Aanschaf Honda CB1

Lotter

MF'er
7 feb 2006
80
0
Helmond
hallo, Sinds 2 weken heb ik mijn motorrijbewijs. Uiteraard wil ik nu graag een motor aanschaffen en gaan rijden met dit mooie weer. Mijn lesmotor was een Suzuki gs500, dat is dus mijn enige vergelijkings materiaal.

Ik wil graag een makkelijke motor om mee te beginnen. Nu heb ik een Honda CB1 op het oog, en heb zondag een proefrit gemaakt. Zelf heb ik er de ballen verstand van en ik ken ook niemand die me op dat technische gebied kan adviseren... De CB1 reed wel lekker, lekker licht en wendbaar, wat ik graag wil hebben dus. Wat mij wel opviel is dat toen ik 80/90 km per uur reed de motor al 6000 toeren maakte..
ik dacht toen: wat als ik 130 rijd.. (kon ik helaas niet testen)

kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? Km-stand zit wel goed (17.000 mijl)
weet iemand (misschien uit eigen ervaring) of het vervelend wordt als ik een keer 100 km op de snelweg rijd.. (i.v.m. toeren) alle andere ervaringen zijn natuurlijk ook welkom!

Groetjes Lotte
 
Op zich zijn het oerdegelijke blokjes, alleen vergeleken met je tweecylinder 500 cc lesmotor maakt het wel heel veel meer toeren.
Het blok kan dat prima aan, ik geloof wel tot 12.000 tpm of zo? Maar het is wel heel anders rijden natuurlijk.
Als je echt helemaal geen kijk hebt op de technische staat van een motor, dan zou ik zeker iemand meenemen met wat ervaring.
Er zwerven hier genoeg mensen rond die best even mee willen gaan kijken denk ik, afhankelijk van waar die staat natuurlijk?
 
hallo, Sinds 2 weken heb ik mijn motorrijbewijs. Uiteraard wil ik nu graag een motor aanschaffen en gaan rijden met dit mooie weer. Mijn lesmotor was een Suzuki gs500, dat is dus mijn enige vergelijkings materiaal.

Ik wil graag een makkelijke motor om mee te beginnen. Nu heb ik een Honda CB1 op het oog, en heb zondag een proefrit gemaakt. Zelf heb ik er de ballen verstand van en ik ken ook niemand die me op dat technische gebied kan adviseren... De CB1 reed wel lekker, lekker licht en wendbaar, wat ik graag wil hebben dus. Wat mij wel opviel is dat toen ik 80/90 km per uur reed de motor al 6000 toeren maakte..
ik dacht toen: wat als ik 130 rijd.. (kon ik helaas niet testen)

kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? Km-stand zit wel goed (17.000 mijl)
weet iemand (misschien uit eigen ervaring) of het vervelend wordt als ik een keer 100 km op de snelweg rijd.. (i.v.m. toeren) alle andere ervaringen zijn natuurlijk ook welkom!

Groetjes Lotte

CB1 zéér goede motor om mee te beginnen en ook om later mee te knallen als je meer ervaring hebt opgedaan! Die toeren is normaal hoor, pas boven de 10.000 toeren komt al zijn "kracht" los...
 
even op de snelweg lijkt me geen probleem, maar naar zuid frankrijk jengelen met 8000rpm lijkt me niks...

Dat is dus echt iets wat je alleen zelf kunt beslissen.

CB1 is trouwens en topmotor, goede keuze.
 
Van de ene kant vind ik het wel een grote aanschaf, maar aan de andere kant zie ik dit alleen als opstap motor. Om over een jaartje, of twee, een motor te kopen die ik dan echt te gek vind!

Zelf kom ik uit Helmond, de motor staat in Middelbeers. Opzich is het wel een betrouwbaar adres waar ik via een collega ben aangekomen. Geloof inderdaad dat de Cb1 tot 12/13.000 touren kon.. maar het lijkt me niet prettig om een uur met 11.000 touren te rijden, of is dat iets wat gewoon went?


:]
 
CB-1 is een leuke fiets om mee te beginnen, alleen, zoals je zelf al hebt gemerkt, een hoogtoerig machientje. Dat moet je wel liggen. In dezelfde lijn zit een Honda NTV650 Revere of Hawk, alleen betreffen dat tweecilinders, die minder toeren maken. Wil je wel een viercilinder maar minder toeren en wellicht ook wat zwaarder, zou je aan een yamaha diversion 600 kunnen denken.
Een tweecilinder suz GS500 of Honda CB500 zijn prima beginnersfietsen (ook veel gebruikt als lesmotoren).
 
Ben er laatst zelf met 1 van Dronten naar Rosmalen gereden voor een vriend van me (Wel een rbw, maar hij had de auto van zn ouders mee en daar wilde ik sowieso niet in rijden :P ).

Ding rijd en zit opzich erg lekker (ben 1m85/95kg), alleen dat toerendraaien op de snelweg werd ik een beetje gek van (8500rpm terwijl je 120 gaat), blokje kan er makkelijk tegen (al zou ik als kruissnelheid gewoon 120/130 aanhouden).

Maar als het niet rechtuit gaat op de snelweg is het een superdingetje om mee te rijden, stuurt erg fijn, remt fijn, alles fijn, al moet ik er bij zeggen dat ie (voor zover ik kon zien) wel op hyperpro veren stond.

En het loopt supersoepel, je kunt m gerust met 3-4000rpm in de 6 zetten, hij pakt gewoon op als je gas geeft, maar het echte vermogen zit idd tussen de 10000 en 12500 (en dan loopt ie in de 6 stug door tot de begrenzer, ergens bij 14000rpm en 200km/h op de teller).
 
Van de ene kant vind ik het wel een grote aanschaf, maar aan de andere kant zie ik dit alleen als opstap motor. Om over een jaartje, of twee, een motor te kopen die ik dan echt te gek vind!

Zelf kom ik uit Helmond, de motor staat in Middelbeers. Opzich is het wel een betrouwbaar adres waar ik via een collega ben aangekomen. Geloof inderdaad dat de Cb1 tot 12/13.000 touren kon.. maar het lijkt me niet prettig om een uur met 11.000 touren te rijden, of is dat iets wat gewoon went?


:]

Alles went behalve ..........wat was het ook al weer? _O-
Maar even serieus, als je dat toerental afschrikt dan zou ik verder zoeken naar een iets zwaardere 4 cylinder, of inderdaad een tweecylinder met wat meer cc's.
Ik zie trouwens dat je hier in de buurt woont, mocht je nog een technisch aankoopadvies willen, dan geef maar een gil.
(ik weet ook nog wel een hele mooie 600 Diversion voor je te koop) O-)
 
Alles went behalve ..........wat was het ook al weer? _O-
Maar even serieus, als je dat toerental afschrikt dan zou ik verder zoeken naar een iets zwaardere 4 cylinder, of inderdaad een tweecylinder met wat meer cc's.
Ik zie trouwens dat je hier in de buurt woont, mocht je nog een technisch aankoopadvies willen, dan geef maar een gil.
(ik weet ook nog wel een hele mooie 600 Diversion voor je te koop) O-)


in de buurt.. wat is in de buurt?
Staat die Diversion toevallig bij Joppen en Leende?
Mijn vriend ging tijdens het testrijden een stukje achterop (heeft zelf geen rijbewijs) en die is nu
helemaal wild van die CB1 haha.. maar Ik had ook nog een mooie CBR 600 gezien op www.pk-s.nl daar wil ik deze week nog een kijkje nemen..

even iets anders: kan ik hier ook profiele van forum-gangers bekijken? wel leuk om te weten wie, hoe en wat enzo *D

groetjes Lotte
 
Ik mag toch aannemen dat je vriend nu wel razendsnel zelf zijn rijbewijs gaat halen?
Profiel kan je bekijken door rechtsboven op dat blauwe rechthoekje te klikken.
Ik kom zelf uit Eindhoven, en die Diversion staat gelukkig niet bij Joppen, maar iets verder weg. (bij Doetinchem, is namelijk van een goede vriendin van me die daar woont)
Ach er is keus genoeg in gebruikte motoren ook, kijk eerst maar eens goed wat je wil. :Y

Ik vind 2500 Euro voor een 13 jaar oude uit Amerika geïmporteerde CBR best veel geld trouwens. :Y
 
hihi.. m'n vriend is meer van de auto's! maar als het spaarpotje weer is aangevult gaat hij ook beginnen..
Heb je slechte ervaringen met Joppen? Ik hoor daar nogal uiteenlopende dingen over..

pk's is bij mijn ouders om de hoek dus daar ga ik zowiezo nog even kijken, iedere prijs is een vraagprijs natuurlijk, dus daar moet nog wel aan te sleutelen zijn.. Wat is dan eigenlijk wel een goede prijs voor zo'n dergelijke cbr?
 
Hey Lotte, ik heb sinds 1 mei mn rijbewijs en heb ook een CB1 (gekregen van mn pa).

De motor loopt idd tot 13duizend toeren, maar ik rijd er eigenlijk nooit in, alleen als je flink aan het optrekken bent!
Ik zit tussen de 8 en 9 duizend toeren als ik gewoon op de snelweg 120km/u rijd. (met 130Km/u ongeveer 9duizend)
Ik vind dat die motor ook het lekkerste rijd met 6 a 7 duizend toeren, moet voor mij niet minder zijn!
Wel heb ik er een andere uitlaat onder dus bij mij maakt ie flink wat herrie..weet niet hoe dat bij die cb1 is. (en of je dat juist wel/niet wilt)

Een paar uur racen zie ik iig niet als een probleem.

Ik ben nu dan ook aan het sparen voor een andere motor, een waar ik ook lekker mee op vakantie kan, want met een CB1 lijkt me dat niks. (buitenland)
Wat ook wel te vergelijken valt met een CB1 is een Kawa ER5 of een Bandit. Rijd ook licht en is wendbaar.

Een leuke Cb1 heb je voor rond de 1250 euro.

Nou heel veel succes met het zoeken naar een leuke motor, ik had de mazzel dat ik er 1 kreeg. Voor mn volgende motor weet ik ook nog niet precies wat ik wil. (komt wel over 1 a 2 jaar) ;)

Gr Marloes.
 
hihi.. m'n vriend is meer van de auto's! maar als het spaarpotje weer is aangevult gaat hij ook beginnen..
Heb je slechte ervaringen met Joppen? Ik hoor daar nogal uiteenlopende dingen over..

pk's is bij mijn ouders om de hoek dus daar ga ik zowiezo nog even kijken, iedere prijs is een vraagprijs natuurlijk, dus daar moet nog wel aan te sleutelen zijn.. Wat is dan eigenlijk wel een goede prijs voor zo'n dergelijke cbr?
Als je bij dat soort handelaren, (allebei die zaken die jij nu noemde zijn geen dealer), een motor gaat kopen, dan kan je naar mijn mening net zo goed particulier gaan kopen.
Als je aanspraak wil maken op garantie dan probeer daar je recht maar eens te krijgen.......
Die CBR kan op zich best een net ding zijn hoor, daar kan ik geen oordeel over geven zonder hem te hebben gezien en gehoord.
Maar het is wel een grijs geïmporteerde motor, dus de geschiedenis kan je al nooit controleren. Ook de prijs daarvan mag gerust wat lager liggen dan die van een echte "Nederlandse" motor.
 
Als je bij dat soort handelaren, (allebei die zaken die jij nu noemde zijn geen dealer), een motor gaat kopen, dan kan je naar mijn mening net zo goed particulier gaan kopen.
Als je aanspraak wil maken op garantie dan probeer daar je recht maar eens te krijgen.......
Die CBR kan op zich best een net ding zijn hoor, daar kan ik geen oordeel over geven zonder hem te hebben gezien en gehoord.
Maar het is wel een grijs geïmporteerde motor, dus de geschiedenis kan je al nooit controleren. Ook de prijs daarvan mag gerust wat lager liggen dan die van een echte "Nederlandse" motor.


mm thnx.. inderdaad goed om daar eens over na te denken...
 
Hey Lotte, ik heb sinds 1 mei mn rijbewijs en heb ook een CB1 (gekregen van mn pa).

De motor loopt idd tot 13duizend toeren, maar ik rijd er eigenlijk nooit in, alleen als je flink aan het optrekken bent!
Ik zit tussen de 8 en 9 duizend toeren als ik gewoon op de snelweg 120km/u rijd. (met 130Km/u ongeveer 9duizend)
Ik vind dat die motor ook het lekkerste rijd met 6 a 7 duizend toeren, moet voor mij niet minder zijn!
Wel heb ik er een andere uitlaat onder dus bij mij maakt ie flink wat herrie..weet niet hoe dat bij die cb1 is. (en of je dat juist wel/niet wilt)

Een paar uur racen zie ik iig niet als een probleem.

Ik ben nu dan ook aan het sparen voor een andere motor, een waar ik ook lekker mee op vakantie kan, want met een CB1 lijkt me dat niks. (buitenland)
Wat ook wel te vergelijken valt met een CB1 is een Kawa ER5 of een Bandit. Rijd ook licht en is wendbaar.

Een leuke Cb1 heb je voor rond de 1250 euro.

Nou heel veel succes met het zoeken naar een leuke motor, ik had de mazzel dat ik er 1 kreeg. Voor mn volgende motor weet ik ook nog niet precies wat ik wil. (komt wel over 1 a 2 jaar) ;)

Gr Marloes.

wauw.. dat is wel gaaf, je eerste motor cadeau krijgen! dat zie ik helaas niet zo snel gebeuren :N
De CB1 die ik had gezien zit ook geen originele uitlaat meer op, maar een Lazer, die ook meer geluid maakt dan normaal. Het zal wel een questi van wennen zijn denk ik, ik kan er altijd nog een geluiddemper opzetten.. (ik heb nu een honda Civic met een remus sportuitlaat, ben dat geluid een beetje zat, vandaar ook liever niet op de motor :P )

pfff zit hier op mijn werk, buiten schijnt de zon en ik wil motor rijden!!! B|
 
wauw.. dat is wel gaaf, je eerste motor cadeau krijgen! dat zie ik helaas niet zo snel gebeuren :N
De CB1 die ik had gezien zit ook geen originele uitlaat meer op, maar een Lazer, die ook meer geluid maakt dan normaal. Het zal wel een questi van wennen zijn denk ik, ik kan er altijd nog een geluiddemper opzetten.. (ik heb nu een honda Civic met een remus sportuitlaat, ben dat geluid een beetje zat, vandaar ook liever niet op de motor :P )

pfff zit hier op mijn werk, buiten schijnt de zon en ik wil motor rijden!!! B|

Ja mn pa heeft nu toch nog 5 motoren over, dus hij is blij dat ik er lekker op kan racen. ;)
Over het geluid, ja ff wennen, vind het ook wel gaaf dat ie zoveel herrie maakt. In de file horen ze me iig wel goed aankomen!! Ik heb een 'bos' uitlaat.
En al maakt ie veel herrie dat je niet kan wennen, gewoon oordoppen!! :+

Ik zat vanmiddag ook op mn werk, maar ik heb de mazzel dat ik eigenlijk veel buiten ben. In de ochtend van 10-12 en in de middag van 16-18u .. heerlijk!! Werk met kinderen. *O* hihi.. en heb heen en weer kunnen rijden!! :P

Heb je al goede tips gehad m.b.t een motor, cb1 of..
 
Ja mn pa heeft nu toch nog 5 motoren over, dus hij is blij dat ik er lekker op kan racen. ;)
Over het geluid, ja ff wennen, vind het ook wel gaaf dat ie zoveel herrie maakt. In de file horen ze me iig wel goed aankomen!! Ik heb een 'bos' uitlaat.
En al maakt ie veel herrie dat je niet kan wennen, gewoon oordoppen!! :+

Ik zat vanmiddag ook op mn werk, maar ik heb de mazzel dat ik eigenlijk veel buiten ben. In de ochtend van 10-12 en in de middag van 16-18u .. heerlijk!! Werk met kinderen. *O* hihi.. en heb heen en weer kunnen rijden!! :P

Heb je al goede tips gehad m.b.t een motor, cb1 of..

Ik heb zeker al goede tips gehad :}
ik ben toevallig werkzaam bij een bedrijf in de motorbranche, ik ben DTP'er. Dus ik ben de hele dag bezig met motorkleding, opmaak van de nieuwe catalogus etc. etc. dus jha, het gaat alleen maar meer kriebelen natuurlijk :] :] hihi..

groetjes Lotte
 
een motor krijgen zit er voor mij helaas niet in???
:] whaaaahaahaha!!! _O- _O- _O-

:Y echt wel!

m'n vriend had een halve dag vrij gepakt om samen met mijn ouders
de CB1 te kopen waar ik al op had proefgereden!
Ik werd met een smoesje naar mijn ouders gelokt. Ik lag lekker in de
hangmat wat bij te komen van de dag.. Ik hoorde een motor starten
en langzaam mijn richting inrijden > dat was voor mijn geen rede om
op te kijken, mijn ouders wonen op de hoek en daar tegenover zit een
cafetaria waar regelmatig motorrijders een tussenstop maken..<

*D dus echt pas op het allerlaatste moment zag ik dat de motor deze keer
aan de andere kant van de heg stond! in onze tuin :} :} oooohhh.. echt super gaaf!

*O* *O* *O* *O* *O* *O*

Meteen rijden natuurlijk, vanmorgen :Z lekker optijd uit bed en motorrijden..
Nu kan ik er de komende 8 uur vanuit mijn raam op m'n werk naar kijken en
straks weer terug touren!! :]

Dit hoort wel niet op deze topic thuis, maar het leek me een mooi einde van deze topic hihihi..

:] groetjes Lotte
 
Hoi,

Ik ben Erik de vriend van Lotte en ik wilde even mededelen dat Lotte gisteren de CB-1 gekregen heeft. Het was een verrassing en ze wist er helemaal niks van :) Dus weer een dolblije gelukkige CB-1 rijdster erbij :] :]

Foto's van Lotte met de CB-1 en familie staan hier

Kijk, dat is nog eens een leuke verrassing! :}

Ik vind wel dat je zus, (denk ik tenminste gezien de uiterlijke overeenkomst), een bijzonder motorpak draagt _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan