Aanschaf eerste motor!!!

Troika

Rookie
1 mei 2004
3
0
Alphen aan den Rijn
Goeienacht allemaal,
Tjonge, het is hier wel een gezellige bedoening!
Ik ga binnenkort mijn motor rijbewijs halen. Dus dan moet er natuurlijk één voor de deur komen te staan. Wie kan mij wat advies geven over waar ik goed op moet letten bij de aankoop.
Is het waar dat de motoren van motoren minder lang meegaan dan die van een auto?
Dat 60.000km al veel is? En je al bijna aan revisie moete denken?
Hoe zit het met de banden? Slijten die harder of minder hard dan autobanden?
Ketting?? Tandwielen e.d.?
Ik ben van plan om er zo´n 3000 Euri in te steken. En ik zit zelf aan Sport of Supersport te denken. Ik ben gek op snelheid. Ben 1,80 lang en 71 kilo (vrouw). Aan wat voor motor denken jullie dan? Kawa.....Ninja....Z-serie...

Nou, dat zijn een heleboel vragen. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg willen helpen.

Alvast bedankt allemaal!!!
 
heey troika,

welkom op het forum allereerst :D

de heren hier houden wel van vrouwelijk schoon op de motor :+

iniedergeval om je vragen te beantwoorden,

boven in deze pagina kan je op zoeken drukken en dan kom je dus in de zoekfunctie

kdenk dat je daar een heleboel van je vragen beantwoord krijgt en nog wel meer
zo leer je ook nog eens het forum kennen.

veel plezier
 
Welkom :]

[ zeur modus on ]

Waarom maken de meeste beginnende motorrijders toch de grote fout om na het lessen direct op een supersport te stappen. Wanneer je dat roze papiertje gehaald hebt, en dus 25 a 35 uur ervaring op een lesmotor hebt met dik 50 pk. Waarom dan al over stappen naar een Race monster met 100+ PK |( |( |( |( |( |( |(

Tis niet de machine die bepaald of je hard/snel rijdt *D *D . het gaat erom hoe handig je bent met zo'n race moster en daar is nu eenmaal ervaring voor nodig (meer dan 30 uur) snel rechtdoor is geen probleem. Maar even snel stoppen met hoge snelheden en uitwijken is een ander verhaal.

Begin lekker met een tour machine en wanneer je een paar duizend km hebt gereden moet je maar eens verder kijken.

Er zijn natuurlijk natuurtalenten die direct met een R1 beginnen maar die zijn ZEER zeldzaam (de rest is gewoon dom)
[zeur modus off]

leuke begin motoren /gsx600f/bandit/GPZ/diversion/cb600f/

succes met je keuze
 
Is het waar dat de motoren van motoren minder lang meegaan dan die van een auto?
Dat 60.000km al veel is?

Neen, integendeel. Eventueel met uitzondering van supersports die enorm veel toeren maken, gaan motoren langer mee dan auto's. Ze moeten minder gewicht verslepen, de motor ziet minder af. Uiteraard hangt een en ander af van je rijstijl, maar over het algemeen zou je toch kunnen stellen dat motoren van motoren langer meegaan.

Naar verluit is het beter om een motor te kopen met iets meer kilometers, dan bijvoorbeeld een motor uit 93 met slechts 6000 km. Een motor moet gebruikt worden anders wordt hij zwak.
 
Neen, integendeel. Eventueel met uitzondering van supersports die enorm veel toeren maken, gaan motoren langer mee dan auto's.

Bij 100.000 is een motor toch wel op toch? auto's gaan daar slapend twee keer overheen voor zover ik weet...

Maargoed, ben geen expert... :)
 
Ik ben gek op snelheid.
Hoe gek ben je op snelheid? 100? 150? 200? 250? 300? 300+?

Mijn advies: ga eerst rustig lessen dan weet je wat snel is. Je heb waarschijnlijk autorijbewijs? Nou, hou je maar vast dan.. :+
Het gevoel met een motor is heel snel.(ik heb ook wel eens met m'n CB'tje dat je denkt: "we gaan hard!!!! tong hangt te flapperen enzovoorts, en dan kijk je op je teller.. hmmm oh.." ;) )

Maar als je toch snel wilt zijn: een (25kW) Hayabusa is erg in geloof ik.. :o
 
Yep motoren slijten harder dan auto's, het motortje draait dan ook minstens twee keer zoveel toeren.
terwijl het vermogen, (omgerekend per liter) ook veel hoger is over het algemeen.

Dit vermogen komt op de weg via een bandje met een klein contactvlak (in verhouding tot auto) waardoor die ook weer sneller slijt (na gemiddeld 10.000 km istie af).
Nu zijn die banden 2 tot drie keer zo duur als bij een auto, dus kun je nagaan dat bedrijfskosten ook redelijk hoog zijn (omgerekend per km.)

Kunt het zo duur of goedkoop maken als je wilt, belangrijk is in mijn ogen dat je zelf wat technische kennis opdoet als je de motor hebt, daarmee spaar je een hoop geld uit. (ik zag laatst dat iemand een motorzaak binnenging om zijn ketting te laten vetten, dat vind ik toch wel erg)
 
Hmmm....hoop vragen.

Allereerst: begin met een niet té brute motor qua gewicht en vermogen. Het leerproces dat motorrijden heet begint pas na het halen van je rijbewijs. Het slechtste dat je dan kan overkomen is dat je geïntimideerd bent door je eigen motor. Goed motorrijden leer je nu eenmaal het best als je niet constant rekening moet houden met je motor...
Dus: een 600 cc maximaal als vuistregel en bij voorkeur dan geen moderne supersport zoals een R6, CB 600RR of GSXR600, omdat die ook best wat vragen van de bestuurder. Een oudere CBR600 is inderdaad een uitstekend idee. Niet te veel vermogen en lekker handelbaar.
Ongetwijfeld zullen er hier antwoorden komen van mensen die meteen op een R1 of zo iets zijn begonnen. Maar die realiseren zich niet dat ze er waarschijnlijk langer over hebben gedaan om zonder nadenken een bocht in te kunnen.... Bovendien zie je best wel veel R1's staan met opvallend grote schaamranden op de banden.....

Motorrijden is best duur. De beurten zijn duurder, de onderdelen, maar ook de banden slijten veel harder en kosten veel meer.
Dat een blok bij 60.000 "op" is, da's een fabeltje. Mits goed onderhouden en fatsoenlijk bereden, kan de gemiddelde moderne motor ruim voorbij de ton zonder groot onderhoud.
 
Bij 100.000 is een motor toch wel op toch? auto's gaan daar slapend twee keer overheen voor zover ik weet...

Maargoed, ben geen expert... :)

misschien een 600cc supersport die zijn leven op het circuit doorgebracht heeft en 90% van de tijd 14000 toeren heeft gedraaid.

maar een normale motor die gewoon netjes bereden en onderhouden is moet het echt wel wat langer vol kunnen houden zonder groot onderhoud. dat de meeste supersporters na 20.000km alweer verkocht worden komt niet omdat ze op zijn, maar gewoon omdat het baasje naar 4 jaar rijden weer eens wat anders wil.

ik zou er niet zoveel moeite mee hebben om een CBR600 met 60.000km op de teller te kopen ofzo. Ik verwacht dat je er makkelijk zo nog 60.000km bij kan zetten.

denk bijvoorbeeld eens aan de tourbuffels (honda pan-european, goldwing, BMW's) die dingen lachen om een ton. die gaan minstens net zolang mee als een auto.

nou is een tourbuffel niet helemaal hetzelfde als een supersport motor (worden anders bereden en draaien minder toeren) dus ik wil niet zeggen dat elke supersport zo 200.000km volhoudt
 
Laatst bewerkt:
Welkom :]

[ zeur modus on ]

Waarom maken de meeste beginnende motorrijders toch de grote fout om na het lessen direct op een supersport te stappen.

[zeur modus off]

Misschien omdat veel beginnende motorrijders de zelfde instelling hebben als jouw signature :X
 
he, welkom :)

toen ik n rijbewijs had ben ik eerst eens een paar keer
een motor gaan huren, eerst een fazer, en toen steeds een
stappie meer (o.a. in peekaa's..) Dan krijg je een beetje
het gevoel en de ervaring hoe snel motoren zijn in vergeljking
met je lesmotor :9 . Mijn eerste motor was een gsxr600srad ( :} )
, ik denk dat als ik meteen na het behalen van mn riojbewijs nooit
zo'n motor had gekocht. Tip van RRRamon: zorg dat je eerst lekker veel
te weten komt over de verschillende motoren en huur er gewoon een paar :)

have fun !
 
Eerst je rijbewijs halen dan pas kijken naar een motor. Ik begrijp je standpunt en je droom. Voor ik het haalde wilde ik een 1000 of 1100 cc supersport maar tijdens het lessen voel je wat ca 50pk al doet als je de gashendel opentrekt en kom je vaak tot een andere conclusie. Ik heb nu een ZZR600, een sport/tour model.
100 pk en top 240km/u voor mij snel genoeg.

Mark
 
Ik heb ook net mijn rijbewijs en heb net een cb500 gekocht. In begin lijkt het heel wat, maar ik realiseer me nu al wel dat het dingetje niet al te veel vermogen heeft. (58 pk)

Maar ik vermaak me er nog wel op, maar over 2 jaar staat er wel een ander denk ik. Voordeel is dat deze wel erg goed handelbaar is...
 
nou ik ben dus pas begonne op een 136/137 pk sterke motor ,tuurlijk hij rijd anders dan die lesmoter ,hij rijd 10 keer beter!!
rijd op de snelweg 120 voel helemaal geen zuchtje wind,terwijl ik op een cb500 en een er5 kawa van de rijschool bijna van de motor waaide.
tuurlijk de bocht nemen is even wennen of je het doet met een lichte of zware motor maar het went zo.
en over de snelheid je geeft zelf gas gewoon laag in zijn toeren blijven ,heb je te minste nog wat vermogen over voor als je een poosje verder bent,succes met je keuze en veel :] plezier!!!!!!!
 
Goh, wat een hoop reacties. Dankjulliewel mannen!![ *D ]
Een hoop tegenstrijdigheden.

Dennis Brouwer : Als ik meteen voor de snelle machine ga zal ik in het begin natuurlijk erg voozichtig zijn en langzaam wat meer PK´s gaan gebruiken.
Ik begrijp die opmerking in ieder geval wel heel goed. En dan weet ik niet of iedereen de financiele ruimte heeft om zoiets in 2 stappen te doen.

MotoX : De techniek zal het probleem niet zijn, mijn vriend haalt vliegtuigmotoren in en uitelkaar, dus een motor zal ook wel lukken denk ik. Hij onderhoud mijn auto volledig. En daar help ik graag aan mee. Dat van die banden wist ik niet, maar is natuurlijk wel heel logisch.... Tnx

RRRamon : Ik geloof dat ik dat inderdaad maar eens ga doen. Lekker uitproberen en ervaring opdoen end an een keuze maken. Had ik ook al aan zitten denken.

Afw : Het ligt er inderdaad m,aar net aan hoeveel gas je geeft. Je hebt het zelf in de hand. Alks je meteen heel gek gaat doen met zo´n stuk vreten....Tja, dan gebeuren er ongelukken......Goeie tip, over die lage toeren. Bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan