Aanschaf Enduro

Koen_enduro

Rookie
18 aug 2019
4
0
Hallo allemaal,

(Hopelijk plaats ik mijn vraag op de goede plek)

Ik ben mij aan het verdiepen in de aanschaf van mijn eerste enduro. Momenteel rijd ik een Honda CB600 maar hiernaast zou ik graag een enduro motor kopen om offroad ritten mee te rijden.

Het lijkt mij verstandig om te beginnen op een lichte viertakt motor waar ik ervaring mee op kan doen. Er zijn verschillende modellen die ik op internet voorbij zie komen:
- Honda XRR250/CRF250
- Suzuki DRZ400
- Yamaha YZF 250

Wellicht zijn er nog meer modellen waar ik naar kan kijken. Ik koop graag een motor die in basis betrouwbaar is. Daarnaast ga ik graag een cursus volgen, lijkt me niet onverstandig ;). Heeft iemand goede tips? Ik woon in de omgeving van Eindhoven.

Ik wil er rond de €2500 - €3000 aan uit geven.

1,74 M
60 KG
26 jaar

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.

Mvg. Koen
 

veel leesplezier ;-) en na de keuze veel rijplezier
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit stuk door gelezen en er staat zeker waardevolle informatie in.
Echter staan hier geen ervaringen in qua merken.

Sommige motoren zijn bijvoorbeeld niet aan te raden omdat ze sneller kapot gaan dan gemiddeld. Ik lees dat de DRZ400 enorm betrouwbaar zou moeten zijn, maar is dit niet veel te zwaar voor mijn 60 kg? ;)
Daarnaast is Honda ook degelijk.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met een Husquvarna Te310 of een Yamaha YZF250? Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Als het niet de bedoeling is dat ik deze vragen hier stel dan hoor ik dat ook graag.
 
Voor offroad ritten zou ik toch sneller naar een 450 grijpen dan naar een 250 ook al ben je vrij klein en licht. In offroad ritten zitten ook veel lange rechte stukken waar je hard kunt en wilt rijden en dan komt een 450 gewoon beter tot zijn recht dan een 250. Een 250 zal dan ook meer onderhoud nodig hebben omdat die een stuk meer toeren draait.
Je zou eventueel als optie ook nog een Husqvarna of KTM 350 kunnen nemen. Die gaan wel richting de power van een 450 maar zijn (naar horen zeggen) gevoelsmatig wel een stuk handelbaarder. Een enduro motor is sowieso al een heel stuk tammer op het gas dan een echte crosser voor op de crossbaan. Zo'n enduro motor is nog vrij vloeiend.
Een 250 2-takt zou ook nog een optie voor je kunnen zijn. Een Yamaha YZF moet je sowieso niet aan beginnen. Dat is een omgebouwde crosser. Ga dan voor de WR serie die specifiek ontwikkeld is voor enduro gebruik.
Wat betreft cursussen/lessen: Toine van Dijk is een echte enduro rijder (meervoudig NL kampioen) en geeft cursussen rijtechniek. Toine van Dijk offroad, mx en enduro training Toevallig volgende maand ook nog in Eindhoven zie ik. Verder heb je marcel van drunen nog. Die doet iets soortgelijks alleen dan rij je niet op je eigen motor maar op een motor van hen. Daardoor wel vrij prijzig. supermotorschool.nl
 
Laatst bewerkt:
Kun je met zo'n 450 enduro ook beetje rondkomen op een crossbaan?
Ik gebruik mijn WR450 al sinds het begin op de crossbaan. Hij is wat zwaarder van de YZF450 variant, maar dat merk je pas echt als je veel schansen hebt.

Tafels gaan super makkelijk aangezien je dan weer op een schuine ondergrond land, maar land je echt vlak knal je wel snel door je vering heen.
Dus als je van plan bent om op de crossbaan te gaan zou ik eerst je veren laten aanpassen, maar dit merk je pas als je eenmaal het tempo er in hebt.

Voor de rest is het prima te doen en doe ik echt niet heel erg onder voor een gemiddelde 450.
 
Voor OP. met een 250 kan je heel veel schik hebben, zeker met jouw gewicht.

Het voordeel van een 250 nemen is dat deze een heel stuk handelbaar is en je langer kan rijden aangezien je minder snel moe wordt.
Nadeel wel is dat als je echt fanatiek gaat rijden je deze na 2 jaar al uitgegroeid bent en je toch voor een 450 kan gaan, maar wel met een bom meer ervaring en kracht om hem te houden.
Ander nadeel is dat een 250 enduro eigenlijk niet populair zijn in nederland, mede doordat het zand en de maisvelden best veel vragen van een 250. Hierdoor kan er een vinden en hem uiteindelijk verkopen erg lastig worden.

Vergeet niet de KTM exc range niet, zijn er heel veel van te vinden als je op de gemiddelde offroad rit kijkt is meer dan 60% oranje.
 
Drz400 moet je wel even passen want hij is best hoog. Mijn vriendin is 1,73m en kan dan niet met de voeten aan de grond... succes met de zoektocht!
 
Heel veel rotzooi te koop in die prijsklasse, ook bij dealers.
Eerste motor maakt allemaal niet zoveel uit wat voor model, alles rijdt leuk. Pas na een jaar weet je wat goed bij je past.
Offroadritten zou ik ook ook links laten liggen het eerste jaar. Ik zou me het eerste jaar richten op de zandpaden in de buurt, genoeg rondom Eindhoven. En dan verder kijken.
Koop een motor waar vooral de onderhoudshistorie van klopt en richt je minder op een bepaald model zou ik zeggen.
Cursus zou ik ook even mee wachten maar iig bij Alex vd Broek doen.
 
Ga in ieder geval voor een echte enduro en geen omgebouwde crosser of een off road zoals XR ,Drz,XT, Wrx of KLX.
Probeer een 350 , 390 pf 400, zou ik zeggen. Ik weet dat een 250 gemakkelijk rijdt maar je bent in nederland. En ja, met een 250 kun je gruwelijk hard gaan , mits je de skills hebt. Keuzes.....
Succes
 
Ik zou zeggen begin met een oud hok a la xr400 dr350 ttr350.

Die dingen zijn leuk en veel minder veeleisend dan de moderne kanonnen.
 
Voor OP. met een 250 kan je heel veel schik hebben, zeker met jouw gewicht.

Het voordeel van een 250 nemen is dat deze een heel stuk handelbaar is en je langer kan rijden aangezien je minder snel moe wordt.
Nadeel wel is dat als je echt fanatiek gaat rijden je deze na 2 jaar al uitgegroeid bent en je toch voor een 450 kan gaan, maar wel met een bom meer ervaring en kracht om hem te houden.
Ander nadeel is dat een 250 enduro eigenlijk niet populair zijn in nederland, mede doordat het zand en de maisvelden best veel vragen van een 250. Hierdoor kan er een vinden en hem uiteindelijk verkopen erg lastig worden.

Vergeet niet de KTM exc range niet, zijn er heel veel van te vinden als je op de gemiddelde offroad rit kijkt is meer dan 60% oranje.
Bedankt voor je reactie! Er staan inderdaad weinig 250’s te koop op internet.. misschien dan toch een motor zoeken die er tussen in zit.
Van de exc 400/450 staan er genoeg op internet idd! 525 ook alleen denk dat die wat te heftig zijn voor mij.

Ik ga verder zoeken! Thanks voor de tips.
 
Bedankt voor je reactie! Er staan inderdaad weinig 250’s te koop op internet.. misschien dan toch een motor zoeken die er tussen in zit.
Van de exc 400/450 staan er genoeg op internet idd! 525 ook alleen denk dat die wat te heftig zijn voor mij.

Ik ga verder zoeken! Thanks voor de tips.
Voor offroad kan een 500 ook gerust hoor. Niets heerlijker dan bocht uit op power en dan gewoon het voorwiel nog laten klimmen!

Jarenlang 500's gereden met mijn 74kg. Op de crossbaan, offroad/enduro, buitenland en zelfs de red bull romaniacs (2013) met een KTM 530 EXC.
Sinds 2 jaar nu een KTM 350EXC, de perfecte allrounder. Power zat voor de crossbaan en offroad (zeker na kleine remapping bij Andre motors, flink feller onderin), maar ook soepel genoeg voor het steilere werk in het buitenland. Voor mij niets anders meer.
Een KTM 300 is ook erg allround maar tweetakt moet je liggen, ik kan er niks mee (ligt meer aan mijn skills dan aan de motor overigens!)
 
Voor die prijs (2500,-) kan je het wel vergeten om een nette enduro te kopen.
Dan koop je altijd ander mans ellende.
Zulke motoren zijn altijd verkracht dus dan moet je al gauw het blok reviseren wat snel een paar duizend kost.
Als je echt OTR wil rijden zou ik lekker door sparen naar de 5000,- en dan kan je een fatsoenlijke KTM EXC 450 kopen waar je erg veel plezier van gaat hebben.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit stuk door gelezen en er staat zeker waardevolle informatie in.
Echter staan hier geen ervaringen in qua merken.

Sommige motoren zijn bijvoorbeeld niet aan te raden omdat ze sneller kapot gaan dan gemiddeld. Ik lees dat de DRZ400 enorm betrouwbaar zou moeten zijn, maar is dit niet veel te zwaar voor mijn 60 kg? ;)
Daarnaast is Honda ook degelijk.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met een Husquvarna Te310 of een Yamaha YZF250? Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Als het niet de bedoeling is dat ik deze vragen hier stel dan hoor ik dat ook graag.
DRZ400 is inderdaad betrouwbaar, maar dat is met name omdat het geen echte enduro is. De 250/450 die hierboven genoemd worden zijn echt gemaakt om te racen en vragen ook veel onderhoud. Onderhoudsintervallen worden weergegeven in draaiuren, niet in km's en na 10/20 uur is het olie wisselen en kleppen controleren/stellen. Vaak wordt er bij 200 uur een revisie geadviseerd, maar er zijn ook genoeg mensen die claimen dat dat bij amateurgebruik en goed onderhoud wat snel is.

Een DRZ heeft veel minder power, maar vraagt ook om veel minder onderhoud. Je kunt hem wel een beetje oppeppen, maar het zal niet snel een racemonster worden. Ze zijn al een tijdje niet meer nieuw verkrijgbaar in NL, dus je koopt sowieso een ouder model, maar als je geluk hebt kun je er een vinden die voor woonwerkverkeer is gebruikt. Ik vind het een prima motor om mee te beginnen, omdat je niet snel de controle verliest, maar hij kan ook snel saai worden als je van doorrijden houdt.

Dit is ook een leuk alternatief voor een beginner: weinig onderhoud en voldoende power om mee te beginnen. Je zal er alleen geen wedstrijden mee winnen en je vrienden lachen je natuurlijk uit omdat je "een kleintje" hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan