Aanschaf Fireblade 2002

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Beste MF-ers en (ex) bezitters van een fireblade 954rr, model 2002 of 2003.

IK heb vorige week m'n motor verkocht en zit nu ernstig te denken om ervoor te zorgen dat bovenstaand model in m'n schuur komt te staan.

Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze motor en waar ik op moet letten bij de aanschaf.

Uit testen komt soms naar voren dat ie nogal last heeft van on/of reacties op het gas en dat ie schokkerig rijdt op heuvelig terrein. Misschien dat jullie daar nog iets over kunnen zeggen.

Ik hoor het graag!
 
ik heb er zelf alleen een proefritje mee gemaakt...

de aan-uit reactie heb ik niet zo ervaren...
wel vond ik de motor erg lineair in z'n vermogensafgifte. de 1 vindt dat geweldig, ik niet :P
wel rotsvast vertrouwd in de bochtjes, dat zeker :Y
een fijne fiets om te rijden, maar naar mijn mening iets te rustig in karakter...

maar zoiets kun je alleen voor jezelf ervaren met een proefrit natuurlijk :)
 
Beste MF-ers en (ex) bezitters van een fireblade 954rr, model 2002 of 2003.

IK heb vorige week m'n motor verkocht en zit nu ernstig te denken om ervoor te zorgen dat bovenstaand model in m'n schuur komt te staan.

Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze motor en waar ik op moet letten bij de aanschaf.

Uit testen komt soms naar voren dat ie nogal last heeft van on/of reacties op het gas en dat ie schokkerig rijdt op heuvelig terrein. Misschien dat jullie daar nog iets over kunnen zeggen.

Ik hoor het graag!

hele fijne fiets en uiteraard goede keus.
dat aan/uit effect was bij het 2000/2001 type erger.
de 1 heeft er ook meer last van dan de ander, ik had er geen last mee andere wel begreep ik.
powercommander/rapidbike module bied dan uitkomst , maar ik zou het eerst zo proberen.
verder een probleemloze fiets die fantastisch stuurt :Y
 
In één woord een SUPER fiets.
Ik had bij de 3000 toeren ook last van (een beetje) bokken maar dat is na een powercommander met custom mapping zo goed als weg. *O*
Voor de rest is het gewoon een robuuste motor waar zeer makkelijk mee te wheelyen is dankzij zijn lage gewicht.
Oftewel hij stuurt als een 600tje met het vermogen van een (bijna) 1000. })
Wel zou ik er als ik jou was dan een stuurdemper opzetten omdat ie bij uitacceleren nog weleens tankslapper gevoelig is.
 
Laatst bewerkt:
Dan begint je stuur zo erg te klapperen dat je hem niet meer onder controle hebt.
Vaak na een bult in de weg of te vroeg te hard aan het gas hangen uitkomen bocht.

Dit dus
 
Laatst bewerkt:
OK dan!

Klinkt lekker :N en ziet er nog beroerder uit :Y . Gebeurt dat makkelijk zoiets?

Maar...(buiten 't feit dat ze 't dan beter een stuurslapper kunnen noemen :P )...

- Wat is een goed merk stuurdemper?
- Hoeveel kost zo'n ding?
- Waar kun je 'm 't beste vandaan halen?
- Kun je 'm zelf monteren?

Enne...bedankt weer!
 
Laatst bewerkt:
Nieuw denk rond de 250€ dat je wel iets hebt voor op de weg.
Goed merk? WP, Hyperpro, Ohlins beetje het zelfde als het betere veringswerk
 
OK dan!

Klinkt lekker :N en ziet er nog beroerder uit :Y . Gebeurt dat makkelijk zoiets?

Maar...(buiten 't feit dat ze 't dan beter een stuurslapper kunnen noemen :P )...

- Wat is een goed merk stuurdemper?
Over het algemeen zijn ze allemaal wel goed.
- Hoeveel kost zo'n ding?
Ik heb er 1 van hyperpro en die kost ongeveer €400,- inc. bevestigingskit.
- Waar kun je 'm 't beste vandaan halen?
bij de fabrikant is ie het goedkoopst en anders op diverse sites
- Kun je 'm zelf monteren?
ja ,is 5 minuten werk.

Enne...bedankt weer!
 
Check... een stuurdemper kan ik alleen maar aanbevelen. Ik heb een Öhlins (475,- Euro) welke prima zijn werk doet. Deze heb je zeker nodig als de voorvorkhouder/brug nog niet onder garantie is vervangen. In een terugroepaktie is deze vervangen door kogelagers i.p.v. de rollagers die er standaard op zaten hetgeen tankslapper zou moeten minimaliseren.

V.w.b. de aan/uit reacties. Deze verschillen per model. Ik bespeur deze wel op mijn motor i.t.t. die van een kameraad van me. Met filerijden is het een crime :-( . Ik merk dat ik altijd een vingertje aan de koppeling heb om het een beetje te doseren. Maar er valt mee te leven...

Verder nadeel van deze motor is de voorvork...standaard is deze waardeloos en spreekt niet fijn aan. Laat deze reviseren middels andere veren en olie. Eventueel de shims aanpassen.
 
Check... een stuurdemper kan ik alleen maar aanbevelen. Ik heb een Öhlins (475,- Euro) welke prima zijn werk doet. Deze heb je zeker nodig als de voorvorkhouder/brug nog niet onder garantie is vervangen. In een terugroepaktie is deze vervangen door kogelagers i.p.v. de rollagers die er standaard op zaten hetgeen tankslapper zou moeten minimaliseren.

V.w.b. de aan/uit reacties. Deze verschillen per model. Ik bespeur deze wel op mijn motor i.t.t. die van een kameraad van me. Met filerijden is het een crime :-( . Ik merk dat ik altijd een vingertje aan de koppeling heb om het een beetje te doseren. Maar er valt mee te leven...

Verder nadeel van deze motor is de voorvork...standaard is deze waardeloos en spreekt niet fijn aan. Laat deze reviseren middels andere veren en olie. Eventueel de shims aanpassen.


Bij de 929RR SC44 is toch een terugroepactie geweest ivm met het balhoofd en het koppelingshuis?
Ik snap trouwens zoiezo niet hoe dat een kogellager minder snel een tankslapper veroorzaakt dan een rollager???
Bij mij zijn de Kogellagers die erin zaten vorige week vervangen door Rollagers omdat die gewoon langer meegaan doordat ze geen puntcontact hebben met de schalen. :?
 
Laatst bewerkt:
OK!

- Stuurdemper tegen de tankslappers.
- Powercommander met customn mapping (wat is dat laatste in godnaam).
- En nieuwe veren en olie in de voorpoten. Wat is hier goed voor?

Komen dus nog heel wat extra kosten bij. Stuurdemper zit er meestal bij een 2e hands wel op. Dingen zijn trouwens nog bar duur! Powercommander zal zo'n 300 Euro kosten incluzief montage en afstelling? Ben dan nog benieuwd naar de kosten van het reviseren van de voorvork?

Allemaal nogmaals bedankt voor de nuttige tips. 'K ben er echt mee geholpen!

:}
 
OK dan!

Klinkt lekker :N en ziet er nog beroerder uit :Y . Gebeurt dat makkelijk zoiets?

Maar...(buiten 't feit dat ze 't dan beter een stuurslapper kunnen noemen :P )...

- Wat is een goed merk stuurdemper?
- Hoeveel kost zo'n ding?
- Waar kun je 'm 't beste vandaan halen?
- Kun je 'm zelf monteren?

Enne...bedankt weer!
je stuur "slapt" tegen je tank aan, vandaar een tankslapper ;)

voor de rest komt er al aardig wat info in het topic :)
 
OK!

- Stuurdemper tegen de tankslappers.
- Powercommander met customn mapping (wat is dat laatste in godnaam).
Dat is een mapping (afstelling) speciaal voor jouw motor.
- En nieuwe veren en olie in de voorpoten. Wat is hier goed voor?
Ik heb mijn voorvork en schokbreker laten modificeren(veren op mijn gewicht & demping aangepast) naar sport/race bij HK suspensions omdat het standaard gewoon te slap is of je moet zo'n iele japanner zijn van 50kg. :P
kosten totaal €574,-

Maar alleen vervangingsveren met olie zonder demping aanpassing kost geloof ik iets van €120,- :?
Alle vloeistoffen ververs ik ieder jaar en motorolie & filter om de 6000km.

Komen dus nog heel wat extra kosten bij. Stuurdemper zit er meestal bij een 2e hands wel op. Dingen zijn trouwens nog bar duur! Powercommander zal zo'n 300 Euro kosten incluzief montage en afstelling? Ben dan nog benieuwd naar de kosten van het reviseren van de voorvork?

Allemaal nogmaals bedankt voor de nuttige tips. 'K ben er echt mee geholpen!

:}

Oftewel motorrijden kun je zo duur maken als je zelf wilt.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt toch een beetje negatief..
Heb zelf een SC50 2002 gehad.
1x tankslapper bij volle acceleratie, was niet echt schrikbarend.
Voorpoten waren o.k., en voor zover ik weet niet gemodificeerd.
Aan/uit effect viel wel mee... moet je eens een SP1 proberen :X het was alleen irritant op het circuit als je net in de bocht ligt. Maar dat is mijn eigen schuld want wie komt zo laag in de toeren op het circuit ? ;)
Heerlijke vermogensafgifte, en met een Laser Hotcam :9~ voelde de SC50 sneller dan mijn huidige SC57.

Als je niet echt het uiterste van je motor vraagt, zou ik gewoon een SC50 kopen en alleen de originele demper vervangen.
Als je je stoort aan het aan/uit effect dan kan je altijd nog een PC kopen.
Andere voorveren kosten ca. 100 Euro incl. olie.
Fijne motor, goede looks en oerdegelijke Honda techniek.
 
'K heb er een op het oog die al 'n White Power voor- en achterdemper heeft. Volgens mij wel een goed merk aangezien ik die naam veel tegenkom.

Dat zit er dus al op. En is onderstaande Laser GP demper op een dergelijke fiets te fiegelieren?

full
 
Laatst bewerkt:
'K heb er een op het oog die al 'n White Power voor- en achterdemper heeft. Volgens mij wel een goed merk aangezien ik die naam veel tegenkom.

Dat zit er dus al op. En is onderstaande Laser GP demper op een dergelijke fiets te fiegelieren?

[afbeelding]
Alles is er met een beetje goede wil onder te knutselen.
Dit model is echter niet af fabriek passend voor de SC50.
Waarom zou je dat willen, die Blade die jij op het oog hebt heeft toch al een Akrapovic demper, en dat is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is ;)
Goede keuze trouwens, die Wit Blauwe...
 
Ben zelfbenoemd estheticus :Y en vind zo'n GP demper, ivm het vrijere achterwiel, gewoon mooier staan. 'K weet dat Acrapovic ook top of the bill is, maar blijft toch een groot ding. GP demper is ook niet meteen noodzakelijk hoor. Maar 'k heb wel wat (langetermijn) plannen en daar is dit er één van.

Heb trouwens nog geen foto's gezien va deze blade met de Acra-pijp eronder. Maar hoe weet je eigenlijk dat ik achter die motor aan zit Sherlock :? ?
 
Aha!

Trouwens ook naar undertails zitten te kijken omdat die er niet opzit bij het model wat ik op het oog heb.

Kan voor dit type fiets alleen onderstaande undertail vinden, maar je maakt mij niet wijs dat de kentekenplaat dan het achterwiel niet raakt bij een flinke hobbel. Fabrikant zei dat het wel meeviel, maar da's niet goed genoeg. Moet iets anders hebben dus.

Iemand andere ideeën/fabrikanten?

full
 
En nog een vraagje:

De huidige eigenaar vande motor heeft geen idee of de motor wel naar de terugroepactie is gegaan en of er dus kogellagers ipv rollagers in zitten.

Hoe is dit te controleren en als ie niet is geweest is dat dan nu nog mogelijk onder garantie?
 
De SC50 heeft al een originele undertray waar je met een zelfgemaakt beugeltje simpel de kentekenplaat en kleine knipperlichten aan kunt bevestigen.

Honda geeft 2 jaar garantie, het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat deze motor nu nog gratis nieuwe lagers krijgt.

Koop de motor eerst maar eens en rij er een tijdje op voordat je je druk maakt over deze zaken.
full
 
En nog een vraagje:

De huidige eigenaar vande motor heeft geen idee of de motor wel naar de terugroepactie is gegaan en of er dus kogellagers ipv rollagers in zitten.

Hoe is dit te controleren en als ie niet is geweest is dat dan nu nog mogelijk onder garantie?

Als je van plan bent er een stuurdemper op te laten zetten dan maakt het niet uit. Ik heb de originele rollagers er nog inzitten i.c.m. een stuurdemper.

V.w.b. garantie. Ik meen, mocht het zo zijn dat het balhoofd moet worden vervangen, je de onderdelen wel vergoed krijgt maar arbeidsloon mag je zelf betalen.
 
Mocht je willen hoe een Akrapovic carbon er uit ziet op een blade...

bikepics-903528-800.jpg


Ik heb de motor ook even bekeken op marktplaats. Kon er geen WP schokbreker op zien, deze fireblade ziet er standaard uit. Een bezichtiging kan uitsluitel brengen...vraag ook om de rekening dat daadwerkelijk de voorvering is aangepast. Dit kun je aan de buitenkant niet zien. Verder een nette fiets voor een schappelijke prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan