Aanschaf nieuwe motor (korting en andere vragen)

BlackieD

Rookie
28 jul 2003
4
0
Uithoorn
Hallo,
op zes augustus mag ik afrijden voor mijn roze papiertje A *D .
En ik ben dus al aardig wat informatie van internet af aan het halen, maar op een paar vragen heb ik nog steeds geen goed antwoord kunnen vinden, jullie lijken echter overal wat van af te weten (of in ieder geval een mening over te hebben ;) ).
Dus bij deze een paar vraagjes:

1) Direct na het afrijden ga ik op vakantie, dus pas in september kan ik een motor gaan kopen. Is dit nog wel de moeite waard (ook met test rijden en levertijd van de motor) of heb ik hem dan pas in de winter en kan ik hem beter in het voorjaar kopen?
2) Maakt het nog uit wanneer ik een nieuwe motor bij de dealer koop? (ik ben erg geïnteresseerd in de suzuki sv650S uit 2003) Kan dit het beste aan het einde van het seizoen of juist het begin van het seizoen, of maakt dat voor een net vernieuwde motor weinig uit (zal in 2004 wel geen nieuwe sv650 uitkomen)?
3) Natuurlijk maakt het geld ook nog wat uit en ik vroeg me dus af hoeveel korting je ongeveer kan krijgen op een nieuwe motor en of het beter is om de kleding en sloten/alarm direct met de motor te kopen (en dus bijvoorbeeld voor 500,- aan helm/jas te krijgen IPV 400 contant) of korting op de motor zelf te namen en apart zelf stad en land afzoeken naar de goedkoopste helmen-zaak?
Ik had hier al twee threads over gevonden (kan nu alleen deze nog terugvinden: Onderhandeling tijdens motor kopen) maar dat lijkt nogal te wisselen..
Een vriend die samen met mij lest wil ook direct een motor kopen (een yamaha XJR1300 ook uit 2003) en moet ook nog wat kleding/sloten hebben. Zouden we nu, als we met zijn tweeën tegelijkertijd de motor + accessoires kopen, ook 2x zoveel korting krijgen (dus niet 10% op iedere motor maar 20% op iedere motor)?
4) Is het echt waar dat als je een motor in bijvoorbeeld Amsterdam koopt en het onderhoud in Uithoorn bij de concurrent laat doen, dat je dan niet de beste service krijgt maar bijvoorbeeld een week moet wachten op een nieuwe band?
5) Kan je het beste een eenmalige hoge korting zien te krijgen of kan je beter een beetje korting op de aanschaf nemen en bijvoorbeeld 10% korting nemen op je onderhoud of de aanschaf van losse artikelen?

Dat zijn een heleboel vragen en ik vrees dat ze niet allemaal zo makkelijk te beantwoorden zijn, maar ik zou toch graag jullie advies hierover willen hebben en als er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden bij de aanschaf hoor ik het natuurlijk graag!
Thnx
Ben
 
1) Eérst maar 'ns slagen, lijkt me.
De levertijden van motoren varieren sterk. Veel (grotere) dealers houden gewoon een voorraad aan. Anders de importeur wel -- binnen enkel weken is een willekeurig model wel leverbaar.
Of je dit nog de moeite vind, hangt natuurlijk van jezelf af. En van de verzekering die je gaat nemen; velen hebben een soort 'winterclausule', waarin je 3 maanden niet verzekerd bent.

2) Van een sv weet ik niets, maar ook deze zullen niet als warme broodjes gaan. Bovendien, een Suzuki-dealer mag zichzelf nou niet bepaald monopolist noemen; hij weet heel goed dat je zo naar de buurman loopt. Kan me enkel voorstellen dat de verkopen in het naseizoen ietwat teruglopen.

3, 5) Persoonlijk vind ik de indruk die een dealer bij mij achterlaat belangrijker dan de hoogte van zijn korting. Tis ook maar net hoezeer je van onderhandelen houdt: als jij je de tijd en moeite wil getroosten om bij tig dealers te leuren over de korting -- en ook nog tig keer terug te komen, tja.
Mijn advies: zeg gewoon wat je wil: je hebt niets in te ruilen, helm, slot, kleding, kortom: 'dur moet wat van de prijs af'. Laat die kerel dat fijntjes optellen en kijk maar met wat voor korting ie over de streep komt. Laat je vooral niet misleiden door bruto-, netto- en bpm-gezeur: de procentuele korting die er onder de streep staat, daar gaat het om.
Recentelijk ging ik parket kopen: duidelijk laten merken dat ik reeds bij andere zaken geweest was, mijn wensen opgesomd en vervolgens gezegd dat ik 'het eigenlijk vandaag nog rond wil hebben'. Laat ie meteen het achterste van z'n tong zien.
Korting op onderhoud: alleen materiaalkosten bij de 1000km beurt; volgens mij houdt het daar wel ongeveer op. Zelf zou ik m'n korting in 1 keer nemen, anders heb je iedere keer dat gezeur.
2 motoren, 20%? Lijkt me wel heel veel. Ga nou maar gewoon eens zitten: leg je wensen op tafel en kijk maar wat er gebeurd -- je bent toch zo bij een ander?

4) Waarom zou je 'm elders in onderhoud willen doen? Bovendien, hoe vaak was je van plan voor onderhoud langs te gaan dan? Je koopt toch nieuw?
Tja, ik hecht meer waarde aan een goede relatie met een, voor mijn gevoel, betrouwbare dealer.

Succes met je examen & aankoop.
 
Ten eerste bedankt voor je snelle reactie!
1)Slagen is natuurlijk nog wel een eerste vereiste ja '( maar hopelijk zal dat wel lukken *D
Voor de verzekering wou ik eentje nemen zonder winterstop (maakt als het goed is bij unive namelijk niets uit in prijs), maar ik vrees dat het toch snel al te koud en te nat voor mij wordt om nog te rijden. Met lessen hebben we pas 1 keer in de regen gereden en het viel mij erg mee hoe koud en nat dat was, wordt dat in de herfst nog veel kouder of is dat met goede kleding nog wel uit te houden?

2) Dus in het naseizoen zou een verkoper (waarschijnlijk) meer geneigd zijn om wat extra korting te geven omdat hij dan tenminste nog wat verkoopt? Dat zou dan wel erg mooi uitkomen :)

3,4,5) De indruk die een dealer achterlaat is natuurlijk ook erg belangrijk, maar helaas ben ik niet rijk genoeg om zo even bijna 10.000,- op te hoesten, dus alle beetjes die er nog afgaan (zonder natuurlijk aan kwaliteit in te boeten) zijn mooi meegenomen, ook om dat geld dan te kunnen besteden aan een betere jas/broek/helm..
Dat is trouwens nog wel een mooi punt van je, die mensen zijn natuurlijk volleerd verkopers en met een beetje gegoochel met cijfers laat je je denk ik best snel inpalmen.
Is het eigenlijk wel verstandig om te zeggen dat je et vandaag af wilt handelen? Aangezien ik al iets van hen wil hebben zou ik denken dat je daarmee aangeeft dat je best wat wilt betalen (wat je ook wilt, maar als onderhandelingspositie lijkt het mij niet de beste start?).
Vanwege het onderhoud wil ik inderdaad ook nieuw kopen, maar een lekke band zal je volgens mij best snel hebben, als je daar dan een week motor-plezier aan op moet geven lijkt me dat (zeker als beginner :) ) niet zo leuk..
De reden dat ik dit vroeg was omdat er bij ons in Uithoorn een motoport zit waar ik graag het onderhoud zou laten doen (is bijna loopafstand van mijn huis) maar daar hadden ze de sv niet op voorraad, in Gouda hebben ze hem echter wel staan, maar als ik voor een lekke band naar Gouda zou moeten, moet ik of met het openbaar vervoer of mijn ouders lief aan kijken ;) .
20% is inderdaad wel érg veel ja, maar ik ben niet zo'n rekenwonder dus 10 en 20% zag er wel mooi uit als voorbeeldje :)

Heel erg bedankt
 
Misschien een tip voor aanschaf van helm/kleding.

Koop dit voordat je een motor koopt. Zo zorg je ervoor dat wanneer je het andersom zou doen, je gaat bezuinigen op kleding/helm. Dit zijn tenslotte toch de enige dingen die je aan bescherming hebt.
 
Misschien een tip voor aanschaf van helm/kleding.

Koop dit voordat je een motor koopt. Zo zorg je ervoor dat wanneer je het andersom zou doen, je gaat bezuinigen op kleding/helm. Dit zijn tenslotte toch de enige dingen die je aan bescherming hebt.
helemaal mee eens, je kop is stuk belangrijker dan je motor, kan trouwens ook beter eerst goeie kleding kopen, en een mindere motor als andersom als het een budget probleem is. maarja je koop een SV, en die zijn ook niet de goedkoopste.

Welkom trouwens op MF *D
 
helemaal mee eens, je kop is stuk belangrijker dan je motor, kan trouwens ook beter eerst goeie kleding kopen, en een mindere motor als andersom als het een budget probleem is. maarja je koop een SV, en die zijn ook niet de goedkoopste.

Welkom trouwens op MF *D

Dankje, ik lees hier al een tijdje de topics en nu mag ik ze zelf maken *D

Maar wat betreft het eerst kopen van de bescherming:
Het is inderdaad een goed idee, ik ben echt 'als de dood' dat ik inderdaad een keer onderuit ga dus ik was niet van plan hier echt erg op te besparen :)
Maar als ik dit apart koop loop ik wel een stukje korting mis lijkt me (ik denk dat een verkoper eerder geneigd is om 500,- aan helmen die hem misschien 200,- kost, weg te geven dan daadwerkelijk mij 500,- te geven). Natuurlijk is mijn huid me heel wat meer waard dan die paar 100 euri, maar het zou natuurlijk mooi zijn als je het kan combineren *D
Ik dacht trouwens dat de SV redelijk goedkoop was? 8.000,- voor een spliksplinter nieuwe motor vindt ik niet zo heel erg veel, zeker niet voor zo'n mooie als deze :P
Maar als je suggesties hebt voor een vergelijkbare, nieuwe voor minder houd ik me natuurlijk aanbevolen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan