Aanschaf harley davidson fxd Dyna uit 2002

Ik heb al heel wat Harley's en Buell's gehad, en naast regulier onderhoud, zelfgekozen verbouwingen of rectificatie van gerommel door derden eigenlijk weinig tot geen problemen.

Onderhoud is goedkoop en veelal eenvoudig, en het rijdt nu eenmaal zoals niets anders rijdt, en daar hou je van of hou je niet van.
Ik vind zo'n veel te lichte, veel te soepel rijdende Japanse Harley-kloon echt afgrijselijk, een ander zal zo'n Amerikaans bootanker weer niks vinden.
 
heb ook jappen gehad nu mijn 3de harley 1ste heb ik 15jaar gehad nooit problemen behalve naar cz te rijden claxoncover verloren,nu een v-rod 10 jaar nu ,ieder moet voor zijn eigen weten wat ie wil en waar ie zich goed op voelt ,maar ga bij een dealer goed informeren doe een testrit ,die ene foto is toch een v-max en geen v-rod,dit is mijn v rod
 

Bijlagen

  • 37616137_10214485599906559_8598429431721099264_o.jpg
    37616137_10214485599906559_8598429431721099264_o.jpg
    201,8 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ben je de motor al gaan testrijden? Ben wel benieuwd wat je ervan vond.

Ik had de keuze tussen een 2004 Sportster 1200 met grote tank en dikke voorband of een 2006 Suzuki C800. Als ik me wat verder uit de buurt georiënteerd had was ik waarschijnlijk bij een betere H-D deal uitgekomen t.o.v. de €7000 die de dealer hier zich vroeg, maar volgende keer beter.
 
Wat heeft dat hele verhaal over verzwegen schades en oplichting van km standen nou specifiek met Harley te maken?

Het is makkelijk om de boel op te lichten bij import van een motor als deze van buiten Europa komt, én het loont de moeite wat meer als het een dure motor betreft.

Beide categorieëen zijn van toepassing op een Harley, dat is waar. Maar dat kan je Harley toch niet verwijten? Dit zou ook gebeuren bij iedere andere dure motor uit het buitenland.

Ja dat klopt, maar bij de harley zijn meer delen uitwisselbaar over modeljaren en types heen en ligt de restwaarde vaak hoger waardoor het interessanter is om aan te sleutelen.
 
heb ook jappen gehad nu mijn 3de harley 1ste heb ik 15jaar gehad nooit problemen behalve naar cz te rijden claxoncover verloren,nu een v-rod 10 jaar nu ,ieder moet voor zijn eigen weten wat ie wil en waar ie zich goed op voelt ,maar ga bij een dealer goed informeren doe een testrit ,die ene foto is toch een v-max en geen v-rod,dit is mijn v rod
Heb je geen last van honden die in je helm pissen?💧
 
Ik rij nog niet zo lang, en heb ook niet zoveel motoren gehad….. heb uiteindelijk wel de knoop door gehakt en een EVO gekocht. Vaak is het negatieve geboren uit afgunst, het sterke punt van Harley is met name dat er erg veel voor te krijgen is en dat de techniek tot de EVO zo makkelijk is dat je het meeste zelf kunt doen zonder speciaal gereedschap. (probeer dat eens met een ander) Onderhoud is belangrijk maar ook heel simpel, als je weet wat te doen. Met name de simpele techniek zorgt ervoor dat velen zich ‘specialist’ noemen.
Keep save, and ride on..
 
BS, Wel een bike kopen van +10K maar te zuinig om voor een paar honderd wat extra gereedschap kopen wel /niet gebruikt?

Is al eerder gezegd, er is altijd wel wat te zeiken… de dealer is er ook nog.
 
Zolang het maar US inch gereedschap is, iig tot je alle boutjes en moertjes naar metrisch hebt 'opgewaardeerd' 🤭

Verdiep je eens in het US draad systemen, zij hebben het beter voor elkaar.. grote spoed voor het geneuzel en fijne spoed voor als het echt vast moet zitten.
Het beste gereedschap zit onder je schedel, ik heb hier meer dan voldoende langs zien komen van mensen die ‘verstand’ van techniek hebben.
 
@Fastatje gaat er mij niet om wat beter/slechter is maar om wat beschikbaar is. Gereedschap is best wel te koop hier in Nederland/EU maar een simpele vervanging van een willekeurig boutje (die je net ff verkeerd weggelegd hebt) wordt wat lastiger, vandaar dat ik 'opgewaardeerd' met aanhalingstekens schreef.
 
@Fastatje gaat er mij niet om wat beter/slechter is maar om wat beschikbaar is. Gereedschap is best wel te koop hier in Nederland/EU maar een simpele vervanging van een willekeurig boutje (die je net ff verkeerd weggelegd hebt) wordt wat lastiger, vandaar dat ik 'opgewaardeerd' met aanhalingstekens schreef.
Duidelijk :Y, Maar er is echt wel wat voorhanden, Er zijn tig dealers, service punten en sloperijen en via internet is er nog veel meer te krijgen. Brengt ook wel een beetje charme wat mij betreft. :t
 
@Fastatje gaat er mij niet om wat beter/slechter is maar om wat beschikbaar is. Gereedschap is best wel te koop hier in Nederland/EU maar een simpele vervanging van een willekeurig boutje (die je net ff verkeerd weggelegd hebt) wordt wat lastiger, vandaar dat ik 'opgewaardeerd' met aanhalingstekens schreef.
Gelul. Elke boutenwinkel zoals fabory verkoopt UNC en UNF en heeft het op voorraad. Er zijn talloze online shops in NL waar je per stuk of assortiments dozen kunt kopen. Wat jij thuis hebt liggen is je eigen schuld.
Waarom komen mensen nog steeds met dit soort jaren 70 kul verhaaltjes aan zodra het om H-D's gaat?
 
@huls Mag jij best gelul vinden maar als ik (nog) geen uitgebreide US inch gereedschapkist met toebehoren heb liggen en ook geen passende boutje/moertjes 'om de hoek' kan halen maar dat online (verzendkosten) of er een stukje verder voor moet rijden dan mag ik dat toch wel 'wat lastiger' noemen? Nu heb ik Willem Been in de buurt maar blind naar een Gunters & Meusers of Bomij (laat staan Praxis e.d.) karren loopt op een teleurstelling uit.

Fabory zet ik in mijn bookmarks :YY
 
Dit riekt een beetje naar voor veel geld een nieuw speeltje kopen, en vervolgens niet (willen) investeren in gedegen kleding/helm/shit..
Wanneer je van plan bent om een Hallie aan te schaffen (of oud engels), investeer dan in fatsoenlijk passend gereedschap.
Je komt er snel genoeg achter welk boutje of moertje veel gebruikt wordt, dus daar heb je er een paar van op voorraad...ook al ben je geen sleutelaar en ben je afhankelijk van de (merk-)dealer.
Ik ben al veel metrisch bevestigsmateriaal op amerikaans of oud engels tegengekomen...gewoon triest.
 
Dit riekt een beetje naar voor veel geld een nieuw speeltje kopen, en vervolgens niet (willen) investeren in gedegen kleding/helm/shit..
In mijn geval bepaald niet, ik rij niet als squid rond en mijn gereedschapskist ben ik gewoon aan het uitbreiden met het juiste spul. Nu is mijn Harley net een paar maanden oud dus valt er nog niet veel te sleutelen behoudens wat accesoires maar ik doe graag wat zelf (behalve dat injectie/tuning, daar begrijp ik geen hol van).
 
Toen ik mijn EVO kocht heb ik er een koffer met inch spul bij HBM gehaald, samen met een gereedschapskar en inlets, 2 middagen knutselen en ik heb een gevulde gereedschapskar. Jammer dat de set die ik kocht wel metrische sleutels had, maar met wat lief lachen en een beetje Oh en de sleutels kunnen ruilen voor inch.
Zeer uitgebreide set, eigenlijk teveel voor een EVO want daar zit maar weinig variatie qua maten op, maar ga echt niets naar metrisch zetten (tenzij het een noodreparatie betteft wat toh veranderd moet worden). Nu weet ik dat er hier "techneuten"zijn die pissen op alles wat niet van SnapOn, Gedore of wat voor supermerk dan ook, maar voor een hobbyist, die niet wekelijks een totale revisie uitvoert, levert HBM prima sleutelgereedschap. Idd ik moet mijn "emmer"met metrische bouten, moeren etc leegkieperen en beginnen met verzamelen van inch spul, maar och, setje hier, handjevol daar, beetje netwerken bij onze externe servicediensten waar ook HD rijders bijzijn, komt dat echt wel goed.

Maar behalve het jaarlijks onderhoud en het wat veranderen, cq vervangen vanverfraaings onderdelen, heb ik nog niet veel geslleuteld aan die ouwe brommer, rij er gewoon liever mee en dat gaat echt goed, de laatste 2 ritten zelfs geen tassen en magneet mee hoeven nemen, alles blijft gewoon zitten.8-)
 
Dit riekt een beetje naar voor veel geld een nieuw speeltje kopen, en vervolgens niet (willen) investeren in gedegen kleding/helm/shit..
Wanneer je van plan bent om een Hallie aan te schaffen (of oud engels), investeer dan in fatsoenlijk passend gereedschap.
Je komt er snel genoeg achter welk boutje of moertje veel gebruikt wordt, dus daar heb je er een paar van op voorraad...ook al ben je geen sleutelaar en ben je afhankelijk van de (merk-)dealer.
Ik ben al veel metrisch bevestigsmateriaal op amerikaans of oud engels tegengekomen...gewoon triest.
Tja, kun je triest vinden maar ik gebruik wat ik heb liggen.
Als ik ergens een beugeltje voor moet maken waar ik schroefdraad in moet tappen dan ga ik niet ook nog eens een aparte tap voor bestellen terwijl ik weet dat m6, m8, oid gewoon voldoet. Daar staat m’n kledingkeuze helemaal los van.
 
Toen ik mijn EVO kocht heb ik er een koffer met inch spul bij HBM gehaald, samen met een gereedschapskar en inlets, 2 middagen knutselen en ik heb een gevulde gereedschapskar. Jammer dat de set die ik kocht wel metrische sleutels had, maar met wat lief lachen en een beetje Oh en de sleutels kunnen ruilen voor inch.
Zeer uitgebreide set, eigenlijk teveel voor een EVO want daar zit maar weinig variatie qua maten op, maar ga echt niets naar metrisch zetten (tenzij het een noodreparatie betteft wat toh veranderd moet worden). Nu weet ik dat er hier "techneuten"zijn die pissen op alles wat niet van SnapOn, Gedore of wat voor supermerk dan ook, maar voor een hobbyist, die niet wekelijks een totale revisie uitvoert, levert HBM prima sleutelgereedschap. Idd ik moet mijn "emmer"met metrische bouten, moeren etc leegkieperen en beginnen met verzamelen van inch spul, maar och, setje hier, handjevol daar, beetje netwerken bij onze externe servicediensten waar ook HD rijders bijzijn, komt dat echt wel goed.

Maar behalve het jaarlijks onderhoud en het wat veranderen, cq vervangen vanverfraaings onderdelen, heb ik nog niet veel geslleuteld aan die ouwe brommer, rij er gewoon liever mee en dat gaat echt goed, de laatste 2 ritten zelfs geen tassen en magneet mee hoeven nemen, alles blijft gewoon zitten.8-)
Ik heb een ratel setje op marktplaats gescoord voor vijf tientjes. En van schoon pa een handjevol ringsteek sleutels gekregen. Het gebrek aan variatie wat overigens dus echt geen gemis is zorgt ervoor dat ik alles wel los krijg.
 
Zo heeft alles zijn charme, ik ben een aantal weken Marktplaats aan het af struinen geweest en heb voor schappelijke prijzen een goed gevulde gereedschap kist bij elkaar, tot complete doppensets, momentsleutels aan toe en alles minimaal Gedore / snap-on enz, alles bij elkaar nog geen €500,- En ja ik ga alleen voor prof gereedschap maar meer uit veiligheids overwegingen. Heb al veel zien gebeuren met losschietende sleutels e.d. … maar dat moet ieder voor zich weten.
 
Gelukkig is een V-Rod metrisch. ;)

En qua sleutelen is het voornamelijk boutjes weer vastzetten, tenzij je te laat ben dan heb je een nieuw boutje nodig. _O-

Het onderhoud is zoals ik al zei vrij simpel en inderdaad weinig variatie in de maten dus heel veel heb je niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan