aanschaf motor

gregory01

MF'er
19 sep 2012
73
0
Beste Forummers,

Ik overweeg de aanschaf van een tweedehandsmotorfiets type Honda CBR 600 F van 1991 met net 25000 eerlijke km op de teller.
De motorfiets is bij de laatste eigenaar 15 jaar in bezit geweest en de motor werd gebruikt voor de zomerse toerritjes.

In die markt vind ik de prijzen nogal uiteen lopen.
Weten jullie wat een eerlijke prijs is voor de motor ?

Ik heb zelf al in geen 10 jaar meer motor gereden en daarvoor maar heel kort, doordat ik slachtoffer ben geworden van een buiten mijn schuld om motorongeval.

Ik heb vandaag een proefritje gemaakt op de motor :] en moet zeggen alles funktioneerde goed op de remverlichting van de voorrem na. De bandjes schat ik op 2,5 á 3mm.
Zag geen "zwetende" voorvork, wel zakte die een aardig stukje in toen ik op de motor ging zitten, voelde geen speling op balhoofd, maar vond de motor wel zwaar de bocht in sturen (misschien zachte band, heb ik niet op gelet).
Heb tijdens het rijden kort de handen losgelaten en de motro stuurde netjes rechtuit,

Heb de persoon gevraagd wanneer de fiets voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad, maar dat bleek wel eventjes gelden te zijn geweest :/ .

Ik heb de indruk dat de persoon de motor inderdaad alleen gebruikte voor de zomerse avondjes en verder er niet naar om heeft gekeken, motor stond dus ook letterlijk onder het stof.

Als ik tot koop overga wil ik de fiets wel na laten kijken, daar ik dit nog niet zelf kan.

Ik snap wel dat jullie niet koffiedik kunnen kijken, maar ik hoop met bovenstaand gegevens en de meest voorkomende mankementen van dit type motor een duwtje in de rug te kunnen krijgen en zo tot een weloverwogen beslissing te komen.

Bedankt alvast!

Mvg,

gregory
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang is 'eventjes geleden'? Wat is er bij die beurt gedaan? En hoeveel KM gelopen sinds de onderhoudsbeurt?
 
ding heeft amper 1000 km per jaar gemaakt. lekker laten staan.
 
Dit kon de man niet vertellen, dus weet ook niet wat er bij de laatste beurt vervangen is. Ik ga maar uit van het ergste, dus alles is op het moment van aanschaf nog origineel oud, zeg maar!

Hij heeft na mijn telefoontje ook gelijk de accu vervangen want een dag voor de proefrit was de accu leeg! Tank stond ver in de reserve. Dit geeft al een indruk van de persoon haha..
 
Laatst bewerkt:
Zo'n CBR is bomproof op een slechte nokkenaskettingspanner (3x woordwaarde) na. Lekker afstoffen en even bij een motorzaak een klein beurtje en checkup laten uitvoeren.

Mijn eerste motor was ook een CBR uit '92 en vergelijkbaar wat betreft situatie. Ik ging met de proefrit ook bijna op me plaat omdat er in de voorband geen halve bar druk meer in zat. Na 2 bar erbij reed die prima. Heb er een half jaar mee gestuurd. Beurtje gedaan, goed schoongemaakt en voorzien van een setje nieuw rubber. Kameraad heeft hem van me overgenomen en die rijd er nu alweer 3jaar probleemloos mee rond.
 
Moet wel erg goedkoop zijn, anders lekker laten staan en bij dealer een 600F kopen...zijn niet al te duur meer tegenwoordig :)

Ja wat is goedkoop...? € 1500,- is de vraagprijs. Maar ik heb dan ook niet erg veel te besteden, maar wil wel ervoor zorgen dat ik veilig rij!

De motor ziet er redelijk netjes uit! Geen schad, roest of e.d.
 
Zou er zelf niet meer dan 1250 tot 1500 aan uit geven. Even afhankelijk van de algehele staat (bandjes, kettingsetje, kuipwerk etc..)

Bandjes 2 á 3mm, voor de rest ziet ie er goed uit, op de spiegel na( breuk in scharniergedeelte) echt nergens geen schade!

Mocht het zwaar sturen in de bocht nou niet liggen aan de zachte bandjes. wat zou dit dan eventueel kunnen zijn , lagers? Is dit een dure operatie?
 
Bandjes 2 á 3mm, voor de rest ziet ie er goed uit, op de spiegel na( breuk in scharniergedeelte) echt nergens geen schade!

Mocht het zwaar sturen in de bocht nou niet liggen aan de zachte bandjes. wat zou dit dan eventueel kunnen zijn , lagers? Is dit een dure operatie?

Vierkante banden, kijken hoe ze afgesleten zijn.
Zijn ze niet goed, dan zou ik zeggen max 1000 euro voor zo'n motor particulier.
 
Ik heb 3 maanden terug een CBR600F uit '95 gekocht met een kilometerstand van net geen 44K, daar heb ik 1400 euro voor betaald.. Bandjes en alles was eigenlijk oke, motor reed ook niet veel, maar de eigenaar zorgde er wel voor en stond binnen.. En zo zag de motor er ook uit, startte koud ook goed en loopt mooi (voor zover ik er verstand van heb :P) Dat geeft je misschien een beetje een indicatie hoeveel die motor waard is...
 
:^
Zo'n motor slijt meer van het stilstaan dan van het rijden.
En waarschijnlijk achterstallig onderhoud.

Waardoor zou hij meer slijten door sitlstand dan van het rijden :?

Oké achterstallig onderhoud, dat is wat ik al aangaf in het Topic, maar daar kun je wat aan laten doen toch?
 
Ik heb 3 maanden terug een CBR600F uit '95 gekocht met een kilometerstand van net geen 44K, daar heb ik 1400 euro voor betaald.. Bandjes en alles was eigenlijk oke, motor reed ook niet veel, maar de eigenaar zorgde er wel voor en stond binnen.. En zo zag de motor er ook uit, startte koud ook goed en loopt mooi (voor zover ik er verstand van heb :P) Dat geeft je misschien een beetje een indicatie hoeveel die motor waard is...

TOP! Maar heb je de motor nog een onderhoudsbeurt gegeven? Mooi fiets heb je by the way!
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar als zo'n blok niet loopt, gaat de boel roesten/vastzitten etc. Lang niet gebruiken is dus ook weer niet goed... Benzine (al weet ik niet hoe erg dat is) gaat ook 'uitelkaar vallen' waardoor dat ook kan verstoppen waardoor je caburateurs niet goed meer werken etc.
 
Waardoor zou hij meer slijten door sitlstand dan van het rijden :?

Oké achterstallig onderhoud, dat is wat ik al aangaf in het Topic, maar daar kun je wat aan laten doen toch?

Van stilstaan droogt alles in, rubbers, slangen, pakkingen etc etc.
Zo'n blok staat gewoon jaren droog, de olie kruipt niet vanzelf naar boven.
Je vloeistoffen gaan naar de knoppen door vocht.
Je zit al gauw aan een grote beurt bij zo'n motor en als je zelf niet handig bent kan dat aardig in de kosten lopen.
Tel maar uit wat 2 nieuwe banden en een grote beurt kosten en wat de motor nog waard is.
 
TOP! Maar heb je de motor nog een onderhoudsbeurt gegeven?

Nee, dat was het puntje, motor is onderhouden bij een bevriende garage dus is niet gedocumenteerd/gefactureerd... Maar de verkoper kwam betrouwbaar over, motor liep goed, en volgens de RDW al 7 jaar van meneer in bezit, dus als hij koud meteen start en mooi loopt dan moet je er wel iets van onderhoud aan hebben gedaan, want anders kan hij nooit zo goed lopen... Dus ja, was een gokje, mag er nog niet op rijden, maar toevallig van de week nog ff tijdje laten lopen en klonk allemaal goed..

Ik heb er wel een liter olie bij moeten gooien, en tijdens peilen is de olie nog niet eens verkleurd, dus olie is nog redelijk nieuw.. Had de verkoper nog gevraagd wanneer dat voor het laatst gebeurd was, anders zou ik zelf meteen de olie verversen, maar dat was dus niet nodig omdat dat vorig jaar al gedaan was en sindsdien maar weinig mee gereden was.. Verhaal klopte dus ook met hoe de olie eruit zag..

Voor zover ik weet, heeft de motor dus wel altijd zijn beurtjes gehad..
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar als zo'n blok niet loopt, gaat de boel roesten/vastzitten etc. Lang niet gebruiken is dus ook weer niet goed... Benzine (al weet ik niet hoe erg dat is) gaat ook 'uitelkaar vallen' waardoor dat ook kan verstoppen waardoor je caburateurs niet goed meer werken etc.
:^
En vergeet niet roest in de tank te controleren.

En staar je eigen niet blind op de eerste de beste, die fout hebben vele voor je al gemaakt.
Het (particuliere) aanbod is momenteel gigantisch, doe daar je voordeel mee.
 
Kijk even rond er staan heel veel motoren te koop, ga een paar andere bekijken, gaan de verschillen ook gelijk opvallen, staar je ook niet blind op de lage kilometerstand want dat klinkt wel mooi maar 1000 per jaar is wel heel weinig en veel stilstaan is zeker niet goed voor een motor ( alles gaat vastzitten). Iemand met verstand er naar laten kijken is een optie maar je zal altijd geluk moeten hebben
 
Iemand meenemen die er verstand van heeft is altijd een goed idee, heb ik bij mijn auto gedaan, en ook bij mijn motor... Motor was ook meer noodzaak, omdat ik er zelf nog niet op mag rijden (nog geen rijbewijs) dus even aan mijn rij-instructeur gevraagd of die er is een blik op wilde werpen en er een stukje op wilde rijden.. Dus die heeft even proefgereden en ook niets geconstateerd.. Dus toen maar gekocht..

Dus ja, moraal, staat je niet blind en neem iemand mee die niet alles door een roze bril ziet... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan