aanschaf Hercules 125-tips en import

orbork

MF'er
11 dec 2006
182
0
brik- en klassiek-liefhebbers:
iemand die tips heeft vwb Hercules 125 (army :9 )?

wil zo'n motor (1974) importeren uit Belgie en misschien is er iemand met ervaring
mbt benodigd papier (voor NL-kenteken ) en technische aandachtspunten
(slijtage en type-zwaktes/-gebreken).

hoop wat te 'horen'.
grtjs Rob
 
Er is of was een type specialist in Enschede. EMOT in ehhhh(ff Googlen dus) doet ook veel met Sachs/Hercules motor onderdelen. Gekra( zeer goede postorderservice) heeft ook veel legeronderdelen en ook voor Hercules als ik het goed heb.
Verder zijn er hier meer met die 125jes dus anderen kunnen nog meer vertellen denk ik.
Zelf vind ik ze ook heel leuk maar ben er nooit toe gekomen en misschien maar gelukkig gezien al mijn projekten 8-)
Succes,MZllsss,Rob.
 
staat een mooie te koop in Enkhuizen, maar das een gele uit 78. kost 1950 euro. komt uit Duitsland vandaan, maar is 2 jaar geleden naar Nederland geïmporteerd.

weet niet of je er wat mee kan.
 
Laatst bewerkt:
ik heb er al 1 uit Belgie op t oog
en ben benieuwd of er dingen zijn, specifiek voor Hercules,
waar ik op moet letten bij evt. aanschaf.
ook vwb papierwinkel.
 
De eerder genoemde Gekra heeft er volgens mij nog een paar staan. Zie www.gekra-motors.nl.
 
dingen zijn onverwoestbaar (sachs blok).
Maar niet vooruit te branden ;)
Kamaraad van me heeft zo'n ding. Hij hield me niet bij op mijn Kreidler 60cctje :X
 
Leuke brommerkes, die Herculessen.
en inderdaad, bijna niet kapot te krijgen.
Prijzen varieëren van 800 tot de hierboven vernoemde 1950euro, wat schandalig veel geld is.
Heb hier anders nog een adres van iemand die ooit een lot van 70stuks kocht
en die nu stuk per stuk verkoopt mocht je interesse hebben stuur je me maar een mail.

let er ook op dat er twee types zijn:
- met kantelvoorvork
- of met telescoopvork
dit is een aanpassing die de laatste modellen meekregen alsook de vierkante koplamp
ook oudere types werden nadien omgebouwd naar deze voorvork

persoonlijk ligt mijn hart meer bij de kantelvork,
ziet er een stuk beter uit
alhoewel het maar een vreemd gevoel is om bij gebruik van de voorrem je stuur omhoog te voelen gaan in plaats van naar beneden te duiken.
onderstaan nog een foto van mijn exemplaar na verbouwing (ondertussen reeds verkocht)

hier in België is er ook nog een club voor meer informatie:
http://flandersherculesclub.multiply.com/

veel succes met je aankoop

full
 
zadel wat erop zit is leuk- 'moet ik ook hebben'. waar had je die gescoord?

Overigens volgens de huidige eigenaar heeft de fiets ooit ingeschreven gestaan in Belgie;
dus ik denk dat import naar NL geen probleem oplevert??

Die kantelvoorvork heeft ook mijn voorkeur. De 'voorloop' op fiets+zijspan geeft t zelfde idee.
 
het zadel komt van een puch waar ik de bekleding weggelaten had,
niet echt geschikt voor lange afstanden maar het oog wil ook wat.
Uitlaat was een eerste lasprojectje,
en heeft er niet lang opgezeten wegens associaal harde klappen en de prestaties gingen er ook niet op vooruit, maar tijdens een meeting levert het wel de nodige fronsende blikken op.

Wat betreft in- en uitvoer kan ik je geen tips geven.
 
Vwb de snelheid:
ik denk dat er geen leger- fiets is dat wel vooruit te branden is.
Hoewel er wel pogingen zijn gedaan van een Italiaans legerding met Ducatiblok (weet ff de naam niet meer) een caferacer te bouwen.
Evt. kunnen normale wegbanden (als die daarvoor te krijgen zijn?) een beetje helpen.
Is ook niet echt de bedoeling er gigantische snelle en lange ritten mee te maken.
Weet iemand misschien hoe t komt dat er zoveel Duitse Herculessen in Belgie terecht zijn gekomen? Werden ze daar ook in t leger gebruikt?
 
Condor
Er zijn trouwens wel andere 125 blokken van Sachs die wel redelijk snel zijn.
De latere Sachs/Hercules K125S heeft een 6versnellingsbak en een geile :9~ brede breitwand cilinder met waaierkop...kon er ooit 1 kopen maar niet gedaan en is toch in mijn ogen een stuk mooier dan een vergelijkbaar model van bv. Zundapp of KTM.
Beetje afdwalen dus maar denk dat zo'n blok ook onder de BW past maar zal redelijk kostbaar zijn.
MZlllsss,Rob.
 
Dank '2-takt-rob'.
Die Italiaan was inderdaad Condor (voor het Zwitserslegergevoel).
Ik denk dat de grote aantal Herculessen in Belgie te maken zal hebben
met rijbewijsvereisten en Kw/ cc.

Ik zit overigens nog steeds te wachten op kopietje van bij Hercules aanwezige papieren van de huidige eigenaar, die wat duidelijkheid kan geven vwb. invoer naar NL en kenteken.
 
Niets meer vernomen van de Belgische verkoper (afgehaakt ivm papieren?).
Ik ga weer verder op zoek naar een Hercules.
Misschien is ruil met mn Yamaha XT een aantrekkelijk idee.
 
Bij deze:
OPROEP...

Yamaha XT 350 allroad 4-takt enduro met kenteken 1988 te ruil voor
Hercules (army).
Wat mij overigens ook aanspreekt: Jawa california, Cezeta, MZ 250 ES2,
Ossa e.a. classic offroad...
 
Als je dan toch van plan waard naar België te gaan:
Mooi exemplaar:

http://www.2dehands.be/fantic-trial-350-64380835.html?locale=all&p=all&user=1129312

Ken de verkoper, zal je geen problemen mee hebben.
 
Als je echt zo'n Hercules Army wilt/zoekt zou ik in Duitsland kijken :Y
Bijvoorbeeld op www.mobile.de daar vind je ze zeker.
Suc6 Danny :W :]
 
Is meer een stukje zelfspot..vind het altijd wel bijzonder als men interesse hebben in MZ..verder is mijn aanbod wel serieus.
MZllsss,Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan