Aanschaf FZR 1000

Rossi 46

Die hard MF'er
8 jun 2004
692
0
Winschoten
Hoi allemaal,

Ik ga binnnenkort een fzr 1000 aanschaffen uit 1990. Ik heb niet zoveel verstand van motoren. Ik zou graag van jullie wetenwaar ik op moet letten bij de aanschaf van zo`n motorfiets. Ik wil mezelf natuurlijk niet voor |(

Ik hoop dat jullie mij wat nuttige tips kunnen geven :)
 
FZR-en hebben de neiging nogal wat olie te verstoken... Let goed op de kleur van de rook uit de uitlaat. Laat een maatje achter je rijden tijdens de proefrit en gooi hem eens vol open. (Wel eerst ff warmrijden). Zwarte / blauwe rook is slecht. Eigenlijk wil je gewoon geen rook zien...!

Voorvorkseals zijn ook vaak door, is een zwak punt van de FZR.
 
oké bedankt :) . Alleen dit wist ik al ;) . Ik doel ookeen beetje op tips waar je in het algemeen op moet letten bij de aanschaf van een motor.

Ben daar nog niet zo ervaren in. :P
 
Ik heb zelf een FZR 1000 gehad bj.1991,145pk,top van ruim 270 km.De FZR 1000 is betrouwbaar,maar let bij aankoop goed op de km stand,er word nog wel eens een km teller terug gedraaid,zelfs bij de grotere motorzaken gebeurd dit :( vraag of er een service boekje bij zit,maak altijd een proefrit,bedenk wel dat dit soort motoren vaak door echte scheurneuzen zijn bereden O-)
 
Betaal er in ieder geval niet teveel voor !!!!!!!!

Verder goed opletten en een beetje geluk hebben.
Kijken of je remschijven niet versleten zijn, kosten behoorlijk wat.
Buiten het evt. olie verbruik zijn er bij mijn weten niet echt zwakke punten.

Ze verbruiken wel een hoop brandstof
 
let op:

*hoge olieverbruik, check de uitlaat. -->alles droog, niks aan de hand, is het nat, dan spuugt tie de olie er teveel uit

*exup klep --> als ik mij niet vergis heeft de 1000 een exup klep. Correct me if i'm wrong. Check dat je geen gepingel hoort en dat je met starten netjes een motortje hoort lopen --> dan gaat de klep een stukje open en dicht. Met rijden moet bij +- 8000 toeren de klep open gaan en je ene schop onder je reet voelen ;)

*de uitlaatbochten: deze hebben de neiging bij een ouwe fzr nogal te roetsen met gaten tot gevolg (welkeoude fiets niet)
 
Kijk ook eens op de site van de fzr-club (www.fzrclub.nl) daar lees je een heleboel over de fzr. Tevens staan daar nog een paar leuke FZR 1000 motoren van echte liefhebbers te koop.

Waaronder ook die van mij (beetje spammen mag toch :X
 
Ook ik heb een FZR1000 ('94) gehad, en het zijn echt supersterke machines waar het motorblok bijna niet stuk te krijgen is ook!!!

Ik sluit me helemaal aan met wat hierboven allemaal geschreven is. Ze staan idd. bekend als oliezuipers. Check altijd de wiellagers en de balhoofdlagers, kijk goed of hij niet is overgespoten (schade??). Maar het beste merk je natuurlijk met een proefrit, en neem een vriend/kennis mee die wat verstand heeft van technische zaken. Als je rijd, laat dan eens je handen los van het stuur en kijkt dan of de motor naar 1 kant 'trekt'. Dit kan een oorzaak zijn van bijv. een krom frame.

Maar ik zou inderdaad even een mailtje sturen naar de FZR club, en die kunnen je echt haarfijn uitleggen waar je zoal op moet letten...

Veel succes, en als je hem hebt, wel ff een fotootje posten hé!!!??

Groetjes,

Willi
 
FZR-en hebben de neiging nogal wat olie te verstoken... Let goed op de kleur van de rook uit de uitlaat. Laat een maatje achter je rijden tijdens de proefrit en gooi hem eens vol open. (Wel eerst ff warmrijden). Zwarte / blauwe rook is slecht. Eigenlijk wil je gewoon geen rook zien...!

Voorvorkseals zijn ook vaak door, is een zwak punt van de FZR.
He, dat was mijn text.. :)
 
Bedankt voor jullie reacties :} .

Kheb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar de FZR-club maar nog geen antwoord gekregen. FF afwachten dus.

De motor die ik op het oog heb heeft niet veel kilometers gezien het bouwjaar. Kijk hieronder voor advertentie.

Aangeboden: FZR1000 Genesis
€ 2.700,00

Cylinder inh. : 1000 cc
Vermogen : 145 PK
Bouwjaar : 1990
KM stand: 32.000

Extra’s
* nieuwe ketting(goudkleur) en tandwielen,
* stalen remleidingen
* nieuwe remschijven
* REMUS carbon uitlaat/demper
* Alarm met twee afstandbedieningen

Is dit volgens jullie te duur????
 
Kijk ook eens op de site van de fzr-club (www.fzrclub.nl) daar lees je een heleboel over de fzr. Tevens staan daar nog een paar leuke FZR 1000 motoren van echte liefhebbers te koop.

Waaronder ook die van mij (beetje spammen mag toch :X


Errug mooi fiets bunker :}

Alleen ligt de prijs net boven mijn budget wat ik voor een motor wil geven. Ik zit zelf rond de 2.500 eurootjes te denken. (meer wil ik momenteel niet uitgeven voor een motor).
 
2000km per jaar met een FZR 1000 lijkt me vrij weinig.
stel je voor dat je ALLEEN in de lente+zomermaanden zou rijden (16 weken) en de motor in de R-maanden binnen staat en niet van z'n plaats komt.
dan zou dan neerkomen om nog geen 2 km per dag.

die brommer heeft OF 5 jaar lang in de garage gestaan OF die km-teller "is vervangen".

Stel je voor, 2 MF-meetings, 2 tourtochten en 2 keer naar de eifel in het jaar.
En dan NERGENS de motor meer voor gebruiken, zit ik persoonlijk (en ik woon DICHT bij Veenendaal en de Eifel) al op 2000km per jaar.

bovendien, NIEUWE remschijven BINNEN 32.000 km ? gesinterde blokken hebben we nog niet zo lang, en als je maar 2000km per jaar rijdt, kunnen die dingen nog niet versleten zijn.

ALS je al een FZR koopt, zou ik me niet zo druk maken om het olie verbruik, handleidingen stellen 1:1000 of erger pas zinvol om te gaan kijken waar het aan ligt. blauwe rook = olieverbruik maar als je onder die 1:1000 blijft.. boeien. zwarte rook is eerder een overvloed aan benzine en daar zou ik eerder naar laten kijken, want die FZR1000 lusten wel wat brandstof (1:8-1:15) maar als die zwart rookt wordt je vriendjes met de benzinepomphouder. De exupklep is na 15 jaar ook wel zo goed als versleten, de spanningsregelaar, de startmotor en de CDI hebben dan ook wel hun beste tijd gehad.

persoonlijk heb ik weinig FZR1000's gezien die nog betrouwbaar overkwamen, enkele uitgezonderd maar die krijg je niet voor <3000 euro.

Ik zou eerder gaan kijken naar een ZX9/ZZR1100, CBR1000, GSXR1100...
en ik weet niet hoe ver je van de duitse grens woont ?
 
persoonlijk heb ik weinig FZR1000's gezien die nog betrouwbaar overkwamen, enkele uitgezonderd maar die krijg je niet voor <3000 euro.

Ik zou eerder gaan kijken naar een ZX9/ZZR1100, CBR1000, GSXR1100...
en ik weet niet hoe ver je van de duitse grens woont ?

:? Je bent de 1e die niet positief is over de fzr1000.
Dus als ik je goed begrijp, zeg jij: NIET DOEN??

Ik woon niet zo ver van de duitse grens. Ong. 15 min. Dus dat valt wel mee. Alleen zit ik niet te wachten op de ''rompslomp'' van het invoeren.

Maar hoe zit dat?? In je ALVATAR staat een fzr afgebeeld :X En je zit de fzr1000 hier een beetje neer te halen :?
 
:? Je bent de 1e die niet positief is over de fzr1000.
Dus als ik je goed begrijp, zeg jij: NIET DOEN??

Ik woon niet zo ver van de duitse grens. Ong. 15 min. Dus dat valt wel mee. Alleen zit ik niet te wachten op de ''rompslomp'' van het invoeren.

Maar hoe zit dat?? In je ALVATAR staat een fzr afgebeeld :X En je zit de fzr1000 hier een beetje neer te halen :?

Ik heb ook een FZR1000 gehad, een '94er.
Zijn erg betrouwbaar, en donders snel :)

Het is wel een beetje werken op die fiets hoor, maar daar kom je pas achter als je een keer op een veel nieuwere fiets rijdt ;) Maar kijk gewoon naar de algehele staat van de fiets, en rij er stuk op. Je merkt zelf wel of het een echte is of niet. Alles hoort gewoon strak aan te voelen ;)
 
mocht hij met paars bont bekleed zijn dan zou ik het niet doen want die is nogal afgeragt. ;)

geeft trouwens ook wel aan dat die machines wat kunnen hebben.

full
 
:? Je bent de 1e die niet positief is over de fzr1000.
Dus als ik je goed begrijp, zeg jij: NIET DOEN??

Ik woon niet zo ver van de duitse grens. Ong. 15 min. Dus dat valt wel mee. Alleen zit ik niet te wachten op de ''rompslomp'' van het invoeren.

Maar hoe zit dat?? In je ALVATAR staat een fzr afgebeeld :X En je zit de fzr1000 hier een beetje neer te halen :?

Nou, je moet uit mijn tekst eigenlijk dat halen wat ik bedoel, misschien niet dat wat je leest.
Een FZR is op zich een vrij betrouwbare brommer, afgezien van de eerder genoemde zaken, en met de meeste problemen kom je nog gewoon thuis ook (en dat vind ik zelf dan best belangrijk)
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat voor de prijs die jij ervoor wilt uitgeven je geen 100% fiets kunt verwachten van dit model en dat de prijs en de specs van de fiets die jij opnoemde mij niet aanstonden.
De andere motoren die ik opnoemde zijn, met uitzondering van de GSXR, net zo betrouwbaar maar makkelijker te vinden voor de prijs die jij opnoemde en ook nog een 100% staat te vinden. Niet in de eerste plaats omdat er gewoon meer van zijn.

Over "niet doen" is mijn PERSOONLIJK oordeel over de fiets die je opnoemde. De specs "op papier" als het ware. Ik herken hem niet en heb de fiets niet persoonlijk gezien dus ik kan niet zeggen of die een limoen of een pareltje is maar op basis van de specs die je me gaf, zou ik niet eens gaan kijken. ik zou mijn mening kunnen bijstellen als ik de fiets persoonlijk gezien had of kende (of de eigenaar/eigenaresse (alhoewel ik alleen vrouwen op een <=600cc zie)).

die fiets in de avatar is een duitser die ik zelf bij een YAMAHA-Dealer gehaald heb in duitsland. daarmee heb ik 1000 euro in mijn eigen broekzak gestopt. ik had daar een beter gevoel bij dan Nederlandse fietsen die ik particulier zou moeten kopen om bij de prijs van de duitse dealer te komen. de motor heeft vrijwel uitsluitend originele onderdelen en alles wat afwijkend is, stond op het kentekenbewijs (zoals andere kleur kuipruit, ander merk banden dan fabriek enz), samen met de eigenaren en hun adres. daardoor kon ik bijv zien dat mijn brommer 2.5 jaar stilgestaan heeft en dat de vorige eigenaar een vrouw was. vrouwen zijn over het algemeen geen sleutelkoningen, dus is het onderhoud in de garage gedaan (en hopelijk dan professioneel). het enige nadeel aan invoeren is dat de motor gekeurd wordt door de RDW (die daar behoorlijk objectief naar kijkt) en je fiets dus moet voldoen aan de geldende eisen (uitlaat-dBa's, verlichting enz). voor mij geen echt nadeel overigens, omdat ik alles zoveel mogelijk origineel wil hebben. kosten om de motor hier te krijgen, samen met kenteken+platen en rdw keuring en de BPM waren nog geen 200 euro. samen met de garantie, de hele goede prijs die ik ervoor betaald heb stak ik dus flink geld in mijn zak, voor een goedgekeurde fiets met garantie, bij een dealer. (ps, ik heb wel 4 maanden gezocht naar DE fiets en vervolgens 5 weken moeten wachten op de keuring bij de RDW.

hier op de site trouwens ook een how-to voor invoeren, echter voor fietsen van deze prijsklasse en leeftijd vervalt de BTW voor de invoer en hoef je alleen bpm te betalen.

(transport gratis, keuring was 78.25 euro, tenaamstelling deel II 9.75 euro, 1 reflector 1.34 euro, 1 stadslichtje (was blauw O-) ) 0.49 euro, BPM 98 euro, kentenplaat 11 euro, totaal 198.83 euro.

samengevat, ik vind een FZR geen slechte fiets maar je zal HEEL goed moeten zoeken wil je een motor tegenkomen in zeer goede staat voor het geld wat je wil uitgeven, terwijl dat bij andere merken en modellen wat makkelijker zal zijn, door het grotere aanbod, aanbod wat ook vaker bij een dealer te vinden is, FZR brommers zie je namelijk ZELDEN bij een dealer staan.
 
Errug mooi fiets bunker :}

Alleen ligt de prijs net boven mijn budget wat ik voor een motor wil geven. Ik zit zelf rond de 2.500 eurootjes te denken. (meer wil ik momenteel niet uitgeven voor een motor).

Jammer, maar ik denk dat je voor een mooie originele en goed FZR 1000 toch echt wel moet denken aan een prijs rond de 3.000 euro. Maar wie weet heb jij nu de uitzondering op de regel te pakken.
Trouwens mijn vraagprijs is op dit moment 3300 euro, daar is natuurlijk nog wel over te praten. (we hebben het dan wel over een originele 92ér met 16.000 echte kilometers, die van de typische fzr kwaaltjes tot nu toe alleen last heeft gehad van kapotte voorvorkkeerringen, deze verbruikt verder geen olie).

En in tegenstelling wat sommigen beweren zijn het niet allemaal olieboten hoor!
 
Bunker, de mijne verbruikt ook maar minimaal. Is wel een 600 maar wat ik wil zeggen is idd dat niet iedere fzr veel olie verbruikt.

Top motoren, gewoon doen.
 
Op het eerste gezicht zie je geen verontrustende dingen aan de motor.

Ik denk dat ik maar eens binnenkort een afspraak ga maken voor een proefrit.

Kijken hoe hoe die motorisch, rijwieltechnisch is etc.

Jullie horen van mij hoe het afgelopen is :)
 
Laatst bewerkt:
Als ik het woord fzr 1000 hoor dan denk ik aan een groote logge stuurbak, terwijl dat helemaal niet zo is.. is immers voorloper van de R1.de thunderace is ook zo een verkeerde naam gevalletje.
 
@ Rossi 46: Ik vindt persoonlijk dat het verschil tussen model '90 en '91 nogal groot is. De '91 is een veel mooiere en vooral modernere FZR1000 dan de '90er. Zo heeft deze een upside-down voorvork, een veel modernere stroomlijn&verlichting, een ander aluminium frame en hebben de 1000's vanaf '91 een ander blok met sterk verbeterde smering en koeling dan de '90er. Niet om iemands motor af te zeiken, maar 2700 euro voor een '90er vindt ik best aardig wat geld, ik zie '90ers ook voor rond de 2300,- staan. Voor 2700,- zou ik toch echt naar een model '91 gaan kijken, daar kom je qua prijs dan al heel aardig in de buurt denk ik zo, en de verschillen tussen een '90 en een '91 zijn nogal belangrijk.

Ik kan het wel eens zijn met bovengenoemde meningen dat de FZR1000 een geweldig sterke en bloedsnelle motor is, ALS je maar een goede te pakken kan krijgen tenminste, iets wat misschien kan lukken voor die 2500/2700 euro die je wilt besteden, maar dan moet je wel ontzettend veel mazzel hebben en zorgen dat je alle mogelijke technische valkuilen aan een motor herkend. De FZRren staan erom bekend dat ze nogal lawaaiig stationair lopen als ze koud zijn, en dat is voor veel mensen een uitstekend excuus om allerlei mechanische problemen te verbergen onder het motto "O, zoveel herrie maakt hij altijd, da's normaal".

Wellicht overbodig om te melden dat mijn FZR1000 ook te koop staat (advertentie in "Gezocht en Gevonden", "Te koop: FZR-1000 '91 6-speed")

De prijs is een vraagprijs, dus wellicht heb je straks voor een paar honderd euro boven je oorspronkelijke budget een jongere en veel modernere FZR1000, met een redelijk bijzonder extraatje (6-versnellingen i.p.v. 5) en ik heb er geen moeite mee je 3 maanden garantie te geven op de technische aspecten van de fiets. Dit laatste zou ik persoonlijk nog het allerbelangrijkste vinden bij een motor van deze leeftijd, want ik zie niet veel mensen die op deze manier het vertrouwen in hun motor durven garanderen.

Realiseer je wel dat slijtage-onderdelen van FZR1000's duur zijn, dus 1 setje voorremschijven die na aankoop wat slechter waren dan je dacht en je kan zo 300 a 350 euro bij je (goedkope) aanwinst optellen, en dan had je die van mij ook gehad (met goede schijven :) )

Maar stel je vragen gerust op www.fzrclub.nl, ik ben jouw vraag daar nog niet tegengekomen (of ik kijk eroverheen), maar er zit daar meer dan genoeg kennis om je overal mee te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Mwah, mijn FZR600 uit '93 had ook 33k op de teller.. en ook wel erg lage prijs, voor een dealer. (zie FZRClub.nl forum voor details)

Toen ik ging kijken bleek dat ie beetje schade had, daarom niet al te hoge prijs, en nog wat eraf kunnen lullen.. Dat beetje schuifschade vond ik helemaal niet erg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan