Aanschaf FJR 1300 abs uit 2003

PIPOOO

MF'er
13 okt 2007
182
0
Hallo,
Ik wil een FJR uit 2003 aanschaffen met 28.000 km op de teller. Heb reeds een proefrit gemaakt en het lijkt me wel wat. Na afloop van de proefrit viel het me op dat het blok wat meer lawaai maakt dan ik verwacht had. De dealer heeft beloofd dit "euvel" op te lossen voor de aflevering en mocht ik het niet mee eens zijn dat wordt de koop ongedaan gemaakt.
Nu denk ik zelf dat het te maken zou kunnen hebben met de nokkenaskettingspanner. Is dit een bekend probleem bij deze motor? En kan dit verbloemd worden zonder deze spanner te vervangen? Zijn er nog meer aandachtspunten bij deze motor? Overigens kan je zo'n spanner afstellen van buitenaf?

Ik hoor van jullie ervaringsdeskundigen.

Groet,

Bert
 
als het de NAKS is kan het ook zijn dat hij even "geholpen" moet worden...
heb ik met de TDM gehad, zat lawaai in het blok wat duidelijk de nokken as was...
de monteur heeft even de automatische spanner een handje op weg geholpen en het was weer over :)

hoeft dus mischien niet vervangen te worden
 
Ik heb zelf op een FJR gereden die stationair leek te klinken als een dieselmotor. Bleek de distributieketting te zijn. Daarna euvel opgelost.

Ik weet niet of dit voor jou machine geld.
 
De mijn is met afgelopen Hemelvaart kapot gegaan. Motor is van 2004 met 46000 km op de teller.
Ik heb mijn complete blok vervangen, dit was goedkoper dan reparatie.
 
De mijn is met afgelopen Hemelvaart kapot gegaan. Motor is van 2004 met 46000 km op de teller.
Ik heb mijn complete blok vervangen, dit was goedkoper dan reparatie.

Eigenlijk maar triestig dat een 'toerbuffel' die dan nog zoveel kost na 46000 km zichzelf in de vernieling rijdt over zoiets doms als een NAKS...
 
gaat dus echt geen 80k mee,dit was een euvel van de FJR :Y

Ik vind 28k kilometer wel heel snel. Ik heb sowieso altijd mijn vraagtekens bij zulke lage kilometerstanden (zeker bij dikke toerbuffels)

Het is toch vreemd dat iemand een motor koopt voor dik 17.000 euro en er vervolgens maar 3500km per jaar mee rijd.
 
wie weet zat de vorige eigenaar wel bij de marine... die zijn vaak weg

of offshore werknemer...

ben het met je eens, dikke machines zoals deze moeten rijden!
 
Heren,

Ik weet niet zeker of dit het probleem is, ik vermoed het alleen maar! Verder heeft de dealer belooft dit op te lossen en daar ga ik dan ook vanuit. De km stand heb ik uitgezocht en deze klopt! Overigens mijn ingeruilde Diversion heeft 16.000 km gereden en deze is van 1996! Ook niet veel dus.
Maar als er nog meer suggesties zijn, ik hou me aanbevolen.

Groet,
Bert.
 
In 2004 is er een update uitgevoerd aan de motor van de FJR,dit betrof nieuwe klepgeleiders en zittingen.
Het is dus zeker mogelijk dat dit bij deze motor nog moet gebeuren,gezien de lage km stand,zou ik toch maar eens aanhalen bij de dealer.
 
In 2004 was inderdaad een update, maar dit ging volgens mij over de blokken van 2001/2002.
Ik heb pas nog met een monteur van Yamaha gesproken en die wist mij te vertellen dat de blokken van 2003 en 2004 exact hetzelfde zijn. De update was toen iets met het ABS systeem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan