falafeldejodelewafel
MF'er
- 5 apr 2004
- 77
- 0
Heren en Dames,
Ongetwijfeld kunnen jullie duidelijkheid scheppen in het volgende fenomeen, waarover regelmatig tegenstrijdigheden uitgesproken worden:
Men wil overgaan tot de aanschaf van een nieuwe helm. Echter helmen worden aangeboden van € 100 tot € 800. De verschillen tussen deze helmen, en de verklaring van de prijsverschillen laat weleens te wensen over. Een helm van € 150 is vervaardigd van een ander materiaal (thermo-harder?!?) dan een helm van € 400 (polycarbonaat?!?). Dit maakt de goedkopere helm gevoeliger voor UV-straling etc. Ook de uitharding van de schokabsorberende laag zal in een hoger tempo plaatsvinden. Het wordt daarom geadviseerd om een helm uit deze categorie eerder (na 3 jaar ?!?) te vervangen. Een wat duurdere helm zal dit langer volhouden, en er wordt geadviseerd deze na een langere periode te vervangen (5 jaar?!?) Verders zijn alle helmen gekeurd volgens het "E" keurmerk. Hierachter staat een cijfer. Alle motorhelmen die in NL verkocht worden zijn goedgekeurd volgens de keurmerk. De hogere kosten zouden zitten in eventuele bestickering (visuele uitvoering zoals dure replica's), merk (denk aan Arai), en comfort. Comfort met name in de geluidsabsorberende werking en ventilatie.
Even een opsomming van de vragen die mij nu te binnen schieten:
- Veiligheidshalve zou het dus niet zoveel uitmaken welke helm je koopt?
- Wat betekend het cijfer achter het keurmerk? In mijn helm staat E3. Is dit altijd zo?
- Zijn er nog andere eigesnchappen van een helm die het prijsverschil uitmaken?
Bedankt voor de ongetwijfeld nuttige en zeer gewaardeerde reacties,
Ongetwijfeld kunnen jullie duidelijkheid scheppen in het volgende fenomeen, waarover regelmatig tegenstrijdigheden uitgesproken worden:
Men wil overgaan tot de aanschaf van een nieuwe helm. Echter helmen worden aangeboden van € 100 tot € 800. De verschillen tussen deze helmen, en de verklaring van de prijsverschillen laat weleens te wensen over. Een helm van € 150 is vervaardigd van een ander materiaal (thermo-harder?!?) dan een helm van € 400 (polycarbonaat?!?). Dit maakt de goedkopere helm gevoeliger voor UV-straling etc. Ook de uitharding van de schokabsorberende laag zal in een hoger tempo plaatsvinden. Het wordt daarom geadviseerd om een helm uit deze categorie eerder (na 3 jaar ?!?) te vervangen. Een wat duurdere helm zal dit langer volhouden, en er wordt geadviseerd deze na een langere periode te vervangen (5 jaar?!?) Verders zijn alle helmen gekeurd volgens het "E" keurmerk. Hierachter staat een cijfer. Alle motorhelmen die in NL verkocht worden zijn goedgekeurd volgens de keurmerk. De hogere kosten zouden zitten in eventuele bestickering (visuele uitvoering zoals dure replica's), merk (denk aan Arai), en comfort. Comfort met name in de geluidsabsorberende werking en ventilatie.
Even een opsomming van de vragen die mij nu te binnen schieten:
- Veiligheidshalve zou het dus niet zoveel uitmaken welke helm je koopt?
- Wat betekend het cijfer achter het keurmerk? In mijn helm staat E3. Is dit altijd zo?
- Zijn er nog andere eigesnchappen van een helm die het prijsverschil uitmaken?
Bedankt voor de ongetwijfeld nuttige en zeer gewaardeerde reacties,