zich in dient te houden. Iederem weet van hem / haarzelf of dat gaat lukken.

Ik zelf ben teveel gewend om de gashendel ineens vol gas te geven, als ik een hayabusa zou rijden, dan was ik al lang dood. (schat ik..)
elke motor met meer vermogen moet men voorzichtiger leren rijden....

Maar success met je eerste motor ^^) //
 
De kans op de gashendel te snel bewegen is bij een laag vermogen motor kleiner dan bij een groot vermogen motor. De meer trekracht, de meer de rijder zich in dient te houden. Iederem weet van hem / haarzelf of dat gaat lukken.

Dit is dan weer onzin. De gashendel van een 1000 is echt geen tikkende tijdbom die jou uit het niets lanceert bij een klein foutje.
 
Het aantal cc zegt niks over dat een motor snel kan vervelen of over de snelheid. Als ik kijk naar mijn eerste motorfiets de GSXR600 dan was dit absoluut geen beginners bike. Maar met een juiste mindset hoeft het geen verkeerde keuze te zijn. Ik gebruikte tijdens het lessen nooit het volledige vermogen en deed dat ook niet met de GSXR600. Kijk ik naar de eerste motorfiets van mijn vader de ST1300 dan is dat eigenlijk ook geen beginnersfiets. Maar ook dat gaat prima.
Aantal cc hoeft niet altijd iets te zeggen over het vermogen. Ik heb een 400cc en een 650cc motorfiets en ik kan je verzekeren dat de 400cc vlotter is. Pin je niet te vast op een aantal cc in je zoektocht. Grote kans dat een een 500cc of 900cc je misschien beter ligt.
Overigens wil ik ook de kanttekening maken dat de GSXR600 veel venijniger reageert dan de GSXR750 die 150cc meer heeft. Zaken zoals gewicht, vorkstand, zwaartepunt hebben ook een grote invloed op het rijgedrag.
Ga niet voor dezelfde motorfiets als waar je op lest. Je ontplooit je beter als je ook ervaring opdoet met iets anders.
 
.... zei vrij algemeen: de meer vermogen een motor kan leveren, de voorzichtiger je moet rijden. als je rechtop zit met mooi weer, niks aan het handje. Maar als je bochten gaat doen, wordt het belangrijker om daar aandacht aan te besteden. Inderdaad: type vering, etc etc maarkt allemaal uit. maar dat is een heel uigebreide onderwerp. Dat moet men ondervinden door te proberen, wat fijn is en wat niet....
 
Blackbird lijkt me het meest logisch. Maar het moet je smaak zijn. Hoewel een vfr ook heerlijk rijd natuurlijk. 110kg verplaatsen vraagt wat meer vermogen en een grote volwassenen heren fiets, dus toch die 1100 lijkt me.
 
De behoefte aan

Ik zelf ben teveel gewend om de gashendel ineens vol gas te geven, als ik een hayabusa zou rijden, dan was ik al lang dood. (schat ik..)
elke motor met meer vermogen moet men voorzichtiger leren rijden....

Maar success met je eerste motor ^^) //
Zeggen zoveel mensen. Vooral die geen motor rijden.
Als je jezelf een of twee keer de tyfus geschrokken bent leer je snel.
 
Ik ben binnen een jaar na mijn papiertjes nu dus beland op een hayabusa, ik laat een ander stuur plaatsen zodat ik meer recht op zit.

Blijkt achteraf dus een hele fijne Tour motor te zijn. In lage rpm pakt hij prettig op. Totaal niet zenuwachtig. Ik kom eigenlijk niet boven de 6500rpm. Terwijl hij bij 7000rpm pas zijn volle 138nm heeft. Maar dat gebruik ik dus bijna niet. Als ik dus rijd zoals ik rij rijd hij 1 op 15,5 das dus best netjes voor een 1300cc met 175pk en 138nm. En het zadel is echt lekker, breed oppervlak en geeft een goede verdeling over je billen en nooit een dood gevoel. Ik reed met miin gsx 1250 2uur op de motor en kreeg al wat gevoel dat het bij langer rijden vervelend zou worden. Toen stapte ik over op de terug weg op mijn hayabusa. En na 4 uur rijden dus totaal geen zit problemen!

Zo zie je maar dat niets is wat het lijkt.

En in eens je gas open?! Meestal gebeurt er niets spannend. Je moet altijd eerst toeren rpm maken. Tuurlijk er zijn vast motoren die bij 2500rpm wheelies maken. de gemiddelde motor moet opgang komen. En je moet ook bij de meeste je gas hendel een keer overpakken wil je vol gas gaan. Niets gebeurt zo maar.

Maaar uitzondering op de regel:
Ik denk dat bv een ktm super duke r 1290
Met alle electronica uit wel spannend is.


Dus… ze zijn er wel, maar dan moet je wel even sparen:)
 
Zeggen zoveel mensen. Vooral die geen motor rijden.
Als je jezelf een of twee keer de tyfus geschrokken bent leer je snel.
Klopt dat “ik rijd me te pletter” smoesje hoor ik heel veel. Ook de “ik mag het niet van mijn vrouw ze is bang dat ik me te pletter rij” smoes. (Klinkt als een leuke topic)
 
Blijkt achteraf dus een hele fijne Tour motor te zijn. In lage rpm pakt hij prettig op. Totaal niet zenuwachtig. Ik kom eigenlijk niet boven de 6500rpm. Terwijl hij bij 7000rpm pas zijn volle 138nm heeft. Maar dat gebruik ik dus bijna niet. Als ik dus rijd zoals ik rij rijd hij 1 op 15,5 das dus best netjes voor een 1300cc met 175pk en 138nm. En het zadel is echt lekker, breed oppervlak en geeft een goede verdeling over je billen en nooit een dood gevoel. Ik reed met miin gsx 1250 2uur op de motor en kreeg al wat gevoel dat het bij langer rijden vervelend zou worden. Toen stapte ik over op de terug weg op mijn hayabusa. En na 4 uur rijden dus totaal geen zit problemen!

Zo zie je maar dat niets is wat het lijkt.

En in eens je gas open?! Meestal gebeurt er niets spannend. Je moet altijd eerst toeren rpm maken. Tuurlijk er zijn vast motoren die bij 2500rpm wheelies maken. de gemiddelde motor moet opgang komen. En je moet ook bij de meeste je gas hendel een keer overpakken wil je vol gas gaan. Niets gebeurt zo maar.

Goed verwoord, zo ervaar ik dit ook op mijn ninja 1000sx. Met de aanvulling dat, omdat er zoveel meer in zit, zul je waarschijnlijk minder snel vol vertrouwen de hele motor gebruikt en daarmee randen van je huidige vaardigheden opzoekt.
 
Koop iets met ABS. Is net even stukje veiliger en heb je vaak een iets recentere motor die meer betrouwbaar is. Niets zo vervelend als vallen of een motor die het niet doet.
 
?

je hebt ook goedkope zware motoren. Je bedoelt een zware nieuwere?
Gelijk een BlackBird, goedkope/zware aanschaffen en je zelf in de hand houden….onderin de toeren heerlijk touren en rechtuit; gas erop…:?

Niet moeilijk doen en zelf ervaren…..

Zo ben ik erachter gekomen dat voor mij 800c en 100pk zat is, voor mijn gebruik dan.

Motorrijden is sowieso veel meer opletten dan autorijden opletten maar dat is niet afhankelijk van gewicht of vermogen….
 
Mijn lesmotoren:
Suzuki SV650: rijdt lekker responsief
Honda CB650F: viercilinder, lekker rustig, onderin genoeg power, maar bovenin wordt het minder

Mijn eigen (eerste) motor:
KTM 1290 Super Adventure S 2022. Het voelt een beetje als een tank, maar op zich is hij nog behoorlijk wendbaar. Veel koppel en veel vermogen over de hele powerband. Vanwege het gewicht heb je tevens minder last als het echt goed hard waait. Zo'n lichte fiets rijdt wel weer makkelijker en je kunt hem beter door de bochten smijten. Vanwege mijn 2 meter lengte is zo'n adventure ook wel ergonomischer dan zo'n lage fiets.
 
@thomas640 : Windgevoeligheid heeft niet alleen met de massa ta maken, maar ook hoede motor gebouwd is. Sommige motoren hebben hun massa iets hoger en andere motoren iets lager (zwaartepunt). Daarnaast zijn sommige motoren wat open vanaf de zijkant, waardoor de wind gemakkelijker er doorheen kan waaien, andere motoren weer niet. Helaas is wind ongevoelheids factor niet alleen afhankelijk van het totale gewicht van een motor.
 
Koop iets met ABS. Is net even stukje veiliger en heb je vaak een iets recentere motor die meer betrouwbaar is. Niets zo vervelend als vallen of een motor die het niet doet.
Onder de 3000,- een recente motor.. dat wordt lastig.
en abs is handig, maar Leer je motor goed kennen en oefen vooral met remmen. Want veel motoren onder de 3000,- hebben geen abs. Rij langzaam en rem hard met je voor rem. Oefen hier mee zo dat je gevoel krijg hoe ver je kan gaan. En hard remmen doe je altijd recht!!! Dus weet wat je doet op de weg met verkeer. Voor zie situaties en neem altijd optijd gas terug! Bedenk op elk moment, kan ik nu hard remmen zonder te vallen als er… iemand hier de straat uitkomt? Auto van de afrit. Fietsers uit de steeg. Auto door rood rijd. Auto van baan wisselt in file rijden. En ga zo maar door. Rijd je door een blinde bocht, kun je remmen als er iets gebeurt of ga je te hard?

Dat is motor rijden.
 
Onder de 3000,- een recente motor.. dat wordt lastig.
en abs is handig, maar Leer je motor goed kennen en oefen vooral met remmen. Want veel motoren onder de 3000,- hebben geen abs. Rij langzaam en rem hard met je voor rem. Oefen hier mee zo dat je gevoel krijg hoe ver je kan gaan. En hard remmen doe je altijd recht!!! Dus weet wat je doet op de weg met verkeer. Voor zie situaties en neem altijd optijd gas terug! Bedenk op elk moment, kan ik nu hard remmen zonder te vallen als er… iemand hier de straat uitkomt? Auto van de afrit. Fietsers uit de steeg. Auto door rood rijd. Auto van baan wisselt in file rijden. En ga zo maar door. Rijd je door een blinde bocht, kun je remmen als er iets gebeurt of ga je te hard?

Dat is motor rijden.
Gut oh gut. Maat van mij heeft dik 20 jaar ervaring inclusief circuit en op straat had hij toch een ongeluk die met ABS voorkomen had kunnen worden. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Een Suzuki SV650 of Aprilia Shiver750 koop je inclusief ABS onder de 3000 euro.
 
Gut oh gut. Maat van mij heeft dik 20 jaar ervaring inclusief circuit en op straat had hij toch een ongeluk die met ABS voorkomen had kunnen worden. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Een Suzuki SV650 of Aprilia Shiver750 koop je inclusief ABS onder de 3000 euro.


Hij reed dus als of hij abs had;) maar die had hij niet..
 
Laatst bewerkt:
Hij reed dus als of hij abs had;) maar die had hij niet..
Nee

Hij reed 50km/u, keek op zijn Garmin en precies op dat moment ging er een busje remmen om op een onverwachte plek te parkeren. Gevolg was 3 zwarte remsporen van het voorwiel, doordat die telkens blokkeerde en bij rem los de voorvork dan uitveert. Helaas net het achterlicht van het busje geraakt, maar hij viel om en dus schade aan meerdere kuipdelen en uitlaat.

ABS helpt je in een schrik reactie en voorkomt dat je voorwiel blokkeert. Hij had met ABS eerder stil gestaan en hij had langs het busje kunnen sturen.
 
Nee

Hij reed 50km/u, keek op zijn Garmin en precies op dat moment ging er een busje remmen om op een onverwachte plek te parkeren. Gevolg was 3 zwarte remsporen van het voorwiel, doordat die telkens blokkeerde en bij rem los de voorvork dan uitveert. Helaas net het achterlicht van het busje geraakt, maar hij viel om en dus schade aan meerdere kuipdelen en uitlaat.

ABS helpt je in een schrik reactie en voorkomt dat je voorwiel blokkeert. Hij had met ABS eerder stil gestaan en hij had langs het busje kunnen sturen.
Vervelend om te horen.

Voor iedereen die geen ABS heeft goed afstand houden dus.
 
eerder anticiperen is noodzaak zonder ABS. Begin van het seizoen doe ik het remmen opfrissen (heb geen ABS op mijn motorfiets). Je hebt uiteindelijk maar een koekblikker van het type stuntvlieger nodig om in een gevaarlijke situatie terecht te komen.
 
Belangrijkste is eigenlijk wat je aanspreekt om met de motor te gaan doen. Om in de modder te spelen heb je een andere motorfiets nodig dan als groottoerist. Licht in gewicht is prettig vooral bij manoeuvreren stapvoets dat hoeft niet hetzelfde te zijn als weinig pc's. Eigenlijk heb je meerdere motoren nodig.
 
Belangrijkste is eigenlijk wat je aanspreekt om met de motor te gaan doen. Om in de modder te spelen heb je een andere motorfiets nodig dan als groottoerist. Licht in gewicht is prettig vooral bij manoeuvreren stapvoets dat hoeft niet hetzelfde te zijn als weinig pc's. Eigenlijk heb je meerdere motoren nodig.
Zou ik ook wel willen nog een offroad er bij;)
 
Ik ben benieuwd of je inmiddels een motor hebt gekocht. En zo ja, welke en hoe bevalt die?
 
Terug
Bovenaan Onderaan