aanschaf laser demper / afstellen ??

Kluggie

Rookie
6 mrt 2006
15
0
Dalfsen
Hallo allemaal ik heb een vraag.
Ik heb op marktplaats een laser demper kunnen kopen.
Nu is mijn vraag kan ik deze er zo onder zetten zonder dat de motor opnieuw afgesteld moet worden,mijn motor staat op dit moment bij BDM in Apeldoorn
voor een gasklephuis revisie en wordt dus zowieso afgesteld.
De lasers komen er dus later op maar ik weet niet of dit een probleem is.
Heeft iemand hier een antwoord op????
 
Hallo allemaal ik heb een vraag.
Ik heb op marktplaats een laser demper kunnen kopen.
Nu is mijn vraag kan ik deze er zo onder zetten zonder dat de motor opnieuw afgesteld moet worden,mijn motor staat op dit moment bij BDM in Apeldoorn
voor een gasklephuis revisie en wordt dus zowieso afgesteld.
De lasers komen er dus later op maar ik weet niet of dit een probleem is.
Heeft iemand hier een antwoord op????

Zal best goed gaan, maar het is wel veel beter als wacht je tot de demper erop zit voordat je 'm laat afstellen.

Zo lang zal het toch ook niet duren voordat die demper er is ??
 
Zaterdag ophalen en als de motor terug er onder zetten.
Reactie van BDM was dat het niet nodig was.
Maar ik heb zelf wat twijfels want volgens mij kan de motor met de nieuwe dempers vrije ademen.
 
Het geeft altijd winst maar is niet altijd noodzakelijk. Je hebt injectie, die zal daar waarschijnlijk zelf al het een en ander aan bijregelen. Anders kun je altijd een proefrun doen op een dynobank en je weet gelijk alles.
 
...Kluggie ; het is helaas een bewezen feit dat de R1100S met alleen andere dempers weinig of geen vermogenswinst behaalt. Daar is bij een 1100S helaas veel, en veel meer voor nodig. Sterker nog ; ooit heeft het Duitse blad Motorrad een dyno test gedaan (deze test is met geluidsfragmenten ook te vinden op het Internet) met diverse vervangingsdempers voor de 1100S (ja, ook met Lasers) en het opmerkelijke was dat er geen 1 van de merken voor vermogenswinst zorgde...; sterker nog, in een paar gevallen zelfs vermogensverlies. Niet veel ; maar toch...

Wat wel zo is ; is dat een Laser (of maakt niet uit wat voor 1100S systeem veel beter klinkt (en er uit ziet) dan de standaard 'potjes'. En de Laser weegt een heel beetje minder.
Haal je de dB-killers uit de eindpijpjes, klinkt het hele zaakje nog 'leuker'...

Ik weet niet of je de katalysator nog onder de motor hebt 'hangen', maar het is wel aan te raden om ook die te vervangen door een zg. Y-piece (een beetje zo'n model pijp : >--- ). Heb je die ook, heb je in ieder geval een betere doorstroming van het geheel. Met de bijpassende sound. Nadeel is nu weer wel dat je door deze ingrepen (dus behoorlijk vrijere doorstroming) je mengsel aan het verarmen bent. Voordeel is nu weer dat Laser jouw een chip kan verkopen die het hele zaakje weer iets rijker, en dus (meestal...) lekkerder, laat lopen.

Maar nu heb je eigenlijk alleen maar de uitlaat kant aangepakt...

Vooral aan de inlaatzijde is er bij de 1100S erg veel te verbeteren...

Heb je dan ook de nodige Euros (en ik weet waarover ik praat...)aan die inlaatkant verspijkerd, ben je er in totaal misschien een paar PK's op voorruit gegaan...(en dan ook echt maar een paar...)

Grootste struikelblok (letterlijk...) is de motor zelf. Door alle inlaat- en uitlaatingrepen kan het hele zaakje best veel lekkerder lopen, en doorhalen (zeker boven de 6.000 tpm), met een geweldig geluid, maar het inwendige van de 1100 boxer kent zijn beperkingen...

Nu kun je ook een hoop (dus lang niet allemaal !) van die beperkingen laten opheffen (bijvoorbeeld bij een Duits bedrijf BBP-Power) maar dat kost je werkelijk klauwen, en klauwen met geld..., reken voor een volledige kuur zo'n 3500 tot 4000 Euro...

Ooit heb ik op het punt gestaan om het inwendige van mijn 1100 BCR die BBP kuur te verstrekken, maar uiteindelijk heeft het verstand het van het hart gewonnen, en is de 1100S (bijna helaas zou ik durven zeggen...) vervangen voor een 1200S...

Mijn (voorzichtige) advies ; hang je uitlaat er onder, zorg dat je een katalysator vervanger hebt (of krijgt), vervang het luchtfilter door iets van K&N (zo'n 60 Euro), en kijk of je de investering van een chip waard vindt. Het hele zaakje zal dan iets makkelijker in de toeren klimmen, en jouw minder het gevoel geven dat het 1100S 'torretje' in ademnood raakt vanaf de 5500 tpm. Eventueel kun je de 'snorkel' ook vervangen door iets veel mooiers en beters (een zg. Lennie's Induct -ook op het Internet te vinden-), maar dit loopt ook al gelijk weer in de honderden Euros (reken op zo'n 450...)

Nadeel is wel, dat je door die ingrepen een (klein beetje) koppel bij lage toeren gaat inleveren ; maar daar staat dus dat andere tegenover...

Succes, en veel wijsheid gewenst. En geloof mij gerust, wil je een 1100S 'echt' laten lopen, loop je er zelf financieel helemaal op leeg...

Maakt dat laatste niets uit ; dan is er in de wereld die 1100S heeft WAANZINNIG veel moois, en snels te koop !

Groeten naar Dalfsen !
Kom er regelmatig ; mooie omgeving !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan