Aanschaf harley davidson fxd Dyna uit 2002

Sanderhq

Rookie
6 apr 2020
14
4
Nou! de keuze is gemaakt. Tenminste voor een proefrit. Volgende week ga ik proefrijden op een dyna fxd uit 2002.
Deze staat bij een harley dealer, km stand is ongeveer 44.000. (km teller ontbreekt maar is te zien in de historie)

Zijn er dingen waar ik extra op moet letten? Sorry voor de algemene vraag, dit wordt mijn eerste motor zelf dus ik ben een beetje op zoek naar houvast. Daarnaast heb ik niet veel bekenden met motorkennis of ervaring vandaar dat ik deze vraag hier nog een keer stel.
 
Ook van horen zeggen (en je hoort het best wel veel).
In het algemeen dient het vervangingsmoment van deze Cam Chain tensioners (spanblokjes) zich aan tussen de 40.000 en 50.000 km.
 
Als je dan toch bezig bent laat dan die hydraulische spanners monteren of ga meteen voor de gear driven shafts zoals beschreven in bovenstaande link. Zal wat meer kosten maar hoef je in het laatste geval nooit weer
 
Bedankt mannen, dit is zeer goede info! Ik zal navragen of dit al is gedaan!
 
Als je dan toch bezig bent laat dan die hydraulische spanners monteren of ga meteen voor de gear driven shafts zoals beschreven in bovenstaande link. Zal wat meer kosten maar hoef je in het laatste geval nooit weer

Ik zal overleggen met de dealer hoe zij hier naar kijken. Ik zit namelijk echt wel aan het max met mijn budget
 
Laatst bewerkt:
Ik zal overleggen met de dealer hoe zij hier naar kijken. Ik zit namelijk echt wel aan het max met mijn budget
Koop nu maar een jap want die HD staat straks meer kaput in het hok, en jij werkt je de blubber om alle onkosten aan het kreng te verdienen … Dus gewoon een Jap .. is rijden poetsen rijden poetsen rijden , etc etc etc... 8-)
 
Koop nu maar een jap want die HD staat straks meer kaput in het hok, en jij werkt je de blubber om alle onkosten aan het kreng te verdienen … Dus gewoon een Jap .. is rijden poetsen rijden poetsen rijden , etc etc etc... 8-)
Inderdaad nooit een HD kopen van je laatste centen,HD is voor mensen met genoeg poen om hem te onderhouden.
 
Als je een nieuwe koopt en tijdig inruilt dan heb je geen poen nodig voor ondehoud 😳😉
 
Wat een hoop onzin; HD is vanaf Evo gewoon betrouwbaar spul, en ouder spul is betrouwbaar zat.
Twin Cam blokken vanaf '99 hebben wel een nokkenas kettingspanners probleem, maar daar zijn prima vervangers voor.
Kosten ergens tussen 3-400 euri.

Ramp met HD is dat er veel kapotgesleuteld wordt door "ervaren" sleutelaars die wèl stevig incasseren.

Als je zo'n ding netjes rijdt, en gewoon op toeren houdt (dus niet laag stationair laten stampen, en niet in een te hoge versnelling accelleren "elke-paal-een-klap" gaan ze net zolang mee als een Jap.

Kijk of het ding een schadeverleden heeft.
Zoek op google met 'salvage' gevolgd door framenummer.
Ding moet netjes lopen; als er blèrpijpen gemonteerd zijn en het ding moet warm met choke gestart worden, hebben ze niet de moeite genomen om de carb-setting aan te passen aan de uitlaat en loopt hij te arm...
Neem iemand mee, en als je het niet vertrouwt loop weg..er zijn genoeg goeie.
Have fun
 
Laatst bewerkt:
Wat een hoop onzin; HD is vanaf Evo gewoon betrouwbaar spul, en ouder spul is betrouwbaar zat.
Twin Cam blokken vanaf '99 hebben wel een nokkenas kettingspanners probleem, maar daar zijn prima vervangers voor.
Kosten ergens tussen 3-400 euri.

Ramp met HD is dat er veel kapotgesleuteld wordt door "ervaren" sleutelaars die wèl stevig incasseren.

Als je zo'n ding netjes rijdt, en gewoon op toeren houdt (dus niet laag stationair laten stampen, en niet in een te hoge versnelling accelleren "elke-paal-een-klap" gaan ze net zolang mee als een Jap.

Kijk of het ding een schadeverleden heeft.
Zoek op google met 'salvage' gevolgd door framenummer.
Ding moet netjes lopen; als er blèrpijpen gemonteerd zijn en het ding moet warm met choke gestart worden, hebben ze niet de moeite genomen om de carb-setting aan te passen aan de uitlaat en loopt hij te arm...
Neem iemand mee, en als je het niet vertrouwt loop weg..er zijn genoeg goeie.
Have fun
Het onderdeel zelf is niet eens zo heel duur. Als je er dan weer veertigduizend kilometers verder mee kunt.

BB98AE11-8E0A-48AF-9A40-FE7D928BF665.png
 
Als je iets betrouwbaars wilt niet doen.
Heb je veel geld over om de blitz te maken is het een ander verhaal.
P.S. @Willem kan nogal veel zelf met 2 rechter handen.
Ze zijn wel betrouwbaar. Met een occasie ligt het er vooral aan wat de vorige reeks eigenaren ermee heeft gedaan. Die van mij is niet kapotversleuteld en wat er niet deugde was meer achterstallig onderhoud aan het rollende gedeelte. Elektrisch heeft iemand zonder benul maar wat aan zitten kloten en ze hebben het nooit door gehad dat de vacuümleiding scheuren vertoonden. De brandstofleidingen zijn niet ethanol/e5/e10 bestendig en die losten een beetje op. Toch heb ik in een paar dagen tijd vijftienhonderd kilometer bij kunnen schrijven.
 
Hmmm,eerste motor,geen sleutel ervaring of kennis van motoren en dan een al oudere HD kopen,zou daar nog maar
eens goed over nadenken,mensen zoals bv Willem zijn bedeelt met een ruime sleutel ervaring en heeft zoals hij zelf
schrijft al het nodige moeten doen om de motor betrouwbaar te krijgen,moet je dat allemaal laten doen komen er weer
de nodige kosten bij,ik heb zelf op 2 HD,s gereden en heb met beide stil gestaan,bij de eerste trilde het contactslot onderweg kapot ,
en bij de 2e trilde de voetsteun los,geen grote problemen maar je staat dan wel stil onderweg zonder gereedschap,ook ooit
eens met een toertocht meegeweest,deed 1 HD aan mee,het begon al bij de start toen de accupool kapot getrild was,dat werd
snel gemaakt door 1 van de andere deelnemers die een garagebedrijf had vanwaar ook de toertocht begon,onderweg begaf
de startmotor het en moesten we bij iedere stop de HD aanduwen,allemaal geen wereldschokkende dingen,zeker als je zelf
kan sleutelen niet,maar als iemand zonder enige kennis of sleutelervaring ben je grotendeels afhankelijk van een ander
en dan word het toch snel onaangenaam als je daarvoor iedere keer terug moet naar de motorzaak.
Als ik zo iemand was zou ik alleen een nieuwe of bijna nieuwe HD overwegen met een uitgebreide garantie.
En geen KM teller,hou kan die motor dan een historie hebben,je kan dan ook het aantal gereden km,s niet bijhouden.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm,eerste motor,geen sleutel ervaring of kennis van motoren en dan een al oudere HD kopen,zou daar nog maar
eens goed over nadenken,mensen zoals bv Willem zijn bedeelt met een ruime sleutel ervaring en heeft zoals hij zelf
schrijft al het nodige moeten doen om de motor betrouwbaar te krijgen,moet je dat allemaal laten doen komen er weer
de nodige kosten bij,ik heb zelf op 2 HD,s gereden en heb met beide stil gestaan,bij de eerste trilde het contactslot onderweg kapot ,
en bij de 2e trilde de voetsteun los,geen grote problemen maar je staat dan wel stil onderweg zonder gereedschap,ook ooit
eens met een toertocht meegeweest,deed 1 HD aan mee,het begon al bij de start toen de accupool kapot getrild was,dat werd
snel gemaakt door 1 van de andere deelnemers die een garagebedrijf had vanwaar ook de toertocht begon,onderweg begaf
de startmotor het en moesten we bij iedere stop de HD aanduwen,allemaal geen wereldschokkende dingen,zeker als je zelf
kan sleutelen niet,maar als iemand zonder enige kennis of sleutelervaring ben je grotendeels afhankelijk van een ander
en dan word het toch snel onaangenaam als je daarvoor iedere keer terug moet naar de motorzaak.
Als ik zo iemand was zou ik alleen een nieuwe of bijna nieuwe HD overwegen met een uitgebreide garantie.
En geen KM teller,hou kan die motor dan een historie hebben,je kan dan ook het aantal gereden km,s niet bijhouden.
Zolang het onderhoud uitgevoerd is zoals het hoort en er geregistreerd werd wanneer en bij welke kilometerstand dan is het, in tegenstelling bij die van mij die wel een teller heeft maar geen enkel bewijs ooit onderhouden te zijn, niet aan te nemen dat er grote kosten aankomen. Nu staat deze motor naar alle waarschijnlijkheid wel op het punt van het vervangen van de eerder genoemde spanners. Ik zou eerst informatie inwinnen en dan een overwogen keuze maken. Dat heb ik ook gedaan en in plaats van een veel jonger TC blok heb ik nu een evo met bijna zestigduizend afgelegde kilometers.

Mijn broer rijd een FXR uit 1987 met een geschatte km stand van drie ton.
Die is dan ook gereviseerd en kan weer een poosje mee. Ik denk dat een japanse motorfiets evenveel gereviseerd dient te worden bij een dergelijk aantal gereden kilometers.

Maar, als het niet goed voelt dan moet je het niet doen want het kan tegen je gevoel in zomaar meevallen hoeveel ellende je gaat krijgen.
 
Gewoon voor gaan, als de motor in orde is :t

Het is al gezegd: dit model heeft als minpunt de te snel slijtende naks-blokjes. Vraag dat na.

De blokjes zelf zijn niet duur, maar tis een pokkewerk om ze te vervangen (de achterste).
 
Wat een hoop onzin; HD is vanaf Evo gewoon betrouwbaar spul, en ouder spul is betrouwbaar zat.
Twin Cam blokken vanaf '99 hebben wel een nokkenas kettingspanners probleem, maar daar zijn prima vervangers voor.
Kosten ergens tussen 3-400 euri.

Ramp met HD is dat er veel kapotgesleuteld wordt door "ervaren" sleutelaars die wèl stevig incasseren.

Als je zo'n ding netjes rijdt, en gewoon op toeren houdt (dus niet laag stationair laten stampen, en niet in een te hoge versnelling accelleren "elke-paal-een-klap" gaan ze net zolang mee als een Jap.

Kijk of het ding een schadeverleden heeft.
Zoek op google met 'salvage' gevolgd door framenummer.
Ding moet netjes lopen; als er blèrpijpen gemonteerd zijn en het ding moet warm met choke gestart worden, hebben ze niet de moeite genomen om de carb-setting aan te passen aan de uitlaat en loopt hij te arm...
Neem iemand mee, en als je het niet vertrouwt loop weg..er zijn genoeg goeie.
Have fun
Hahaha `` wel eens van sarcasme gehoord ? Elke HD heeft z`n charme mits de aanschafprijs er naar is .. Heb dus zelf een FLT evo gekocht van een rentenierende Boer zonder er maar een meter op gereden te hebben , nog geen moment spijt van gehad ! Ding donderde de eerste twee ritjes hier en daar wat vanaf , daarna de motorfiets even goed weer opnieuw opgebouwd .. niks geen koffers vol gereedschap meer mee voor onderweg .. Ding is voorlopig gewoon Bulletproof gebleken ..het is van de drie motoren de enige die ik nog gebruik omdat ie de meeste rij- beleving geeft ..En daarnaast is het ook een leuke fiets om aan te sleutelen ,wat te veranderen, pielen etc ..

Ik heb vanaf ik 3000 jaar terug ben begonnen te motorrijden altijd gezegd , voor dat ik ooit stop koop ik een Harley Davidson … Was mijn ultieme bike, ondanks alle kul die er omheen hangt aan geneuzel … Dus koop er gewoon een als je wil ..
 
Laatst bewerkt:
Ach als je een HD wil gewoon doen,zorg dat je de nodige info krijgt waar je op moet letten en ga er dan voor,
met een beetje geluk blijf je pech vrij en anders weer een lesje geleerd,het is wat dat betreft niet anders bij andere merken.
Wil je meer zekerheid kan je altijd nog de motor laten keuren door bijvoorbeeld Erik van Lent,
 
In maart heeft Oplichting nog een uitzending over km-standen en met name Harley handel gehad. Kan je vinden op YouTube, wellicht interessant om even te zien.
Ik zit nu aan m'n tweede HD, dyna 2008, en echt 0 problemen gehad. Gewoon op tijd onderhoud geven en weinig aan de hand
 
Terug
Bovenaan Onderaan