aanschaf halfautomaat lasapparaat

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
268
11
is een beetje off-topic maar heb op dit forum al gelezen dat er personen zijn met veel ervaring op gebied van lassen. ben een leek op gebied van lastechnieken en wil als hobbyist toch wel eens het een en ander in elkaar knutselen. wat is het beste om ermee te starten, dacht aan een halfautomaat. hoe zwaar moet dit ding zijn om wat kleine laswerkjes uit te voeren. dit kan gaan van licht plaatstaal tot wat staal met max dikte van een 4mm . probleem is dat ik enkel een monofazig net van 220V/20A ter beschikking heb dus hier moet ook rekening mee gehouden worden.

wat zijn de minimale specs voor een halfautomaat waarmee vlot gewerkt kan worden. tijd heb ik zat om het uit te proberen.
 
Het ligt eraan wat je uit wil geven maar er zijn zeer goede CO2 apparaten op 220V te koop ik heb er een gehad en dat was een prima ding tot zelfs 8 mm aan toemaar die kan je kopen bij de betere ijzerwaren winkels.
 
wat heb je te besteden?
toevallig tijdje terug co2 apparaatje gekocht en die doet het prima op 220 volt. (en beter op 380 trouwens)

alles bij elkaar zijn de kosten rond de €1000 (nieuw)
 
220 / 20 A

Daar kun je een 16 Ampere lasapparaat op los laten (dat zijn de meeste 220 volts)
Wil je co-2 lassen of TIG/MMA ??

Met -ook de goedkoopste tig apparaatjes- kun je gewoon MMA oftwel electroden lassen, en het TIG lassen van ijzer/staal is ook heel eenvoudig te leren , en las veel netter dan co-2
Ik heb net mijn oude super kempak 150 DC verkocht aan iemand die nog nooit gelast heeft, maar die man komt eerst 4 x 2 uur bij mij lassen, en dan pas krijgt ie um mee.
Ik heb een 380 v AC/DC weer gekocht, maar dat is met de optie aluminium te lassen, en dat voor mij weer handig, daar ik daarmee op mijn werk de kost verdien.

Mijn eerste probeer maar thuis lasapparaat was was een 220/380 volt electroden ding, een kleine, die kocht ik voor 25 euro op marktplaats, en daar kon ik ook 1,5 mm mee lassen, maar ook wel 5 mm, zo ben ik thuis begonnen.
 
Hallo Mensen misschien vloek ik wel in de kerk maar iemand gedacht aan Profesionele Metaal lijm, dus niet uit de bouwmarkt maar die voor de industie. Veel sterker! denk maar een vliegtuig. En als "hobbyist"makkelijker te doen. Bijv. je brengt geen warmte in het apperaat en trekt dus niet krom......
 
bijv. MESA Epoxylijm Industrie. Wat ik vroeger een keer gedaan heb is gewoon naar een plaatselijke carosserie bouwer gestapt. Het vervelende van lassen vindt ik tevens dat het rond om de las zwak blijft. De mensen die overigens twijfelen een opel speedster is ook gelijmd het is vaak een gevoelskwestie...
 
is een beetje off-topic maar heb op dit forum al gelezen dat er personen zijn met veel ervaring op gebied van lassen. ben een leek op gebied van lastechnieken en wil als hobbyist toch wel eens het een en ander in elkaar knutselen. wat is het beste om ermee te starten, dacht aan een halfautomaat. hoe zwaar moet dit ding zijn om wat kleine laswerkjes uit te voeren. dit kan gaan van licht plaatstaal tot wat staal met max dikte van een 4mm . probleem is dat ik enkel een monofazig net van 220V/20A ter beschikking heb dus hier moet ook rekening mee gehouden worden.

wat zijn de minimale specs voor een halfautomaat waarmee vlot gewerkt kan worden. tijd heb ik zat om het uit te proberen.

hier kun je, je een beetje inlezen :Y
Lasapparaten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan