aanschaf motor, advies gevraagd

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste forumleden,

Mijn vorige BMW R1200RT particulier verkocht vanwege hoge km stand en nu opzoek naar vervanger. Mijn zoektocht heeft mij 2 motoren opgeleverd die a) binnen mijn budget passen en b) lagere km stand hebben en c) hopelijk nog vele jaren rijplezier verschaffen (w-w en toerritjes).

De motoren die ik op het oog heb is:
1 - BMW R1200RT
2 - BMW K1200GT

Nu hebben beide motoren hun voordelen en nadelen. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik ontzettend veel plezier heb beleefd aan mijn R1200RT (bj. 2007). De beide motoren zijn beide van 2008 en zitten qua kilometers nog "in hun jeugd". Hieronder heb ik een opsomming gemaakt van beide motoren met een overzicht van accessoires op de motoren.

Op basis van de lijst en jullie eigen ervaringen, wat zouden jullie mij adviseren en waar dien ik verder zoal op te letten tijdens bekijken, proefrijden?
Alvast bedankt!
motorvergelijk.png
 
volgens mij heb je alles al enigszins onderzocht,
nu is t afvragen of je voor twee of vier cilinders gaat...


suc6
 
Ik zou snel ermee klaar zijn en kiezen voor de K.
Dan heb je iig een mooi lopende 4-pitter ipv een blok van 1935 met 2 bulten aan de zijkant.
Trouwens in 4 pitters heb je ook verschillende Jappen die zeker net zo mooi lopen.
 
Woow zadelverwarming. In de winter heb je dus een warme zak 8)7


Misschien helpt dit? Vergelijkingstest BMW R1200RT en K1200GT - MotoPlus

En iets Japans? Honda Pan European
🤔🤔🤔...het vergelijk lezend hebbende lijkt er een klein voordeel op te doemen ten gunste van de RT. Ik ken de, in het artikel genoemde, beperkingen van de RT enigzins, maar toch heb ik er veel plezier aan beleeft.

Honda Pan European motoren heb ik ook bekeken maar deze motor doet me gewoon niks. T'is waar je voor kiest en wat je persoonlijk jouw voorkeur ligt.
 
Woow zadelverwarming. In de winter heb je dus een warme ................
Ik heb stoelVW in de bedrijfsbus. Bij vorst is dat prima!
Bij start zet je 'm op stand 3 en na paar 100m kan al naar stand 1. Na 1 km kan ie uit!
Anders gaan idd de noten koken............. :X
 
Ik zou snel ermee klaar zijn en kiezen voor de K.
Dan heb je iig een mooi lopende 4-pitter ipv een blok van 1935 met 2 bulten aan de zijkant.
Trouwens in 4 pitters heb je ook verschillende Jappen die zeker net zo mooi lopen.

Correctie, 1923...

Zegt wel iets, natuurlijk, als een concept zo goed is, dat het 100 jaar later nog steeds zeer succesvol is...
Maar als je meer met naaimachines hebt dan met motorfietsen, kunnen je inderdaad beter een Japanse viercilinder kopen.
 
Zegt wel iets, natuurlijk, als een concept zo goed is, dat het 100 jaar later nog steeds zeer succesvol is...
Zojuist een collega gesproken van een andere vestiging van het bedrijf waar ik werk. Zijn houding is inderdaad dat de boxermotor van BMW zijn dienstjaren wel bewezen heeft. En ja, zelf is ie ook een BMW rijder en rijdt alleen boxer. Wellicht iets bevooroordeeld maar zijn houding is van "wie een BMW wil rijden moet een boxer rijden". Zelf is hij niet zo'n fan van de 4-cilinders en 6-cilinders die BMW toepast bij de K1200 series en de K1600 series. Dacht dat ie zei dat ie een 2014 R1200RT-LC rijdt.

Wat ik al eerder aanhaalde heb ik zelf een mooie tijd gehad met mijn verkochte 1200RT. Voor woon-werk verkeer was ie uitstekend en af en toe es een mooie rit maken was ook goed te doen.

Maar ga ook op de K1200GT een proefrit maken (met open mind natuurlijk).

Maar als je meer met naaimachines hebt dan met motorfietsen, kunnen je inderdaad beter een Japanse viercilinder kopen.
Nee, dank u vriendelijk! Ik heb niets met naaimachines op 2 wielen.
 
Daar ben ik het ook wel een beetje mee eens, hoewel iedereen natuurlijk voor zichzelf moet weten wat hij wil rijden.
Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in afwijkende motorconcepten, zo praat ik ook míjn 4 cilinder goed :+
Die heeft dan weer met de boxers gemeen, dat het zwaartepunt heel laag ligt.

Maar ik heb wel altijd nog de wens om voor een boxer te gaan. Heb in het verleden best wat gereden op een R1100R, en dat motorkarakter en de boxer-roffel zijn me toch wel altijd bijgebleven.

Japanners kunnen me wat dat betreft niet echt bekoren, 13 in een dozijn, vaak. Hoewel je met de verkoopaantallen van de boxers (en dan met name GS), niet echt kan spreken over iets exclusiefs. Ach, een Honda V4 is dan ook wel weer best een mooi stukje techniek , in ieder geval totdat je een keer de kleppen moet (laten) stellen...
 
Mijn $0.02. Je zegt "Mijn vorige BMW verkocht vanwege hoge km stand" maar volgens mij verkoop je een fijne fiets niet omdat hij een hoge km stand heeft, toch? Ik zou zeggen, iets beviel je er niet aan, of niet meer aan. Kun je dat pinpointen?

Of was het echt alléén het getalletje op de odometer? Want dan lijkt het me verstandig om gewoon de volgende RT te scoren; immers, why improve upon perfection?
 
Correctie, 1923...
Zegt wel iets, natuurlijk, als een concept zo goed is, dat het 100 jaar later nog steeds zeer succesvol is...
Maar als je meer met naaimachines hebt dan met motorfietsen, kunnen je inderdaad beter een Japanse viercilinder kopen.
De stoommachine is ook al 300 jaar oud. Ja, in het Wouda-gemaal is nog steeds succesvol.
Maar op een bepaald moment heeft antieke techniek z'n tijd wel gehad.
Mijn Blackbird loopt dan wel als naaimachine, maar maak dit beest niet wakker!
Je zegt "Mijn vorige BMW verkocht vanwege hoge km stand" maar volgens mij verkoop je een fijne fiets niet omdat een hoge km stand heeft, toch?
Mijn oude FZ (ook type Jap-naaimaschien) heeft ook een hoge KM-stand. Maar die gaat (voorlopig) zeker NIET verkocht worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan