Aanschaf helm ... en zoooo...

Robert52

Rookie
18 jul 2019
2
0
Zojuist lid geworden en naar ervaringen over helmen gezocht.

Het valt me op dat er zo gemakkelijk over helmen gesproken wordt alsof je een broodje van een paar euro koopt.
Daarnaast wordt een persoonlijke voorkeur vaak gedeeld...

Mijn ervaring tot op heden....

Feit is dat iedere schedel anders is, reden dat de japanse helmen van vroeger niet echt pasten op de europesche schedels.

Momenteel heb ik de BMW-7 helm. Ik heb hiervoor 4 BMW helmen gehad die uitstekend pasten. Volgens zeggen
kwamen die helmen uit de SCHUBERTH fabriek en is de 7 serie hier niet vandaan. Wie het echt weet mag het zeggen.

De 7 serie zat veel te strak op mijn kaken, ik hield het geen uurtje uit. Toen is de binnenvoering aangepast en was de
druk op de kaken weg. Helaas voel ik nu een snijdende druk op mijn oren na een uurtje... Toevallig kwam ik bij een BMW
dealer in Zweden waar ik naar het interieur van een BMW helm wilde kijken. Hij had er 3 staan .... verder uitsluitend
Schuberts. Ik heb de C4 Pro gepast en moet zeggen...wat een verademing. Doch dit was een 5 minuten testje.

Het doet me denken aan mijn eerste aanschaf van een helm. Ik had met de dealer afgesproken dat ik hem het weekend
mee naar huis zou nemen en met een helm kapje (zodat de helm nieuw blijft) thuis zou dragen voor een uurtje of vier.
Als dat goed beviel zou ik een ritje van een uurtje maken..... Het kaf wordt op deze wijze kosteloos van het kaf gescheiden.

Dit ga ik dus nu weer doen met een Schuberth helm. Puntje van aandacht is dat de fabriek geen planningen afgeeft wanneer
een product de fabriek verlaat. Zo staan er al diverse orders uit bij diverse motorzaken voor de C4 PRO CARBON...die in
februari 2019 geleverd zou worden... nog steeds niets ....

Moraal van het verhaal is dat ik voor een C4 PRO ga die de importeur kan leveren indien ik hier een weekend lang pijnloos
mee door het huis kan lopen..... Naast de helm komt er nog een accu voor het ingebouwde audio gebeuren bij.
Ennnnn.... via internet voor de goedkoopste prijs raad ik af voor de redenen die ik beschreven heb.

Mbt tot het geluid kwam ik voor mij een noviteit tegen uit een eerder gepubliceerd artikel;


IMG_9715.png


In nederland heb ik dit nog nergens gezien.....
 
Mijn helm zit momenteel minder lekker aangezien er 2 verstandskiezen doorkomen '(

Ah ja, de meeste motorkleding zaken geven je de mogelijkheid om 2 uurtjes met de helm te gaan rijden. Dan kan je genoeg voelen.

Ik heb dit zelf echter niet gedaan, de Shoei Neotec 2 voelde meteen goed en heb ik sinds de aanschaf, ook na langere ritten, geen moment spijt van gehad.

Mijn gezichtsvorm is wat veranderd door een verbeterde conditie, binnenkort maar eens opgaan voor de personal fitting :)
 
Dat je zo vastzit aan Schubert en BMW helmen (=ook Schubert?) Er zijn nog 100 andere merken.

Bij mijn laatste aanschaf van een helm, had ik er al tig gepast van diverse merken.
Ik had de moed al bijna opgegeven. Zelfs stond ik al aan de kassa om een andere helm af te gaan rekenen. Zat redelijk goed.
Toen zei de verkoopster ineens dat ze mss ook nog een andere optie had.

Ze kwam met een helm die ik moest gaan passen. YES!!! Dit was de helm die ik eigenlijk zocht. Zit als gegoten!!
Een helm moet DIRECT goed aanvoelen. Nu na een paar jaar voelt de helm nog steeds helemaal OKE.
Oke, het was een Nolan, maar dat zegt niet zo veel. Voor mij geldt dat ik ooit al eens eerder een Nolan heb gehad die ook uitstekend paste.
Nee, ik wil jou zeker geen Nolan aanpraten. Blijkbaar heb ik een 'Nolan-hoofd". Mss heb jij een Arai of een Shark-hoofd.....?

Wat ik jou vooral wil meegeven dat is passen en passen. Niet vast blijven hangen aan 1 bepaald merk.
Voor mij geldt in de toekomst voor een nieuwe helm dat ik eerst Nolan ga passen.
Als ik niet direct een goed gevoel krijg dan snel gaan zoeken bij andere merken!
 
Ik snap dat je een helm wilt testen alleen waarom ga je daar thuis uren mee rondlopen?

Heb mijn helm alleen op op de motor en het heeft total geen nut om er 2 uur mee op de bank gaat zitten, mijn bank rijd niet over de snelweg en vangt geen wind waardoor ik kan testen of er windruis is etc.

En zoals anderen zeggen, er zijn zoveel merken dat een test niet eens volledig is als je maar vast blijft houden aan 2 merken.
 
Ik weet niet of ik je een held of een dwaas moet vinden. Om op motorforum als rookie een topic over helmen te starten. En dan met BMW aan te komen :Z en op grond daarvan met goede adviezen. Ik denk dat het spitsroeden lopen wordt.})
Maar zeker ga je er veel van leren! *D
 
Ik heb ook de system 7, met bijbehorende druk op de oren haha, maar bij mij is dat na een aantal dagen rijden helemaal verdwenen. Het deed na een uurtje ontzettend pijn aan mijn oren en gaf zelfs hoofdpijn dus ik dacht in eerste instantie dat wordt niks met die klotehelm maar nu zit 'ie perfect. Hoe lang heb je er al mee gereden?
 
72583821_2844220175589417_1751613497260638208_n.jpg


Kwam ik tegen op feestboek, motorrijder kwam hert tegen. Ik heb een jethelm en een systeemhelm. Maar als ik deze foto bekijk denk ik niet dat ik ooit nog met de jethelm zal gaan rijden.
 
Maar mag je dan met die windtunnel in met je eigen motor? anders heeft het nog niet heel veel nut.
Aangezien niet alle motoren dezelfde ruit stand hebben, waardoor de ene helm heel luidruchtig kan zijn en de andere niet
 
Wellicht moet je eens wat meer helmen passen.
Je visie is nu behoorlijk gekleurd door bmw/shubert. Maar er zijn veel meer goede en degelijke helmen. Mijn mening veel betere helmen maar goed.
Daarnaast wellicht ipv thuis op de bank, de helm op de motor uitproberen of in een Louis filiaal met windtunnel, zoals je zelf al aangaf testen. Op de bank wordt je niks wijzer.
De ervaren verkoper weet je ook iets over de pasvorm te vertellen, vraag hiernaar en bekijk thuis welke pasvorm jouw hoofd heeft.
Veel verkopers weten er de ballen vanaf is me opgevallen. Bij motorzaken ben ik nog niemand tegen gekomen die ook maar iets zinnigs weet te vertellen op het reclame riedeltje na. Laatste ervaring was een paar weken geleden bij één motoport filiaal, hier vertelde de dame doodleuk dat Arai een uitgerangeerd merk is wat niet meer mee kan met de huidige ontwikkelingen. Ik moest maar gewoon een Shoei kopen, had ze tevens een aanbieding op.🤣
 
Maar mag je dan met die windtunnel in met je eigen motor? anders heeft het nog niet heel veel nut.
Aangezien niet alle motoren dezelfde ruit stand hebben, waardoor de ene helm heel luidruchtig kan zijn en de andere niet
Niet met je eigen motor, dus dat zou wel een mooie volgende stap zijn.

Op de bank thuis kun je trouwens wel te weten komen of de helm over een langere periode ook nog comfortabel zit. Ik heb na aankoop ook 's avonds TV zitten kijken met m'n helm op.
 
72583821_2844220175589417_1751613497260638208_n.jpg


Kwam ik tegen op feestboek, motorrijder kwam hert tegen. Ik heb een jethelm en een systeemhelm.
Maar als ik deze foto bekijk denk ik niet dat ik ooit nog met de jethelm zal gaan rijden.
Ik zie anders nauwelijks krassen op het kin-gedeelte.
Als dat een jet-vizier was geweest, zag het er net zo uit als nu vizier op foto!
Ik blijf gewoon doorrijden met mijn jethelm. Veel beter zicht rondom. Dat is veel minder kans om überhaupt een ongeluk te krijgen.

Maar als je ECHT veilig wil zijn kan je beter thuis achter de kast gaan zitten.
Nee, dat is ook niet veilig wat dan komt mss het plafond nog naar beneden................... :?

Mijn broer reed met de motor heel Europa door. Altijd netjes weer thuis!
Paar km van huis, wordt ie op de bromfiets door een dronkelap van de weg gereden. Weg onderbeen...........:X

Ik zeg maar zo: Als je tijd gekomen is, dan ben je aan de beurt!!
 
Ik reed 58 jaar geleden al motor en heb ook de nodige valpartijen ondergaan, maar nog nooit met mijn kanis over de straat gegaan. Een keer tegen een boom gereden met zijspan, paar jaar last van gehad.

Ik weet wat de gevaren zijn van het motorrijden en jij weet dat als geen ander met je miljoen kilometers, maar ik blijf het wel zo lang mogelijk doen, maar altijd met beschermende kleding en een goede helm en hoop dat ik nog niet aan de beurt ben.
 
Afgelopen jaar helaas afscheid moeten nemen van 3 bekenden die zijn overleden van ziekte en ouderdom.
Zeker de allerlaatste periode dat is meestal geen feestje! Vreselijk wat moet een mens soms lijden voordat ie ons mag verlaten.
Paar jaar terug met mijn kat, kon ik het allerlaatste niet meer aanzien. Toen rustig laten inslapen bij de dierenarts. (nog steeds sniff!)
We kunnen vaak voor dieren humaner zijn dan voor onszelf.

Als ik deze aardkloot ooit ga verlaten, dan is een zwaar motor-ongeluk mss zo erg nog niet!
 
Afgelopen jaar helaas afscheid moeten nemen van 3 bekenden die zijn overleden van ziekte en ouderdom.
Zeker de allerlaatste periode dat is meestal geen feestje! Vreselijk wat moet een mens soms lijden voordat ie ons mag verlaten.
Paar jaar terug met mijn kat, kon ik het allerlaatste niet meer aanzien. Toen rustig laten inslapen bij de dierenarts. (nog steeds sniff!)
We kunnen vaak voor dieren humaner zijn dan voor onszelf.

Als ik deze aardkloot ooit ga verlaten, dan is een zwaar motor-ongeluk mss zo erg nog niet!
Dat heb ik geregeld bij de notaris. Mijn vrouw had een vreselijke laatste paar maanden, dat gun je niemand, gaat mij hopelijk niet gebeuren.

Dat brengt me op de column die Mirjam Kaijer wekelijks schrijft voor het NHD en afgelopen week ging dat over een vriendin die waarschijnlijk longkanker heeft, dat noemt zij niet, maar de keus is euthanasie of gewoon stikken.

Mirjam schrijft daar geweldig over en noemt de politicus van der Staaij, die tegen euthanasie is, omdat dat niet de wil van god is en zij eindigt met iets als: dankbaar dat u onze lieve heer niet bent.
 
72583821_2844220175589417_1751613497260638208_n.jpg


Kwam ik tegen op feestboek, motorrijder kwam hert tegen. Ik heb een jethelm en een systeemhelm. Maar als ik deze foto bekijk denk ik niet dat ik ooit nog met de jethelm zal gaan rijden.
Beter gebieden met herten mijden,overigens heb ik een systeemhelm en rij die meestal open,maar alleen bij lage snelheden.
Ik heb het wel een keer met de auto gehad dat er zomaar 3 herten uit de bosjes sprongen en vlak voor mijn neus de weg overstaken,
gelukkig voor mij zijn die beesten zo snel dat ze al aan de overkant waren voordat ik ze geraakt zou hebben,maar dat
gaat zo snel dat je nooit de tijd heb om te reageren,dat was ff schrikken.
 
Zojuist lid geworden en naar ervaringen over helmen gezocht.

Het valt me op dat er zo gemakkelijk over helmen gesproken wordt alsof je een broodje van een paar euro koopt.
Daarnaast wordt een persoonlijke voorkeur vaak gedeeld...

Mijn ervaring tot op heden....

Feit is dat iedere schedel anders is, reden dat de japanse helmen van vroeger niet echt pasten op de europesche schedels.

Momenteel heb ik de BMW-7 helm. Ik heb hiervoor 4 BMW helmen gehad die uitstekend pasten. Volgens zeggen
kwamen die helmen uit de SCHUBERTH fabriek en is de 7 serie hier niet vandaan. Wie het echt weet mag het zeggen.

De 7 serie zat veel te strak op mijn kaken, ik hield het geen uurtje uit. Toen is de binnenvoering aangepast en was de
druk op de kaken weg. Helaas voel ik nu een snijdende druk op mijn oren na een uurtje... Toevallig kwam ik bij een BMW
dealer in Zweden waar ik naar het interieur van een BMW helm wilde kijken. Hij had er 3 staan .... verder uitsluitend
Schuberts. Ik heb de C4 Pro gepast en moet zeggen...wat een verademing. Doch dit was een 5 minuten testje.

Het doet me denken aan mijn eerste aanschaf van een helm. Ik had met de dealer afgesproken dat ik hem het weekend
mee naar huis zou nemen en met een helm kapje (zodat de helm nieuw blijft) thuis zou dragen voor een uurtje of vier.
Als dat goed beviel zou ik een ritje van een uurtje maken..... Het kaf wordt op deze wijze kosteloos van het kaf gescheiden.

Dit ga ik dus nu weer doen met een Schuberth helm. Puntje van aandacht is dat de fabriek geen planningen afgeeft wanneer
een product de fabriek verlaat. Zo staan er al diverse orders uit bij diverse motorzaken voor de C4 PRO CARBON...die in
februari 2019 geleverd zou worden... nog steeds niets ....

Moraal van het verhaal is dat ik voor een C4 PRO ga die de importeur kan leveren indien ik hier een weekend lang pijnloos
mee door het huis kan lopen..... Naast de helm komt er nog een accu voor het ingebouwde audio gebeuren bij.
Ennnnn.... via internet voor de goedkoopste prijs raad ik af voor de redenen die ik beschreven heb.

Mbt tot het geluid kwam ik voor mij een noviteit tegen uit een eerder gepubliceerd artikel;


Bekijk bijlage 1410502

In nederland heb ik dit nog nergens gezien.....

Ondertussen je helm al binnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan