Aanschaf harley davidson fxd Dyna uit 2002

Ik heb na jaren van redelijk probleemloze Jap-kilometers mijn eerste HD gekocht, een 2003 FXDX Dyna Sport Glide met iets van 42k erop. Zit een 88 ci Twin Cam in. Goed onderhouden door een liefhebber die ook de NAKS heeft laten vervangen 6 maanden voordat ik hem kocht, facturen erbij.

Ik heb 1 probleem gehad met afslaan als hij warm werd wat een kapotte pickup coil was van 75 euro.

Verder is het 1 druk op de knop, starten en lopen. Geen klap verkeerd. Hij is wat gevoelig op de choke, maar je moet gewoon wennen aan zo'n dikke tweecilinder stamper als je zoals ik van 4 cilinder jappen afkomt.

Ik bedoel: er komt iets van 78 pk uit 1450 cc....dat is zó ondermaats, dat moet haast wel betrouwbaar zijn want dat blok wordt niet eens belast.

Dat halen ze al uit een 400cc standaardmotor. De Fazer 600 die ik heb staan heeft al 95 pk....

Maar wees eerlijk, qua uiterlijk kan toch geen Jap op tegen dit...:

20190622_193727.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 13 jaar een 1340 Evo Softail gehad, verdomd weinig mee gehad, denk dat ik als volgende een Shovel ga kopen voor meer "Harley ervaring"
Eigenlijk zijn ze zelfs aardig onderhoudsvriendelijk, geen kleppen stellen en carbs synchen, geen koelvloeistof perikelen.
 
Ik ga geen loftrompet voor het merk blazen, en heb een broertje dood aan "de Harley-rijder" die met veel poeha komt aangezet...gatverdamme..
Maar om nu zomaar om wildwest verhalen een merk te torpederen gaat me te ver, eender of het een Harley of WSK-tje is..
Ja Harley maakt met de modernste technieken en materialen nog steeds een concept dat dateert uit 1911...
Meerdere malen heeft men geprobeerd andere markten en publiek aan te boren door met vernieuwende concepten te komen, maar allen zijn uiteindelijk met stille trom van de prijslijsten afgehaald..; van boxers in lengterichting (1919-'23 W Sport) tot watergekoelde V-rods..
Er was wel wát belangstelling, maar men blieft toch vooral V-twins..

Mijn stal is gevuld met jappen en 'n oost-duitser en ja; ook een enkele ouwe amerikaan.
Ze doen voor elkaar niet onder in betrouwbaarheid, onderhoudsgevoeligheid of storingsgevoeligheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb na jaren van redelijk probleemloze Jap-kilometers mijn eerste HD gekocht, een 2003 FXDX Dyna Sport Glide met iets van 42k erop. Zit een 88 ci Twin Cam in. Goed onderhouden door een liefhebber die ook de NAKS heeft laten vervangen 6 maanden voordat ik hem kocht, facturen erbij.

Ik heb 1 probleem gehad met afslaan als hij warm werd wat een kapotte pickup coil was van 75 euro.

Verder is het 1 druk op de knop, starten en lopen. Geen klap verkeerd. Hij is wat gevoelig op de choke, maar je moet gewoon wennen aan zo'n dikke tweecilinder stamper als je zoals ik van 4 cilinder jappen afkomt.

Ik bedoel: er komt iets van 78 pk uit 1450 cc....dat is zó ondermaats, dat moet haast wel betrouwbaar zijn want dat blok wordt niet eens belast.

Dat halen ze al uit een 400cc standaardmotor. De Fazer 600 die ik heb staan heeft al 95 pk....

Maar wees eerlijk, qua uiterlijk kan toch geen Jap op tegen dit...:

Bekijk bijlage 1491841
DSC_0834.jpeg
 
In maart heeft Oplichting nog een uitzending over km-standen en met name Harley handel gehad. Kan je vinden op YouTube, wellicht interessant om even te zien.
Ik zit nu aan m'n tweede HD, dyna 2008, en echt 0 problemen gehad. Gewoon op tijd onderhoud geven en weinig aan de hand
Ja mooi maar dan moet er wel een teller opzitten :+
 
Harleys staan al jaren in de top bij onderzoeken naar rijderstevredenheid, betrouwbaarheid en prestaties. Ja ook prestatie zoals remmen.

De flauwe verhalen van mannetjes die alles uit tweede hand toch "zeker weten" moet je negeren. Flauwe jaloezie.

Je aanpak is goed. Haal wat echt advies op, zoals die nokkenaskettingspanners, praat met de verkoper en stel de juiste vragen. Maak een ritje en beslis zelf. Ik heb altijd mijn motorfietsen aan de top van mijn budget gekocht. Acheraf gezien altijd een prima beslissing.

Veel plezier met je Harley !
 
Als je een harley met eender welke japanse custom vergelijkt, rijd het gewoon anders. Ik heb vroeger een intruder 1400 gehad. Als ik die nu vergelijk met mijn heritage van 2003, kan je dat eigenlijk niet vergelijken. Intruder trok (gevoelsmatig) harder op, maar het "rijden gevoel" ligt hoger bij de harley. En nee ook ik heb nog geen problemen gehad. Het is starten en rijden. Probeer er eens mee te rijden dan weet je het wel of het je ligt.
 
Wat een hoop onzin; HD is vanaf Evo gewoon betrouwbaar spul, en ouder spul is betrouwbaar zat.
Twin Cam blokken vanaf '99 hebben wel een nokkenas kettingspanners probleem, maar daar zijn prima vervangers voor.
Kosten ergens tussen 3-400 euri.

Ramp met HD is dat er veel kapotgesleuteld wordt door "ervaren" sleutelaars die wèl stevig incasseren.

Als je zo'n ding netjes rijdt, en gewoon op toeren houdt (dus niet laag stationair laten stampen, en niet in een te hoge versnelling accelleren "elke-paal-een-klap" gaan ze net zolang mee als een Jap.

Kijk of het ding een schadeverleden heeft.
Zoek op google met 'salvage' gevolgd door framenummer.
Ding moet netjes lopen; als er blèrpijpen gemonteerd zijn en het ding moet warm met choke gestart worden, hebben ze niet de moeite genomen om de carb-setting aan te passen aan de uitlaat en loopt hij te arm...
Neem iemand mee, en als je het niet vertrouwt loop weg..er zijn genoeg goeie.
Have fun
Vaak loopt 'ie te rijk met open pijpen...niet te arm...
 
Harleys staan al jaren in de top bij onderzoeken naar rijderstevredenheid, betrouwbaarheid en prestaties. Ja ook prestatie zoals remmen.

De flauwe verhalen van mannetjes die alles uit tweede hand toch "zeker weten" moet je negeren. Flauwe jaloezie.

Je aanpak is goed. Haal wat echt advies op, zoals die nokkenaskettingspanners, praat met de verkoper en stel de juiste vragen. Maak een ritje en beslis zelf. Ik heb altijd mijn motorfietsen aan de top van mijn budget gekocht. Acheraf gezien altijd een prima beslissing.

Veel plezier met je Harley !
Tja onderzoek onder HD rijders zeker,als er 1 groep merk geil is zijn dat wel HD rijders,als valt hij spontaan onderweg uit elkaar dan
nog is het de beste motor in de wereld. :Y :+
 
Nou! de keuze is gemaakt. Tenminste voor een proefrit. Volgende week ga ik proefrijden op een dyna fxd uit 2002.
Deze staat bij een harley dealer, km stand is ongeveer 44.000. (km teller ontbreekt maar is te zien in de historie)

Zijn er dingen waar ik extra op moet letten? Sorry voor de algemene vraag, dit wordt mijn eerste motor zelf dus ik ben een beetje op zoek naar houvast. Daarnaast heb ik niet veel bekenden met motorkennis of ervaring vandaar dat ik deze vraag hier nog een keer stel.
_O-_O-_O-
 
"Tja onderzoek onder HD rijders zeker,als er 1 groep merk geil is zijn dat wel HD rijders"...


EN BMW-rijders, EN Ducati-rijders, EN Moto Guzzi-rijders, EN.....ga zo maar door.
Ik rij naast oude Harley's (zijklepper) ook modern japans, dus weet echt wel te relativeren..
Ik heb oud Oost-Duits en oud-japans, en dan valt het met betrouwbaarheidsvergelijkingen (3xwoordwaarde) best wel mee...
Want ook oud-japans heeft meer onderhoud nodig dan een moderne Harley...
 
Laatst bewerkt:
Tja een ieder heeft zo zijn voorkeuren,,niks mis mee, maar onderzoeken bij rijders van een bepaald merk zegt me
niet veel,zeker bij motoren speelt emotie rondom een bepaald merk een grote rol en zullen het meer door een roze bril zien
dan mensen die dat niet hebben,ik heb 2x stil gestaan met een HD die niet van mij was,niet door motorische problemen maar
wel andere delen die losraakte of gewoon kapot getrild waren,motoren waar ik alleen maar een stukje op reed.
Verder is mijn voormalige werkgever een tijdje Buell dealer geweest,van ellende is hij daar toen mee gestopt,
2 jaar dealer geweest,in die tijd hebben we 15 motorblokken moeten vervangen omdat ze ondergarantie kapot gegaan waren,
met dat dealerschap is hij toen maar gestopt,zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt bij de Japanse merken.
 
Wat heeft dat hele verhaal over verzwegen schades en oplichting van km standen nou specifiek met Harley te maken?

Het is makkelijk om de boel op te lichten bij import van een motor als deze van buiten Europa komt, én het loont de moeite wat meer als het een dure motor betreft.

Beide categorieëen zijn van toepassing op een Harley, dat is waar. Maar dat kan je Harley toch niet verwijten? Dit zou ook gebeuren bij iedere andere dure motor uit het buitenland.
 
Ik heb destijds gekozen om de spanners gewoon te vervangen voor origineel. 50.000 km is in mijn geval zeker 12 jaar. Dure hydrospanners is dan leuk maar wel voor de volgende eigenaar...
 
Tja een ieder heeft zo zijn voorkeuren,,niks mis mee, maar onderzoeken bij rijders van een bepaald merk zegt me
niet veel,zeker bij motoren speelt emotie rondom een bepaald merk een grote rol en zullen het meer door een roze bril zien
dan mensen die dat niet hebben,ik heb 2x stil gestaan met een HD

Ik heb een aantal keer stil gestaan met een geleende Kawa van een neef (riemaandrijving naar de dynamo geknapt, accu dôd) en een VFR (spanningsregelaar dôd)...
Dussss..


...jaar dealer geweest,in die tijd hebben we 15 motorblokken moeten vervangen omdat ze ondergarantie kapot gegaan waren,
met dat dealerschap is hij toen maar gestopt,zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt bij de Japanse merken.

In de tijd dat Wout Broer nog de scepter zwaaide en van MotoPort nog geen sprake was, heb ik zijn monteurs ook vaak horen klagen over TDM's die kapot liepen in de garantietermijn, en TL1000's die dingen deden die niet in de boekjes stond...
 
Terug
Bovenaan Onderaan