Aanschaf navigatie systeem

lardim2

Rookie
14 jun 2019
13
12
Zoals we allemaal merken begint het lekker weer er weer aan te komen en dus ook de animo om lekkere dag tochten te maken en in augustus een grote vakantie met de motor.
Hiervoor is er natuurlijk een navigatie systeem nodig en was een beetje rond aan het kijken voor een geruikte garmin.

Nu zit een gebruikte garmin Zumo 660 zo rond de 150 euro. Laatst viel mijn oog toevallig op het feit dat er bij Louis in Eindhoven (als ik geen namen of zaken mag vermelden dan verwijder ik het) de TomTom Rider 50 LE in de aanbieding is voor 250 euro.

Nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik moet doen.
Hij zal voornamelijk voor dagtochten gebruikt worden en op vakantie om er routes op af te spelen zegmaar.

Graag zoek ik eens wat advies bij mensen die ervaring hebben met navigatie systemen op de motor.
 
Routes maken met de garmin blijft een hoop gedoe als je dat weinig doet
 
Routes maken met de garmin blijft een hoop gedoe als je dat weinig doet
ik had indderdaad zo links en recht al gelezen dat de TOMTOM gebruiks vriendelijker zou zijn.
Nu is dit natuurlijk ook een voorkeur van iemand
 
Ik heb de rider 550, werkt ideaal. Routes inladen ook via de pc. Enige wat niet zo super werkt is updaten via Wi-Fi. Maar dat kan ook aan mijn Wi-Fi liggen.

Heb er nu zo'n 5000 km mee afgelegd en tot nu toe geen klachten. Maar die prijs ligt wel ergens tussen de 300 En 350. Laatst was er nog wel een aanbieding voor geloof ik, maar die zullen er vast nog vaker komen. Even in de gaten houden welke kaarten je erbij krijgt.
 
Koop een TomTom 550 voor 289 euro met cashback of ga voor een Garmin Zumo XT voor 499, beiden prima apparaten waar je nog jaren plezier van hebt.

Lees de topics door van beiden typen en oordeel zelf.
 
TomTom heeft de optie kronkelroutes en veel nieuwe wegen in mijn omgeving gevonden😉. En via de mydrive app kan je routes van anderen importeren.
 
zoals de vraag word gesteld lijkt het gebruik heel simpel.
Vraag is ook of je bestaande routes gaat gebruiken, dat zijn er best veel op internet.
Ga je zelf routes maken dan is het programma wat je gebruikt daarvoor ook best belangrijk, hoe gebruiksvriendelijk dat is.

Dan is er nog het verschil tussen routes en tracks en de enorme gevechten die je gaat krijgen met personen die denken dat het 1 beter is dan het andere.
Als je echt nieuw bent in deze markt zou ook hier eigenlijk het woord 'proefrijden' naar voren moeten komen.
de XT ken ik niet maar de vorigen 595 van garmin vind ik een aanfluiting, nieuw 895 euro voor een luxe pakket en na 2 jaar rommelen en leren en accus die steeds leeg denken te zijn kan die kennis van mij er nu eindelijk mee omgaan en zelf wat routes in basecamp maken.
Ook met offroad rijden zag mijn oudere telefoon al meer offroad paden in de woestijn in Spanje dan er op de 595 werden getoont, tja apart kaartmateriaal ( €€€ ) .
1 vd 2 snapte ook de zoom functie van zijn garmin niet en reed telkens afslagen voorbij omdat zn kaart op 3km per cm stond ipv 300 meter per cm...

Beiden personen die meereden vonden hun gpsmaps 60 een veel fijner apparaat ... toen 10 jaar oude technologie ..

ik heb zelf plezier/schik met OSMand op een android telefoon , maar als ik daarmee een rit rij van een motorclub staan ze je vaak al vreemd aan te kijken en nog vreemder als ik de route sneller handmatig in een map op mijn telefoon zet als zij met een Garmin kunnen.
Ook zie ik regelmatig motorrijders daar met een grote vingers van die ielige micro sd kaartjes overzetten van het ene toestel naar het andere, als die draadloze functionaliteit is wel leuk, maar dan moet het wel werken of moet men het wel snappen ;)

als je mij een route mailt word die automatisch in OSMand geopend ..

TL;DR , probeer het eerst ergens uit ;)
 
Die TomTom is meer dan voldoende voor de amateur....zeker voor. Ik ga niet meer met basecamp uren knutselen en dan gezeik met de route oversturen via mail naar anderen met alle vragen van: het wil niet, doet het niet, kan hem niet vinden etc.....

Doel opzoeken en kronkel optie kiezen en gaan....meer niet.

En ik heb beiden.....
6410C293-0D95-48BB-B75A-0CB50FF8C4B0.jpeg
 
TomTom is gebruiksvriendelijker en de kronkelroutefunctie schijnt nog steeds beter te zijn dan bij de nieuwste Garmin (de XT). Garmin heeft meer opties als je ook offroad wil rijden. Niet zo zeer dat de kaart uitgebreider is, maar met Garmin kan je ook tracks rijden, dat kan TomTom niet.
 
Een Zumo 660 kan nog overweg met het routeprogramma MapSource, een relatief eenvoudig programma. Alle latere Garmin toestellen werken met Basecamp. Dat vind ik persoonlijk een draak van een programma.
 
Ik heb de rider 550, werkt ideaal. Routes inladen ook via de pc. Enige wat niet zo super werkt is updaten via Wi-Fi. Maar dat kan ook aan mijn Wi-Fi liggen.
[...]
Ik heb ook een TT Rider 550. Ben zeer tevreden. Updates via WiFi lopen hier prima en snel.
Heb wel op één gegeven moment gedoe gehad dat mn Samsung telefoon geen dataverbinding meer doorgaf.
Maar na een system-reboot van de telefoon en de Android cache te verwijderen nooit geen gedoe meer gehad.

Ook fijn om via telefoon, tablet of online op laptop via mydrive routes plannen en die zonder kabeltje kunnen syncen.

Voor uitgebreide routes gebruik ik MyRouteApp en deze kan ook weer exporteren naar mydrive waardoor alles draadloos gesynchroniseerd kan worden.

Kronkelroutes werken best goed. En wanneer je het even niet met de route eens bent ... je blijft eigen baas waar he rijdt en niet de navi ;)
Woon je in Lapland?
Het is al 2 maanden lekker weer hier
Veel langer, we hebben geen winter gehad...
 
Ik heb ook een TT Rider 550. Ben zeer tevreden. Updates via WiFi lopen hier prima en snel.
Heb wel op één gegeven moment gedoe gehad dat mn Samsung telefoon geen dataverbinding meer doorgaf.
Maar na een system-reboot van de telefoon en de Android cache te verwijderen nooit geen gedoe meer gehad.

Ook fijn om via telefoon, tablet of online op laptop via mydrive routes plannen en die zonder kabeltje kunnen syncen.

Voor uitgebreide routes gebruik ik MyRouteApp en deze kan ook weer exporteren naar mydrive waardoor alles draadloos gesynchroniseerd kan worden.

Kronkelroutes werken best goed. En wanneer je het even niet met de route eens bent ... je blijft eigen baas waar he rijdt en niet de navi ;)

Veel langer, we hebben geen winter gehad...

Met mijn Android telefoon heb ik dan weer nooit problemen gehad.

En kronkelroutes werken prima, alleen als het niet goed in de gaten houdt stuurt hij je veel door dorpjes en steden heen
 
Met mijn Android telefoon heb ik dan weer nooit problemen gehad.

En kronkelroutes werken prima, alleen als het niet goed in de gaten houdt stuurt hij je veel door dorpjes en steden heen
Ik na de reset ook nooit weer hoor... toevalstreffer geweest denk ik.

Kronkels door dorpjes gebeurt idd wel... soms leuk omdat je dan eens op plekken komt waar je anders nooit zou komen. En als ik hem zijn heb, gok ik met wegen om het dorpje heen en de route wordt wel herberekend. En dat laatste gaat vlot met de 550... stuk sneller dan z'n voorganger.
 
Ik heb al een paar jaar een Rider 450. Verschrikkelijk traag ding, maar als eenmaal de route geladen is gaat het wel goed. Routes maken met Mydrive werkt ook goed. Kronkelroutes in NL is een drama, of je moet graag woonwijken willen rijden. In het buitenland gebruik ik het eigenlijk ook niet, maak meestal me eigen routes veel leuker.

Als ik nu nog eens voor dezelfde keuze zou staan zou ik wel twijfelen tussen een rider 550 of gewoon de tomtom go app (android). Daar kan je als het goed is ook mydrive routes inzetten. Enige nadeel is dat je geen handschoenmodus hebt en dus moet stilstaan om routes aan te passen. (misschien wel wat veiliger)

Kosten van de app zijn overigens €6 per maand of €20 per jaar. Scheelt toch de aanschaf van een extra apparaat, maargoed ook voor- en nadelen.
 
Ik heb al een paar jaar een Rider 450. Verschrikkelijk traag ding, maar als eenmaal de route geladen is gaat het wel goed. Routes maken met Mydrive werkt ook goed. Kronkelroutes in NL is een drama, of je moet graag woonwijken willen rijden. In het buitenland gebruik ik het eigenlijk ook niet, maak meestal me eigen routes veel leuker.

Als ik nu nog eens voor dezelfde keuze zou staan zou ik wel twijfelen tussen een rider 550 of gewoon de tomtom go app (android). Daar kan je als het goed is ook mydrive routes inzetten. Enige nadeel is dat je geen handschoenmodus hebt en dus moet stilstaan om routes aan te passen. (misschien wel wat veiliger)

Kosten van de app zijn overigens €6 per maand of €20 per jaar. Scheelt toch de aanschaf van een extra apparaat, maargoed ook voor- en nadelen.

Ik ben van de 400 naar de 550 gegaan. Hij is sneller, en kan via Wifi updaten maar dat zijn dan (voor mij) dan ook de enige voordelen. Het is dat ik hem gekregen heb, anders had ik nog een keer 50k op mijn 400 gezet. Onwijs fijne machine en zeer makkelijk in gebruik. Telefoon, goede houder en stroom voor de telefoon kost ook geld, dit moet je wel bij die 20 euro rekenen. Daarnaast is de TomTom Rider waterdicht en je zit met je handschoenen wat je al aangaf. (trillingen, telefoon en kapotte lensstabilisatie nog niet meegerekend, maar dat heb ik ook van horen zeggen).

TS]: Koop een TomTom 400/450/550 en geniet van het rijden. TomTom is echt onwijs handig in gebruik. Zowel op de motor als vanaf de pc/laptop om een route te maken :Y Ik rij nu zo'n 4/5 jaar met TomTom en geen moment spijt van gehad. FIlemeldingen via bluetooth tethering vanaf je telefoon, flitsers ook maar die is niet zo up to date als Flitsmeister (flitspalen staan erin, mobiele flitsers nagenoeg niet). Vanaf de motor is een kronkel of normale route zo te plannen, via de website Mydrive is hij online zo te plannen en te syncen naar je TomTom. Gebruik je hem dagelijks voor de woon-werk rit dan zal hij zich daaraan aanpassen. Ga jij dagelijks om 7 uur thuis weg en geef je aan route naar werk (en visa versa einde dag) dan zal hij naar een paar dagen bij het opstarten zelf aankomen met "Rijden naar werk?" Doe je niets, dan start hij de navigatie automatisch naar werk. Druk je op annuleren dan kun je alsnog je eigen route kiezen.

Dit soort foefjes zitten erin, gewoon een erg fijn apparaat! :Y
 
Laatst bewerkt:
Zoals we allemaal merken begint het lekker weer er weer aan te komen en dus ook de animo om lekkere dag tochten te maken en in augustus een grote vakantie met de motor.
Hiervoor is er natuurlijk een navigatie systeem nodig en was een beetje rond aan het kijken voor een geruikte garmin.

Nu zit een gebruikte garmin Zumo 660 zo rond de 150 euro. Laatst viel mijn oog toevallig op het feit dat er bij Louis in Eindhoven (als ik geen namen of zaken mag vermelden dan verwijder ik het) de TomTom Rider 50 LE in de aanbieding is voor 250 euro.

Nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik moet doen.
Hij zal voornamelijk voor dagtochten gebruikt worden en op vakantie om er routes op af te spelen zegmaar.

Graag zoek ik eens wat advies bij mensen die ervaring hebben met navigatie systemen op de motor.


Ik heb nog een zumo 660 te koop voor je.
Deze heb ik alleen destijdtijds niet gekocht met liftetime update. Er staan dus veroudere kaarten op.
Het is mogelijk bij garmin een 1 malige update te kopen. Weet niet precies wat dat kost.
De zumo, in orginele case en houder met afdek kapje is te koop voor 65 euro ex verzendkosten

Mocht je interesse hebben dan graag een pb
 
Kan ook heel eenvoudig gewoon een telefoon fietshouder. omdat een scooter geen 'buis' heeft hebben onze Chinese vrienden iets moois verzonnen. een adaptertje welke je tussen je spiegel zet. (even zoeken op AliExpress) fiets telefoonhouder kan je overal wel krijgen in vele soorten en maten. telefoon die er in gaat is overigens water dicht. mja meeste zijn hier toch mooi weer rijders ;).

Grote voordeel is overigens dat je geen folie voor je scherm hebt. in de zon zie je dan nml amper wat. anyway, tip van flip alles bij elkaar een een tientje incl bezorging.


IMG_20200830_164627934.jpgIMG_20200830_164619778_HDR.jpg
 
Vraagje. Ik weet dat er in de motornavigatie altijd een snelweg aan/uit functie zit en soms zelfs kronkelweg-voorkeur.
Maar bestaan er ook systemen met een 80km/provinciale weg-voorkeur?
Ik ben gek op provinciale wegen die vaak 80km/u zijn maar op het moment dat je alleen de snelweg optie op uit hebt staan word je vaak naar onaantrekkelijke 50/60km wegen met veel stoplichten gestuurd.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een systeem waarbij je een aantal voorkeuren en mate van van belangrijkheid kan instellen (bv. 1. 80km/u, 2. zo min mogelijk stoplichten, 3. landelijk/bosrijk enz) en dat het systeem aan de hand daarvan een zo aantrekkelijk mogeijke route voor je uitzoekt.
Bestaat dat en zo ja, welke?
 
TomTom doet alleen wel eens rare dingen met routes die bijvoorbeeld op MuRoute app zijn gemaakt en die je dan exporteert naar MyDrive. Dan wil ie je wel eens ergens heen sturen en dan zeggen. “Probeer om te keren”. En de dataverbinding via Bluetooth met een iPhone is nog altijd een dingetje (bij mij in ieder geval)
 
Vraagje. Ik weet dat er in de motornavigatie altijd een snelweg aan/uit functie zit en soms zelfs kronkelweg-voorkeur.
Maar bestaan er ook systemen met een 80km/provinciale weg-voorkeur?
Ik ben gek op provinciale wegen die vaak 80km/u zijn maar op het moment dat je alleen de snelweg optie op uit hebt staan word je vaak naar onaantrekkelijke 50/60km wegen met veel stoplichten gestuurd.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een systeem waarbij je een aantal voorkeuren en mate van van belangrijkheid kan instellen (bv. 1. 80km/u, 2. zo min mogelijk stoplichten, 3. landelijk/bosrijk enz) en dat het systeem aan de hand daarvan een zo aantrekkelijk mogeijke route voor je uitzoekt.
Bestaat dat en zo ja, welke?
Provinciale wegen vind ik levensgevaarlijk, nergens meer mogen inhalen, en heb je van pakketten auto’s/vrachtwagen waarbij ze veel te kort op elkaar rijden en daar zit tussen met de motor....N36/N18/N35 als voorbeeld die ik af en toe (moet) rijden.

En dan heb je van die gekken die toch gaan inhalen, of de aan de mobiel ‘hangen’.....vandaar zware ongelukken die de krant halen en de provincies moeten schoeien om geld voor verbeteringen.

Dan maar de kronkel optie en eigenwijs onderweg van afwijken....en niks geen geknoei achter de computer.
 
Vraagje. Ik weet dat er in de motornavigatie altijd een snelweg aan/uit functie zit en soms zelfs kronkelweg-voorkeur.
Maar bestaan er ook systemen met een 80km/provinciale weg-voorkeur?
Ik ben gek op provinciale wegen die vaak 80km/u zijn maar op het moment dat je alleen de snelweg optie op uit hebt staan word je vaak naar onaantrekkelijke 50/60km wegen met veel stoplichten gestuurd.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een systeem waarbij je een aantal voorkeuren en mate van van belangrijkheid kan instellen (bv. 1. 80km/u, 2. zo min mogelijk stoplichten, 3. landelijk/bosrijk enz) en dat het systeem aan de hand daarvan een zo aantrekkelijk mogeijke route voor je uitzoekt.
Bestaat dat en zo ja, welke?

Op de Zumo XT heb je een schuifbalkje om de mate van "avontuur" in de stellen. Helemaal uitgeschoven gaat hij via de meest logische weg, hoe verder je hem inschuift hoe kleinere wegen hij pakt. (Of zou moeten pakken, want in de praktijk vind ik het systeem niet geweldig). Helemaal naar voorkeur instellen kan volgens mij niet. Om eerlijk te zijn vind ik dat schuifbalkje ook niet echt goed werken, want zelfs op de meest avontuurlijke stand pakt hij nog voornamelijk N-wegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan