Aanschaf Helm

5 apr 2004
77
0
Heren en Dames,

Ongetwijfeld kunnen jullie duidelijkheid scheppen in het volgende fenomeen, waarover regelmatig tegenstrijdigheden uitgesproken worden:

Men wil overgaan tot de aanschaf van een nieuwe helm. Echter helmen worden aangeboden van € 100 tot € 800. De verschillen tussen deze helmen, en de verklaring van de prijsverschillen laat weleens te wensen over. Een helm van € 150 is vervaardigd van een ander materiaal (thermo-harder?!?) dan een helm van € 400 (polycarbonaat?!?). Dit maakt de goedkopere helm gevoeliger voor UV-straling etc. Ook de uitharding van de schokabsorberende laag zal in een hoger tempo plaatsvinden. Het wordt daarom geadviseerd om een helm uit deze categorie eerder (na 3 jaar ?!?) te vervangen. Een wat duurdere helm zal dit langer volhouden, en er wordt geadviseerd deze na een langere periode te vervangen (5 jaar?!?) Verders zijn alle helmen gekeurd volgens het "E" keurmerk. Hierachter staat een cijfer. Alle motorhelmen die in NL verkocht worden zijn goedgekeurd volgens de keurmerk. De hogere kosten zouden zitten in eventuele bestickering (visuele uitvoering zoals dure replica's), merk (denk aan Arai), en comfort. Comfort met name in de geluidsabsorberende werking en ventilatie.

Even een opsomming van de vragen die mij nu te binnen schieten:
- Veiligheidshalve zou het dus niet zoveel uitmaken welke helm je koopt?
- Wat betekend het cijfer achter het keurmerk? In mijn helm staat E3. Is dit altijd zo?
- Zijn er nog andere eigesnchappen van een helm die het prijsverschil uitmaken?

Bedankt voor de ongetwijfeld nuttige en zeer gewaardeerde reacties,
 
antwoord op al je vragen vindt je hier
[....]
Even een opsomming van de vragen die mij nu te binnen schieten:
- Veiligheidshalve zou het dus niet zoveel uitmaken welke helm je koopt?
- Wat betekend het cijfer achter het keurmerk? In mijn helm staat E3. Is dit altijd zo?
- Zijn er nog andere eigesnchappen van een helm die het prijsverschil uitmaken?

Bedankt voor de ongetwijfeld nuttige en zeer gewaardeerde reacties,
-niet echt, al zou ik een police helm van 100 e minder vertrouwen dan een intergraal van 100
-Als er maar een E instaat zal het wel goed zijn
-ja de stroomlijn, een goede helm heeft minder windruis. Het aantal stickers is ook van levensbelang. Het aantal stickers verhoudt zich recht evenredig met de maximale snelheid die je ermee kunt halen.

En straks gaan mensen allemaal plaatjes neerzetten, voel je dan niet geïntimideerd dat is heel normaal :+
 
Laatst bewerkt:
Heren en Dames,

- Veiligheidshalve zou het dus niet zoveel uitmaken welke helm je koopt?
- Wat betekend het cijfer achter het keurmerk? In mijn helm staat E3. Is dit altijd zo?
- Zijn er nog andere eigesnchappen van een helm die het prijsverschil uitmaken?

1) integraal zijn het veiligst, dan systeemhelm, dan jet-helm. heeft voornamelijk met je smoel te maken. die is in een integraal wel soort van beschermd, met jet niet. bij een systeemhelm lijkt het alsof je smoel ook beschermd is, maar uiteindelijk zit die klep ook maar met twee schroeven vast aan de rest van de helm.

2) E3 is goed

3) owjee ja, uiteraard materiaal, maar ook de kwaliteit van de onderdelen, wel/geen pinlock, is het één maat buitenschaal met alleen verschillende diktes vulling, of ook verschillende maten buitenschaal, pfff voering, kleur (met kleurig design is soms zomaar 100 euro duurder) nou ja, je kunt het zo gek niet bedenken.
 
Het cijfer achter de E staat voor het land waarin het is gekeurd. Het maakt dus nix uit wat voor cijfer het is.

En ik zou voornamelijk afgaan op de pasvorm/comfort van een helm.
 
De prijs is echt een kwaliteit verhaaltje. Een helm van 80 euro is net zo goed als eentje van 600 euro. Echter hij is wat sneller "versleten" en dan bedoel ik qua pasvorm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan